Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kaap Koraal HAS LANDED

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Kaap Koraal HAS LANDED

Bericht door kaap koraal »

Ik heb volgens mij weer wat anders ontdekt.

De pioniersgenen van de gemiddelde Amerikaan/Canadees. Ik merk/zie dat vele mensen hier nog heel veel zelf doen als het gaat om bv. autoreparatie/modificatie en zelfs hun eigen meubels maken(@ sophia B :clap: ) en dat naar mijn inziens meer als Nederlanders.
Dat zal vooral ook komen omdat ze gewoon meer ruimte hebben in en om het huis (3/4 car garages) en daardoor dus ook meer ruimte hebben voor groter (beter)
gereedschap.
Maar ik denk ook dat dat toch ergens in hun genen zit of erin terecht gekomen is. Ze moesten natuurlijk in de tijd, dat ze net voet hadden gezet op het nieuw ontdekte continent, roeien met de riemen die ze hadden.
Tuurlijk moeten wij Nederlanders dat ook ooit hebben gehad maar dat is al zoooo lang geleden dat we het zijn vergeten en/of te gemakzuchtig zijn geworden, ook mede door het gebrek aan ruimte hebben.
Nu gaan er natuurlijk div Nederlanders reageren van jaa maar dat doe ik ook maar ik heb het over dat het hier in het algemeen meer voorkomt.
Maar dat is gewoon mijn gevoel en ervaring hier.
Ik vind het ook altijd zo knap dat er bv in India/Gambia (en meerdere van dat soort landen) ze auto kunnen blijven repareren zonder dat ze zoals wij ff onderdelen kunnen kopen in de lokale automaterialenwinkel , ze maken gewoon hun eigen onderdelen of verzinnen gewoon een oplossing ter plaatse. Knap toch ?

Ik zie dan ook geregeld dat men zelf een tuinset aan het maken is met mooie zaagtafel en frees machine in de garage (zie ook blog sophia B ) of ze zijn hun auto aan het opkrikken om er ander dempers op te zetten of te sleutelen aan de rest van hun auto/motor.
Sommige hebben zelfs een eigen brug in hun garage om nog makkelijker aan hun auto te kunnen sleutelen.
Ik kom namelijk ook veel op autosites en daar zie je dat ze veel allemaal zelf doen en dat dan ook nog eens vaak op youtube zetten voor hun mede sleutelaars.
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

kaap koraal schreef: Ik kom namelijk ook veel op autosites en daar zie je dat ze veel allemaal zelf doen en dat dan ook nog eens vaak op youtube zetten voor hun mede sleutelaars.
Om naar Shelby's te kijken waarschijnlijk . . . :lol:

Prettig weekend

Kingair
kaap koraal
Amerikakenner

King had je het nog niet meegkregen dan ??

Het is een Camaro ZL1 convertible geworden !! :lol: Ik had een paar minpunten gevonden aan de Shelby toen ik hem in het echt zag en erin zat.

1.Hij is er niet in automaat ...dat wist ik natuurlijk al maar toen ik erin zat en ging schakelen was het toch wel erg zwaar en rauw.Automaat is toch wel erg lekker ook.
2.De achterremklauwen zijn zo afkomstig van een V6 model zoooo klein.
3.Ik vond de motorkap oudbollig die gebruiken ze al 8 jaar dezelfde. Die had ik dan ook veranderd naar die van de Super Snake.
4.Wanneer je de kap open doet blijft er bij die bij de Mustang altijd een beetje omhoog staan , is minder mooi vind ik.
5.De standaard stoelen bieden geen stabiliteit en de Recaro's zijn te strak en daardoor oncomfortabel.
6.Interieur oogt matig/goedkoop dat weet je van een gemiddelde USA car maar dat is dit niet.

En de Camaro heeft dit allemaal wel/niet zodoende.

Oja en de dealer had een 10.000 dollar mark up erop zitten ook niet onbelangrijk :lol:
Dat betekend dat hij dat extra wil bovenop de gewone prijs mocht je dat niet weten. Dat doen ze vaak met auto's die zeldzaam/populair zijn. :evil:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik hang dezelfde theorie aan: de meerderheid van de bevolking heeft genen die ervoor hebben gezorgd dat ze de grote stap in het onbekende hebben durven zetten, en dat zie je in van alles terug: enorm veel kleine bedrijfjes (het valt me nu pas op dat bijna alles in Nederland in handen is van magnaten) grote mate van onafhankelijk zijn (veel oudere mensen die nog werken en zelfstandig zijn) grote drang om te excelleren, afkeer van overheidsbemoeienis, "aanpakken" mentaliteit, zorg voor minder bedeelden. Misschien is dit ook wel de verklaring voor de enorme "gap" tussen zwart en blank in deze samenleving (de slaven hebben de keus natuurlijk nooit gemaakt).

Wat je schrijft over auto's: dat wordt natuurlijk wel steeds minder met de invoer van computergestuurde systemen. Vroeger deed je een motorkap open en kon je daar inderdaad nog van alles zelf aan knutselen. Als je nu een motorkap opendoet, dat zie je alleen nog maar draden lopen, van en naar allerlei hermetisch afgesloten kastjes. Ik was echt geshockeerd dat ik bij onze vorige auto (Renault Espace) naar de garage moest om een lampje te vervangen. Had het lampje al gekocht, maar er was echt no way dat je dat zelf met simpele gereedschappen even kon vervangen.

En hier in de VS moest ik er dan weer heel erg aan wennen, dat je je (nieuwe) auto niet gewoon naar de garage brengt voor een beurt. De leasemaatschappij stuurt ons gewoon naar Jiffy voor het onderhoud; als er iets kapot gaat, dan zien we wel weer. Maar goed, Amerikanen zijn sowieso niet zo van het periodieke onderhoud heb ik de indruk :mrgreen:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Met youtube heb ook ik leren sleutelen (in beperkte mate)
Ik besloot dit omdat A de dealer schreeuwend duur is B. ik mijn auto niet toevertrouw aan een jiffy lube, walmart and alike.
Toen de dealer mij $2000 wilde rekenen voor een nieuwe set remmen op de VW ben ik zelf maar eens op onderzoek gegaan.
$600 aan onderdelen en 3 uur kruipen over mijn garage vloer en ik had $1400 verdiend. Dat verdien ik toch normaal niet aan uurloon.
In Nederland kan je ook gewoon sleutelen. KAn het niet voor de deur dan doe je het toch elders op het parkeer terrein. Ik heb ontdekt dat veel dingen intimiderend lijken aan een auto maar dat ze dat in principe niet zijn.
Laatst nog aan een jennis geleerd hoe remmen te vervangen. Dealer quotte haar $250. Onderdelen zelf gehaald ($35) en er op gezet
Toen bleek dat ze bij walmart (waar ze nieuwe banden had gekocht) dat men een moer scheef op de bout had gedraaid :twisted:
Dat kon ik zelf niet dus bij de lokale garage laten doen voor minder an $100 waar de dealer haar er waarschijnlijk nog eens $250 bij opgedrukt had :roll:
Laatst gewijzigd door ned in MO op 06 sep 2013, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
SophiaB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SophiaB »

Hahaha, ja heel herkenbaar inderdaad! Heel veel mensen bouwen hier gewoon "zelf" met de familie een huis, daar keek ik echt van op. Iedereen doet wel IETS aan houtbewerking. Ook de vrouwen zijn vaak potige tantes, die stappen in coverall bij de bouwmarkt binnen om allerlei "mannen"spullen te kopen - of klink ik nu te ouderwets? :lol:

PS Kaap... Murray (mijn man) is inderdaad een doe-het-zelver (soms vind ik zelfs iets TE, dan roep ik LAAT dat toch doen... maar nee, hij MOET het zelf doen) maar hij is zeer zeker geen Noord-Amerikaans pionierstype hoor :D Hij komt oorspronkelijk uit Edinburgh :P
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

dimona schreef:
Wat je schrijft over auto's: dat wordt natuurlijk wel steeds minder met de invoer van computergestuurde systemen. Vroeger deed je een motorkap open en kon je daar inderdaad nog van alles zelf aan knutselen. Als je nu een motorkap opendoet, dat zie je alleen nog maar draden lopen, van en naar allerlei hermetisch afgesloten kastjes. Ik was echt geshockeerd dat ik bij onze vorige auto (Renault Espace) naar de garage moest om een lampje te vervangen. Had het lampje al gekocht, maar er was echt no way dat je dat zelf met simpele gereedschappen even kon vervangen.

En hier in de VS moest ik er dan weer heel erg aan wennen, dat je je (nieuwe) auto niet gewoon naar de garage brengt voor een beurt. De leasemaatschappij stuurt ons gewoon naar Jiffy voor het onderhoud; als er iets kapot gaat, dan zien we wel weer. Maar goed, Amerikanen zijn sowieso niet zo van het periodieke onderhoud heb ik de indruk :mrgreen:

Als je in Amerika naar een onderdelen shop gaat (advance of autozone) hebben ze daar scantools waarmee je zelf de computer van je auto uit kan lezen. Ook fout codes kunnen gereset worden. Ik heb hier een laptop liggen met VAGcom (software programma van VW) ik kan alle modellen vanaf begin jaren '90 tot nu uitlezen/ aanpassen en resetten. Software kost een paar honderd dollar, maar goed gereedschap kost evenveel.

Maar wat je zegt, Amerikanen zijn nu te grootste uitblinkers in periodiek onderhoud, behalve motorolie verversen!

Het nadeel bij je Renault is/was dat het bedrijf graag 5NCAP sterren wilde hebben. Daarom werd de neus op een dermate bijzondere manier ontworpen dat lampen van sommige modellen vervangen worden via de wielkuipen met speciaal gereedschap
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

kaap koraal schreef: Het is een Camaro ZL1 convertible geworden
Foto foto foto !

Welke kleur ?

Have fun

Kingair
kaap koraal
Amerikakenner

Black,black rims,black inside,black top ! Carbon fiber insert in the hood. Nais hoor.

Kom je nu wel snel langs ? :lol:

Foto volgt ..
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Afkeer van overheidsbemoeienis ?
- De (investeringsbanken) waren reuze blij dat de overheid ze overeind hield met geld van de US belastingbetaler.
Ja als er winst gemaakt wordt, dan liever geen overheid, dan hoe minder regelgeving hoe beter. But when the shit hits the fan...
- Veel grote boeren hebben een grote mond, maar zouden alle overheids hulp - subsidies, oogst-verzekering enz. - die ze krijgen toch niet willen missen.

Ik merk die 'aanpakken' mentaliteit niet zo hoor, ik zie meestal hoe men juist probeert een probleem snel naar een ander door te schuiven. Stel je voor dat je iets zou moeten doen.

En als de zorg voor minder-bedeelden zo goed is, waarom hebben we dan in de plaats waar ik woon 15.000 daklozen (waar momenteel de tentenkampen weer van geruimd worden).

Mbt. auto-onderhoud, steeds meer nieuwe autos worden juist verkocht met een onderhoudscontract. De auto 'zegt' dan zelf wanneer die aan een beurt toe is.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik snap niet dat jij nog in CA woont oortjes. Ik heb over de jaren erg veel negatiefs gehoord. 95% van de ervaringen die jij in CA hebt, heb ik niet in Missouri. Tijd om te verhuizen?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik weet niet waarom Los Angeles County in zijn eentje verantwoordelijk is voor 13% van het totale aantal daklozen in de VS, Oortjes, maar het lijkt me dat je in een regio woont die niet representatief is voor het land.

Ik herken de rest van je observaties ook niet echt, maar vermoedelijk vergelijk ik in mijn betoog de situatie wat meer met Nederland dan dat jij dat doet - én woon ik daarbij in een welvarende regio.
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

@kaap koraal

Tuurlijk kom ik langs . . . volgende week normaal ;-)

Groeten,

Kingair
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

dimona schreef:Ik weet niet waarom Los Angeles County in zijn eentje verantwoordelijk is voor 13% van het totale aantal daklozen in de VS, Oortjes, maar het lijkt me dat je in een regio woont die niet representatief is voor het land.
Sterker nog, speaking off Fresno....er zullen vast leuke plekken zijn maar hemel, wat zijn wij geschrokken daar. Zelfde gold voor Bakersfield. Zelden zoveel ellende gezien (moet toegeven dat ik nog nooit in India geweest ben). Fresno staat dan ook bekend als de Meth-capital van de US, met erg veel verslaafden, een torenhoge werkloosheid, laag opgeleide bevolking. Dat is niet representatief voor de VS, nog voor California.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Fresno ben ik 22 jaar geleden geweest en kan ik dus niet beoordelen. Bakersfield ken ik een beetje want mijn vriendin zit er af en toe een weekje voor werk. En de stad is niet aantrekkelijk voor hoger opgeleiden, waardoor de stad moeite heeft om bedrijven en dus werkgelegenheid aan te trekken, wat weer zorgt voor ... En zo heb je een vicieuze cirkel. Als ik mijn vriendin moet geloven is Bakersfield zo'n beetje het Lelystad van Californië.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Voelden ons er erg onheimisch. We hadden rondgereden opzoek naar een hotel/motel. 1 Straat was bomvol motels, maar daar liepen allemaal trillende junks rond en zwervers met hun hele hebben en houwen in winkelwagentjes. Niet een paar, maar tientallen! Later vonden we een Motel6 op een iets rustigere locatie. We zijn de kamer alleen uitgeweest om bij de naastgelegen Mac wat te eten te halen. Daarbinnen hebben we nog heel gezellig staan kletsen met een compleet doorgewauwsde junk op een BMX-fietsje. De hele avond hoorden we sirenes in de verte.

De volgende ochtend kwamen we aan in Frenso. We zijn het centrum ingereden omdat het zo leuk omschreven stond in de Lonely Planet. Ook bij de lokale Starbucks daar moest je zigzaggend om de zwervers heen om je bakkie koffie te halen. Het was een kort bezoek. Naderhand kwam ik er pas achter dat Fresno eerder bekend staat om haar populatie meth-addicts dan om haar 'Funky' centrum.
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Wij hebben niet veel van Bakersfield gezien. Eerst konden we het hotel niet vinden (net-voor-tom-tom-tijdperk), maar armoedig was het wel een beetje. Hotel was okay, mensen erg vriendelijk...en toen viel onze kleinste en moest naar het ziekenhuis om zijn voorhoofd te laten plakken.. (net geen harry potter lidteken, maar het scheelt niet veel..)
In de EH wachtruimte ging het wel.. gewoon bewakers... maar achter de wachtruimte bij de behandelkamers.. :shock: :shock: Heb nog nooit zoveel tot op de tanden bewapende mannen van dichtbij gezien! Echt griezelig.

Verder alleen maar goede ervaringen, maar we waren er ook maar even.
Neil mcauly
Amerikafan

Bericht door Neil mcauly »

Dag Kaap, proficiat met je succesvolle start in de US of A. Leuk om al je belevingen te lezen. En ook geproficiateerd met de keuze van de wagen. Staat zeker ook bovenaan mijn lijstje als wij de plas oversteken. En laat de berichten maar komen, zijn al aan het watertanden.

Groeten Neil
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Neil mcauly schreef:geproficiateerd
Is dat een woord????? :shock:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dimona, het is niet LA county waar ik woon (was het maar waar), het is Fresno county.

Hierbij wat meer info:
It depends on how you define homeless. If you are just counting the people who are chronically homeless and living on the street, the number is probably about 4,000 * in Fresno. If you count the people who are living in their cars, couch surfing from place to place, living in some place like a garage (I’m not talking about a nice garage that has been converted as a living space), etc the number is closer to 15,000. Nobody has an exact number, but nationwide the average is that 1% of people (at any given time) are homeless. That would support the 5,000 number. But, in areas where the economy is bad (like Fresno) the national number is about 2%. In Fresno, that would make the number about 10,000. Fresno County has about 1 million residents. But because there are services for the homeless in the City of Fresno and because other cities are more hostile (like Clovis), most of the homeless in Fresno County end up in the City of Fresno. That is why many people believe the number of homeless in Fresno is about 15,000.

Read more here: http://www.fresnobee.com/2013/07/29/341 ... rylink=cpy

* Dit getal is inmiddels opgehoogd naar 5000.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer