Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Vriendelijke" Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: "Vriendelijke" Amerikanen

Bericht door smittenimmigrant »

Het zal denk ik ook per regio in de VS erg verschillen wat je ervaart. Ik woon in een regio waar het verkeer notoir agressief is. Niet tegen voetgangers of in kleine straatjes, maar op de freeway, nou! De A10 is er niets bij. Voordringen zie ik hier ook genoeg, terwijl ik dat in Nederland weinig zag. In het ov vond ik dan de Nederlanders weer veel meer 'pushy', maar tegelijk blijven de treinen en de bussen hier veel langer staan en hoeven er veel minder mensen in.

Soms maken mensen hier wel eens spontaan een praatje met me, maar ik kan wel van tevoren voorspellen welke mensen dat zullen doen (mensen van mijn leeftijd, of net een beetje ouder, en van met dezelfde huidskleur als ik). Met mensen die meer verschillen van mij, is de kans op een praatje weer miniem, terwijl dat juist vaak de mensen zijn die ik in het Hollandse nog wel eens sprak.

Misschien is het dan dus zou dat juist de vriendelijkheid die je niet gewend bent, het meeste opvalt. Was je altijd al een fanatiek automobilist, maar voelde je je nogal geremd (of opgejaagd) op de A2, dan bied het merendeel van de wegen in de Vs (er zijn zeker uitzonderingen!) een verademing. Kom je uit een stadswijk waar niemand met z'n buren praat, dan is een Amerikaanse suburb met een beetje buurtleven soms een hele prettige verrassing.

Ik kan alleen maar zeggen dat voor mij: ex-multi-culti grote standsbewoner en fanatiek ov-er, Amerikanen niet per se als geheel vriendelijker vind overkomen dan de mensen waar in in de Lage Landen m'n straat of m'n bus mee deelde. Ik vind er erg vriendelijke bij zitten en ronduit nare, erg beleefde en super botte. T is gewoon van alles wat. Waar de hangjongeren in Overvecht voor m'n voeten liepen, doen ze t hier ook en waar de jonge moedertjes in de Javastraat met neergeslagen ogen lans me sluipen doen ze dat hier ook nog steeds. Verder ben ik geneigd om de discussie over bediening los te zien van 'vriendelijkheid'. Dat is meer een vorm van professionalisme, denk ik.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

smittenimmigrant schreef: Voordringen zie ik hier ook genoeg, terwijl ik dat in Nederland weinig zag.
Waar zit jij in de VS? Ik heb nergens in dit land ooit voordringen meegemaakt en ik ben in alle vijftig staten geweest en heb hier in de afgelopen dertig jaar ruim gereisd. Nooit voordringen, integendeel, iedereen zorgt er precies voor te weten wie er eerst in de rij stond.

Dat voordringen van Nederlanders valt mij namelijk meteen op met vluchten naar Nederland. De Amerikanen wachten netjes op hun beurt en nummer, terwijl de Nederlanders voordringen. Ik houd me verder buiten het "vriendelijker", maar "beleefder" vind ik de Amerikanen zeker. Ik maak het iedere keer dat ik een rondleiding doe weer mee door de opmerkingen die mijn gezelschap uit Nederland of Belgie daarover maken. Soms zijn dat dingen, die ik zelfs nu na 30 jaar als "gewoon" zie. Zoals iemand eerder in dit draadje schreef, het is met de paplepel ingegoten en dan weet je niet beter.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gast

Bericht door Gast »

Hangjongeren? Net als in Overvecht? Ik heb ze hier nog nooit gezien eigenlijk.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ben het helemaal met je eens Petra, ik heb het ook nog nergens meegemaakt ook al ben ik "pas" in 13 staten geweest.

In het vliegtuig blijven ze netjes zitten tot de rijen voor ze opstaan en geven ze je alle tijd om je bagage uit de ruimte boven je hoofd te halen, in een bus gebeurt hetzelfde, als je in een winkel staat laten ze je (zelfs als je de deur voor iemand openhoudt en daardoor dus in feite achter iemand komt te staan) nog voorgaan en als je niet oplet attenderen ze je erop dat het jouw beurt is, rijdend op de weg laten ze netjes verkeer invoegen door opzij te gaan als dat kan, zelfde wanneer 2 banen samensmelten en ik kan zo wel doorgaan. Zo'n voorrangssysteem zonder stoplichten zou in Nederland volgens mij nooit werken en dat komt echt niet door het vele verkeer.

Ja uitzonderingen zijn er ongetwijfeld, zowel in positieve als negatieve zin. En ja, ik hoor ook dat het per regio/staat/stad/county best kan verschillen. Maar in algemene zin denk ik werkelijk dat Amerikanen een stuk vriendelijker en beleefder en respectvoller zijn. En of het dan aangeleerd gedrag/fake gedrag/opvoeding/cultuur is maakt volgens mij weinig uit want het effect is hetzelfde.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik ga elke dag met het ov en als iedereen netjes in de rij gaat staan dan staan er rijen tot en met de voordeur van het centraal station. Als je niet in de hoopjes mensen bij de deuren wilt gaan staan dan ga je er toch gewoon achter staan? Daarna moet je niet klagen dat je geen plek hebt. Maar als je hier verhalen lees "ze begonnen tegen me aan te drukken" tsja dan stond jezelf ook niet echt lekker in de "rij". Oftewel je stond zelf ook te duwen. Dit is de situatie in de spits, buiten de spits is het makkelijker. Als je tijdelijk in NL bent ga dan lekker buiten de spits.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

cincijansen schreef:Hangjongeren? Net als in Overvecht? Ik heb ze hier nog nooit gezien eigenlijk.
Nog nooit in LA, Las Vegas, New York, Miami, San Francisco enz.enz.enz. geweest?
Gast

Bericht door Gast »

Daar zou ik Overvecht nou niet echt mee willen vergelijken :lol:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nou, qua verkeer gaat het er meestal wel netjes aan toe, maar op hele drukke punten is het soms toch wel een survival of the fittest hoor. Ik merk het hier als ik probeer in te voegen op de I95; dan kun je er niet zo maar van uit gaan dat degene die schuin achter je rijdt ook de ruimte geeft om in te voegen. Dat is echt altijd een heel opmerkelijke overgang van een gemoedelijke freeway met "net" lokaal verkeer en dan in een keer in die stroom transitverkeer. En wij kwamen maandag terug van een weekendje kust en stonden stevig in de file; dan zie je toch wel wat meer ongedurigheid. Ik heb zelfs mensen over het gras naast de snelweg zien rijden, op weg naar een afrit 500 meter verderop :shock:
rijdend op de weg laten ze netjes verkeer invoegen door opzij te gaan als dat kan, zelfde wanneer 2 banen samensmelten en ik kan zo wel doorgaan. Zo'n voorrangssysteem zonder stoplichten zou in Nederland volgens mij nooit werken en dat komt echt niet door het vele verkeer.
In Nederland zijn mensen wat meer van de regeltjes, dus invoegend verkeer moet gewoon wachten tot er plek is, zoals dat in de verkeersreglementen is vastgelegd. Overigens zijn Nederlanders igv files (net als Amerikanen) meestal keurige ritsers vind ik; dat is in andere Europese landen wel anders.

Hangjongeren ken ik ook niet zo, maar volgens mij vind je die wel in en rondom shopping malls. Of ze rijden gewoon wat rond. En wat ik altijd heel opmerkelijk vind als ik door donkere wijken rijd: dan staat er op veel hoeken iemand te staan. Geen idee wat daar de bedoeling van is; ik durf ze niet te vragen of ze ergens op staan te wachten of zo :mrgreen:
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Even een steekproefje gehouden, vandaag. We zijn naar de stad geweest (Eindhoven), kwartiertje rijden heen, diverse winkels, kwartiertje rijden terug. Ik heb heel bewust opgelet hoeveel vriendelijke en hoeveel onvriendelijke mensen we tegenkwamen.

In vrijwel elke winkel zijn we vriendelijk begroet. We hebben diverse schoenwinkels bezocht, we zijn steeds netjes en correct geholpen en ook als we uiteindelijk niets kochten bleven de medewerkers vriendelijk. Echt geen enkel 'zuur gezicht' aangetroffen. Ook niet in de Hema!

Onderweg in de auto zijn we 1x op een wat onbeschofte manier ingehaald, zodat de betreffende auto bij het stoplicht net vóór ons kwam staan in plaats van net achter ons. Bij een ander stoplicht zag ik dat de auto die daar voor ons stond, verkeerd was voorgesorteerd. De chauffeur gebaarde naar de automobilist die links achter hem stond, vragend of hij - op het moment dat het licht groen zou worden - even voor zou mogen. Waarop die andere automobilist gewoon even netjes wachtte en hem de gelegenheid daartoe gaf. Laatste situatie: twee banen die samenvoegden, waarop de ene automobilist even inhield en gebaarde dat de ander vóór mocht. Verder helemaal niets opvallends, gewoon 'go with the flow'-automobilisten.

Ik blijf het vreemd vinden dat sommige Nederlanders alleen maar middelvinger opstekende automobilisten, voordringende klanten en zuur kijkende winkelmedewerkers zien. Ik geloof best wel dat er verschillen zijn tussen 'de gemiddelde Amerikaan' en 'de gemiddelde Nederlander' (wie dat ook moge zijn), maar het wel heel zwartgallige beeld dat door sommigen hier over onze landgenoten wordt geschetst, is mijns inziens zwaar overdreven.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

Petra/VS schreef:
smittenimmigrant schreef: Voordringen zie ik hier ook genoeg, terwijl ik dat in Nederland weinig zag.
Waar zit jij in de VS? Ik heb nergens in dit land ooit voordringen meegemaakt en ik ben in alle vijftig staten geweest en heb hier in de afgelopen dertig jaar ruim gereisd. Nooit voordringen, integendeel, iedereen zorgt er precies voor te weten wie er eerst in de rij stond.

Dat voordringen van Nederlanders valt mij namelijk meteen op met vluchten naar Nederland. De Amerikanen wachten netjes op hun beurt en nummer, terwijl de Nederlanders voordringen.
Ik zit in de SF Bay Area. Ik zie het in supermarkten, bij de 'city hall', bij BART, maar ook wel bij binnenlandse vluchten in of naar andere regio's, bijvoorbeeld. Toen ik gisteren op een forensentrein stapte, zag ik het daar ook. Vooral de lui met fietsen vond ik soms vervelend.
dimona schreef:Hangjongeren ken ik ook niet zo, maar volgens mij vind je die wel in en rondom shopping malls. Of ze rijden gewoon wat rond. En wat ik altijd heel opmerkelijk vind als ik door donkere wijken rijd: dan staat er op veel hoeken iemand te staan. Geen idee wat daar de bedoeling van is; ik durf ze niet te vragen of ze ergens op staan te wachten of zo
Yup, bij de malls, maar ik zie ze ook wel op straat. Ze hebben alleen vaak geen scooters, soms wel fietsen of een skateboard.

Voor wat betreft de 'jongens op de straathoek', als ik m'n man moet geloven (voor hij naar Nederland kwam woonde hij in het 'ghetto' van een stad aan de oostkust), zijn dat uitkijkposten. Betekent aan de ene kant dat er in die straat waarschijnlijk drugs gedeald wordt, maar betekent aan de andere kant dat je in die straat niets overkomt - geen enkele dealer wil een beroving recht voor z'n deur. De politiek komt niet voor elke drugsdeal, maar voor een beroofde rijke blanke willen ze wellicht nog wel eens lastig komen doen ;)
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Petra/VS schreef:[

Dat voordringen van Nederlanders valt mij namelijk meteen op met vluchten naar Nederland. De Amerikanen wachten netjes op hun beurt en nummer, terwijl de Nederlanders voordringen. Ik houd me verder buiten het "vriendelijker", maar "beleefder" vind ik de Amerikanen zeker. Ik maak het iedere keer dat ik een rondleiding doe weer mee door de opmerkingen die mijn gezelschap uit Nederland of Belgie daarover maken. Soms zijn dat dingen, die ik zelfs nu na 30 jaar als "gewoon" zie. Zoals iemand eerder in dit draadje schreef, het is met de paplepel ingegoten en dan weet je niet beter.
Grappig dat je in de VS nooit voordringen hebt gezien (zijn alle Amerikanen hetzelfde?) en dat Nederlanders, als je ze ziet altijd voordringen (alle Nederlanders zijn hetzelfde?). Ik zeg dit natuurlijk met een knipoog, maar ook bewust, omdat je zelf altijd zo overtuigd schrijft dat je niet alle Amerikanen over 1 kam kunt scheren, dat er zulke grote regionale verschillen zijn en verschillende culturen dat het overal weer nét even anders is. Nu stel je zelf dat je nog nooit hebt gezien dat iemand voordringt. Beetje een contradictie. Hetzelfde geldt voor hetgeen je direct daarna stelt voor Nederlanders.

Als ik zelf moet boarden, blijf ik gewoon zolang mogelijk op mijn stoel zitten. Ik heb helemaal geen zin om lang in de rij te gaan staan en mijn stoelnummer staat toch al vast. Als je op een overvolle trein naar je werk moet, die er een half uur of drie kwartier over duurt, snap ik wel dat je er graag snel in stapt zodat je een plekje kunt bemachtigen. Gelukkig maak ik dit nooit mee, want ik ga al jaren op de fiets naar m'n werk (lucky me!).

En wat SF/Bay Area betreft, ik vind de mensen daar een stuk grover dan in andere delen waar ik geweest ben. Zo werden we onderweg naar een club door een taxi-chauffeur echt ontzettend onbeschoft behandeld en kreeg ik in de club een keiharde duw van een meid omdat ik tijdens het dansen per ongeluk op haar voet terecht kwam. Zo onaardig!
Maar ja, een dag later vroegen we aan een jongen op straat de weg, die liep spontaan een heel stuk met ons mee en nodigde ons uit om de volgende ochtend in The Castro (hij was op en top gay) naar een meeting te komen. Tja, niet alle Amerikanen zijn hetzelfde. :mrgreen:
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ook een oplossing voor hangjongeren:

http://www.thecontrapuntist.com/2010/08 ... rs-really/
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

DejaVu schreef:...Maar als je hier verhalen lees "ze begonnen tegen me aan te drukken"...
ik zag dat je deze quote aanhaalt, maar ik weet niet waarvandaan?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Voordringen zie ik hier in de Miami area ook veel, en in ons kleine stadje in Utah toch ook best vaak. Al ging het daar vaak om 'belangrijke' mensen van de kerk die ervan uitgingen dat ze voorrang hadden, is een beetje anders dan gewoon voordringen. Maar hier bij de Publix zie ik toch redelijk vaak mensen voordringen bij de kassa en de deli. Volgens een kennis doen alleen Hispanics dat maar ik zie juist heel veel non-Hispanic van middelbare leeftijd dat doen (ja, dat woord gebruiken ze hier echt! Je hebt Hispanics, wat voor zich spreekt, en non-Hispanics. Dat is dan iedereen die niet Hispanic en niet African American is).
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Sorry hoor maar ik reageerde per telefoon en dan wordt het gedeeltelijk quoten lastig. Maar je was natuurlijk een brave getuigen. Vonden de mensen het erg bij de bus? Vast niet want dat is gewoon het systeem.

Kijk, waar ik zo moe van wordt in zo'n topic is dat waarschijnlijk veel mensen hun emigratie voor zichzelf moeten rechtvaardigen. Maakt mij niet uit maar haal niet heel Nederland en alle Nederlanders door het slijk. "Het verkeer in NL is asociaal". O ja? Misschien omdat jij met je suzuki swift 80 op de linkerbaan rijdt maar in de VS wel aan alle regels houdt. "In de VS praten mensen sneller met je". O ja? Misschien heb jij in NL een enorm chagerijnig gezicht omdat je een baan hebt waarbij 9 uur per dag in een driedelig pak moet rondlopen met pokke collega's. En in de VS heb je dat niet op vakantie.

Alleen in de horeca is het anders, maar daar zit ook een ander systeem achter.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DejaVu schreef:Kijk, waar ik zo moe van wordt in zo'n topic is dat waarschijnlijk veel mensen hun emigratie voor zichzelf moeten rechtvaardigen.
Sorry hoor, maar ik word moe van alle reacties in een topic als dit waarin wederom de ervaringen(!) van mensen die het écht kunnen vergelijken (d.w.z. die in beide landen gewoond en gewerkt hebben, niet slechts op vakantie zijn geweest) elke keer weer worden afgeschoten alsof het pure onzin is, alsof het niet waar is, en dat het aan de mensen zelf ligt. Eén keer is toeval, twee keer misschien ook, maar als het een telkens terugkerend verhaal is jaar in jaar uit, dan kan het bijna niet anders dan dat er een kern van waarheid in zit. En ja, ik ben een van de mensen die dezelfde mening is toegedaan en dezelfde ervaringen heeft: in de VS is men over het algemeen(!) beleefder naar de medemens toe dan ik in Nederland gewend was. Daar kun je moe van worden, maar het is nu eenmaal zo. En nogmaals, als het een individuele ervaring was, dan kun je het afdoen als "het ligt aan de persoon", maar als het keer op keer terugkomt dan is er meer aan de hand. En om te roepen dat het te maken heeft met het rechtvaardigen van hun emigratie raakt kant nog wal. (En dit is echt niet op iemand persoonlijk gericht, maar het is nu eenmaal dezelfde discussie die keer op keer weer terug komt op het forum jaar in jaar uit, elke keer als er een Nederland vs. Amerika topic wordt geopend).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Nee hoor het zijn bevooroordeelde ervaringen. Ik heb iets tegen een Spanje dus als ik naar Spanje ga of moet dan zie ik overal iets slecht in en dat begint dan vaak al op het vliegveld, irritante taxi, onbeleefde receptioniste van het hotel, irritante propper van een restaurant etc.

Precies hetzelfde wanneer je tijdelijk naar NL gaat dan is het OV ***, verkeer slecht, winkels chagerijnig, te weinig ontbijtspullen in de ah, kauwgom bij de cassiere, en weet ik veel wat nog meer.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Nou, let's agree to disagree, dan.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Mensen moeten eens expat fora lezen dan krijg je precies dezelfde posts maar dan andersom tenzij het echt een slecht land is. Nederland/Belgie/Duitsland: aardige mensen, goed ov, direct, behulpzaam etc.

Nederlanders over Japan idem dito, Duitsers over Canada, etc
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

DejaVu schreef:Nee hoor het zijn bevooroordeelde ervaringen. Ik heb iets tegen een Spanje dus als ik naar Spanje ga of moet dan zie ik overal iets slecht in en dat begint dan vaak al op het vliegveld, irritante taxi, onbeleefde receptioniste van het hotel, irritante propper van een restaurant etc.

Precies hetzelfde wanneer je tijdelijk naar NL gaat dan is het OV ***, verkeer slecht, winkels chagerijnig, te weinig ontbijtspullen in de ah, kauwgom bij de cassiere, en weet ik veel wat nog meer.
Ehm, helemaal niet? Het is meer dat je met andere ogen naar dingen kijkt wanneer je een poos niet in Nederland geweest bent omdat je in het buitenland (in de geval de VS) woont, dat je dan dingen opvallen die je ondertussen niet meer gewend bent, of die je eerder nooit zag omdat je niet beter wist. Het niet netjes op je beurt wachten is daar soms wel onderdeel van ja. Bij het instappen in de trein of bus is me dat opgevallen, en ook met boarden op Schiphol. Het lijkt dan net alsof iedereen probeert om maar zo ver mogelijk vooraan te staan, maar of dat het nou is of niet, het effect is dat er een hele meute bij de deuren staat. En dat heb ik in Amerika nog nooit op die manier meegemaakt. Terwijl er tegelijkertijd bij de bakker en de slager in Nederland iedereen altijd precies weet wie er aan de beurt is, dus het is zeker niet iedereen en overal. Er is ook een verschil in het verkeer, er wordt in Nederland toch wel wat minder 'beleefd' gereden en het gaat tegelijkertijd een stuk sneller in mijn ervaring (ik vergelijk hier tussen een rustig gebied in Amerika en een rustig gebied in Nederland), nog los van al die :x-fietsers! (grapje hoor, maar daar moet ik altijd weer even aan wennen, net zoals aan het vliegensvlug rotondes op- en afrijden, dat verleer je blijkbaar als je het niet regelmatig doet!).

Net zo goed viel het me op dat de glazen zo klein lijken als je drinken bestelt; dat het wc-papier veel smaller op de rol is (zeg maar in de lengte, terwijl het in de VS in de breedte is, als dat te snappen valt :-D); en dat het in verhouding zo weinig kost om van allerlei lekkers te kopen om weer mee naar huis te nemen. Bovendien kun je in Nederland tenminste koffie met appelgebak bestellen, en zijn de taartjes en koekjes bij de bakker véél beter dan in Amerika, net zoals de keuzes aan broodbeleg.

Maar daar ging dit topic niet over, ik wilde alleen maar even aangeven dat het niet alleen maar de negatieve dingen zijn die je opeens kunt zien. Maar een verschil in 'vriendelijkheid', al zou ik dat misschien eerder een verschil in omgangsvormen willen noemen, ís er gewoon in bepaalde situaties. Amerikanen zijn zich misschien ietsje bewuster van wie in hun omgeving ze even voor kunnen laten gaan/een complimentje kunnen geven/zich kunnen excuseren als ze denken (!) in de weg te staan. Wat in het geheel niet inhoudt dat Nederlanders onvriendelijk zijn. Misschien gewoon een beetje stugger en introverter als het een willekeurige voorbijganger aangaat?

(En ik probeer hier niet mijn emigratie te rechtvaardigen of wat dan ook, het idee alleen al! Ik ben niet uit Nederland vertrokken omdat het daar allemaal zo slecht was, en ik woon ook niet in de VS omdat dat de meest allergeweldigste plek is. Het kwam gewoon zo uit. Ik had het goed naar mijn zin in Nederland maar ik woon hier ook graag, en ik heb geen enkele behoefte om eens lekker ergens tegenaan te gaan schoppen. For the record :-))
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer