De blog gaat voornamelijk over het feit dat de 'Nederlanders' er alles maar uit spuwen, we hebben allemaal onze mening klaar en geven die zonder na te denken. Ik haal er niet uit dat deze collega regelmatig wordt uitgescholden, bedreigd of fysiek aangepakt.
Ja, er wordt ook wel eens gescholden, maar echt extreem heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik heb zowel in de grote stad (Den Haag) als in een 'provincie' gewerkt en merk niet zoveel verschil in mentaliteit. Natuurlijk heb je wel eens mensen die het niet met je eens zijn, die vervelend doen; maar echt verbaal of fysiek geweld wat echt op mij gericht is heb ik nog nooit meegemaakt. Als je weet hoeveel agenten er op een dag in dienst zijn, hoeveel contacten er met de burger zijn en hoe relatief weinig zoiets voor komt dan is dat echt verwaarloosbaar.
En ja je blijft het altijd houden dat mensen het er niet mee eens zijn. Wij doen over het algemeen zaken waarbij je in conflict komt met de burger, als ze dan de politie te hard zien rijden dan voelt dat 'onrechtvaardig' en roept het een reactie op. Ongeacht of de politie dit met een goede reden doet.
Klein voorbeeld: wij mogen ook zonder zwaailicht en sirene door het rode licht, dit gebeurt regelmatig. Heus niet omdat ons eten koud wordt, maar omdat wij daar een goede reden voor hebben. Sterker nog, wij mogen niet zomaar ons licht en geluid aanzetten (maar wél de verkeersregels overtreden). Alleen niemand weet dat, maar het zorgt wel voor veel onrust. Mensen maken gebaren naar je, roepen dingen of dienen een klacht in. Dat is gewoon vervelend, maar komt grotendeels omdat de burger ook niet goed geïnformeerd wordt vanuit de overheid. Want wie weet nu dat de politie dit zomaar mag? iedereen denkt dat wij 'misbruik maken van onze bevoegdheden'. Nu beginnen sommige collega's zelf initiatieven zoals deze blog, maar ook collega's die een camera in hun voertuig zetten tijdens een spoedrit en daarbij informatie geven over waarom ze iets doen. Dit alleen maar om de burger te informeren over waarom wij sommige dingen doen en dat niet alles is wat het lijkt.
Kortom: Nee ik ervaar het helemaal niet dat er veel agressie is. Ja het is er absoluut, maar dat is helaas overal zo. In Nederland, Belgie, Duitsland en de VS. Ook denk ik dat het heel veel uitmaakt hoe je er zelf instaat, welke houding jij hebt t.o.v. de persoon tegenover je. Agressie lokt vaak agressie uit.
Wat ik wel veel hoor is dat wij 'misbruik maken' van onze bevoegdheden, iets wat de collega uit de blog ook naar zn hoofd geslingerd kreeg. 'Het is je familie zeker die je even langs de file rijdt'

WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan