manja schreef:
Volgende vraag: Klopt het dat je in Amerika meerdere autoverzekeringen moet hebben voor 1 auto. Het lijkt mij raar maar iemand vertelde dat.
Mijn zoon heeft binnen een week een apartement in San Francisco (Oakland) gevonden via Craigslist. Zijn meubilair is 'early Ikea', 'late Craigslist'. Plus natuurlijk een grote TV van Ultimate Electronics, hij heeft tenslotte wat in te halen na jaren te hebben moeten lijden met onze kleine tv.
Wat leuk dat het doorgaat allemaal! Je komt dus in de buurt te wonen (naar amerikaanse begrippen tenminste).
Wat betreft het fietsen: het hangt er erg vanaf waar je komt te wonen en wat voor fiets je wil gebruiken. Woon je meer in de "foothills" (dichter bij de bergen, dus aan de oostkant van de "valley"), dan kan het aardig heuvelachtig zijn en dan wordt het wel een klus om met een zware hollandse 3-versnellingen fiets (met eventueel boodschappen!) tegen de heuvels op te klimmen. Gebruik je een mountainbike of een roadbike, dan lukt het wel. Maar woon je meer richting het Great Salt Lake (naar het westen) dan is het weer vlak, en goed te doen. Je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat veel automobilisten fietsers niet echt respecteren. Er is dan tegenwoordig wel een wet in Utah dat automobilisten minstens 90 cm ruimte moeten geven aan fietsers, maar dat lukt ook niet altijd. Je moet in ieder geval een fietshelm gebruiken--het is wel niet verplicht, maar sterk aanbevolen! En hou er rekening mee dat het weer nogal extreem kan zijn, bloedheet in de zomer, en veel sneeuw in de winter--dat fietst toch wat minder prettig.
Wat betreft IKEA: volgens de plannen wordt volgend voorjaar de eerste IKEA winkel in Utah geopend...het is wel een eindje van je vandaan in de Provo/Orem omgeving. Maar ik kan al niet wachten!
Ik denk dat het idee van meerdere verzekeringen komt door de manier waarop men het uitsplitst in de categorieen als je een auto huurt.
Sluit je een polis af voor de eigen auto dan kun je voor deze categorieen maximale bedragen aan eventuele uitkeringen kiezen en dat is van invloed op de premie die je gaat betalen. Voor iedere categorie is er een wettelijk minimum. Een nieuw aangekomene zal meestal kiezen voor die minimale bedragen, de auto-polis is voor hem/haar al duur genoeg. Maar als je hier langer woont, equity in een huis hebt en wat geld op de bank dan is het verstandiger voor hogere bedragen te gaan.
Wel leuk om alles met te sjouwen, waarschijnlijk betaald de baas de overtocht Wij nemen alleen klein spul mee want je betaald tenslotte per kubieke meter en volgens mij gaan er weinig fietsen en meubilair in deze meters. Volgende maand wordt er weer een Ikea in Texas geopend, vlak in de buurt, zo'n 100 mijl En als alles meezit verhuizen we over 5 weken, kan geen toeval zijn!
a4plus schreef:Wel leuk om alles met te sjouwen, waarschijnlijk betaald de baas de overtocht Wij nemen alleen klein spul mee want je betaald tenslotte per kubieke meter en volgens mij gaan er weinig fietsen en meubilair in deze meters.
Hans, er is één heel groot verschil tussen Manja en jullie: jullie vertrekken met de idee om nooit meer terug te komen.
Manja gaat voor 3 jaar.
Je gaat je meubels toch niet weg doen indien deze nog in (zeer) goede staat zijn, om dan in Amerika nieuwe te kopen en deze over 3 jaar terug weg te moeten doen voor een appel en een ei, om dan terug thuis wéér nieuwe meubels te gaan kopen?!
P.S.: leuk te horen dat jullie waarschijnlijk over een week of 5 weg zijn. Hij me op de hoogte, zodat ik je blog ook kan 'verhuizen'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
a4plus schreef:Wel leuk om alles met te sjouwen, waarschijnlijk betaald de baas de overtocht Wij nemen alleen klein spul mee want je betaald tenslotte per kubieke meter en volgens mij gaan er weinig fietsen en meubilair in deze meters.
Hans, er is één heel groot verschil tussen Manja en jullie: jullie vertrekken met de idee om nooit meer terug te komen.
Manja gaat voor 3 jaar.
Je gaat je meubels toch niet weg doen indien deze nog in (zeer) goede staat zijn, om dan in Amerika nieuwe te kopen en deze over 3 jaar terug weg te moeten doen voor een appel en een ei, om dan terug thuis wéér nieuwe meubels te gaan kopen?!
P.S.: leuk te horen dat jullie waarschijnlijk over een week of 5 weg zijn. Hij me op de hoogte, zodat ik je blog ook kan 'verhuizen'.
Vind 3 jaar lang voor meubels, gaan bij mij binnen 2 jaar vervelen Maar als je verhuist via je werk betaald de baas dit en dit biedt andere opties en is een stukkie goedkoper.
Onze planning is helaas gegaan van 1 oktober, naar 1 november, naar 1 december Als het goed is hebben we nu genoeg bewijsmateriaal aangeleverd voor onze E2 aanvraag en we zouden voor het eind van deze maand bericht moeten krijgen dat het is goedgekeurd en dan kan het pakken beginnen.
Mijn advies: neem niet te weinig mee want je hebt in feite maar een kans, deze. Je mag eenmalig 'household goods' invoeren. Alles wat je later alsnog uit Ned. wil hebben is stukken duurder qua verzending.
En zeker waar je net als immigrant bent aangekomen is het echt plezierig wat eigen vertrouwde spullen bij je te hebben. Wel moet je je natuurlijk afvragen hoe je de komende jaren gehuisvest zult zijn, hoeveel ruimte zul je hebben voor de spullen.
Maar opslaan in Ned. plus verzekering is ook niet goedkoop.
Bovendien weet je zeker dat je maar voor drie jaar gaat ? Wie weet ga je tzt. voor verlenging van je viusm, wie weet bevalt het zo goed dat een G.K. gaat aanvragen.
Als je verhuist met een verhuizer een container op een boot ed. dan zijn de kosten van de vierkante meters niet doorslaggevend (tenzij je van een kleine naar een grote container moet upgraden maar dan neem je wel heel veel mee...) Kosten die je altijd hebt hoeveel/weinig je ook meeneemt: papierwerk in Ned. en in de US (in- en uitklaren), huur container, kosten verhuizers in Ned. en in de US, kosten vervoer over de weg in beide landen, verzekering, enz.
Praat het terdege door met de verhuizer, laat je goed voorlichten over hoe de kosten zijn opgebouwd, en neem dan een beslissing.
(Wij gingen destijds ook op een tijdelijke vergunning 'voor een aantal jaren', gelukkig heb ik alle meubilair enzo meegesleept want we bleken blijvertjes. Wel had ik achteraf spijt dat ik niet selectiever was geweest, een aantal dingen had ik inderdaad beter meteen in Ned. kunnen afdanken. In de kosten - die wij destijds zelf betaald hebben - had dat weinig uitgemaakt. Maar wij zijn inmiddels 6 keer verhuisd dan gaat alles in en uitpakken toch wel enigszins tegenstaan.
kastelke schreef:
Nou, als je dan 2 keer zelf moet betalen om te verschepen zou het misschien goedkoper zijn om je meubels voor die periode op te slaan en iets gemeubileerds te huren in de US. Bedenk me net dat je soms ook meubelsales hebt van voorbeeldhuizen die dan inmiddels verkocht zijn. Die huizen zijn vaak compleet ingericht om je een beeld te geven van hoe het er ingericht uitziet. De banken is misschien op gezeten, maar de bedden daar zal niet echt op geslapen zijn dus misschien prima om daar je bedden vandaan te halen.
Ben net even op Craiglist geweest http://dallas.craigslist.org/ en is zeer de moeite waard. Even invullen in welke staat je zit en dichtsbijzende plaats en er staan heel veel leuke items op!
Tip: verhuis niet al teveel (kleer)kasten mee, in Amerika heb je veelal walk in clousets of ingemaakte kasten.
(tip die ik van een verhuizer kreeg nadat hij al onze kasten zag)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
kastelke schreef:Tip: verhuis niet al teveel (kleer)kasten mee, in Amerika heb je veelal walk in clousets of ingemaakte kasten.
(tip die ik van een verhuizer kreeg nadat hij al onze kasten zag)
In Holland heet zo'n clouset, de kleine slaapkamer
Inderdaad de overtocht word bij ons door "de baas" betaald.
Wat we niet meenemen word opgeslagen voor ons.
Mijn man is geselecteerd voor een functie van 3 jaar, daarna keren wij weer terug naar Nederland
manja schreef:Inderdaad de overtocht word bij ons door "de baas" betaald.
Wat we niet meenemen word opgeslagen voor ons.
Mijn man is geselecteerd voor een functie van 3 jaar, daarna keren wij weer terug naar Nederland
Misschien moet je een hoop spullen meenemen en verkopen op Ebay Doen wij ook, Amerikanen zijn gek op Europees spul, leuk zakcentje erbij
Staceybeesie schreef:Via direct tv (schotel) kun je hier BVN ontvangen. Dat is 1 kanaal met het nederlandse journaal. Verder veel programma's van de publieke omroep. Dit gaat inderdaad via een sateliet, maar niet de sateliet die zeg maar in NL bekend is. (Astra geloof ik) Dus het gaat om 1 kanaal.
Natuurlijk kun je tegenwoordig via internet veel tv-programma's bekijken.
Boeken en tijdschriften laat ik inderdaad om de zoveel tijd uit Nederland op sturen. Of duik een Barnes en Nobles in en ga voor een Engels boek. Vindt dat een super leuke boeken winkel trouwens.
Groetjes Petra
Even een Correctie: BVN-TV word NIET via DirectTV doorgegeven maar via een andere satelliet. Zie hier voor ontvangst info: http://www.bvn.nl/ontvangst/Americas5
Amerikanen zijn gek op Europees spul, leuk zakcentje erbij
Klopt helemaal, mijn moeder gaat verhuizen en samenwonen met haar vriend. Omdat ook haar vriend een huis vol spullen had, houden ze natuurlijk heel veel over. De eiken meubelen, zoals kasten e.d. willen onze Amerikaanse vrienden heel graag hebben. Hier kan je ze aan een opkoper amper kwijt, in Californië vragen ze minimaal een keer per week of oma al verhuisd is
Zij hebben een kennis die elke maand een container met goederen laat verschepen en daar gaat dan mijn opa's oude kast in, volgeladen met nog meer 'antiek' of wat daar op lijkt. O ja, en drop, in de laadjes
Misschien moet je een hoop spullen meenemen en verkopen op Ebay Doen wij ook, Amerikanen zijn gek op Europees spul, leuk zakcentje erbij
Onze kinderen, beide student, kunnen ook nog heel veel gebruiken.
Ze gaan allebei verhuizen de een naar een andere kamer en de ander naar een flatje.
E.e.a zal wel naar hun verhuizen denk ik.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.