Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

McDonalds begrijpt niet hoe werknemers van loon kunnen leven

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Re: McDonalds begrijpt niet hoe werknemers van loon kunnen l

Bericht door Ziva »

Je zou verwachten dat in Amerika veel gezond voedsel uit eigen land komt maar dat schijnt toch niet zo te zijn. Een hoop gezond voedsel wordt geloof ik ook in Amerika geeimporteerd. En dat kost geld. De vrachtwagens die gekoeld moeten rijden zijn best duur.

Verder denk ik soms weleens dat er een soort "lobby" is die mensen bijna ongezond "wil" houden. Zo kwam Obama geloof ik laatst met het plan om farmers markets met verse produce ook belasting te laten betalen. Op zich wel logisch maar wel weer een steek voor mensen die graag gezond willen eten. En ongezonde mensen kost de maatschappij misschien veel geld maar het brengt ook veel geld op. Denk aan doktoren, medicijnen etc.

Als ik 1 ding zou mogen veranderen aan Amerika dan is het dat wel. Dat gezond eten goedkoper wordt en junkfood duurder. Maar ja, ik geloof dat dit toch minder simpel is dan we denken.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:En ongezonde mensen kost de maatschappij misschien veel geld maar het brengt ook veel geld op. Denk aan doktoren, medicijnen etc.
Er zitten een paar mensen waanzinnig rijk te worden aan gezondheidszorg, maar daar hoort de overheid niet bij. De overheid heeft geen enkel belang bij een zieke en zwakke maatschappij waarin grote aantallen mensen niet meer kunnen werken. Michelle Obama zet zich in voor gezondere levensstijlen, maar verander maar eens een maatschappij die zo gewend is geraakt aan de convenience van dine-in en take-out. Als je zelf je eigen eten niet klaarmaakt, heb je geen idee wat er allemaal in zit en letten de meeste mensen ook niet op de hoeveelheid. Michael Moore (dacht ik?) is toen wel leuk die challenge aangegaan met iedere dag ontbijt bij McDonalds, maar iedere dag je maaltijd laten bereiden in een restaurant is hoe dan ook funest, of dat nou bij de Mac is of ergens anders. En dát is een gewoonte die je niet zo maar even verandert (sterker nog: ik geloof niet dat het ooit zal veranderen).
goldenhills
Amerika-expert

Re: McDonalds begrijpt niet hoe werknemers van loon kunnen leven

Bericht door goldenhills »

Misschien bedoel je 'Supersize me'? Documentaires als 'Fast Food Nation' en 'Food Inc.' zijn ook eye openers.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

dimona schreef: De overheid heeft geen enkel belang bij een zieke en zwakke maatschappij waarin grote aantallen mensen niet meer kunnen werken.

De overheid heeft ook geen belang bij allemaal super gezonde mensen die willen werken want er zijn geen banen, mensen die afhankelijk van de overheid zijn zullen sneller voor je kiezen, als ze echt wilde hadden ze allang maatregels genomen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Weer zo'n generaliserende uitspraak. Wat voor maatregelen hadden ze moeten nemen dan? En hou bij beantwoording a.u.b. ook rekening met wat werkelijk mogelijk is.
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Greenhorn »

Dit is wel al twee maand oud, maar toch even mijn gedacht. Ik weet dat het over amerika gaat en dat mss niet vergelijkbaar zal zijn, maar in Belgie zijn er veel die klagen dat ze niet deftig kunnen eten.

Fastfood is (véél) duurder dan zelf koken, zelfs al ben je alleen (want dan maak je toch gewoon voor twee dagen?) en als je het even vergelijkt: bv. mcdonalds menu is pakt 8 euro, in de winkel is een hamburger 2 euro, 0.5l cola 1.5 euro en frietjes van de frituur (minipak, want zoveel frieten krijg je niet) 1.80. Dus pakt ongeveer 5.5 euro als je het zelf samenstelt. Ik krijg 40 euro per week voor eten enzo. In het begin dat ik studeerde ging ik altijd achter pitta, pizza, lasagna's, mcdonalds, s'middags broodje, frieten enzovoort. Resultaat: op het einde van de week/ de vrijdag was het altijd tellen. Waarom ik dat deed? Ik denk vooral eenzaamheid en luiheid, het is meer werk en het is niet leuk om alleen op je kamer te zitten koken. Supermarkt en fastfood is in belgie even ver/dicht en fastfood kan je ter plaatse eten, dan zie je nog andere mensen. Na een tijdje ben ik samen met paar vrienden beginnen koken, de één achter eten, de ander kookt en nog iemand wast af. We aten dagelijks een warme maaltijd gaande van 69 cent (pasta met pesto en zalm) tot 2.50 (kip, rijst en paprika's) euro p.p. Ik had iedere week nog geld over en ik had meer variatie dan wanneer ik fastfood kocht. Voor s'middags nam ik vaak al eens een zelfgemaakt broodje mee (als ik dan toch naar de winkel ging met een boodschappenlijstje). Tegenwoordig zit ik met mijn broer op kot en we maken gewoon regelmatig dingen waar we 2 dagen kunnen van eten.

Ik geloof dus niet dat mensen fastfood eten omdat ze geen geld hebben. Het is ofwel luiheid ofwel tegen de eenzaamheid (al zijn er daar ook betere oplossingen voor). Dat er geen supermakt in de buurt is kan mss nog als excuus genomen worden, al vind ik het ook maar een zwak excuus. Met één keer in de zoveel tijd naar de winkel te gaan kan je al lang voort. Tenzij de mensen uit die buurten nooit shampoo, wc-papier, etc kopen denk ik wel dat iedereen om de zoveel tijd een winkel passeert.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Fast food is wel wat goedkoper dan 8 euro
Mc chicken $1
Friet $1.50?
Cola (large) $1
Met tax voor $4 klaar = 3 euro
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Het voorbeeld van Greenhorn gaat over België, daar is fastfood van McDonalds duurder.
Greenhorn schreef:Dit is wel al twee maand oud, maar toch even mijn gedacht. Ik weet dat het over amerika gaat en dat mss niet vergelijkbaar zal zijn, maar in Belgie zijn er veel die klagen dat ze niet deftig kunnen eten.
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

Greenhorn schreef:Ik geloof dus niet dat mensen fastfood eten omdat ze geen geld hebben. Het is ofwel luiheid ofwel tegen de eenzaamheid (al zijn er daar ook betere oplossingen voor). Dat er geen supermakt in de buurt is kan mss nog als excuus genomen worden, al vind ik het ook maar een zwak excuus. Met één keer in de zoveel tijd naar de winkel te gaan kan je al lang voort. Tenzij de mensen uit die buurten nooit shampoo, wc-papier, etc kopen denk ik wel dat iedereen om de zoveel tijd een winkel passeert.
De situatie in België is heel anders dan in de VS, zeker waar het bereikbaarheid van supermarkten in stedelijke en voorstedelijke gebieden betreft, maar ook de prijzen van verse boodschappen en fastfood liggen heel anders. Voor een deel heeft dit te maken met loonkosten, die in de VS veel lager zijn, wat 'fastfood' goedkoper maakt, maar ook de voedselsubsidies van de Amerikaanse overheid zorgen ervoor dat groenten en fruit in verhouding duurder zijn dan vlees of producten met veel mais erin (en dan vooral in de vorm van High Fructose Corn Syrup).

Wat in Amerika relatief veel voorkomt zijn 'food deserts', plaatsen waar verse producten zeer moeilijk te krijgen zijn, terwijl er wel fastfoodrestaurants om de hoek liggen. De 'bereikbaarheid' van supermarkten is niet te vergelijken met de situatie in België en Nederland. Ga maar eens na: ik woon in een van de dichtstbevolkte delen van de VS. Ik heb, om financiële redenen geen auto. De dichtstbijzijnde supermarkt is een half uur lopen. Op zich nog wel te doen, want ik ben jong en gezond en kan best een half uur lopen met een rugzak vol boodschappen. Ben je ouder, slecht ter been of heb je kleine kinderen, dan is een half uur lopen heel erg ver. Plus, die ene supermarkt heeft wel verse groenten en fruit, maar geen grote zakken rijst of bonen of pasta. Daarvoor moet ik naar een andere winkel. Die is ook een half uur lopen, maar dan wel de andere kant op. WCpapier en shampoo? De eerste supermarkt heeft ze wel, maar ze zijn heel erg duur. Om dat goedkoop te krijgen, moet ik naar een derde supermarkt. Raad eens? Een half uur lopen.. Eens per week boodschappen doen voor wat droge goederen, groente en fruit en (zeg) wasmiddel en keukenpapier wordt dat dus drie keer een uur (half uur heen en terug), plus de tijd in de supermarkt (een half uurtje per super?) Viereneenhalf uur, alleen voor de dagdagelijkse boodschap. En dan moet je maar hopen dat je niet komt als er iets uitverkocht is.

Vers eten moet je koken. Daar heb je veel spullen voor nodig, zoals messen, snijplanken, pannen, spatels, borden en lepels. Een koelkast (duur) (en een vriezer, voor de restjes) en een fornuis / oven. Olie of boter, kruiden..Plus koken kost tijd. Als ik een simpele maaltijd kook (zeg: een roerbak of een pasta) dan zit daar toch al gauw een half uur in.

Stel nou dat ik dat moet combineren met een full-time baan en een deeltijdbaantje (omdat je hier van een fulltime baan niet altijd kunt leven) waar ik met de bus heen moet omdat ik geen auto heb. Dan heb ik misschien ook nog wel een kind dat aandacht moet, soms ziek is, huiswerk heeft.. Dan is de McDonalds die op de straathoek zit niet alleen goedkoper (want, ik koop twee hamburgers per persoon, a 1 dollar per stuk (vergelijk: een appel kost hier 80 cent kost en een groene paprika 70), maar bespaart het me ook nog eens heel veel tijd.

In plaats van viereneenhalf uur om te winkelen, plus twee uur om te koken (uitgaande van vier maaltijden koken per week, waar je dan dus twee keer van eet) kost het me maar 15 minuten per dag (zeseneen half uur versus een uur en drie kwartier). Daarnaast hoef ik geen koelkast, geen vriezer en geen fornuis te kopen (of te betalen voor de stroom en het gas dat ze gebruiken), hoef ik geen messen en geen borden en hoef ik dus ook niet af te wassen (weer vijftien minuten tijd per dag bespaard!), en heb ik geen tijd hoeven besteden aan nadenken over wat we gaan eten, hoe ik de boodschappen thuis krijg, wat we eigenlijk nodig hebben en waar dat het goedkoopst is.

Enfin. Misschien had je het in je comment wel alleen over België, maar in de VS is het een heel erg legitiem probleem voor arme mensen dat ze door omstandigheden zeer slecht in staat zijn zichzelf goed te voeden. Ik vind je argument dat het wel door luiheid moet komen niet heel ruimdenkend. Niet iedereen is zo bevoorrecht als jij.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Goed stuk, want helaas maar al te waar. Er zijn heel wat plekken hier in de VS waar je zelfs met de auto meer dan een half uur moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Het is ook niet voor niets dat zwaarlijvigheid vaker voorkomt in de armere gebieden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

En ook al heb je wel een auto en genoeg geld: het valt echt niet mee om met (in mijn geval) 4 kinderen die allemaal 2 buitenschoolse dingen hebben én iedere dag huiswerk waar ze mij voor nodig hebben, nog tussendoor een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten. Er zijn dagen dat ik dat 's ochtends voorbereid, maar dat kan natuurlijk niet als je werkt. Ik moet regelmatig een kind met huiswerk meenemen naar de zwemles van de jongste, omdat we dat anders niet afkrijgen (en dan maar hopen dat de oudste intussen mijn instructies omtrent het opwarmen van het eten goed uitvoert zodat we nog enigszins op een redelijke tijd kunnen eten).

Alles is hier verder weg (een half uur zwemles kost mij all in bijna 2 uur) én je kunt je kind niet zo maar in zijn eentje op de fiets naar de basketbaltraining laten gaan.

Het mag duidelijk zijn: koken is altijd een hele puzzel hier en veel ouders rijden op weg naar de baseballtraining even langs de Mac of de pizzahut om de jongere kinderen niet tot half 8 te laten wachten op hun eten. Ik kom dan met een eigengemaakte salade aanzetten ofzo, maar ik snap goed dat de meeste mensen daar echt geen tijd voor hebben.
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door harryvanrooy »

In Belgie is Mc Do al verkozen tot beste werkgever???. Hoe hebben ze dat geflikt :shock: :o
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Als je bijvoorbeeld 30 minuten onderweg bent naar de supermarkt (terwijl je 10 fastfoodketens passeert). Je daarna vervolgens minstens 30 minuten bezig bent met het zoeken naar verse groenten (want grote winkels dus veel lopen/zoeken) je daarna weer 30 minuten terugrijdt om vervolgens bij thuiskomst 30 minuten te koken en daarna alles in 15 minuten op te eten. Dit kost je dus ongeveer 2 uur en pakweg $5-10 in geld (want verse groenten zijn duur).

Dan is de keuze om in die eerste 30 minuten naar een fastfoodketen te gaan, iedereen te laten kiezen wat ze zelf willen eten en dan ook nog voor pakweg $4,- per persoon en in 10 minuten klaar te zijn snel gemaakt natuurlijk.

Het is absoluut geen goede keuze maar wel een logische. Ik hoop dan ook echt dat de trend van gezond voedsel zich voortzet in Amerika en dat de prijzen ook zullen gaan dalen op den duur. Ik vind het zelf nog steeds van de zotte dat ik voor een McDonalds Cesar Salade zeg $6,- betaal terwijl iemand voor slechts $4,- een hele zooi troep kan bestellen bij diezelfde McDonalds.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

vana schreef:Het voorbeeld van Greenhorn gaat over België, daar is fastfood van McDonalds duurder.
Greenhorn schreef:Dit is wel al twee maand oud, maar toch even mijn gedacht. Ik weet dat het over amerika gaat en dat mss niet vergelijkbaar zal zijn, maar in Belgie zijn er veel die klagen dat ze niet deftig kunnen eten.
Kan wezen maar het topic gaat over Mc donalds USA en niet over Belgie

1/2 uur lopen naar de supermarkt kan natuurlijk ook met de fiets in 10 minuten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Als je bijvoorbeeld 30 minuten onderweg bent naar de supermarkt (terwijl je 10 fastfoodketens passeert). Je daarna vervolgens minstens 30 minuten bezig bent met het zoeken naar verse groenten (want grote winkels dus veel lopen/zoeken) je daarna weer 30 minuten terugrijdt om vervolgens bij thuiskomst 30 minuten te koken en daarna alles in 15 minuten op te eten. Dit kost je dus ongeveer 2 uur en pakweg $5-10 in geld (want verse groenten zijn duur).
Het valt mij op - correct me if I am wrong - dat veel mensen hier maar met een paar boodschappen de winkel uit lopen. Slechts zelden zie ik mensen zoals mijzelf, die hun hele kar torenhoog vol hebben liggen. Het scheelt natuurlijk wel enorm veel tijd als je niet iedere dag boodschappen hoeft te doen, dus ik vraag me steeds af wat daar achter zit. Geldgebrek kan natuurlijk een reden zijn, maar er wonen hier toch wel zó veel mensen in bovenmodale huizen, dat ik me niet kan voorstellen dat dat de hoofdreden is. Amerikanen zijn in het algemeen wat minder van het vooruit plannen heb ik de indruk, dus ik kan me voorstellen dat je met die instelling 's avonds sneller in een restaurant belandt.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Is er geen bezorgservice?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja dat was mij ook al vaak opgevallen, ik ben ook veelal 1 van de weinigen met een kar die helemaal volgeladen is. En dan ga ik ook nog regelmatig uit eten dus ik begrijp er niets van :roll:
smittenimmigrant
Amerikakenner

ned in MO schreef: 1/2 uur lopen naar de supermarkt kan natuurlijk ook met de fiets in 10 minuten.
In principe wel, maar fietsen (zeker met volle fietstassen!) is hier gevaarlijk. T is een van de grootste doodsoorzaken voor jonge mensen in deze regio, volgens mij.

Plus, ook daar geldt: voor mij is dat prima te doen, maar voor iemand die oud of slecht ter been is, of één of meer kleine kinderen heeft, is dat een stuk lastiger.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bezorgservice is in opkomst, maar (nog) niet erg populair volgens mij. Ik weet niet hoe het in NL is, maar voor een same day delivery moet ik bij Safeway vóór 8.30u mijn order doorgeven. En dan moet je ook nog maar eens thuis zijn tussen 4 en 10 pm. Je kunt dacht ik ook een bepaald uurslot vastleggen, maar ik vermoed dat daar extra kosten aan verbonden zijn.

Op de manier waarop het nu geregeld is, zie ik het nog niet zo snel succesvol worden. Volgens mij zou er veel winst te behalen zijn door mensen de mogelijkheid te geven hun bestelde boodschappen op weg naar huis zelf op te halen bij de winkel, maar bij Safeway wordt die optie in ieder geval niet geboden.

Ik denk dat Amerikanen al met al te weinig planning-minded zijn om in het format van supermarkt-bezorgservice te passen. Het valt me ook altijd op hoe weinig mensen hier gewapend met boodschappenbriefje-en-pen door de winkel lopen. Wel met couponboekjes, dat dan wel weer :D
smittenimmigrant
Amerikakenner

dimona schreef:Slechts zelden zie ik mensen zoals mijzelf, die hun hele kar torenhoog vol hebben liggen.
Ziva schreef:ik ben ook veelal 1 van de weinigen met een kar die helemaal volgeladen is.
Kan dat te maken hebben met gezinsgrootte? Wij zijn maar met twee, als ik een volle kar zou meenemen, is meer dan de helft bedorven voor we het hebben kunnen opeten. Als je een auto en een grote koelkast, vriezer / pantry hebt, kun je zo'n volle kar wel kwijt. Wij huren wel eens een auto om boodschappen te doen, maar dan zijn we alsnog vrij beperkt in hoeveel we thuis kunnen opslaan.

Geldgebrek kan misschien ook wel meespelen. Dan heb je een mooi, groot huis, maar raakt één van de twee z'n baan kwijt. Of er wordt iemand ziek en er zijn hoge rekeningen, maar het huis staat onder water en je kunt dus niet kleiner gaan wonen.. Ik verzin maar wat, hoor.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer