Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
"Vriendelijke" Amerikanen
- Isis
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: "Vriendelijke" Amerikanen
Een terechte vraag Henriëtte; ik vraag me dat ook wel eens af. Zijn we interessant omdat we Europeaan zijn of gewoon omdat een praatje leuk is?
Iedereen kent wel iemand in Duitsland of Denemarken (ken je die?) LOL
Iedereen kent wel iemand in Duitsland of Denemarken (ken je die?) LOL
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Ik ben het met je eens, en nee, ik heb niet de indruk dat het bij buitenlanders sneller gebeurt. Als ik door de supermarkt struin, dan word ik zeer regelmatig aangesproken over de meest uiteenlopende dingen (laatst nog een man die zijn herinnering aan een bepaalde commercial met mij wilde delen, haha, ik had geen idee waar hij het over had, maar lachte maar vrolijk mee).Henriëtte schreef:Eerlijk gezegd vind ik het met het verschil in vriendelijkheid tussen Nederlanders en Amerikanen wel meevallen. In beide landen kom ik gelukkig veel meer vriendelijke, behulpzame mensen tegen dan botte, onbeleefde mensen.
Ik merk wel dat Amerikanen wat makkelijker een praatje aanknopen met een vreemde. Doen ze dat nu vlugger bij buitenlanders, zoals wij, of doen ze dat onderling ook vaak?
Ik heb eigenlijk sowieso niet het idee dat mijn "buitenlander"zijn mij een bovengemiddeld interessant persoon maakt om een praatje mee aan te knopen. Voor een arts die je voor het eerst ziet, kan het een leuke ijsbreker zijn, maar voor de rest is de houding vooral "wat fijn voor je dat je in ons geweldige land /deze fantastische county bent komen wonen"

Persoonlijk merk ik ook niet enorm veel verschil. Wel soms het verschil tussen grote steden en daarbuiten. In Nederland merk ik dat buiten de grote steden alles wat vriendelijker en meer gemoedelijk gaat. In de horeca heb ik eigenlijk sowieso geen hele slechte ervaringen; ook niet in de steden. Ik weet dat mensen vaak klagen over de onbeschoftheid van horeca personeel in Nederland maar zelf valt me dit niet zo op. Natuurlijk wel eens een keer een slechte ervaring gehad maar de meeste ervaringen die ik heb gehad zijn wel positief.
Klantenservice vind ik soms/vaak wel beter in de VS. Hoewel ik daar ook een aantal hele slechte ervaringen heb gehad dat dan weer wel. Maar ook een aantal hele positieve waar ik echt heel goed geholpen ben.
Vriendelijkheid op straat merk ik niet zoveel verschil tussen de VS en NL. Wel heeft het met mijn eigen houding te maken. Als ik opensta voor anderen dan en dat uitstraal dan word ik ook veel eerder aangesproken. Zelf ben ik in het openbaar meestal helemaal niet zo open dus ik heb ook niet zo heel veel spontane gesprekken. Mijn man daarentegen heeft dat veel meer. Ook hier in Nederland. Hij vindt het gezellig om met mensen te kletsen en dat straalt hij blijkbaar uit waardoor hij veel aanspraak heeft. Ik heb dat veel minder maar ik heb daar ook niet zo'n behoefte aan verder en blijkbaar straal ik dat ook uit.
Klantenservice vind ik soms/vaak wel beter in de VS. Hoewel ik daar ook een aantal hele slechte ervaringen heb gehad dat dan weer wel. Maar ook een aantal hele positieve waar ik echt heel goed geholpen ben.
Vriendelijkheid op straat merk ik niet zoveel verschil tussen de VS en NL. Wel heeft het met mijn eigen houding te maken. Als ik opensta voor anderen dan en dat uitstraal dan word ik ook veel eerder aangesproken. Zelf ben ik in het openbaar meestal helemaal niet zo open dus ik heb ook niet zo heel veel spontane gesprekken. Mijn man daarentegen heeft dat veel meer. Ook hier in Nederland. Hij vindt het gezellig om met mensen te kletsen en dat straalt hij blijkbaar uit waardoor hij veel aanspraak heeft. Ik heb dat veel minder maar ik heb daar ook niet zo'n behoefte aan verder en blijkbaar straal ik dat ook uit.
De klantenservice is wel wezenlijk anders vind ik. In Nederland moet je al een hele goede reden hebben wil je je geld terug krijgen, terwijl dat in de VS bijna nooit nodig is. Daarentegen is de kwaliteit van geleverde produkten/diensten in de VS vaker onder de maat, dus je hebt de klantenservice hier ook veel vaker nodig. In Nederland sta je als consument op je achterste benen als je er achter komt dat je een apparaat hebt gekocht dat niet nieuw in de verpakking zit; hier gebeurt dat regelmatig en als je dat niet wil, dan breng je het terug, even goede vrienden. Zolang de klant niet klaagt, is alles toegestaan zeg maar.
Klanttevredenheid is hier prioriteit nr. 1, vooral vanwege de talloze mogelijkheden om naar de concurrent te gaan als iets je niet bevalt. De strijd om de consument is van levensbelang. Maar ik moet zeggen, dat die klanttevredenheid vaak ook niet verder gaat dan het bieden van een ander exemplaar, of geld terug. Als je ingewikkelde technische dingen wilt weten, dan is dat echt een probleem, zeker via de telefoon.
Ik wil (in mijn Nederlandse denken) gewoon dat een degelijk product wordt geleverd met een betrouwbare leverdatum en het is me al regelmatig gebeurd dat die leverdatum ineens met weken wordt vertraagd, waar de halloween-goodies bijvoorbeeld pas in februari geleverd werden. Leuk dat ik mijn geld kan terugkrijgen, maar daar heb ik niet zoveel aan als ik beloofd heb voor de school 30 goodies aan te leveren voor eind november. Er is dan dus echt niemand die zegt: o mevrouw, ik regel dat wel even voor u. Fijn dat ik mijn geld terug heb, maar ik heb er wel een groot probleem bij.
Dus ja, ik heb wel wat irritatiepuntjes bij de hooggeprezen Amerikaanse klantenservice. Alles gebeurt met een smile, maar voor de rest is het eigenlijk gewoon een groot gordijn dat moet verhullen dat de rest van het personeel maar wat zit te klungelen.
Klanttevredenheid is hier prioriteit nr. 1, vooral vanwege de talloze mogelijkheden om naar de concurrent te gaan als iets je niet bevalt. De strijd om de consument is van levensbelang. Maar ik moet zeggen, dat die klanttevredenheid vaak ook niet verder gaat dan het bieden van een ander exemplaar, of geld terug. Als je ingewikkelde technische dingen wilt weten, dan is dat echt een probleem, zeker via de telefoon.
Ik wil (in mijn Nederlandse denken) gewoon dat een degelijk product wordt geleverd met een betrouwbare leverdatum en het is me al regelmatig gebeurd dat die leverdatum ineens met weken wordt vertraagd, waar de halloween-goodies bijvoorbeeld pas in februari geleverd werden. Leuk dat ik mijn geld kan terugkrijgen, maar daar heb ik niet zoveel aan als ik beloofd heb voor de school 30 goodies aan te leveren voor eind november. Er is dan dus echt niemand die zegt: o mevrouw, ik regel dat wel even voor u. Fijn dat ik mijn geld terug heb, maar ik heb er wel een groot probleem bij.
Dus ja, ik heb wel wat irritatiepuntjes bij de hooggeprezen Amerikaanse klantenservice. Alles gebeurt met een smile, maar voor de rest is het eigenlijk gewoon een groot gordijn dat moet verhullen dat de rest van het personeel maar wat zit te klungelen.
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik heb dezelfde ervaring Henriëtte.Henriëtte schreef:Eerlijk gezegd vind ik het met het verschil in vriendelijkheid tussen Nederlanders en Amerikanen wel meevallen. In beide landen kom ik gelukkig veel meer vriendelijke, behulpzame mensen tegen dan botte, onbeleefde mensen.
- Color01
- Amerika-expert
ik vind, als je hier woont, dan moet je niet meer in het nederlands denken.....als ik al die mensen hoor die in een ander land wonen, en klagen dat alles in nederland beter was...dan denk ik ...wat doe je daar dan...waarom ga je niet weer terug naar nederland.dimona schreef:
ik was afgelopen jaar na 8 jaar weer in nederland...had na een weekje het al weer gezien...was blij dat ik weer hier in Virginia zat.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Daar kan ik mij helemaal in vinden, denk ik. Het is gewoon een heel andere mentaliteit, en zoals veel mensen zeggen, dat steekt aan en is wel opvallend als je van Europa naar Amerika gaat, het is een heel andere manier van met mekaar omgaanColor01 schreef:ik vind, als je hier woont, dan moet je niet meer in het nederlands denken.....als ik al die mensen hoor die in een . ander land wonen, en klagen dat alles in nederland beter was...dan denk ik ...wat doe je daar dan...waarom ga je niet weer terug naar nederland.dimona schreef:
ik was afgelopen jaar na 8 jaar weer in nederland...had na een weekje het al weer gezien...was blij dat ik weer hier in Virginia zat.

Ik schakel zo veel jaar Nederland niet zo maar even uit in mijn hoofd. Ik woon hier nu, vind het geweldig hier (waar klaag ik dat alles in Nederland beter was???) maar ik heb voorheen in andere landen gewoond en zal hier over 1 à 2 jaar ook weer weg zijn, waarschijnlijk weer naar een ander land. Ik pas mij altijd zo goed en kwaad als het gaat aan aan mijn woonomgeving, maar ik blijf toch ik, met alle bagage die ik heb. Mijn visie op de wereld is gekleurd door mijn levenservaringen, net als die van jou en die van iedereen. ik zou niet weten waarom ik daardoor terug zou moeten gaan naar NederlandColor01 schreef:ik vind, als je hier woont, dan moet je niet meer in het nederlands denken.....als ik al die mensen hoor die in een ander land wonen, en klagen dat alles in nederland beter was...dan denk ik ...wat doe je daar dan...waarom ga je niet weer terug naar nederland.

Dimona, ik vond die twee reacties naar jou toe nogal overdreven. Je maakt 1 keer een vergelijkende opmerking en dat betekent dat je alles hier slecht vindt en maar terug naar Nederland moet? Jouw berichten zijn echt niet in de categorie "in Nederland is alles beter."
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Dit is ook zo'n mooi voorbeeld in verschil in cultuur. Als je klaar bent met eten, zijn er een hoop Amerikanen die door willen naar het volgende. Ondertussen ben ik er zelf al zo aan gewend dat ik om me heen kijk als ik niet gelijk de rekening krijgPSVwally schreef: In restaurants is het vaak niet even op het gemak tafelen, leg je na je laatste hap je vork op je bord BAM!! De rekening op tafel.

Maar het krijgen van de rekening betekend echt niet dat je gelijk hoeft te vertrekken, je hebt de kans daartoe. Ik heb meermaals langer dan 30 minuten blijven na tafelen, zonder dat ik vreemd werd aangekeken.
Ja dat vond/vind ik ook wel "apart" inderdaad. Als ik erna nog koffie wil bestellen dan gaat de oude rekening weg en dan wordt er weer een nieuwe gemaakt. Als ze nou gewoon even wachten... 

-
- Amerika-expert
Dimona, ik vind jou juist een voorbeeld van iemand die zowel het positieve als het negatieve aan een andere cultuur ziet en er het beste van maakt. En ja, natuurlijk kijk je naar je nieuwe omgeving met je eigen achtergrond, da's logisch. Ik denk dat dat het wonen in een ander land juist zo waardevol maakt, als je het kan vergelijken met andere plaatsen in de wereld. Net zoals iemand elke dag met plezier kaviaar kan eten maar het niet zo goed zal kunnen waarderen als iemand die ook andere smaken kent.
Over het eten in restaurants, ik denk dat het voor Nederlanders nog steeds (meestal) een uitje is, terwijl het voor veel Amerikanen gewoon een maaltijd is. Als je naar de Denny's gaat om je avondeten te eten en daarna door moet voor een sportwedstrijd wil je snel je rekening zodat je op schema blijft. Als je bij de Denny's zit om gezellig samen te eten kan je als afsluiting echt wel even blijven zitten met een kop koffie. Al moet je er wel rekening mee houden dat de goedkopere restaurants dat niet prettig vinden als het druk is. Turning tables is belangrijk voor de dagelijkse winst. Maar als het rustig is en er geen lange wachtrij is vinden ze het juist prettig als je nog even blijft zitten. Ten eerste is de kans groot dat je nog een kopje koffie of een stuk taart bestelt, en ten tweede is een redelijk vol restaurant aantrekkelijker voor nieuwe klanten. Mensen die nog niet 100% zeker zijn dat ze ergens willen eten zullen eerder de deur uitlopen als het restaurant erg leeg is. Een te vol restaurant is ook niet aantrekkelijk want mensen willen niet al te lang wachten. De ene keer zal de bediening dus proberen je een beetje op te jutten en een andere keer willen ze liever dat je je tijd neemt.
Over het eten in restaurants, ik denk dat het voor Nederlanders nog steeds (meestal) een uitje is, terwijl het voor veel Amerikanen gewoon een maaltijd is. Als je naar de Denny's gaat om je avondeten te eten en daarna door moet voor een sportwedstrijd wil je snel je rekening zodat je op schema blijft. Als je bij de Denny's zit om gezellig samen te eten kan je als afsluiting echt wel even blijven zitten met een kop koffie. Al moet je er wel rekening mee houden dat de goedkopere restaurants dat niet prettig vinden als het druk is. Turning tables is belangrijk voor de dagelijkse winst. Maar als het rustig is en er geen lange wachtrij is vinden ze het juist prettig als je nog even blijft zitten. Ten eerste is de kans groot dat je nog een kopje koffie of een stuk taart bestelt, en ten tweede is een redelijk vol restaurant aantrekkelijker voor nieuwe klanten. Mensen die nog niet 100% zeker zijn dat ze ergens willen eten zullen eerder de deur uitlopen als het restaurant erg leeg is. Een te vol restaurant is ook niet aantrekkelijk want mensen willen niet al te lang wachten. De ene keer zal de bediening dus proberen je een beetje op te jutten en een andere keer willen ze liever dat je je tijd neemt.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad en het hangt wat van de omgeving af, maar hier zijn er wel degelijk restaurants waar je de hele avond lekker zit te tafelen. Maar die zijn dan niet van de Denny's of Red Lobster kwaliteit, maar sjieker dan dat. Daar ga je dan dus ook inderdaad heen voor de dinerervaring en niet om gauw even een hap te eten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ja, de eerste vakantie waren we er ook nogal verbaasd over, die heel snelle bediening, de rekening na je laatste hap( en soms er voor) wij denken dat ze tafels willen dubbelen,) maar als je doorvraagt, dan is dit niet om tafels te dubbelen, maar vinden de Amerkanen dit een service. Wij in Europa gaan een avondje gaan eten maar zij gaan eten en dan iets anders doen, is ook nog zoiets( zonder weer op tenen willen te trappen) te voet gaan, wandelen, dit is in Europa toch een heel ander begrip denk ik, afstanden verschillen toch een beetje. Heb een hotel in Memphis opgezocht, ze maken reclame dat ze in het centrum zitten, Posts op tripadvisor: is not in the centre, at least a ten to fifteen minute walk
In de parken, streneous walk, komaan zeg, dat is voor hartpatiënten, of ben ik een beetje te hard?? Op cruise in St. Petersburg, moeten we naar de doeane lopen, 150 meter max, is er al een Amerikaan achter mij die een shuttle wil ( niet oud, niet mindervalide, alleen lui, denk ik

Laatst gewijzigd door harryvanrooy op 26 aug 2013, 00:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- Fenna
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 30
Amerikanen hebben zeker meer respect voor elkaar en zijn inderdaad "nep" vriendelijk. Dat vind ik ook fijner dan helemaal niet vriendelijk. Maar.....er is altijd een maar, als je hier al een tijd woont is het ook wel eens moeilijk in te schatten of ze je nou echt aardig vinden of dat ze je eigenlijk maar vervelend vinden. En dan heb ik het niet over de waitress bij de Texas road house of zo maar wel over mensen waar je dagelijks mee omgaat. Dat is soms echt wel moeilijk te peilen hoor!! Hier in Texas zijn ze zulke ontzettende kudde dieren en als je eens iets anders doet dan ze gewend zijn dan is het meteen, ohhhhh, dat mag niet en dat kan niet hoor!! Dat is soms echt wel eens vermoeiend. Verder zijn de Texanen heel vriendelijke mensen die je altijd helpen als het nodig is. Overal zijn voordelen en nadelen. Ik vind het alleen wel altijd erg jammer dat ze zichzelf zo fantastisch vinden als land, als dat eens wat minder zou worden!!!
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Van mij mogen ze trots op hun land zijn. Ik houd wel patriotisme
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
ik vind dat ook wel mooi. Dat is iets wat Nederland enorm mist! Wees AUB eens een keer blij en trots op wat je hebt. Altijd maar dat geklaag...
Ik heb wel eens na gedacht waar dat nu vandaan komt, mijn conclusie was dat alles wat je nodig hebt in je leven is in Nederland tot in details geregeld. Mensen hoeven nooit hard te werken voor primaire levensbehoefte, want dat is allemaal geregeld. Dit is zo vanzelf sprekend dat mensen niet altijd door hebben hoe bevoorrecht ze zijn of wat voor een goed gevoel het geeft als je het bereikt nadat je er hard voor hebt moeten werken.
Ik weet ook niet zo goed of de Amerikanen nou echt zo "nep" vriendelijk zijn. Tuurlijk zijn die mensen er, maar ik ken ook een aantal mensen die gewoon oprecht vriendelijk zijn, iedere dag weer. Nep vriendelijk zijn lijkt me lastig om iedere dag vol te houden. Ik heb sterk het gevoel dat 'live and let live' een belangrijke bijdrage levert aan de vriendelijkheid, dit tov de 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit in Nederland.
Ik heb wel eens na gedacht waar dat nu vandaan komt, mijn conclusie was dat alles wat je nodig hebt in je leven is in Nederland tot in details geregeld. Mensen hoeven nooit hard te werken voor primaire levensbehoefte, want dat is allemaal geregeld. Dit is zo vanzelf sprekend dat mensen niet altijd door hebben hoe bevoorrecht ze zijn of wat voor een goed gevoel het geeft als je het bereikt nadat je er hard voor hebt moeten werken.
Ik weet ook niet zo goed of de Amerikanen nou echt zo "nep" vriendelijk zijn. Tuurlijk zijn die mensen er, maar ik ken ook een aantal mensen die gewoon oprecht vriendelijk zijn, iedere dag weer. Nep vriendelijk zijn lijkt me lastig om iedere dag vol te houden. Ik heb sterk het gevoel dat 'live and let live' een belangrijke bijdrage levert aan de vriendelijkheid, dit tov de 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit in Nederland.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, inderdaad, hoe kun je iedere dag nep vriendelijk zijn
. Wij hebben vanmiddag een wandeling bij Great Falls Park gemaakt, heel populair in het weekend, Nederlands druk
. En wat een aanspraak, zeg! Vanwege de hond, vanwege mijn fototoestel, vanwege de moeilijkheid van het pad dat we namen, we hadden interactie met vrijwel iedereen die we tegenkwamen! Ik herinner me familiewandelingen in het Treker Bos, ook heel druk en niemand zei een woord tegen elkaar. Zoals altijd zijn het onze eigen ervaringen, die onze visie kleuren, vandaar dat sommigen hier het verschil niet zo zien. Een aantal jaren geleden ging ik joggen in Nieuwegein en groette iedereen, die ik tegenkwam. Mijn hemel, het leek wel of ik een buitenaards wezen was, zo keek men mij aan. Daarentegen vond ik het de laatste keer dat ik in Nederland was weer heel anders, veel minder afstandelijk allemaal.
Wat patriotisme betreft, ik denk dat de VS wat dat betreft niet veel verschilt van andere heel grote landen. Dit zijn tenslotte vijftig vrijwel autonome staten, die toch op de een of andere manier bij elkaar moeten worden gehouden. De vlag en het volkslied onder anderen zijn zo'n manier, zag je ook goed met 9/11, iedereen kocht toen een vlag om solidariteit te tonen.

Wat patriotisme betreft, ik denk dat de VS wat dat betreft niet veel verschilt van andere heel grote landen. Dit zijn tenslotte vijftig vrijwel autonome staten, die toch op de een of andere manier bij elkaar moeten worden gehouden. De vlag en het volkslied onder anderen zijn zo'n manier, zag je ook goed met 9/11, iedereen kocht toen een vlag om solidariteit te tonen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Souraia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Ik vind Amerikanen ongelofelijk vriendelijk, en hun patriotisme vind ik geweldig.
Ik ben Amsterdam gewend dus in Amerika val ik dan vaak van de ene verbazing in de andere.
Een keer in DC pakten we de bus. In de bus moest je met 1 dollar biljetten betalen, maar we kwamen er 1 te kort (geen wisselgeld). De chauffeur vertelde mijn man dat er verderop een winkel was waar hij kon wisselen. De chauffeur bleef dus gewoon wachten, en tot mijn verbazing was er geen een passagier die ging zuchten of klagen, zoals in Amsterdam dat geheid gebeurt.
Ik ben Amsterdam gewend dus in Amerika val ik dan vaak van de ene verbazing in de andere.
Een keer in DC pakten we de bus. In de bus moest je met 1 dollar biljetten betalen, maar we kwamen er 1 te kort (geen wisselgeld). De chauffeur vertelde mijn man dat er verderop een winkel was waar hij kon wisselen. De chauffeur bleef dus gewoon wachten, en tot mijn verbazing was er geen een passagier die ging zuchten of klagen, zoals in Amsterdam dat geheid gebeurt.
Had ik in de bus gezeten, dan had ik je de dollar gewoon gegevenSouraia schreef:Ik vind Amerikanen ongelofelijk vriendelijk, en hun patriotisme vind ik geweldig.

Maar inderdaad, er klaagt hier nooit iemand als er gewacht moet worden. Wij landden twee weken geleden op Schiphol en we hadden de eerste onvriendelijke Nederlandse opmerking gelijk al te pakken toen mijn 6-jarige 2 seconden langer nodig had om met zijn trolley de roltrap op te stappen. Dat mis ik echt totaal niet (maar ik denk wel dat het eerder typerend is voor de randstad dan voor Nederland).
Ik vind dat patriottisme ook wel mooi. Het is een kracht, die verbondenheid met zich meebrengt. Zwitserland (met 4 taalgebieden) heeft dat ook heel sterk.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2172 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude