Ik durf het bijna niet nogmaals te vertellen

Wat jij beschrijft, dat vergelijken en alles in Nederland beter vinden heb ik vreselijk sterk gehad, vooral het eerste jaar, in het tweede jaar zakte dat wat af. Ik vond echt alles afschuwelijk, zulke domme mensen, vreselijke bergen, achterlijk verkeer, idiote banken, ga maar door......... tot aan de stomste dingen toe zoals waarom heeft die kl#$%#@^#te stekker nou een dikker pootje aan een kant zodat hij er maar op DIE manier in past?!?
Na een paar jaar was dat overigens over, ik vind nog steeds bepaalde dingen niet 100% prettig maar ik erger me er niet meer aan. Ik zie nu ook wel allerlei dingen die hier (veel) beter zijn. Volgens mij valt er niet zoveel aan te doen, behalve je er overheen zetten. Er zijn mensen terug vertrokken naar Nederland omdat ze hun Hema gebakjes zo misten, maar die kwamen er al heel snel achter dat NL toch ook niet alles (meer) is. Daar is zelfs een heel recent voorbeeld van in dit forum.
Zelf woon ik hier (Canada BC) nu zo'n 8 jaar, zelfs nu heb ik af en toe nog even een heimwee moment, maar dan besef ik al gauw dat ikzelf, plus dat waar ik zo naar verlang allang veranderd zijn. Als ik dan weer naar al het fijne om me heen kijk (de ruimte, natuur, mentaliteit) dan ben ik ook weer heel dankbaar dat ik hier mag wonen.
Hoe jij het gaat beleven kan niemand eigenlijk voorspellen....... de kans is groot dat die fases minder worden, maar dat je waarschijnlijk altijd tot op zekere hoogte in twee werelden zal blijven leven. Maar...... iedereen is anders dus wat voor de gemiddelde emigrant geldt, hoeft vast niet voor jou zo te zijn!