Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

NL werk in de VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
wulffman89
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

NL werk in de VS

Bericht door wulffman89 »

Binnenkort start ik met het proces om een O-1B visum aan te vragen... al flink wat documenten bij elkaar aan het sprokkelen en m'n advocaat helpt daar gelukkig erg goed mee :-)

Nu ben ik iemand die altijd een hoop plannen en projecten op stapel heeft staan, en had ik een plan om maandelijks extra geld te verdienen vanuit Nederland doormiddel o.a. schrijfwerk dat ik dan opstuur naar Nederland. Ik factureer dan vanuit mijn ZZP-zijnde en ontvang geld op mijn Nederlandse bankrekening. badabing badaboom... kan dit? Of zitten hier toch haken en ogen aan?

En -misschien een domme vraag - daarnaast heb ik een productiebedrijfje met twee vrienden. We zijn goed op weg in Nederland en ik zou het leuk vinden om ook ons product in elk geval in Amerika onder de aandacht te brengen bij een aantal mensen. Ik ken vele <Nederlandse> bedrijven die in L.A. een postbus en bureau hebben staan als hun 'vestiging'... nu vraag ik me af of dit dan officieel gedaan moet worden of dat je als Nederlands bedrijf ook een vestiging/kantoor kan hebben in de V.S. voordat je daar een grote dochteronderneming etc. start.

Dankjulliewel! :D
Cheers!
dimona
Amerika-expert

Re: NL werk in de VS

Bericht door dimona »

Eerste vraag: ja, daar zitten (fiscale) haken en ogen aan die je best met je advocaat bespreekt.

Tweede vraag: ik snap niet zo goed wat je wilt, maar het klinkt ook als voer voor je advocaat.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Je hebt al een advocaat, dus die kan je goed verder helpen. :thumbup:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wat ik weet is dat wat je beschrijft op een H-1B visum in niet is toegestaan. Op een tijdelijk, non-immigrant werkvergunning mag je alleen werken voor de werkgever en alleen het werk doen, waarvoor de petitie is goedgekeurd. Je mag op H-1B ook naast je werk geen eigen bedrijf hebben/beginnen.
Ik vermoed dat de regels voor O-visums hetzelfde zullen zijn.

Maar er is licht aan de horizon: de meeste O-1 visum houders kunnen vrij snel een groene kaart krijgen als het even meezit (en hun werkgever wil meewerken en de advokaat ook weet waar-die mee bezig is). Zodra je een G.K. hebt staat je vrij net zo veel te werken als je wilt voor meerdere werkgevers, en ook in daarbij nog 'es een eigen bedrijf oid. te hebben.

Wil je in de US een bedrijf opzetten dan is daar een ander visum voor nodig: de E-2.
Maar je kunt niet twee non-immigrant visums hebben, je moet kiezen. En O-1 is beter dan E-2, aangezien O-1 dual intent toestaat (aanvragen G.K.)

Overigens, de US belast wereldinkomen (waarbij elders betaalde belasting mag worden afgetrokken tot bepaalde hoogte). Deze regel geldt ook voor non-immigrants en voor groene kaart houders.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

oortjes schreef:Wil je in de US een bedrijf opzetten dan is daar een ander visum voor nodig: de E-2.
Maar je kunt niet twee non-immigrant visums hebben, je moet kiezen. En O-1 is beter dan E-2, aangezien O-1 dual intent toestaat (aanvragen G.K.)
Volgens mij hoef je niet persé een E2 visum te hebben om een bedrijf te kunnen opzetten. Het E2 visum is een soort van kadootje/bedankje aan de investeerder, maar je hoeft er als investeerder geen gebruik aan te maken. Om een bedrijf op te zetten, heb je in feite niet eens een visum nodig. Ik weet niet wat je allemaal wel en niet mag en kan met een O-1b visum; dat zou de advocaat moeten weten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je kunt inderdaad een bedrijf opzetten zonder een visum te hebben, maar dan mag je er niet voor werken in de US.
Ik had de indruk dat TS toch meer betrokken wilde zijn bij een mogelijk bedrijf hier. Om hier actief een bedrijf op te zetten en er in te werken is een E-2 visum vereist. Ik heb overigens nooit gehoord van "bedank" E-2 visums waar men dan geen gebruik van maakt ?
Een van de voorwaardes voor E-2 is actieve deelname in je bedrijf. Vandaar ook dat je het land uit moet als je met pensioen gaat en niet meer in je bedrijf werkt.

Via EB-5 worden visums als 'dank' voor een zak met geld afgegeven. Maar aangezien men die investering juist doet om de groene kaart(en) te krijgen kan ik me niet voorstellen dat iemand daar geen gebruik van zou maken.

Wulffman, er is sprake van een nieuwe visa categorie voor veelbelovende ondernemers, wie weet is dat een mogelijkheid tzt. als die regel inderdaad ingevoerd wordt. Ook hier zal je advokaat meer van weten.
wulffman89
Amerika-newbie
Contacteer:

Hi allemaal,

Veel dank voor al jullie reacties. Het is me duidelijk geworden dat er veel haken en ogen zijn maar ook veel mogelijkheden waar goed naar gekeken moet worden. Ik zal dit dan inderdaad met mijn advocaat bespreken. Ook de visa voor veelbelovende ondernemers klinkt erg interessant - al kan ik me voorstellen dan O-1B toch wel meeste voordeel heeft i.v.m. green card etc.

Voor nu vind ik het vooral belangrijk voldoende werk te hebben en als er manieren zijn om af en toe diensten naar Nederland te leveren via mn zzp'erschap vind ik dat ... ondanks de haken en ogen ... toch wel interessant om te proberen.:)

Thanks allemaal!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Houdt er rekening mee dat je voor een G.K. aanvrage je belastingaangiftes van de jaren daarvoor moet overleggen.
Vindt men daar 'anomalien' in - dus geld verdiend buiten de US met werk dat in de US is gedaan, dan kan men stellen dat je de voorwaarden van je O-1 visum hebt overtreden. Dat kan je je groene kaart kosten.

Het gaat er niet om wat jij wilt, interessant vindt, wilt proberen, het gaat er om wat de voorwaarden van je visum zijn en die zijn 'etched in stone'.
Maar zoals gezegd, je advokaat is degene die je moet adviseren hierin. Maar in mijn ervaring gaan advokaten uit van de meest krappe interpretatie.
Jij kijkt nog Belgisch/Ned.lands naar de situatie en zoekt 'mogelijkheden'. Maar een tijdelijke werkvergunning geeft je alleen het recht voor bepaalde tijd in de US te wonen en te werken, voor een (1) werkgever en alleen in de funktie/werkzaamheden waarvoor de petitite was goedgekeurd.

Vergis je niet, ze zingen 'home of the brave, land of the free', maar de hoeveelheid regels en regeltjes hier is denk ik groter dan in Ned. Plus alles is strakker geregeld, uitzonderingen zijn er niet. En dat geldt zeker voor een non-immigrant, voor wie er nog meer ge- en ver-boden zijn.
Ga ook niet redeneren vanuit wat jou 'logisch' lijkt - er is in immigratie wetgeving weinig/geen logica te vinden.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik dit niet onaardig bedoel, maar je er louter op wil wijzen het hele traject terdege door te akkeren met je advokaat zodat je niet later voor vervelende verrassingen komt te staan. Ik heb enige ervaringen mbt. US immigrations, en heb ook gemerkt hoe alles de afgelopen jaren strenger en beperkender is geworden.
Laatst gewijzigd door USInsider op 19 aug 2013, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
wulffman89
Amerika-newbie
Contacteer:

Hi Oortjes - geen zorgen, ik ben vooral blij dat je duidelijk bent hierin :)
Conclusie is dat ik dit vooral met m'n advocaat moet overleggen, en zal zeker geen dingen doen die hij zou afraden.

Mocht ik hier nog nieuws over hebben n.a.v. m'n contact en vragen, dan zal ik het hier ook wel posten... voor eventueel andere geinteresseerden.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer