Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Weer een staatsburger erbij!
-
- Amerika-expert
Re: Weer een staatsburger erbij!
Voor zover ik weet: Nederlander + Nederlander -> 1 wordt Amerikaan, is dan geen Nederlander meer (want neemt niet de nationaliteit van de partner aan). Andere Nederlander wordt Amerikaan en blijft Nederlander omdat hij/zij partner is van een Amerikaan. Ik heb hier wel eens gelezen dat deze weg zelfs aanbevolen werd door een medewerker van een Nederlandse vertegenwoordiging.
Wat terugkrijgen betreft, daar heb ik me nooit zo mee bezig gehouden, maar voor zover ik me herinner, hoef je niet in te burgeren als je meer dan de helft van je school in Nederland hebt gedaan, Nederlands spreekt en nog iets van de vaderlandse geschiedenis en gewoonten en gebruiken weet. Hoewel ik ook gelezen heb dat het antwoord op 'grote stad in de randstad' Utrecht was. Misschien dat een paar oud-Hollandse krachttermen, krachtig uitgesproken, mogelijk genoeg aantonen dat je echt wel ingeburgerd ben.
Wat kiezen na het overlijden van een Amerikaanse partner betreft: daar heb ik nooit over gehoord. Eenmaal Amerikaan geworden blijf je Amerikaan. En als je je Nederlanderschap hebt behouden nadat je Amerikaan bent geworden, dan heb je dat volgens mij ook gewoon. En als het goed is heb je zelfs een officieel papiertje waarop staat dat je je Nederlanderschap behouden heb. Ze kunnen je dus geen van beide afnemen. Tenminste, dat zegt mijn logica. Wat uiteraard geen garantie is, dat regeringen diezelfde logica volgen.
Wat terugkrijgen betreft, daar heb ik me nooit zo mee bezig gehouden, maar voor zover ik me herinner, hoef je niet in te burgeren als je meer dan de helft van je school in Nederland hebt gedaan, Nederlands spreekt en nog iets van de vaderlandse geschiedenis en gewoonten en gebruiken weet. Hoewel ik ook gelezen heb dat het antwoord op 'grote stad in de randstad' Utrecht was. Misschien dat een paar oud-Hollandse krachttermen, krachtig uitgesproken, mogelijk genoeg aantonen dat je echt wel ingeburgerd ben.
Wat kiezen na het overlijden van een Amerikaanse partner betreft: daar heb ik nooit over gehoord. Eenmaal Amerikaan geworden blijf je Amerikaan. En als je je Nederlanderschap hebt behouden nadat je Amerikaan bent geworden, dan heb je dat volgens mij ook gewoon. En als het goed is heb je zelfs een officieel papiertje waarop staat dat je je Nederlanderschap behouden heb. Ze kunnen je dus geen van beide afnemen. Tenminste, dat zegt mijn logica. Wat uiteraard geen garantie is, dat regeringen diezelfde logica volgen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Van harte gefeliciteerd Bandido!!!! Kan me voorstellen dat je er blij mee bent 

- katrienenluc
- Amerikakenner
- Partner van: Luke21
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Congratz! (and a little bit jealous too)
Groeten, Katrien
https://lukareizen.blogspot.com/
https://lukareizen.blogspot.com/
Gefeliciteerd!
Toen heb ik dus maar m'n green card verlengd aangezien ik m'n Nederlanderschap niet wilde opgeven. Ik had natuurlijk een beetje meer research moeten doen, de ambassade moeten bellen, en ik wist toen nog niet van dit forum.
Het zou me de kosten en moeite van een green card verlenging hebben bespaard als ik die medewerkster's verklaring niet voor waarheid had aangenomen. Een paar jaar later was ik op het consulaat voor verlenging van m'n paspoort, stelde dezelfde vraag, en de medewerker legde uit dat de uitzondering blijft gelden zolang je op het moment van aanname van een andere nationaliteit getrouwd was, wat er daarna gebeurt doet er niet toe. Zo lees ik het ook op de website van de ambassade.
Dit is mijn ervaring: zo'n jaar of vijf, zes geleden moest ik m'n tien jaar oude green card verlengen. Ik overwoog toen voor Amerikaans staatsburgerschap te gaan en belde het Nederlandse consulaat in New York om zeker te zijn dat ik ook Nederlander kon blijven op basis van mijn huwelijk met een Amerikaan. Ik vroeg de medewerkster van het consulaat wat er zou gebeuren in geval van (onverhoopt) echtscheiding of overlijden van m'n Amerikaanse partner. De medewerkster vertelde me met volle overtuiging dat ik in dat geval alsnog m'n Nederlanderschap zou verliezen aangezien ik dan niet meer aan de uitzonderingsvereisten zou voldoen. Ze zei letterlijk, ik kan het me nog zo goed herinneren, "als je man overlijdt dan ben je niet meer met een Amerikaan getrouwd en verlies je dus je Nederlanderschap."Wat kiezen na het overlijden van een Amerikaanse partner betreft: daar heb ik nooit over gehoord. Eenmaal Amerikaan geworden blijf je Amerikaan.
Toen heb ik dus maar m'n green card verlengd aangezien ik m'n Nederlanderschap niet wilde opgeven. Ik had natuurlijk een beetje meer research moeten doen, de ambassade moeten bellen, en ik wist toen nog niet van dit forum.

- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Je mag gewoon blijven, als dual of als permanent resident, ook na het overlijden van een partner.
Ik meen me alleen iets te herinneren over dual citizenship, als de US partner overlijdt - en er is een behoorlijke erfenis - je dan een bepaalde periode hebt om alsnog volledig USer te worden en zo de gevolgen van non-USer mbt. erfrecht te ontlopen. Maar nu heb ik het over iets dat ik een paar jaar gelezen meen te hebben.
Alleen US citizens hebben recht op belastingvrije overdracht tussen wettige echtgenoten.
Ik meen me alleen iets te herinneren over dual citizenship, als de US partner overlijdt - en er is een behoorlijke erfenis - je dan een bepaalde periode hebt om alsnog volledig USer te worden en zo de gevolgen van non-USer mbt. erfrecht te ontlopen. Maar nu heb ik het over iets dat ik een paar jaar gelezen meen te hebben.
Alleen US citizens hebben recht op belastingvrije overdracht tussen wettige echtgenoten.
Gefeliciteerd!
- Bandido
- Amerika-expert
Bedankt allemaal! Het voelt toch wel een beetje anders moet ik toegeven. Ik positieve zin uiteraard.
Morgen is weer een nieuwe stap: dan krijg ik (als alles goed gaat) mijn Amerikaanse paspoort.

Morgen is weer een nieuwe stap: dan krijg ik (als alles goed gaat) mijn Amerikaanse paspoort.
"Keep Georgia On Your Mind"
- SophiaB
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Leuk, ik ken dat gevoel 

- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Proficiat!
-
- Amerika-expert
Mooi gevoel toch, dat Amerikaanse paspoort.
Heb net mijn eerste Amerikaanse paspoort vervangen (10 jaar geleden Amerikaan geworden, meteen nadat ze de wet in Nederland veranderd hadden zodat dubbele nationaliteit mogelijk werd.) Voelde me even 'naakt': wel een staatsburger, maar kon dat niet eenvoudig aantonen en kon niet zomaar even het land uit.
Heb net mijn eerste Amerikaanse paspoort vervangen (10 jaar geleden Amerikaan geworden, meteen nadat ze de wet in Nederland veranderd hadden zodat dubbele nationaliteit mogelijk werd.) Voelde me even 'naakt': wel een staatsburger, maar kon dat niet eenvoudig aantonen en kon niet zomaar even het land uit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht