Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Vriendelijke" Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: "Vriendelijke" Amerikanen

Bericht door ned in MO »

Montyrulezz schreef:Ik zou zeker zelf geen Greeter willen zijn. Ik denk dat je hier in Nederland ook moeilijk iemand kunt vinden die dat de hele dag zou willen doen en dan ook nog vriendelijk blijven.
Als je die persoon zijn uitkering stop zou zetten omdat ie geen greeterbaantje wil doen moet je kijken hoe hard ze vechten om die baan
Service in winkels en restaurants vind ik lastig te vergelijken omdat 1) ik weet dat het dergelijke baantjes in Nederland door hele jonge mensen worden gedaan die vaak nog niet zo'n goed idee hebben van professionaliteit en 2) omdat veel retailmedewerkers en bedienend personeel in de VS zo schofterig worden uitgebuit, dat ze geen keus hebben dan extreem vriendelijk te doen. Ze zijn tenslotte zo vervangen, (en in het geval van bedienend personeel - als ze geen 'tip' weten te scoren, kan hun uurloon zo laag uitkomen als $2,13 dollar), dus tja..
Ik vind niet dat personeel schofterig wordt uitgebuit want daar ben je altijd zelf nog bij. Als je je werk gewoon goed doet krijg je best fatsoenlijk tip en als er te veel personeel is en je daardoor te weinig verdient ga je naar een ander.
Als de tafels drie keer per avond over de kop gaan en je hebt 5 tafels en je krijgt gemiddeld $5 per tafel dan verdien je ong $85 in 4 uur en nog eens $15 de rest van je shift dus $100 op een avond. Niet slecht voor ongeschoold werk.
De greeter bij walmart krijgt $65 voor een shift van 8 uur
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

ned in MO schreef:Als je die persoon zijn uitkering stop zou zetten omdat ie geen greeterbaantje wil doen moet je kijken hoe hard ze vechten om die baan
:clap:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik heb ook niet de slechte ervaringen in Nederland. Nu woon ik op het platteland en ik kom niet vaak in een grote stad. De middelvingers op de snelweg zijn mij ook onbekend. Rijden is in Amerika heel relaxt, maar dat komt m.i. ook omdat je als toerist voor het grootste deel buiten de stedelijke gebieden rijdt. Ik vind rijden in bijvoorbeeld Denver en San Francisco niet erg verschillen van rijden in de Randstad.

Ik vind het voorbeeld van de "four way stop" en dat dit in Nederland niet goed zou gaan, niet goed gekozen. Zo'n four way stop werkt nergens in drukke verkeerssituaties. Ik ben die dan ook alleen op rustige plekken in Amerika tegengekomen. Ik vind het Nederlandse systeem van rechts heeft voorrang op kruisingen van gelijke orde heel vergelijkbaar. Dat gaat ook goed, maar niet in drukke verkeerssituaties.

Ik vind het personeel in restaurants en winkels in Nederland over het algemeen vriendelijk (genoeg). Ik heb in Amerika ook weleens een onvriendelijke en/of gehaaste bediening meegemaakt.

Vriendelijke en behulpzame mensen kun je overal tegenkomen, net als oplichters en zakkenrollers. En dan maakt het een groot verschil of je in een grote stad, en dan ook in welke wijk, of in een klein dorp bent.

Ik vind Amerikanen wel vaak wat uitbundiger en de kans dat je door iemand aangesproken wordt voor een praatje is wel een stuk groter, denk ik.
Groet,

Old Faithful
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Old Faithful schreef:Ik vind het voorbeeld van de "four way stop" en dat dit in Nederland niet goed zou gaan, niet goed gekozen. Zo'n four way stop werkt nergens in drukke verkeerssituaties. Ik ben die dan ook alleen op rustige plekken in Amerika tegengekomen. Ik vind het Nederlandse systeem van rechts heeft voorrang op kruisingen van gelijke orde heel vergelijkbaar. Dat gaat ook goed, maar niet in drukke verkeerssituaties.
Hier hebben we verschillende van die 4waystop situaties rondom een grote shopping mall en op andere plekken waar het erg druk kan zijn, en dat gaat ook goed. Ik denk toch wel dat het concept in Europa minder goed zou werken, omdat we gewoon ongeduldiger zijn. Hier wachten veel mensen eerst even af of er iemand gaat bewegen als ze aan de beurt zijn, en beginnen dan pas te rijden. Ik vind het zelf soms best lastig te bepalen wie er het eerst is, maar ik heb nog nooit gezien dat dat tot problemen leidt. Amerikanen zijn gewoon toch wat relaxten in het verkeer. Hoe vaak ik al niet gezien heb dat iemand vanuit de linkerstrook op de freeway op het laatste moment besluit dat hij er toch (rechts) af wil en dan doodleuk even drie stroken oversteekt; en niemand die claxonneert, echt verbazingwekkend :D
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

smittenimmigrant schreef:en in het geval van bedienend personeel - als ze geen 'tip' weten te scoren, kan hun uurloon zo laag uitkomen als $2,13 dollar), dus tja..
Dat is wel slechts ten dele het verhaal. Een werkgever hoeft zijn "tipped employee" alleen maar $2.13 per uur te betalen als het basisloon per uur plus de fooien die de werknemer krijgt bij elkaar uitkomen op 'minimum wage'. Op federaal niveau is minimum wage $7.25, dus de werkgever hoeft de werknemer alleen maar $2.13 per uur te betalen als de werknemer minimaal gemiddeld $5.12 per uur aan fooi krijgt.

Krijgt de 'tipped employee' minder dan die $5.12 per uur aan fooi, waardoor de werknemer niet aan het 'minimum wage' komt, dan moet de werkgever het verschil bijleggen. M.a.w., stel de werknemer krijgt maar $0.12 fooi in een uur (gemiddeld), dan dient de werkgever het verschil van $5 bij te leggen zodat de werknemer aan de 'minimum wage' van $7.25 per uur komt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Montyrulezz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Montyrulezz »

ned in MO schreef:
Montyrulezz schreef:Ik zou zeker zelf geen Greeter willen zijn. Ik denk dat je hier in Nederland ook moeilijk iemand kunt vinden die dat de hele dag zou willen doen en dan ook nog vriendelijk blijven.
Als je die persoon zijn uitkering stop zou zetten omdat ie geen greeterbaantje wil doen moet je kijken hoe hard ze vechten om die baan
Misschien wel, maar als je in Nederland een greeter aan de deur zou zetten van een warenhuis of winkel, wordt je heel stom aangekeken, terwijl het in Amerika normaal is.
2006: 2 weken Fl. - 2008: 3 weken LA- SF
2009: 3 weken Fl. - 2012: 4 weken LA- LA
2013: 1 week New York - 2014: 3 weken New Orléans - Panhandle - Florida
2015: Florida - 2017: rondje LV - LV
2018: 1 week Weston en 1 week Orlando
2019: 3 weken LA - LA
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik ken eigenlijk geen andere ketens, die altijd een greeter hebben, behalve Walmart. Target heeft er geen, althans niet die bij ons, heb ik vanmiddag nog op gelet. Er zijn soms wel medewerkers bij de ingang opgesteld, die vragen waar je voor komt en je dan de juiste richting op sturen, vooral in drukke tijden zoals rond Kerst.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Bij home depot heb je dat ook, om je in de richting te sturen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik ken ze alleen maar van home depot, bij Walmart nog nooit gezien (of het moet die kerel zijn die met de karren in de weer is bij de ingang). En bij andere winkels ook niet.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Bij de Targets of Home Depots waar ik heb rondgelopen de afgelopen jaren, heb je alleen mensen die met een hesje of jasje of een identificatieplaatje rondlopen en die je precies kunnen vertallen waar je kunt vinden wat je zoekt. En vaak ook nog even meelopen om ervoor te zorgen dat je inderdaad vindt wat je hebben wilt.

Ik heb geen begroeters nodig, ik wil gewoon deskundig personeel dat bereid is te helpen en dat alles waar ze mee bezig zijn even stopt om je naar het juiste schap te brengen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door harryvanrooy »

Hey beknot
Dit is toch wel een ietwat verhaal. Ik werk in de horeca en heb in Àmerika al enkele gesprekken gehad met het bedienend personeel, loon van 5 dollar per uur plus tips is gewoon, een Waiter die in Orlando 400 dollar per dag naar huis meeneemt. En dan moet je eerst nog bedenken dat ze ook nog aan het keukenpersoneel en de afwas moeten afdragen, dus die was echt wel blij met zijn verdienste.
Btw, geef die fooi wel cash en niet op de afrekening van de creditcard, want dan zijn er voor hun ook nog afhoudingen van de creditcards firma' s en soms ook van hun baas en ( als Belg: het is dan ook officieel en ze betalen er dan ook belasting over, wij in België houden daar zo niet van :offtopic: :lol:
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door harryvanrooy »

De eerste keer dat ik een " greeter" heb ontmoet dacht ik dat die man een dakloze alcoholist was, die wat wilde bijverdienen, shame On my :oops:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind Amerikanen ook veel vriendelijker dan Nederlanders. Ik kon er in het begin slecht mee omgaan omdat ik me elke keer opgelaten voelde maar inmiddels doe ik vrolijk mee, het werkt inderdaad aanstekelijk zoals Cin zegt.

Het lijkt wel alsof ze in Nederland het begrip "service" vergeten zijn in de horeca en detailhandel, vreselijk zo onbeschoft als ze mensen soms behandelen. Ik hoef hier in een winkel nooit te zoeken naar een medewerker die me wil helpen en als ik iemand iets vraag zijn ze allemaal even bereidwillig om me de weg te wijzen of een antwoord op mijn vraag te geven. Ook de kassieres helpen bij alles. Het werkt dus ook echt niet alleen voor mensen die werken voor hun fooi. Ik denk dat ik onwijs zou moeten wennen als ik weer in Nederland iets moet kopen haha.

Ik denk dan ook niet dat het aan de mensen zelf ligt, het is gewoon een cultuur verschil waarbij het begrijp service en vriendelijkheid schaars geworden is in Nederland. En dat het "gemaakt" zou zijn, ach zoals gezegd, liever iemand die gemaakt vriendelijk is en me helpt dan een "oprechte" chagerijnige rotkop die me niet eens goeiemorgen wenst of helpt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Ik denk dan ook niet dat het aan de mensen zelf ligt, het is gewoon een cultuur verschil waarbij het begrijp service en vriendelijkheid schaars geworden is in Nederland. En dat het "gemaakt" zou zijn, ach zoals gezegd, liever iemand die gemaakt vriendelijk is en me helpt dan een "oprechte" chagerijnige rotkop die me niet eens goeiemorgen wenst of helpt.
Helaas niet een cultuurverschil dat je in alle takken van sport tegenkomt, want op het moment dat je met overheidsdiensten te maken krijgt (scholen en bibliotheken etc. dan weer uitgezonderd) dan is het een heel ander verhaal. En ik vind de medewerkers van de CVS pharmacy hier ook het toonbeeld van onverschilligheid, maar misschien heb ik daar gewoon pech mee.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, denk ik wel, want hier zijn de medewerkers van de CVS, Walgreens en Rite Aid super. Kan er ook aan liggen dat ze allemaal nog geen anderhalve kilometer van elkaar liggen, maar hun managers zijn nooit in de buurt voor zover ik kan zien.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Mooi, nou dan ga ik binnenkomt toch echt maar overstappen; ik weet niet of je mijn FB relaas gevolgd heb, maar het is echt ongelooflijk wat ik hier allemaal meemaak. Deze week kan ik er weer een nieuw hoofdstuk aan toevoegen :evil: Als dit herhalingsrecept klaar is, dan ben ik daar weg. Sorry, ff helemaal :offtopic: , maar zo'n enorme frustratie!!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als ik zou kunnen garanderen dat je hier wel de juiste behandeling zou krijgen, zou ik het zo aanraden. Maar daar is natuurlijk nooit een garantie voor :(
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nou, erger dan dit kan het bijna niet worden :mrgreen:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik heb in Amerika ook weleens een onvriendelijke en/of gehaaste bediening meegemaakt.
In restaurants is het vaak niet even op het gemak tafelen, leg je na je laatste hap je vork op je bord BAM!! De rekening op tafel.

Op straat iemand groeten zie ik eigenlijk ook nergens. Wordt vaak vreemd aangekeken als ik dat doe. Als je stilstaat bij attracties of viewpoints of dergelijke gebeurd dat juist weer wel.

Persoonlijk vind ik de Amerikaan op straat een stuk vriendelijker dan in Nederland, al moet ik zeggen dat ik buiten wat Randstad steden nooit echt onvriendelijk behandeld ben. Wel moet ik zeggen dat het in de Amerikaanse steden wat meer mind your own bussinesss is. Ik bemoei me niet met jou, dus jij bemoei je ook niet met mij zeg maar. Maar als je een vraag hebt of iets dergelijks vind de gemiddelde Amerikaan veel vriendelijker overkomen dan wat ik hier in Nederland vaak meemaak.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Eerlijk gezegd vind ik het met het verschil in vriendelijkheid tussen Nederlanders en Amerikanen wel meevallen. In beide landen kom ik gelukkig veel meer vriendelijke, behulpzame mensen tegen dan botte, onbeleefde mensen.

Ik merk wel dat Amerikanen wat makkelijker een praatje aanknopen met een vreemde. Doen ze dat nu vlugger bij buitenlanders, zoals wij, of doen ze dat onderling ook vaak?
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer