Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

recht op schadevergoeding?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door Coyote »

knop20 schreef:Vond je het niet toevallig dat het een Friese site betrof, terwijl je zelf uit Friesland komt?
Oké, nog even :offtopic: om hier op te reageren. :wink:

Nee, ik vond dat niet toevallig. Juist omdat ik uit Friesland kom, kan ik daar inkomen. Maar wel welke reclame getoond werd zonder dat je daar enige connectie mee hebt (niet zulke sites bezocht dus die informatie kon niet vanuit de cookies komen).

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
georgesken
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door georgesken »

Nieuwe update: Terug naar af...

Ik denk dat het hier zal stoppen tenzij iemand mij nog goede raad kan geven...
U heeft een geschil aangemeld met Delta Air Lines over de annulering/vertraging van vlucht DL141 op 25-02-12 van Brussels naar John F. Kennedy International Airport.

U wilt aanspraak maken op de compensatie conform de EU verordening EU 261/2004. Daarin is geregeld dat bij annulering van een vlucht de passagiers recht hebben op een compensatie, die afhankelijk is van de duur van de vertraging, en de afstand van de vlucht. Inmiddels is in diverse rechterlijke uitspraken vastgesteld dat langdurige vertraging van een vlucht voor het recht op compensatie gelijkgesteld moet worden met annulering van een vlucht.

Op grond van het bovenstaande hebben wij reeds vastgesteld dat u in beginsel recht heeft op compensatie. Wij hebben uw verzoek om compensatie dan ook ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Inmiddels hebben wij afwijzende reacties ontvangen.

Een eventuele volgende stap zou kunnen zijn het starten van een gerechtelijke procedure. Echter, helaas moet ik u berichten dat dit niet mogelijk blijkt te zijn. Uit nader onderzoek is namelijk gebleken dat Arag FCS Delta Air Lines in uw zaak niet kan dagvaarden in Nederland. Dit komt omdat Delta Air Lines een buitenlandse luchtvaartmaatschappij is en de Nederlandse rechter niet bevoegd is om deze zaak te behandelen.

Op basis van de Europese regelgeving kan Delta Air Lines op de volgende plekken gedagvaard worden:

- plaats waar zich de statutaire zetel bevind (in het geval van Delta Air Lines is dat Wilmington, Amerika);

- plaats van vertrek of aankomst (Rheder-arrest) (in dit geval Brussel of New York).

Geconcludeerd kan worden dat Delta Air Lines enkel in Wilmington (Amerika), Brussel of New York gedagvaard kan worden. Al met al kan Arag FCS uw zaak derhalve niet aanbrengen bij de Nederlandse rechter.

Op grond van het bovenstaande moet ik u helaas berichten dat uw rechtsvordering niet verder in behandeling genomen kan worden conform onze Algemene Voorwaarden.

In uw claim is het namelijk niet mogelijk een procedure in Nederland op te starten, dan wel de luchtvaartmaatschappij in Nederland te dagvaarden.

Gelet op het voorgaande kunnen wij u dan ook niet anders berichten dan dat wij om die reden zullen overgaan tot sluiting van uw dossier. Het spijt mij u niet anders te kunnen berichten en dat dit niet in een eerder stadium aan u bekend is gemaakt. Dit is mede veroorzaakt door de enorme drukte alhier bij ARAG Flight Claim Service. Dit heeft ertoe geleid dat pas op het moment van een eventuele dagvaarding de juridische mogelijkheden nogmaals worden bekeken, zo ook in uw Flight Claim.

Tot slot wijzen wij u graag op de mogelijkheid om zelf uw onkosten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Op grond van de reeds genoemde Verordening heeft u recht op: de kosten van maaltijden en verfrissingen die u tijdens de wachttijd heeft moeten maken, de kosten van hotelaccommodatie en de kosten van het vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie. U kunt deze kosten claimen door hier een schriftelijke opsomming van te maken en deze samen met de nota’s en uw bankrekeningnummer toe te sturen aan de luchtvaartmaatschappij.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Nou Arag heeft er dus geen zin in, ik zou het via EU-claim alsnog proberen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Tja, lastig om te bepalen of je nu moet stoppen of niet.
georgesken schreef:Ondertussen zijn mijn schoonouders correct vergoed voor de kosten van de baggagevertraging en het niet-krijgen van economy confort tijdens de vervangende vlucht (+ 5000 boànusmiles).
Je schoonouders zijn voor de werkelijke kosten en gemiste comfortstoelen al gecompenseerd plus een extraatje in de vorm van bonusmiles.

Als ik het goed begrijp zijn er geen geldelijke verliezen meer maar zou een compensatie nu enkel een soort van schadevergoeding zijn voor het geleden ongemak. Tenzij je er een principe kwestie van wilt maken kun je je hier ook bij neerleggen. Je hebt niet het onderste uit de kan gekregen maar een vergoeding van de werkelijke kosten is er wel geweest.

Succes met je beslissing! :thumbup:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Even hier inpikken.

Vrienden zijn vandaga vertrokken. Gisteren kregen ze een wijziging van de vlucht waardoor ze ipv om 18 u om 24 u arriveren in San Francisco. Er is bewust een duurdere vlucht geboekt om toch 's avonds zo vroeg mogelijk aan te komen ivm een afspraak.
Geldt hiervoor een schaderegeling. Het gaat niet om een vertraging op de dag zelf, maar een wijziging de avond voor vertrek. (Delta)
Groetjes,
Carine
zon25
Amerikafan

Bericht door zon25 »

Goede morgen,

Wij zijn net terug van een lekkere 3 weken rondreis Florida.
Iets minder weer gehad maar verder alles prima, goede hotels, goede huurauto en zeker lekker gegeten en vooral ook weer veel nieuwe indrukken opgedaan.
Onze enige smet is dat we op de heenreis bijna 6 en een half uur vertraging hebben gehad, dat is best lang wachten, behhh
Wij zijn met de tickets van KLM van Amsterdam naar Boston gevlogen. Van daar uit zouden we door vliegen naar Orlando en juist dat vliegtuig is door een defect uitgevallen. Delta (ingehuurd door KLM) heeft vervolgens een ander vliegtuig ingezet maar die was nog ergens rond de Bermuda aan het vliegen dus dat leverde ons een wachttijd van bijna 6 en een half uur op.
Wij hebben uiteraard eerst ons beklag gedaan bij Delta maar die verwijst ons door naar KLM omdat we daar de tickets hebben gekocht. De KLM verwijst ons weer terug naar Delta omdat zij de vertraging hebben veroorzaakt.
Wij hebben op het internet gelezen dat er in februari een gerechtelijke uitspraak is geweest over een soortgelijk geval en daar is een officieel arrest uit voorgekomen dat zegt dat als er tussen de begintijd en de aankomst tijd op de ticket meer dan 4 uur vertraging is ontstaan (waar ook ontstaan, op het eerste of tweede deel van de reis) de verkopende partij van de ticket (KLM in ons geval) een schade vergoeding moet uitkeren van 600,00 euro per ticket.
Wij hebben dit uiteraard voorgelegd bij KLM inclusief het uitgesproken arrest (officieel) maar zij blijven de kop in het zand steken en ons door sturen naar Delta.
KLM zegt keihard, arrest mijn reet, als je het er niet mee eens bent ga maar naar de rechter.
Heeft iemand hier een soort gelijke ervaring en wil dat met ons delen of heeft iemand hier iets anders over te melden?
Ik hoor graag een reactie.

Cheers
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

zon25 schreef:...... of heeft iemand hier iets anders over te melden?
Ik hoor graag een reactie.

Cheers
Waarschijnlijk niet de reaktie die je graag zou willen horen maar ik vind dat je je niet aan moet stellen.
Dit is een compleet persoonlijke instelling van mij en ik weet dat er andersdenkenden zijn.
zon25
Amerikafan

Bericht door zon25 »

Dit is inderdaad niet de reactie die ik verwachte, ik snap m ook niet eerlijk gezegd.
6 en een half uur vertraging is niet leuk, voor ons niet en voor niemand niet.
Maar als er nu een officiele uitspraak van de rechter is die zegt dat je recht hebt op een vergoeding dan is het toch niet meer dan normaal dat je ook een poging doet om hier aanspraak op te maken??

Maar ik denk dat jij vanochtend met het verkeerde been uit bed bent gestapt of dat jij diegene bent die ons van KLM heeft gebeld om te zeggen dat we "dood konden vallen" met onze vragen.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Nee hoor, zo reageert hij wel vaker, neem het niet persoonlijk. :wink:

Natuurlijk is het vervelend om 6,5 uur vertraging te hebben en waarschijnlijk heb je ook wel recht op die schadevergoeding, maar ergens recht op hebben en het vervolgens ook krijgen is een tweede. Als individu gaan procederen tegen de KLM lijkt mij een moeizame weg dus ik zou het aanmelden bij EU-claim en als zij er een zaak in zien dan krijg je over een paar jaar misschien gelijk, de ervaring leert dat je een lange adem moet hebben bij zaken tegen luchtvaartmaatschappijen.
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Wij zijn met de tickets van KLM van Amsterdam naar Boston gevlogen. Van daar uit zouden we door vliegen naar Orlando en juist dat vliegtuig is door een defect uitgevallen
Volgens mij geldt de vergoedingswetgeving alleen voor vluchten aankomend in of uitgaand uit de EU. Aangezien de vertraagde vlucht van Boston naar Orlando was zou hij wel eens buiten deze EU wetgeving kunnen vallen.
Never give up!
US-fanboy
Amerikakenner

Bericht door US-fanboy »

zon25 schreef:Dit is inderdaad niet de reactie die ik verwachte, ik snap m ook niet eerlijk gezegd.
6 en een half uur vertraging is niet leuk, voor ons niet en voor niemand niet.
Maar als er nu een officiele uitspraak van de rechter is die zegt dat je recht hebt op een vergoeding dan is het toch niet meer dan normaal dat je ook een poging doet om hier aanspraak op te maken??

Maar ik denk dat jij vanochtend met het verkeerde been uit bed bent gestapt of dat jij diegene bent die ons van KLM heeft gebeld om te zeggen dat we "dood konden vallen" met onze vragen.
6 en een half uur vertraging is inderdaad niet leuk, maar wat was nou precies de schade die je had behalve 6 en een half uur minder vakantiegenot ?
Als mensen ten onrechte een week in een cel worden gezet krijgen ze nog geen 600 euro aan schadevergoeding en jij (en alle anderen die vinden dat deze schadevergoeding terecht is) vindt dat je "recht" hebt op 600 euro.
Als je daadwerkelijk schade hebt dan hoor je deze vergoedt te krijgen en als het puur gaat om wat ongemak, dan niet.

Dat is mijn mening (en dat had ik ook netjes onder mijn reaktie gezet) en dat heeft niets met verkeerde benen uit bed gestapt of werken bij KLM of ander luchtvaarmaatschappijen te maken.
In mijn ogen gewoon gezond verstand.
Harry schreef:Nee hoor, zo reageert hij wel vaker, neem het niet persoonlijk. :wink:
Het was ook niet persoonlijk. Er was gevraagd of iemand hier iets over te melden had, en ik had dat wel :lol:
Als de vraagsteller alleen medelevende reakties wilde hebben had hij dat er wat explicieter bij moeten zetten :wink:
zon25
Amerikafan

Bericht door zon25 »

Als de vraagsteller alleen medelevende reakties wilde hebben had hij dat er wat explicieter bij moeten zetten :wink:
Nee hoor de vraagsteller zit niet alleen op medeleven te wachten maar stelt een vraag over iets waar heel veel reizigers mee te maken hebben, hebben gehad of gaan krijgen.
Dat de vliegtuigmaatschappijen maar doen waar ze zin in hebben en er verder geen gevolgen aan overhouden is volgens mij niet normaal.

Maar ik heb even je verdere commentaren gelezen en zie dat je gewoon wel vaker een beetje rare reacties geeft dus het vermoeden is dat je ook gewoon een beetje vervelend ventje bent die het leuk vindt om rare reactie te geven en andere mensen probeert op te zadelen met jou vreemde manier van denken. Geeft niks, vervelende ventjes moeten er ook zijn maar wat mij betreft hoef je op mijn vragen hier op het forum niet meer te reageren want reageren op jou reacties zit er niet meer in, dit was de laatste.
Dat is mijn mening
Sorry overige forum mensen voor deze reactie mijnerzijds maar zo heb ik weer op mijn beurt een hekel aan vervelende mannetjes en vindt ik dat ik dat mag zeggen. {{: dat is dan weer mijn mening.
US-fanboy
Amerikakenner

Bericht door US-fanboy »

zon25 schreef: Dat de vliegtuigmaatschappijen maar doen waar ze zin in hebben
Ik heb nog nooit grotere onzin gehoord dan dit :blink:
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Sorry ik kan het niet laten te vragen na het laatste deel gelezen te hebben, maar wat is nou 7 uur op 3 weken.
Je bent toch veilig aan gekomen op de plaats van bestemming, als je 7 uur in de file staat ga je toch ook niet naar de weg beheerderom je geld terug te vragen.

Ik zou zeggen de gedachte aan schadevergoeding vind ik gewoon belachelijk vertragingen horen nou eenmaal bij het reizen zijn de risico`s die er bij horen.

Scces ik hoop dat je ondanks de vertraging wel genoten hebt van je vakantie.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

karin 49 schreef: Ik zou zeggen de gedachte aan schadevergoeding vind ik gewoon belachelijk vertragingen horen nou eenmaal bij het reizen zijn de risico`s die er bij horen.
Blijkbaar denkt de Europese wetgever daar heel anders over, anders hadden ze daarvoor geen vergoedingsregeling in het leven geroepen. :wink:

Ik denk dat Zon25 geen recht heeft op vergoeding op grond van die regeling , omdat zijn vlucht niet aan een van de voorwaarden daarvoor voldeed.
rijksoverheid.nl schreef:Europese wetgeving

Welke rechten een passagier heeft, is vastgelegd in Europese wetgeving. Deze wetgeving geldt voor:

vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven in de Europese Unie (EU);
vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven in een derde land naar een luchthaven in de EU, wanneer deze vluchten worden uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de EU.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... luchtvaart
Groet,

Old Faithful
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Vertragingen bij binnenlandse vluchten in de VS komt best wel vaak voor ongeacht de maatschappij. Ze hebben daar geen schadevergoedingssysteem zoals wij dat in de EU wel hebben met een max van 600 euro. Als ze dat wel zouden hebben dan hebben ze daar echt een groot probleem.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Vertragingen zijn vervelend, ergerlijk en walgelijk. Ik vind het verdomd disgusting dat ik veel later op mijn vakantiebestemming aankom. Ook ik heb de behoefte om flink stoom af te blazen en de airline te vervloeken zodra ik een mega vertraging oploop. Dat kan opluchten, maar de vertraging wordt er niet minder op.
US-fanboy
Amerikakenner

Bericht door US-fanboy »

Dat is zo. En als je schade zou hebben (bijv. omdat je hotelkamer vergeven is, maar je moet hem wel betalen) dan is het ook niet meer dan normaal dan dat die schade vergoedt zou moeten worden.
Maar graaiers hebben vertraging en krijgen meteen euro-tekens in de ogen, want "ze hebben ergens gelezen dat ze 600 euro per persoon behoren te krijgen".
Old Faithful schreef:
karin 49 schreef: Ik zou zeggen de gedachte aan schadevergoeding vind ik gewoon belachelijk vertragingen horen nou eenmaal bij het reizen zijn de risico`s die er bij horen.
Blijkbaar denkt de Europese wetgever daar heel anders over, anders hadden ze daarvoor geen vergoedingsregeling in het leven geroepen. :wink:
En gelukkig is die daar al weer op terug aan het komen.
Kunnen al die klagers lid worden van de ANWB. Misschien helpt dat ze.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Harry schreef:Natuurlijk is het vervelend om 6,5 uur vertraging te hebben en waarschijnlijk heb je ook wel recht op die schadevergoeding, maar ergens recht op hebben en het vervolgens ook krijgen is een tweede. Als individu gaan procederen tegen de KLM lijkt mij een moeizame weg dus ik zou het aanmelden bij EU-claim en als zij er een zaak in zien dan krijg je over een paar jaar misschien gelijk, de ervaring leert dat je een lange adem moet hebben bij zaken tegen luchtvaartmaatschappijen.
Wij hadden in mei ook een vertraging van 7 uur. Dit was in Amsterdam overigens. Wij hebben op de site van EUclaim onze gegevens ingevoerd en namens ons hebben zij een claim bij Air Transat neergelegd. Mocht dit gehonoreerd worden dan krijgen zij een gedeelte hiervan. Onze claim is op 1 augustus ingediend. We wachten rustig af.

Elly
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Vertraging van 6,5 uur kan echt flinke problemen geven en in dat geval zou ik een schade vergoeding misschien wel overwegen. M'n man vliegt bijv. voor z'n werk naar andere staten en Uncle Sam rekent altijd een beetje krap. Als de meeting om 1300 is en er is een vlucht die om 1100 landt is dat dus de vlucht die geboekt wordt. Als er dan 6,5 uur vertraging is kan dat betekenen dat de command niemand bij die meeting heeft en dat kan flinke gevolgen hebben.

Maar op een vakantie...tja, het is niet leuk om op een luchthaven te zitten wachten maar om daar nou zulke hoge bedragen aan te hangen...nee, dat vind ik een beetje overdreven. Helemaal als het om onvoorziene omstandigheden gaat zoals een vliegtuig wat niet goed werkt en dus niet kan vliegen. Overbooking vind ik dan wel super irritant en als blijkt dat ik netjes op tijd tickets heb besteld en de luchtvaartmaatschappij heeft meer tickets verkocht dan er zitplaatsen zijn in het vliegtuig, ja, dan vind ik wel dat de maatschapij verantwoordelijk is en dat daar dan een prijskaartje aan kan hangen. Wat dus ook regelmatig gebeurd, gratis upgrade ofzo.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer