Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Brand richting Yosemite

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ingerverhoef
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Brand richting Yosemite

Bericht door ingerverhoef »

Wat een ontzettende brand, verschikkelijk!!

Ook in onze reis zit de Tioga Pass, maar dat duurt nog een week of 2. Duimen dat ze de brand tegen die tijd onder controle hebben.
estherdgeus
Amerika-ontdekker

Bericht door estherdgeus »

Van de website van Yosemite!

Tioga Road (Hwy 120 through the park) will close from Crane Flat to Yosemite Creek on Aug 28 at noon
Beginning at noon on Wednesday, August 28, the Tioga Road (Highway 120 through the park) will be closed from Crane Flat to Yosemite Creek. The only access to the Tuolumne Meadows area will be via Highway 120 from near Lee Vining.
Muncky
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Muncky »

Wow, het gaat sneller dan ik dacht.. Bizar..

Betekend voor ons dat we sowieso moeten gaan omrijden. Als denk ik dat we Yosemite moeten overslaan als het zo doorgaat. We hebben nu 2 nachten Housekeeping Camp staan (8 + 9 sept).

Afbeelding
joriske18
Amerika-newbie

Bericht door joriske18 »

uw route klopt niet want je rijdt via 120 en die is afgesloten, je moet de 140 dan 49 en dan 108 nemen. Of zo lees ik alle informatie nu toch.
Funboxx
Amerika-ontdekker

Bericht door Funboxx »

Ja, de 120 (Tioga Pass) is afgesloten van Crane Flat tot Yosemite Creek. Je geraakt dus absoluut niet van oost naar west (of omgekeerd).
Kaartje: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/l ... eid=251506

Waarschijnlijk blijft dit stuk gesloten tot na Labor Day-weekend (dus tot volgende week ergens).

Ondertussen wel hoopvol nieuws: ze hebben 23% van het gebied onder controle (tegenover 7% op zondag). De verbrande oppervlakte per dag is gisteren wel vergroot ten opzichte van eergisteren maar dit komt voornamelijk door de controlled backfires door de brandweer. (zelf vuurtje maken waardoor het grote vuur niet meer verder kan).
Qua weer verwachten ze ook verbetering de komende dagen: lagere temperaturen en hogere vochtigheidsgraad met minder wind.

De combinatie van de hevige winden en de start van het vuur op extreem moeilijk toegankelijk terrein hebben ervoor gezorgd dat het van een ongeloofelijke grootteorde is. Maar ik ben hoopvol dat het in de komende dagen ingedijkt kan worden.
Muncky
Amerika-ontdekker

Bericht door Muncky »

Wij rijden dan niet over de Tioga Pass maar over de 108 (die ver boven de Tioga Pass loopt). :)
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Maar dan zal je van de Valley toch eerst 120 naar Sonora moeten volgen voordat je op 108 komt.
Muncky
Amerika-ontdekker

Bericht door Muncky »

Inderdaad Yeehaw, je hebt gelijk! Dat wordt dan weer een stukje verder omrijden, achja.. :|

Korte update trouwens;

Fire Update as of August 28, 2013

Last night, firefighters conducted a burning operation from Paper Cabin Ridge down to the Tuolumne River and south from Duckwall Mountain to Skidmore. Crews secured fireline around spot fires in Reynolds Creek and dozers worked on constructing fireline north from Duckwall Mountain towards Fahey Meadow. In the southern part of the fire, crews secured the line near Pilot Ridge and near the border of Yosemite National Park. For today if conditions allow, crews are expected to begin a large burning operation from Hetch Hetchy Reservoir south to Tioga Road in Yosemite National Park in an effort to stop the spread of the fire to the east, as well as a burning operation from Highway 120 to Pilot Peak.
MichaWinter
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door MichaWinter »

Vandaag 28-8 zouden we vanuit omgeving Oakhurst naar yosemite gaan en dan eind van de middag via de tioga road naar bishop rijden om te overnachten. Gelukkig vanochtend nog even op de site van het park gekeken en zag daar dat de weg vandaag om 12.00 uur dicht zou gaan. Helaas dus geen Yosemite voor ons dit jaar! Hebben nu een lange omweg moeten maken via de 108.
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

Hoe lang hebben jullie er nu over gedaan naar Bishop, vanuit omgeving oakhurst?
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
Funboxx
Amerika-ontdekker

Bericht door Funboxx »

30% containment. Ze verwachten full containment tegen 10 september.
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Hier een duidelijke uitleg van Jan Doets:
http://www.jandoets.nl/jan-doets-blog-e ... owstone-np
metten11
Amerika-ontdekker

Bericht door metten11 »

Ik verwacht dat de brand binnen twee weken wel onder controle zal zijn...

De vraag is of het nog een goed plan is om Yosemite te bezoeken? Vervelende brandgeur, het uitzicht van afgebrande bomen, afgesloten delen van het park, ... (Dit is natuurlijk minder erg dan de situatie voor de bewoners...)
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Een collega vertrekt zaterdag naar de VS, hij heeft Yosemite maar volledig geschrapt. Ze waren al van vorige week de updates aan't volgen, maar het zal toch niet opgelost geraken voor zij er zouden zijn (volgende week dinsdag/woensdag denk). Ze maken er nu 2-3 dagen LA van, om van daar naar Las Vegas door te rijden. Wel irritant voor je reis, maar moeder natuur zal zich daar weinig van aantrekken natuurlijk :)
Laatst gewijzigd door Fraa op 29 aug 2013, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reisblog: thisisfraa.be
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

metten11 schreef:Ik verwacht dat de brand binnen twee weken wel onder controle zal zijn...

De vraag is of het nog een goed plan is om Yosemite te bezoeken? Vervelende brandgeur, het uitzicht van afgebrande bomen, afgesloten delen van het park, ... (Dit is natuurlijk minder erg dan de situatie voor de bewoners...)
De valley zelf en Glacier Point zijn voor zover ik weet wel gewoon nog open, dus tuurlijk is het nog de moeite. Vervelender is als je via de Tioga Pass wou binnen/buitenrijden. Geen idee hoe groot de omweg nu precies is...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Valckske
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Yosemite Rim Fire Time Lapse

Bericht door Valckske »

Geen woorden voor. 2 maanden geleden nog daar en dan nu deze beelden! Pffffffffffffffffffff..........

" onclick="window.open(this.href);return false;

Note mod: Onderwerpen samengevoegd die over de brand in Yosemite gaan
2010: Florida
2013: The West
2016: Northwest & Canada
2017: New York
MatthijsW
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door MatthijsW »

Q-BiC schreef:
metten11 schreef:Ik verwacht dat de brand binnen twee weken wel onder controle zal zijn...

De valley zelf en Glacier Point zijn voor zover ik weet wel gewoon nog open, dus tuurlijk is het nog de moeite. Vervelender is als je via de Tioga Pass wou binnen/buitenrijden. Geen idee hoe groot de omweg nu precies is...
Gister nog een mail gekregen waarin stond dat de valley nog gewoon open was, dus om niet meer te gaan is gelukkig nog wat voorbarig.
Zelf hoop ik er volgende week woensdag aan te komen. Moet nog wel even uitvogelen hoe ik precies moet gaan rijden.
prizzle
Amerika-ontdekker

Bericht door prizzle »

Wij overnachten 10 en 11 sept. in Oakhurst en komen vanuit Bishop. We houden het in de gaten, maar zijn wel van plan een bezoek aan Yosemite te brengen. Hopelijk hebben ze de brand snel onder controle en breidt het niet nog eens veel verder uit. Volgens google maps moeten we, zoals het er nu uit ziet, 150 km omrijden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

metten11 schreef: De vraag is of het nog een goed plan is om Yosemite te bezoeken? Vervelende brandgeur, het uitzicht van afgebrande bomen, afgesloten delen van het park, ... (Dit is natuurlijk minder erg dan de situatie voor de bewoners...)
Tot nu toe was de wind wel gunstig, dus geen last van rook in de vallei of Glacier Point of Wawona.
Dat de 120 afgesloten is, is erg lastig, maar verder zul je er denk ik heel weinig van merken; je ziet geen (recent) afgebrande bomen en de gebieden waar de meeste mensen komen zijn niet afgesloten - met uitzondering dan van de Tioga Road (hoewel het grootste deel daarvan nog open is, maar niet als doorgaande route).

Zie hier voor alternatieve routes. De 108 is blijkbaar wel te doen, maar op de FB pagina van Yosemite zitten mensen uit Sonora, Lake Tahoe en Reno over de rook te klagen.
Lake tahoe lijkt in elk geval geen goed alternatief voor Yosemite.

Marianne
Rwin
Amerika-ontdekker

Bericht door Rwin »

Ik begin me zo langzamerhand toch wel zorgen te maken.
Volgende week vertrekken we en 12 en 13 september verblijven we in Mariposa om te genieten van Yosemite waarna we doorgaan naar Momo Lake.
Voor het maanlandschap hebben we Death valley gepland, niet Yosemite.

Hopelijk is de brand snel onder controle maar ik lees net dat de weersvoorspellingen voor morgen niet gunstig zijn.
Maargoed afwachten maar en voor vertrek nog even de reisorganisatiecontacten en dan gaan we het wel zien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer