Nog even bijvoegen dat het wel emotioneel was. Mijn man zat in Afghanistan en toen ik de datum kreeg bleek het heel toevallig tijdens zijn verlof te vallen. Het feit dat hij bij de ceremonie kon zijn was een zegen. Naast mij stond een man uit Ghana, in Military Uniform. Die was zijn land ontvlucht en heeft een green card kunnen krijgen en hij zei als dank voor de vrijheid die Amerika hem had gegeven, wou hij iets terug doen en ging het leger in. Ik kan me niet precies herrineren wat hij zei tijdens de korte speech (er waren niet meer dan 20 anderen die staatsburger werden die dag), maar ik weet wel dat tranen over mijn wangen biggelden toen hij zijn verhaal deelde. Ik was al emotioneel toen ik deelde dat ik dankbaar was dat mijn man er bij kon zijn, op verlof uit Afghanistan.Marianke schreef:Ik ben na 9 jaar in Amerika staatsburger geworden. Toch wel handig. Nu heb ik dus ook recht om te klagen over de regering!Aangezien ik vorige jaar voor het eerst gestemd heb
.
Ik voel me ook meer betrokken bij het land als Amerikaans staatsburger. Het is maar een papiertje, maar het maakt me wel dat ik me meer Amerikaanse voel. Raar, maar waar.
In Canada doen ze sinds vorig jaar dus erg moeilijk over je kennis van het Engels (of het Frans, je mag kiezen). Je moet ofwel een Canadees diploma behaald hebben aan een officieel erkende instelling, of je moet kunnen aantonen dat je je diploma in het buitenland behaald hebt aan een instelling waar 100% (niet 85% of zo) les gegeven werd in het Engels. Of je moet een officiele taaltest afleggen (ze geven je een lijstje van welke testen ze erkennen). Of je moet Engelse les voor immigranten gevolgd hebben en daar minimum niveau 4 in afgewerkt hebben. Nu, toen ik hier toekwam, heb ik zo'n test gedaan om te kijken welk niveau ik had voor die Engelse lessen, maar ze testen maar tot niveau 8 en ik scoorde dus 8+. Dus ben ik Engels voor gevorderden gaan volgen waar ik niveau 11 (+) behaalde, maar die lessen tellen niet mee. (ook al werden ze gesubsidieerd door de overheid). Ik was dus overgekwalificeerd voor de gratis lessen en mag dus nu een test van ong. $250 gaan afleggen (zelf te betalen natuurlijk) of anders kan ik geen aanvraag voor staatsburgerschap indienen.Marianke schreef:De test was op zich een eitje. Vragen geleerd, en de taal... niet moeilijk. Ik hoefde maar een zinnetje te schrijven en te lezen,
Yakkes wat ingewikkeld....en duur....kastelke schreef:Marianke, dat geloof ik graag dat je emotioneel was, met je echtgenoot aan je zijde. En dan nog zulke verhalen van dankbaarheid er bovenop zolals van die ene man... ik zou ook een zakdoekje nodig gehad hebben!
In Canada doen ze sinds vorig jaar dus erg moeilijk over je kennis van het Engels (of het Frans, je mag kiezen). Je moet ofwel een Canadees diploma behaald hebben aan een officieel erkende instelling, of je moet kunnen aantonen dat je je diploma in het buitenland behaald hebt aan een instelling waar 100% (niet 85% of zo) les gegeven werd in het Engels. Of je moet een officiele taaltest afleggen (ze geven je een lijstje van welke testen ze erkennen). Of je moet Engelse les voor immigranten gevolgd hebben en daar minimum niveau 4 in afgewerkt hebben. Nu, toen ik hier toekwam, heb ik zo'n test gedaan om te kijken welk niveau ik had voor die Engelse lessen, maar ze testen maar tot niveau 8 en ik scoorde dus 8+. Dus ben ik Engels voor gevorderden gaan volgen waar ik niveau 11 (+) behaalde, maar die lessen tellen niet mee. (ook al werden ze gesubsidieerd door de overheid). Ik was dus overgekwalificeerd voor de gratis lessen en mag dus nu een test van ong. $250 gaan afleggen (zelf te betalen natuurlijk) of anders kan ik geen aanvraag voor staatsburgerschap indienen.Marianke schreef:De test was op zich een eitje. Vragen geleerd, en de taal... niet moeilijk. Ik hoefde maar een zinnetje te schrijven en te lezen,
Uitzonderingen op afstandsplicht
Er zijn verschillende situaties waarin u geen afstand hoeft de doen van uw oorspronkelijke nationaliteit:
Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit
Je kunt je paspoort wel 'stiekem' houden, maar zo gauw je het moet verlengen loop je tegen de lamp. Dan moet je immers je verblijfsstatus in de VS aantonen, en dat is dan je Amerikaanse paspoort. En daarmee verlies je dus, tenzij je aan de voorwaarden voldoet, je recht op een nieuw Nederlands paspoort.FrankW schreef:Da's goede informatie. Dus je kunt gewoon je Nederlandse paspoort behouden, ook als je officieel de Nederlandse nationaliteit bent kwijt geraakt door een andere aan te nemen? Of geeft Immigratie dit wel door aan Nederland en je wordt gepakt als je Nederland of Europa binnen probeert te komen met je Nederlandse paspoort?