Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Getrouwd - en nu?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Luna
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Getrouwd - en nu?

Bericht door Luna »

Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, en er is van alles veranderd in die tijd. Al mijn plannen zijn de deur uitgegooid en hoewel alles nu beter op z'n plek valt dan ooit, zijn er wat praktische kanttekeningen.

Begin dit jaar vroeg ik hier om informatie voor een toeristenvisum. Dat heb ik toen gekregen en in maart ben ik voor een half jaar naar de VS vertrokken. Mijn B2-visum is gister verlopen, en nu zit ik hier. Op de bank. In Oakland, California. Wat in maart niets meer was dan de behoefte een half jaar weg te gaan, het land te ontdekken en tijd door te brengen met nieuwe vrienden, liep volledig anders. Ik had wel wat verliefde kriebels voor één van deze vrienden, maar wist niet in hoeverre die beantwoord werden. En hoe serieus dat was. En wat ik daar dan mee moest. Naar de VS verhuizen? Doe eens normaal zeg.

Maar al vrijwel gelijk was duidelijk dat de verliefdheid wederzijds was, en niet zo'n beetje ook. Eenmaal eraan toegegeven, waren we onafscheidelijk en was het duidelijk dat dit het was. Helemaal. En hoewel ik zo veel in Nederland heb waar ik aan gehecht was (en ben), wilde ik hem ook niet kwijt. En voelde het zo goed, hier zijn.

Vorige maand zijn we in het diepe gesprongen. We zijn getrouwd. We hadden niet gedacht dat ons leven zo zou verlopen, maar wilden de kans niet laten gaan. Hoewel onze omgeving eerst, uiteraard, erg verbaasd reageerde, is iedereen heel enthousiast en steunend. Mijn ouders, zussen, beste vrienden en m'n nichtjes zijn voor 10 dagen overgevlogen om erbij te kunnen zijn.De dag was prachtig (http://bit.ly/15TIygW) en daar kan ik nog veel meer over vertellen, maar dat is niet het doel van dit forum ;)

Hoe dan ook: we staan nu aan het begin van ons immigratieproces. Omdat ik al in de VS ben, mag ik hier blijven in afwachting van de uitkomst. Ik ga ervan uit dat de uitkomst positief is - doemdenken helpt nooit - maar ik heb wel de nodige zenuwen en vragen. Gaan ze moeilijk doen omdat ik hier op een B2-visum ben? Omdat we officieel nog maar zo kort samen zijn (al zijn we al langer vrienden)? Hoe lang gaat het proces ongeveer duren, een maand of 9 dacht ik?

Zijn er meer mensen die op dit moment hiermee bezig zijn? Wanneer kregen jullie je SSN? En is Advance Parole een optie?
Welke dingen zijn het meest belangrijk bij het aantonen van de echtheid van de relatie? Ik heb allerlei foto's, het feit dat mijn familie is overgekomen lijkt me belangrijk; zijn familie, onze vrienden kunnen officieel getuigen dat we echt samen zijn - er is voldoende bewijs in mailwisseling en honderden foto's dat we echt samen zijn, dat onze families samen zijn. We zijn pas verhuisd en het appartement staat op allebei onze namen. Vergeet ik iets? Mis ik iets dat cruciaal is?

Ik hoor graag iedere mits en maar die er is. Ik wil positief, maar niet naïef zijn.
goldenhills
Amerika-expert

Re: Getrouwd - en nu?

Bericht door goldenhills »

Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een advocaat, ondanks de kosten. Je man is US Citizen? Ik neem aan dat niet je B2, maar je I-94 verlopen is? Je bent nu in overstay (lees: overtreding), en dat is geen goed plan. Je had het proces natuurlijk iets eerder moeten beginnen, maar dat snap je zelf ook wel... :|
Luna
Amerika-ontdekker

Bericht door Luna »

Ik bedoel inderdaad mijn I-94. En we hadden inderdaad eerder kunnen/moeten beginnen, maar overstay wordt over het algemeen 'vergeven' in het geval van een huwelijk.
goldenhills
Amerika-expert

Alleen als je man een US Citizen is. Bij spouses of green card holders schijnt het niet toegestaan te zijn.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hallo Luna, allereerst gefeliciteerd met je huwelijk. Er vallen me twee dingen op. Ten eerste dat je geen antwoord hebt gegeven over jouw man. Is hij een US Citizen, ja of nee? Ten tweede dat je in jouw posts in deze discussie continu aanneemt dat het geen probleem gaat zijn. Hopelijk heb je daar gelijk in. Maar neem het zeker voor het onzekere en ga direct naar een immigratieadvocaat, vandaag nog. Spreek met een of meerdere, vraag in hoeverre ze ervaring hebben met deze materie en wat hun succesratio is. Kies dan de beste en laat die advocaat als de wiedeweerga alles regelen.

Want voorlopig overtreed je de regels.
Luna
Amerika-ontdekker

Bericht door Luna »

Mijn man is inderdaad een US Citizen - sorry, ik had die vraag even over het hoofd gezien.

Alle informatie die ik heb gevonden geeft aan dat overstay wordt vergeven bij een direct relative. Een consult met een immigration lawyer is sowieso gepland, maar ik ben benieuwd naar verhalen van mensen hier.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Dag Luna,

Gefeliciteerd met je huwelijk. Mooie foto, hoor!

Je zult een 'adjustment of status' moeten doen. IK weet daar zelf niet veel van, maar visajourney heeft er een apart forum voor. Daar kun je vast vinden wat je nodig hebt: http://www.visajourney.com/forums/forum ... ist-visas/
Luna
Amerika-ontdekker

Bericht door Luna »

Dankjewel! Ik heb het nog even opnieuw uitgezocht en de USCIS zegt:

"You are not eligble for adjustment of status if (...) you failed to maintain your nonimmigrant status, unless (..) you are applying because you are an immediate relative of a U.S. citizen" (http://www.uscis.gov/files/form/i-485instr.pdf)

Desalniettemin wil ik het zsm geregeld hebben. Ik heb nu een overstay van een dag, en het lijkt me dat hoe minder overstay ik heb, hoe beter het is, al was het maar om te voorkomen dat ik de indruk wek geen respect te hebben voor hun regels.

We hebben onze marriage license net gisteren in de post gekregen, dus we kunnen aan de bak. Lang leve de papierwinkel!
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Van harte gefeliciteerd Luna!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Gefeliciteerd met jullie huwelijk, maar zo te lezen hebben jullie het wel moeilijk gemaakt voor jezelf.

En hoe kan je al getrouwd zijn als je licence gisteren pas in de bus lag?

Zo snel mogelijk alles gaan regelen, echt helemaal niets uitstellen want officieel ben je nu dus in overtreding. Jij kan vinden dat 1 dag niet ernstig is maar de persoon die jullie zaak in behandeling krijt heeft misschien de instelling dat 1 dag of 100 dagen niet uitmaakt, overstay is overstay.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Gefeliciteerd met je huwelijk !

Als je alles op zeker wil spelen, vraag dan een consult aan met een - goede ! - immigration attorney. Dat kost ween paar honderd dollar maar dan weet je precies hoe je er voor staat en wat wel en wat niet te doen. In jullie situatie lijkt me dit zeer aan te raden ! Een kleine vergissing, of nalatigheid kan enorme gevolgen hebben wanneer het om immigratie gaat.

Van belang is te weten, dat je tot je status geregeld is, je de US niet kunt verlaten ! Want dan wordt de overstay een officiele overstay met alle problemen van dien.
Jullie moeten nu zsm. de I-130 Petition indienen - dat moet je man doen - en jijzelf kunt op hetzelfde moment je I-485 AOS - status application - verzoek indienen. Als die geaccepteeerd worden voor verdere verwerking kun je al een stuk rustiger gaan ademhalen.

Jullie verhaal zou geen problemen moeten opleveren. Je bent naar de US gegaan voor lange vakantie en om kennissen te bezoeken. Met een van die kennissen klikte het en dat heeft tot een huwelijk geleid. (Was je meteen na aankomst in de huwelijksboot gestapt dan had je mogelijk problemen gekregen vanwege overtreden regels van het B-2 visum.)

De procedure is overigens zelf te doen als je bereid bent een vrij groot aantal nogal gecompliceerde papieren in te vullen. (Nadat je met een i.advokaat hebt overlegd.)
Bij je AOS verzoek kun je het beste meteen ook een aanvrage voor Advance Parole doen, en ook een verzoek voor een werkvergunning EAD.
Ik denk dat je pas een SS nummer kunt aanvragen als je de toestemming tot werken daadwerkelijk hebt verkregen.
Je man moet kunnen bewijzen dat hij in staat is je te onderhouden.

Tegen het einde van de rit krijgen jij en je man een afspraak bij een USCIS FieldOffice voor het zg. visa interview. Daar moet je dan de bewijzen mee naar toe nemen over de periode voor jullie trouwen, dus wat je zelf al aangaf: foto's van uitstapjes, foto's van je huwelijk, uitnodigingen die je rondgestuurd hebt, etc.
Soms is zo'n intvu snel gedaan, maar het is ook mogelijk dat jullie ieder afzonderlijk aan de tand gevoeld worden om te kijken of het wel een "echt" huwelijk is.
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 sep 2013, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
goldenhills
Amerika-expert

oortjes schreef:Je man moet kunnen bewijzen dat hij in staat is je te onderhouden.
Dat is inderdaad een goed punt. Het is minimaal 125% van de poverty level.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Je schrijft dat je aan het begin van het immigratieproces staat. Bedoel je dat je nog geen enkele stap hebt ondernomen, of heb je al met een lawyer of CBP gesproken?

Je schijft ook dat je in de USA mag blijven in afwachting van de uitkomst. Heb je hier confirmatie van?

Je geeft de link http://www.uscis.gov/files/form/i-485instr.pdf op, maar heb je ook gezien dat je dat formulier niet kunt gebuiken, om de volgende reden: page 2, item 4 -

"you are not eligible for adjustment of status if any of the following apply to you: 4. your authorized stay expired before your filed this application."

Of heb je dit wel gefiled voordat je in overstay ging?
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik hoop voor je dat het goedkomt maar ik begrijp echt niet waarom je eerst bent gaan trouwen en daarna pas e.e.a. bent gaan uitzoeken.... helemaal omdat je vooraf wist hoe lastig de visa voor Amerika zijn.

Veel succes ermee, ik zou inderdaad ook een advocaat zoeken want je kan wel vanalles opzoeken maar je zal niet de eerste zijn die wordt teruggestuurd omdat je de regels overtreden hebt.
Luna
Amerika-ontdekker

Bericht door Luna »

Ik heb wel van alles uitgezocht en ben aardig op de hoogte. We komen in aanmerking voor concurrent filing, hij doet I-130, ik I-485. Daarbij de I-131 voor advance Parole en de I-765 voor employment authorization. Hij vult daarnaast een affidavit of support in, want hij is inderdaad in staat mij te onderhouden.

We vullen onze papieren in en laten ze nakijken door een immigration lawyer voor we ze opsturen. We wisten dat we dit niet rond zouden krijgen voor mijn I-94 verliep. De keuze was naar huis gaan en elkaar lange tijd niet zien, of hier blijven in afwachting. Omdat de VS gezinshereniging zo hoog in het vaandel heeft, krigt directe familie (kinderen en echtgenoten) een voorkeursbehandeling in die zin dat overstay in de regel vergeven wordt. Er zijn verhalen van mensen die een overstay van jaren hebben. De voorwaarde is dat je legaal de VS binnen moet zijn gekomen, en dat ben ik.

Ik weet dat ik een nee kan krijgen, maar ik hoop en denk dat dat niet zo zal zijn.

Oh, ik bedoelde trouwens ons officiële marriage certificate, niet de license, die we in de post kregen. My bad :)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Jrabakker schreef:
Je geeft de link http://www.uscis.gov/files/form/i-485instr.pdf op, maar heb je ook gezien dat je dat formulier niet kunt gebuiken, om de volgende reden: page 2, item 4 -

"you are not eligible for adjustment of status if any of the following apply to you: 4. your authorized stay expired before your filed this application."

Of heb je dit wel gefiled voordat je in overstay ging?
Dat las ik ook, maar daaronder bij punt 6 staat dus dat wanneer "you failed to maintain your nonimmigrant status" je dit formulier ook niet mag gebruiken, behalve wanneer je de spouse van een US citizen bent. Het lijkt mij dat een failure to maintain your nonimmigrant status hetzelfde is als een expired authorized stay hebben, en dat je met dit formulier dus twee kanten op kunt. Een goede advocaat zou haar wel goed advies kunnen geven lijkt mij.

Edit: Deze thread op visajourney http://www.visajourney.com/forums/topic ... s-citizen/ geeft wat ervaringen van mensen bij wie het wel goed is gegaan. Het zijn natuurlijk maar ervaringen, maar het lijkt erop alsof een huwelijk met een US citizen alle overtredingen onder tafel schuift.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Luna
Amerika-ontdekker

Bericht door Luna »

@dixiechick - ik kwam inderdaad tot dezelfde conclusie :) Zolang je maar bij binnenkomst geïnspecteerd bent en legaal het land toegetreden bent. Het kan zijn dat mijn overstay eventueel advance Parole in gevaar brengt, al lijkt dat volgens het formulier alleen zo te zijn wanneer je meer dan 180 dagen overstay hebt.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als er sprake is van een korte overstay wordt dit vergeven indien de foreign spouse trouwt met een US citizen. Korte overstay is onder 180 dagen - in een aaneensluitende periode.
Voor een wat langere overstay, dus boven de 180 dagen, wordt het wat moeilijker maar dan kan een zg. 'waiver' worden aangevraagd. Dat is gecompliceerd, en daar moet zeker een i.advokaat voor inegschakeld worden.

Zoals ik al schreef, van belang is dat Luna NIET de US uitgaat, want dan kan ze een time-bar oplopen. Ja het is wederom tamelijk onlogisch, maar het is Immigrations !
Waarom kan een korte overstay makkelijk worden vergeven ? Omdat een spouse van een US citizen onmiddellijk recht heeft op een visum. Er zijn geen beperkingen (quota's), wachttijden ed. zoals die er wel waren voor bv. spouses of Permanent Residents in het verleden - en waarschijnlijk weer in de toekomst zullen gelden.
Plus het gaat hier niet louter om een immigrant, het gaat hier om de spouse van een US citizen. Dat de US overheid bereid is de korte overstay te vergeven is meer om hun citizen terwille te zijn.

Luna, van belang is dat je zorgt de laatste versie te hebben van documenten. Let er daarbij op dat als je al eens eerder naar de betreffende USCIS site bent geweest de pagina gecached kan zijn en dan is er kans dat je een verouderde versie download.
Als je de formulieren niet in de computer invult maar met de hand: met zwarte inkt, en geen fouten verbeteren. Maak je een fout, neem dan een nieuw formulier voor die pagina en doe het opnieuw.
Zorg dat je overal tekent waar dat vereist is. (Sommige formulieren meerdere malen.)
Zorg dat je de juiste betalingen bijvoegt en op de juiste manier.
Het beste is een coverletter bij te sluiten waarop je alle bijgevoegde formulieren, documenten, bewijsmaterialen vermeldt plus natuurlijk je gegevens. Nog beter is om ook voor ieder formulier/document een pagina bij te voegen waarop je naam, adres, etc. vermeld staat. Wat je aanlevert wordt nl. over diverse afd. verspreidt en dan kan er wel eens iets verkeerd gaan.
Pasfoto's - volgens US normen - achterop van naam en adres voorzien, in clear plastic bag doen en die bag vastnieten aan alweer een papier met je gegevens.
(Deze tips vond ik eens al Googlened.)

Veel goede info kun je vinden op:
http://www.nolo.com/

Veel zelf doen maar je door een advokaat laten begeleiden lijkt me een prima tussenoplossing. Je kunt nl. in jullie situatie beter geen fouten maken die tot vertragingen oid. kunnen leiden.
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 sep 2013, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna
Amerika-ontdekker

Bericht door Luna »

@oortjes bedankt voor je reactie! Je bevestigt veel van wat ik zelf al wist/vermoedde, het is fijn om mensen te hebben die meedenken :)

En ik ga voorlopig nergens heen. Weet je of het ook problemen oplevert als ik wel officieel toestemming heb voor advance Parole?
Laatst gewijzigd door Luna op 12 sep 2013, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat moet je de advokaat vragen. Daar durf ik niets over te zeggen omdat je met de overstay zit.

Op een bepaald moment zul je denk ik inderdaad naar Ned. kunnen maar als ik jou was zou ik in de US blijven. En alleen naar Ned. gaan als er echt een emergency is daar. Je kunt in iedere fase van de procedure(s) een Request for Evidence krijgen, RFE, en daar wil je dan toch meteen op kunnen reageren om vertragingen te voorkomen.
Je moet ook in de US naar een 'civil surgeon' voor je med. keuring. Plus je krijgt een oproep voor Biometrics van USCIS (vingerafdrukken en pasfoto maken). En tenslotte het visa-interview.
Drukke tijden dus !

Check op de USCIS site welke formulieren je nodig hebt uit Ned. zoals bv. uittreksel geboortenregister (internat. versie).
En, als je het hebt en dat hoop ik maar, je inentingsboekje. Als die dingen nog in Ned. zijn laat ze dan per koerier (?) opsturen - sorry ik ben te lang uit Ned. weg om te weten wat de beste manier is.
Check ook welke vaccinaties voor jouw leeftijdsgroep verplicht zijn en kijk dan welke je al gehad hebt - en dat moet je kunnen bewijzen met je inentingsboekje. Prikken die je niet hebt gehad kun je beter nemen via een huisarts dan wachten tot het med. onderzoek, want dan wordt alles tijdens dat bezoek toegediend.

Overigens, een caveat: ik schrijf hier wat ik weet, maar ik ben geen advokaat ofzo, dus zie het vooral als aanknopingspunten om verder te zoeken en/of met je advokaat te bespreken.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer