Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Healthcare met 'pre existing condition'

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Joke
Amerikakenner

Re: Healthcare met 'pre existing condition'

Bericht door Joke »

Ik had geen idee van hoeveel en welke werkgevers ik in NL had gehad toen ik m'n AOW aanvroeg. Het waren er teveel, en, in de tijd dat ik er woonde (de sixties), was Amsterdam een stad waar dingen soms niet erg helder waren 8) . Gelukkig wist de SVB precies, met alleen m'n naam en geboortedatum, waar ik had gewerkt, en krijg ik nu elke maand een klein, maar leuk, bedrag op m'n bankrekening.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar hoe heb je dat met het formulier van de SS adm, dat Ned nu ingevuld vereist, gedaan ?
Heb je de eerste pagina gewoon blank gelaten ?

Gelukkig dat iemand het herkend ! Ik heb iets van 10 of 12 werkgevers gehad, voltijd, deeltijd, als freelancer, plus gewerkt als kleine zelfstandige. Soms liepen er meerdere klussen tegelijkertijd. Ik ben ook twee keer vrij ernstig ziek geweest enige tijd, en twee keer kortdurend werkloos.

Maar nogmaals, je hebt AOW rechten omdat je in Ned. hebt gewoond, dus waarom moeten ze dan weten waar je hebt gewerkt ? Dat heb ik de SVB ook gevraagd en geen antwoord op gekregen.

Benno, je moet voor MediCare wel degelijk recht hebben op SS middels credits. Zoals ik al schreef, ik had het al eerder gehoord van belastingdeskundigen. Maar ik ben speciaal naar de SS adm. hier ter plaatse gegaan om het te checken.
De meeste gehuwde vrouwen realiseren zich dat niet omdat de man meestal ouder is dan de vrouw. Heeft een vrouw niet gewerkt dan heeft ze afgeleide rechten via haar man, maar alleen als die man ook de gerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Wiepster, het zou goed nieuws zijn als dat alles door gaat. Maar ik lees iedere keer dat men de funding wil intrekken. Plus als je teveel verdiend moet je toch elders insurance kopen, of heb ik dat verkeerd begrepen ? Is het dat 'elders' dan goedkoper zou kunnen zijn ?
We kunnen hier nog geen info krijgen mbt. prijzen en voorwaarden, dat gaat pas 1 oktober gebeuren, wordt er gezegd.
Ik vraag me ook af in hoeverre regelgeving de ziektenkostenverzekeraars gaat verplichten dezelfde voorwaarden te geven. Voorlopig lees ik vnl. over uitstel en uitzonderingen. En er blijven voorlopig toch prive polissen en groepsverzekeringen via de werkgevers ?

Joke, we hebben elkaar dus net gemist ! Ik woonde in A'dam in de seventies !

Sherbert, meaningful volunteering is not permitted, that could mean a job for somebody. The only option open is volunteering through churches, sorting cans in foodpantries etc.
Re. work for a previous employer in England and payment in an English account. Officially this is forbidden, because you are in the US while doing the work and any work here is not allowed. Officially you are not even supposed to live in the US, you should stay in Holland and use the H-4 visa for visits.

This is the problem: you are both non-residents for immigration purposes, but you are both residents when it comes to taxes. The US is one of the few countries that taxes world-wide income, this means all income, does not matter where in the world it is earned or generated. There are tax treaties etc. that prevent you being taxed twice (although most States do not recognize these) but you are obliged to file.
So if you work (basically illegally because you are violating the rules of your visa) you earn money. If you do not report both your incomes truthfully you have (also !) comitted tax fraud. The US has started a true witch-hunt for foreign income in the last few years.
If you knew for sure that you would leave after two years and we are talking small amounts maybe you could wing it. But if there is even the smallest chance your husband will go for a green card, you better not do it. For a green card procedure tax returns for the last few years will be checked and can also be checked against information in Holland. Not-reported income will cost your husband his chance for a green card.

I am putting emphasis on this to make it clear to you that YOU have to fight for your own spot here. Nobody will do that for you as the employer is only interested in your husband. Often promises are made (help with finding work, maybe even your own work permit) but these promises are worth nothing. The moment your husband takes the job all promises to you will disappear. Do not take that personally, it happens to almost all H-4 visa holders.
Bytheway you are also not allowed to have a Social Security number, and that is a real bummer because you will be asked for that # very often.
You will have to file taxes, apply for a drivers license, open a bank account etc. with an ITIN - a taxpayer ID #. Ans sometimes you also need an affidavit from the SS adm. that you cannot have a SS#.
sherbert
Amerika-ontdekker

Bericht door sherbert »

Hoi Bello, I was joking about 'gratis trouwen' (we'll pay for it, of course) but you make a good point about the paperwork...both of us are foreigners and all that stuff needs to be apostilled (which is the biggest money making scam EVER... here's my OFFICIAL document that I need to prove is official by paying for someone to put a stamp on it...WTF!). Looks like I won't be going anywhere anytime soon :(
sherbert
Amerika-ontdekker

Bericht door sherbert »

wiepster schreef:For 2014 pre-ex is not allowed anymore. October start the market-place/exchange, whatever they call it per state-guidelines, for open enrollment effective to enroll 1/1/2014. Also some health insurance companies accept foreign insurance. I work for a local company and have been translating materials in the past to avoid pre-ex.
Hi Wiepster, does this mean as of 2014 they are not allowed to ASK if you have a pre existing condition or they are not allowed to REFUSE you? Where can I find out about the insurance companies that accept foreign insurance? It's so hard to get an idea of how much insurance for him will cost because you can get a quote online and then you have to send in your medial records (which are all in Dutch of course) so they can asses how much of a risk you are...
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Underwriting is done in 2014. As far as i know an insurance company can not refuse you or add a higher rider to your base premium. This are hot topics now in the media. Google exchange, affordable care act 2014, obamacare. Try to find an insurance agent or broker; most of the time they are a better help then searching online yourself.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

@Oortjes. Voor zover ik weet is de Nederlandse AOW alleen gebaseerd op hoeveel jaar je in Nederland bent ingeschreven geweest. Het is een (deel van een) vast bedrag, niet -- zoals in de VS -- gebaseerd op hoeveel (of hoe weinig) je verdiend/gekregen hebt.

Ik heb op pagina 1, onder 'dates worked', ingevuld: de dag dat ik 15 werd tot de dag dat ik uit Nederland vertrok en mijn laatste adres. En dat werd geaccepteerd.

Als de SVB nukkig doet, zou ik het hogerop zoeken daar. Al je banen invullen lijkt me onzin. Dat doet de SSA in de VS ook niet, die hebben zelf al een overzicht van al je belastingaangiften en komen op basis daarvan met een berekening van wat je krijgt (weet ik uit ervaring, ik krijg al een jaar een uitkering).

Het gaat overigens over formulier SSA-2490-BK.

Wat betreft de verzekering: inderdaad 'Obamacare' bepaalt dat een verzekeringsmaatschappij niet meer mag weigeren iemand te verzekeren die al problemen heeft.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat melddde mijn man inderdaad ook, dat het probleem van pre-existing conditions door Obamacare tot het verleden zou gaan behoren.
Ik vroeg me af of non-immigrants misschien uitgesloten waren, maar iedereen die 'lawful present' is, komt in aanmerking als ik het goed begrijp.

Dan vraag ik me wel af, waarom de toekomstige werkgever van Sherbert niet op deze mogelijkheid heeft gewezen. Want als pere-existing conditions niet meer uitgesloten mogen worden, is de logica verdwenen om eisen te stellen mbt. eerdere ziektenkostenverz.

Which State are you immigrating to Sherbert ? ObamaCare is governed by State exchanges. At the moment there are apparently some glitches. NBut after October 1st everything should be working, information## with pricing info etc.
If I understand correctly, ObamaCare will offer four plans: bronze, silver, gold and platinum.
For somebody with your husbands condition gold or platinum will probably be the best choice. But if your husband makes a for his position prevaling wage, you will probably look at monthly premium of around $ 1000 a month. (At least that is what my husband found for us - and indeed at the moment we are paying about $ 1100 every month for the COBRA.)

If the university continues to offer healthinsurance and you would be eligible after the first year, you will probably want to switch, as group-insurance is usually cheaper and the employer pays most of the premium as one of the benefits next to the salary.

Benno - dat is dus wat je letterlijk hebt geschreven ? Je hebt dus geen werkgevers vermeldt ?
Geen wonder dan dat je schreef dat het formulieer eenvoudig was. Ik kreeg bijna een appelflauwte toen ik pag. 1 zag.
En ja, ik had verwacht dat SVB me zou antwoorden dat ik die pagina niet compleet in hoefde te vullen, maar ik kreeg als antwoord terug 'dat ik zoveel mogelijk werkgevers, datums etc. moest invullen. Toen ik vroeg waarom dat zo was, want van iemand in Ned. wordt dat niet gevraagd, kreeg ik geen antwoord meer.

Ik weet ook niet wat ik moet zeggen op de vraag 'wanner denkt u met werken op te houden of bent u opgehouden te werken ?' Wederom, geen idee.
Plus, wat is dat voor vraag ? Is al dat verhuizen en huishouden doen geen werk ?!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn vader vulde onder 'beroep' voor mijn moeder altijd in: huisvrouw. Da's geen officieel beroep, maar het is wel een hoop werk.

Wat dat Amerikaanse SSA formulier betreft: het is bedoeld voor Nederland, waar je automatisch op je 65e recht hebt op (een brokje) AOW. Sterker nog: je wordt gekort als je na je 65e nog doorwerkt.

Ik krijg het idee dat het Amerikaanse formulier voor de SVB meer een papiertje is dat je gewoon moeten hebben (waarom ze dat papiertje moeten hebben? Daarom. Omdat ze dat papiertje moeten hebben.) Ik zou het dus gewoon proberen, als ze meer willen weten, hoor je het wel. Om dezelfde reden zou ik als antwoord op de vraag: wanneer denkt u op te houden met werken? de dag invullen dat je 65 wordt.
movingon
Amerika-ontdekker

Bericht door movingon »

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zoals ze in het artikel terecht opmerken: misschien minder keus, maar nog altijd beter dan geen verzekering.
sherbert
Amerika-ontdekker

Bericht door sherbert »

Just to update you all (and thank you for your help), the expat insurance route was useless (only one insurer would cover us and that was going to cost $2000 a month with loads of stuff not covered). The private US insurance companies couldn't tell us anything because no one knows what/if/when/how Obamacare will affect things. But.... the good news is that his prospective employer decided to offer him (and me!) health insurance in the first year anyway. So now, where do I find information about shipping a dog from NL to California? Can anyone give me price indication (I know it's going to hurt my bank account :() ? How about shipping/freight companies? We won't take furniture, but will need to ship some items over. :)
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Our American friends always take their dog with them when they come to visit. They usually fly KLM or Delta - 150/200 euro one way for a pet, so that's not too bad.

If your dog is small enough to fit in a cabin luggage sized kennel, you may even bring her on board with you.

http://www.klm.com/travel/us_en/prepare ... /index.htm
http://www.delta.com/content/www/en_US/ ... tions.html
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
sherbert
Amerika-ontdekker

Bericht door sherbert »

Thanks, that's much, much, much cheaper than I thought!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer