Pete.Z schreef:Kapot vliegtuig is overmacht toch?
Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3333 (Rood door Old Faithful)jurofoon.nl schreef:Ook vergoeding reizigers bij 'overmacht' vliegtuigmaatschappij
Net terug van wintersport? Heerlijk genoten van de sneeuw maar ook ergernis gehad over het vliegtuig dat weer vertraging had? Dan kom je in aanmerking voor een vergoeding, zelfs als het ging om een technisch mankement aan het vliegtuig.
Technische problemen
Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers voortaan compensatie betalen als een vlucht uitvalt wegens technische problemen. Je hebt alleen geen recht op een vergoeding als het gaat om uitzonderlijke technische problemen. Uitzonderlijk zijn technische problemen waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed opheeft.
Compensatie
Bij langdurige vertraging had je al recht op compensatie in de vorm van tegoedbonnen voor eten of een hotelovernachting. Daarnaast had je bij annulering van een vlucht recht op een gratis vervangende vlucht of restitutie van de reiskosten én op financiële compensatie voor het ongemak. Maar dit recht bleek in de praktijk een papieren tijger.
Moeilijk doen
In de praktijk weigerden de luchtvaartmaatschappijen namelijk om gedupeerden te vergoeden als de vertraging of annulering het gevolg was van een technisch mankement. Het Europees Hof heeft nu bepaald dat technische problemen wel degelijk onder het normale bedrijfsrisico van een luchtvaartmaatschappij vallen. Je hebt bij annulering recht op 250 tot 600 euro bovenop de prijs van je ticket. Indien je aanspraak op vergoeding niet wordt gehonoreerd, schakel dan hulp in.
Geen overmacht
Vliegtuigmaatschappijen mogen zich bij uitval of vertraging dus niet meer op overmacht door technische problemen beroepen, tenzij er dus sprake is van uitzonderlijke omstandigheden zoals ernstige fabrieksfouten, sabotage en terrorisme. Problemen die aan het licht komen bij onderhoud, waardoor het vliegtuig uitvalt of vertraging heeft, zijn geen reden om de compensatie te weigeren.
Het zou kunnen zijn dat een luchtvaartmaatschappij een claim van een particulier standaard afwijst, omdat zij er van uitgaan dat die toch niet naar de rechter gaat.
Zoals gezegd heb ik mijn twijfels of Zon25 recht heeft op vergoeding, omdat de betreffende vlucht niet in Europa startte. Ik heb echter ook niet de wijsheid in pacht. Ik probeer alleen betrouwbare bronnen te vinden.

@Zon25: Succes bij je poging om vergoeding te krijgen.
PSVwally: Ik heb even de posts van katja en Zon25 aangepast/verwijderd, we zijn nu weer goed on topic bezig. Laten we dat dan nu ook zo houden aub. Voor andere zaken hebben we de pb functie