Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

recht op schadevergoeding?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door Old Faithful »

Pete.Z schreef:Kapot vliegtuig is overmacht toch?
jurofoon.nl schreef:Ook vergoeding reizigers bij 'overmacht' vliegtuigmaatschappij

Net terug van wintersport? Heerlijk genoten van de sneeuw maar ook ergernis gehad over het vliegtuig dat weer vertraging had? Dan kom je in aanmerking voor een vergoeding, zelfs als het ging om een technisch mankement aan het vliegtuig.

Technische problemen
Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers voortaan compensatie betalen als een vlucht uitvalt wegens technische problemen. Je hebt alleen geen recht op een vergoeding als het gaat om uitzonderlijke technische problemen. Uitzonderlijk zijn technische problemen waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed opheeft.

Compensatie
Bij langdurige vertraging had je al recht op compensatie in de vorm van tegoedbonnen voor eten of een hotelovernachting. Daarnaast had je bij annulering van een vlucht recht op een gratis vervangende vlucht of restitutie van de reiskosten én op financiële compensatie voor het ongemak. Maar dit recht bleek in de praktijk een papieren tijger.

Moeilijk doen
In de praktijk weigerden de luchtvaartmaatschappijen namelijk om gedupeerden te vergoeden als de vertraging of annulering het gevolg was van een technisch mankement. Het Europees Hof heeft nu bepaald dat technische problemen wel degelijk onder het normale bedrijfsrisico van een luchtvaartmaatschappij vallen. Je hebt bij annulering recht op 250 tot 600 euro bovenop de prijs van je ticket. Indien je aanspraak op vergoeding niet wordt gehonoreerd, schakel dan hulp in.

Geen overmacht
Vliegtuigmaatschappijen mogen zich bij uitval of vertraging dus niet meer op overmacht door technische problemen beroepen, tenzij er dus sprake is van uitzonderlijke omstandigheden zoals ernstige fabrieksfouten, sabotage en terrorisme. Problemen die aan het licht komen bij onderhoud, waardoor het vliegtuig uitvalt of vertraging heeft, zijn geen reden om de compensatie te weigeren.
Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3333 (Rood door Old Faithful)

Het zou kunnen zijn dat een luchtvaartmaatschappij een claim van een particulier standaard afwijst, omdat zij er van uitgaan dat die toch niet naar de rechter gaat.

Zoals gezegd heb ik mijn twijfels of Zon25 recht heeft op vergoeding, omdat de betreffende vlucht niet in Europa startte. Ik heb echter ook niet de wijsheid in pacht. Ik probeer alleen betrouwbare bronnen te vinden. :wink:

@Zon25: Succes bij je poging om vergoeding te krijgen.

PSVwally: Ik heb even de posts van katja en Zon25 aangepast/verwijderd, we zijn nu weer goed on topic bezig. Laten we dat dan nu ook zo houden aub. Voor andere zaken hebben we de pb functie ;)
Groet,

Old Faithful
Rudolf1974
Amerika-ontdekker

Bericht door Rudolf1974 »

Marenko schreef: Wel hebben we bij de KLM al onze extra gemaakte kosten terug kunnen krijgen.
Oke, feitelijk toch best netjes van de KLM dan toch? Tenminste, in mijn ogen is het aan mij uitgekeerd claimbedrag bedoeld als zijnde een vergoeding van extra gemaakte kosten (taxi, hotel, eten, internet, huurauto, telefoonkosten etc.), met wellicht ook nog een "smartengeld"-component. (In mijn geval liep het geplande weekend met mijn familie daardoor namelijk in het honderd). Maar misschien heb ik het mis.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Die smartengeld component had ik graag gehad. Dit akkevietje heeft een behoorlijke weerslag gehad op mijn oh zo leuke huwelijks dag ervoor. De terugreis waarbij wij comfort geboekt hadden wat we nu niet meer konden krijgen, we moesten maar blij zijn dat we de dag erop mee terug konden ( het waren de laatste plekken) en het slechte hotel heeft bij mij een behoorlijke domper achtergelaten op mijn huwelijks dag. Maar goed dat maak je ook met geld niet meer goed. Dat kun je nergens mee goed maken.
De volgende keer dat ons dit weer zal overkomen pak ik het wel anders aan. Dat wel :wink:
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

We kregen gisteren bericht van EUclaim dat er binnenkort 800 euro op onze rekening gestort wordt :D
We hadden een schadevergoeding gekregen van 2x600 euro. Euclaim houdt dus 200 euro pp aan kosten in.
Op 2 mei hadden we 7 uur vertraging op onze vlucht van Amsterdam naar Toronto met Air Transat.
Supersnel geregeld allemaal dus :clap: .

Elly
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Die kosten die EUClaim in rekening brengt zijn ze verder ook helder over op hun site:
Wanneer u ervoor gekozen heeft om de claim in te dienen op basis van no cure/no pay betekend dit dat u van EUclaim 71% van het toegewezen bedrag verminderd met onze administratiekosten (€ 26,- per claimer) ontvangt als de luchtvaartmaatschappij over gaat tot uitbetaling van de claim. Wanneer wij niet succesvol zijn, dus niet uw compensatie hebben kunnen innen, betaalt u niets.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Het was ons natuurlijk ook bekend dat er kosten aanzaten. Dat vind ik ook geen enkel probleem. Ik wilde alleen maar aangeven dat het allemaal zo snel en naar tevredenheid geregeld was. Chapeau voor EUclaim :thumbup:

Elly
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Eerder chapeau voor Air Transat
Maar dat weet je vantevoren niet, hoe makkelijk een maatschappij zal zijn in zo'n geval.
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Inderdaad, daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat als ze een claim via EUclaim ontvangen dat meer indruk maakt dan dat je dat zelf doet.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Is er een verjaringstermijn?
ludwig
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door ludwig »

Afgelopen voorjaar namens mijn moeder een claim ingediend bij Arkfefly voor een 5 uur vertraagde vlucht naar Lapland. Geen enkele poging van Arkefly om er onderuit te komen. Binnen een maand stond er 2x € 400 op de rekening van mijn moeder bijgeschreven. Ik weet niet of EU claim het sneller had kunnen doen.
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Was Martinair niet heel recent veroordeeld in zo een geval ? Ging dacht ik om een vlucht vanuit Curacao waarbij ze totaal iets van 85.000,-- aan schadevergoeding moesten betalen ! Artikel gevonden: http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... alen.dhtml

Het loont niet altijd maar niet geschoten is altijd mis.
Ilandro
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Ilandro »

Hoi,
Over deze topic het volgende:
Het Europees parlement en de Raad hebben verordening 261/2004 opgesteld.
http://www.ilent.nl/Images/Verordening%20(EG" onclick="window.open(this.href);return false;)%20Nr2612004%20-%20Compensatie%20en%20bijstand%20luchtreizigers_tcm334-319174.pdf

Deze verordening regelt de mate en de grondslag(en) voor (schade)vergoedingen als gevolg problemen met vluchten.
Ook vluchten uit een luchthaven in de USA, met een tussenstop, naar Europa, komen in aanmerking voor schadevergoedingen.
Dit op voorwaarde dat de vlucht uitgevoerd is door een "Communautaire Luchtvaartmaatschappij" een Europese Luchtvaartmaatschappij dus.
KLM is dus - officieel - niet aansprakelijk als zij de ticket aan je verkopen [met een KL nummer] en vervolgens de terugvlucht door een U.S. maatschappij laten uitvoeren. [onder Code-sharing].
Is dat dan niet een listige manier om deze Europese verordening opzettelijk te omzeilen?
Er zijn volgens mijn mogelijkheden in de BW [Burgerlijke Wetboek] om de KLM wel aan te spreken!

Maar dit allen - even!- ter zijde! hier is genoeg over geblogd!

De vraag is : Is dit ook enigszins in de US zelf al geregeld? - zoals de voormelde Europese verordening?
Hebben ze daar zoiets onder Amerikaanse Federaal beleid/wet geregeld?
Weet iemand dat?
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Wij vlogen 27 september terug van Denver via Reykjavik naar Amsterdam met Icelandair.

Door problemen met het vliegtuig in Denver vetrokken we veel later uit Denver en daardoor waren alle aansluitende vluchten naar Europa al vertrokken.
Keurig opgevangen door Icelandair, Hotelovernachting inclusief lunch, avondeten en ontbijt en we werden overgeboekt op de vlucht die de volgende dag zou vertrekken.

Binnen 1 week na het indienen van de claim heeft Icelandair 1200 euro ( 600 euro pp) overgemaakt.

Ik heb een voorbeeldbrief van de ANWB daarvoor gebruikt.

Dikke :clap: :clap: :clap: :clap: voor Icelandair
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

@hinko

Zo dat is een snelle service zeg! Heb net je reisverslag gevolgd en zag je vertraging.......mooi meegenomen en ook nog netjes opgevangen daar.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Absoluut. Kan niet anders zeggen :thumbup:

Ja laatste dag moeten we nog plaatsen, alleen die heeft ook wat vertraging :wink:
Aarjan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Aarjan »

Haha, wat een verhaal Hinko!
Eerst een auto voor weinig, en nu ook nog een vlucht met bonus :thumbup:
Voor 600 euri kun je best en dagje later thuis komen LOL
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Inderdaad.

Auto was € 219 euro,- (inclusief tank)
Tickets waren na teruggave € 72,-( 2 personen) :mrgreen:

Op naar volgend jaar :wink:
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Hinko schreef:Wij vlogen 27 september terug van Denver via Reykjavik naar Amsterdam met Icelandair.

Door problemen met het vliegtuig in Denver vetrokken we veel later uit Denver en daardoor waren alle aansluitende vluchten naar Europa al vertrokken.
Keurig opgevangen door Icelandair, Hotelovernachting inclusief lunch, avondeten en ontbijt en we werden overgeboekt op de vlucht die de volgende dag zou vertrekken.

Binnen 1 week na het indienen van de claim heeft Icelandair 1200 euro ( 600 euro pp) overgemaakt.

Ik heb een voorbeeldbrief van de ANWB daarvoor gebruikt.

Dikke :clap: :clap: :clap: :clap: voor Icelandair
:lol: :lol: :lol: :lol:
Op naar de volgende vakantie !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Ilandro schreef:
De vraag is : Is dit ook enigszins in de US zelf al geregeld? - zoals de voormelde Europese verordening?
Hebben ze daar zoiets onder Amerikaanse Federaal beleid/wet geregeld?
Weet iemand dat?
Lees Hinko's verhaal.
Als hij met een amerikaanse maatschappij had gevlogen was het verhaal anders geweest.
Wel hotel + maaltijden.
Niet zo'n vergoeding.
Dat betekent dat KLM klanten die met hun Flying Blue American Express Card een vlucht boeken die bij Delta uitkomt in soortgelijke situaties "het bokje zijn "
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Wij hebben via EUclaim ook een schadevergoeding aangevraagd. Wij hadden afgelopen zomer ruim 24 uur vertraging door een tornado warning in Denver. Ons vliegtuig was uiteindelijk op tijd in Denver voor onze doorvlucht van Denver naar Dusseldorf maar de vlucht van Lufthansa was uitgeweken naar SLC en kwam niet meer naar Denver. We hoorden dat de piloten teveel vluchturen hadden gemaakt en niet meer naar Denver konden vliegen.
Op het vliegveld was niets geregeld, we kregen een tel. nr. dat we konden bellen voor een hotel met daarbij de mededeling dat alle airport hotels al vol zaten. Uiteindelijk hebben we via dat nummer een shabby hotel voor de hoofdprijs kunnen boeken, het enige wat nog vrij was.
De mensen op de Airport in Denver wilden ons zo snel mogelijk van het vliegveld af en we werden als het ware naar de taxi's gedirigeerd waar heel veel mensen stonden van onze vlucht. Alle onkosten moesten we voorschieten en zouden we kunnen claimen werd ons beloofd.
We hoorden van EUclaim, op de site stond ons vluchtnummer en dat we 600 euro pp konden claimen. EUclaim vraagt inmiddels 29% resultaatprovisie pp + 26 euro administratie kosten pp. No cure no pay
Inmiddels zijn wij 4 maanden verder, het enige wat EUclaim heeft gedaan is een verzoek indienen bij Lufthansa voor een claim, Lufthansa zegt dat het overmacht is vanwege het weer. Wij hebben bij EUclaim aangegeven dat wij wel geland zijn,( uiteindelijk viel de tornado heel erg mee en was Denver airport na een uurtje weer open). EUclaim heeft dat nog gemeld bij Lufthansa deze heeft hierop geantwoord dat er een blikseminslag was. EUclaim heeft ons medegedeeld dat ze niet meer verder gaan met de claim.
Hetgeen zij gedaan hebben hadden we zelf dus ook wel kunnen doen, ze gaan niet echt voor je in de bres.
Na 4 maanden gaan we dus zelf maar weer proberen in ieder geval onze onkosten te claimen bij Lufthansa, het heeft ons zo'n 500 euro gekost, 2 hotelkamers, taxi van en naar het vliegveld, eten. Koffers kwamen uiteindelijk een aantal dagen later pas aan waardoor we nieuwe spullen moesten kopen voor de vakantie van onze zoon en vriendin die een dag later weer op vakantie gingen.
Wij zijn dus niet zo te spreken over EUclaim, hetgeen zij doen kan jezelf ook wel, als het moeilijk wordt gaan ze er niet mee door dus makkelijk verdienen als je alleen de simpele gevallen behandeld, dan is 30% + 26 euro administratie kosten makkelijk verdiend.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer