Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wr1944, van NL naar USA

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
wr1944
Amerika-newbie

wr1944, van NL naar USA

Bericht door wr1944 »

Sinds eind 2010 woon ik in Amerika maar ik ontdekte dit forum pas enkele dagen terug. Bij het doorlezen van sommige onderwerpen kwam ik veel zaken tegen waar ik ook mee te maken heb gehad. Maar ik denk dat de manier waarop ik in Amerika terecht kwam wel wat afwijkt van de meeste verhalen.
Begin jaren 60 was het populair om met buitenlanders te corresponderen, hoe verder weg hoe beter. M'n vriend was nogal trendbewust en correspondeerde dan ook met een Amerikaans meisje. Ze zat op college en haar roommate was ook wel geinteresseerd in contact met een Hollandse jongen. Zo startte in begin 1963 mijn correspondentie met een Amerikaanse. Het was leuk haar opgewekte verhalen te lezen over een wereld die ik alleen maar kende uit films en kranten. Tot 1968 schreven we elkaar, in dat jaar trouwde ze en verpieterde de correspondentie omdat ze andere dingen aan haar hoofd kreeg. Zo rond 2000 kwam ik tijdens het opruimen haar brieven weer tegen en vroeg ik me af hoe het met haar ging. Via het Internet probeerde ik haar naam te vinden in het Amerikaanse telefoonboek maar tevergeefs. Toen bleek dat ik al die tijd haar achternaam verkeerd had gespeld. Op haar laatste Kerstkaart had ze een adressticker gedaan met haar naam gedrukt in blokletters. Ik heb toen met de "echte" naam een paar familieleden van haar gevonden in de staat waar ze woonde. Per brief heb ik ze gevraagd of ze haar kenden en of ze contact wilden leggen om te vragen contact met mij op te nemen. Omdat ik toen zelf een relatie had vroeg ik om via de fax te communiceren om alles open te houden richting mijn relatie. Gedurende twee jaar faxten we elkaar maar ook toen verpieterde het contact. In 2007, ik was inmiddels gepensioneerd, m'n relatie was beeindigd en ik was naar m'n geboortestad Den Haag verhuisd, kreeg ik ineens een e-mail van haar: Hoera, ik heb een computer. Het bleek dat haar man in 2005 overleden was na een langdurige ziekte. Om haar leven wat meer op de rails te krijgen had ze een computer gekocht om mee te gaan in de nieuwe ontwikkelingen. Dat e-mail contact ging over in chatten en daar kwam later een webcam bij. We waren vanaf dat moment elke dag in contact met elkaar voor zover het 6-urig tijdsverschil dat toeliet. Uiteindelijk heb ik haar in oktober 2008 bezocht voor 4 weken. Dat pakte heel goed uit zodat ik het jaar erna 3 maanden ging. En het ging zo goed dat we in november 2010 trouwden. Daarvoor had ik een K1-visum moeten aanvragen omdat ik gedurende een eerder verblijf door ziekte langer dan 3 maanden in Amerika was gebleven. Daarna kreeg ik geen ESTA-waiver meer en een K1-visum was makkelijker te bekomen omdat we toen al trouwplannen hadden. Waarschijnlijk door de problemen met mijn overstay duurde het tot april 2012 voordat ik een Green Card kreeg.
Vanaf het moment dat ik voor het eerst voet op Amerikaanse bodem zette voelde ik me thuis. Waarschijnlijk door films, documentaires en m'n interesse in Amerika sinds m'n jeugd (Amerika was toen het grote voorbeeld voor de Westerse wereld) had ik al zoveel gezien dat veel dingen me bekend voorkwamen. Omdat ik werktuigbouwkundig ingenieur ben let ik veel op details in de stoffelijke dingen om me heen. Dan zie je pas goed de verschillen in aanpak tussen Europa en Amerika. Toch vielen me veel dingen op die je niet via Hollywood te zien krijgt. Zaken als utility poles langs de straten doen wat derde wereld aan, verkeerslichten voorbij het kruispunt zodat je geen stijve nek krijgt van het omhoog kijken, brievenbussen die je vanuit de auto kan vullen. Maar wat voor mij het meest opviel was het gevoel voor ruimte om je heen. In Nederland werd elke vierkante centimeter benut maar hier doet men niet zo benauwd. Giga parkeerplaatsen, giga supermarkten, ruime straten en behalve de stadscentra ruim opgezette woonwijken. In Zuid-Amerika heb ik meegemaakt dat je de enige persoon kon zijn in een landschap dat zich tot de horizon uitstrekte, vergelijkbaar met een scene uit de film North by Northwest. Dat zelfde gevoel heb ik hier weer. Waar ik in het begin ook aan moest wennen was dat sommige zaken 24/7 open zijn en andere zaken ook op zondag normale openingsuren hebben. Maar daar wen je erg snel aan. :wink:
Nadat ik in april 2012 n'n Green Card kreeg kon ik eindelijk terug naar Holland om m'n spullen te pakken, m'n lopende affaires af te sluiten en definitief naar Amerika te verkassen. Ik ben tot tweemaal toe met m'n vrouw naar Holland geweest om haar te laten kennismaken met m'n vrienden en familie en natuurlijk ook met Holland. En dat was voor haar een geweldige belevenis.
Dutchess
Amerika-expert

Re: wr1944, van NL naar USA

Bericht door Dutchess »

Geweldig verhaal!

Het is een "occupational hazard", en ook actueel, maar ik ben nieuwsgierig hoe jij je ziektekostenverzekering hebt geregeld?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
wr1944
Amerika-newbie

Bericht door wr1944 »

Dutchess schreef:Geweldig verhaal!

Het is een "occupational hazard", en ook actueel, maar ik ben nieuwsgierig hoe jij je ziektekostenverzekering hebt geregeld?
Dat is één van de problemen waar ik al maanden mee worstel. Ik ben 69 en theoretisch kom ik in aanmerking voor Medicare. Maar omdat ik m'n Green Card nog geen vijf jaar heb kan ik er geen aanspraak op maken. Ik ben al bij diverse verzekeraars geweest en het is steeds hetzelfde verhaal, ik val tussen wal en schip.
Precies deze vraag zou ik als eerste op het forum willen stellen. Dat zal ik in een ander draadje doen.
Momenteel huppel ik als onverzekerd door het leven. Bij mijn pharmacy van Kmart heb ik een speciaal programma voor medicijnen. Voor zover ik het kan bekijken betaal ik minder dan degenen met een vorm van verzekering. Maar gelukkig steek ik in een goede conditie dankzij een goede Hollandse gewoonte, fietsen en lopen.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ja helaas, dat vermoeden had ik al. Ik had al eens bekeken of ik mijn vader niet hierheen kon halen, maar die ziektekostenverzekering was op zijn leeftijd een groot obstakel.

Ik wens je nog vele jaren van goede gezondheid toe!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Al eens nagevraagd of het verdrag tussen Nederland en de VS over sociale verzekeringen misschien kan helpen? Zouden ze bij de Sociale Verzekeringsbank (http://www.svb.nl) moeten weten. Geen garantie, maar navragen is natuurlijk nooit slecht.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Er is inderdaad een verdrag tussen Ned. en de US nu, waarmee in Ned. verworven rechten samengevoegd kunnen worden met in US verkregen rechten.
Voor zover ik heb begrepen van S.S.website en van bezoek hier aan locale S.S. adm., moet je daarvoor minstens 8 punten hebben. Dat zou neerkomen op twee jaar werken.
Maar kunnen welllicht volledige aow-rechten worden omgezet in volledige rechten hier ? Daarvoor moet je inderdaad de SVB kontakten zoals Benno al aangaf.

Even snel nog een keer: Om aanspraak te kunnen maken op MediCare moet je aanspraak hebben op S.S.
Om aanspraak te maken op S.S. moet je punten hebben die je alleen kunt verkrijgen door te werken in de US en de zg. pay-roll taxes te betalen.
Je kunt max. 4 punten per jaar verwerven, voor volledige S.S./Medicare rechten moet je 40 punten halen. Tien jaar werken dus.

Ik weet niet met welke verzekeraars je hebt gesproken ? Prive verzekeraars bieden geen MediCare aan, wel aanvullende pakketten.
Vragen over MediCare kun je stellen via
http://www.Medicare.gov
en ook de belangenorganisatie voor senioren AARP kan wellicht een helpende hand bieden (die verkopen ook die aanvullende pakketten dacht ik).

Aanvulling: ik lees net in een ander draadje - met dank aan Benno ! - dat ja na vijf jaar groene kaart (en ik denk als US citizen meteen) recht hebt op MedicAid. (Ziektenkostenverz. voor gezinnen met zeer lage inkomens.)
MediAid kan per staat een andere naam hebben, in CA heet het CalAid bij mijn weten.
De inkomensgrens ligt nu op 133% van de poverty-line (maar kan ook per staat verschillen ?).
Wat nieuw is onder ObamaCare is dat meer individuen nu in aanmerking kunnen komen voor Medic-Aid en dat pre-existiong conditions niet meer tot weigering/wachtperiodes kunnen leiden. (Maar staten kunnen weigeren de nieuwe, ruimere regels te hanteren als ik het goed heb begrepen.)
Voor meer info:
http://www.healthcare.gov

Inderdaad geeft men immigranten die 5 jaar een groene kaart hebben, voor een aantal voorzieningen dezelfde rechten als US citizens.
Maar WR1944 kan natuurlijk sneller in aanmerking komen als hij dat wil, aangezien hij - getrouwd met een US citizen - na 3 jaren al US citizen kan worden.

Maar nu de volgende vraag voor WR1944, heb je geen recht op MediCare via je echtgenote ? Ik weet niet hoeveel jonger zij is, in ze 62 jaar of ouder ?
Want als er een echtgenote is die S.S./Medicare rechten heeft, dan heeft de echtgenoot die ook mits de 'rechthebbende echtgenote' de gerechtigde leeftijd van 62 jaar heeft behaald.
Hoewel hier denk ik ook de 5-jaar regeling van kracht zal zijn ?
Plus het kan zijn dat je vrouw niet heeft gewerkt en in-directe rechten heeft verkregen via haar vorige echtgenoot (als die 62 is geworden voor overlijden en dus rechten had, of als hij vanwege ziekte/invaliditeit eerder rechten had - even aannemende dat deze echtgenoot eerder in zijn leven gewoon gewerkt heeft en derhalve pay-rolltaxes heeft betaald). Ik weet niet of indirecte rechten eveneens tot nogmaals indirecte rechten kunnen leiden.

Je had een zg. expatverzekering kunnen afsluiten, vaak is de voorwaarde dat je van plan moet zijn terug te komen. Maar een ieder kan van gedachten veranderen nietwaar.

Je kunt je denk ik ook inschrijven als je dat zou willen voor MediCareA en volledige kosten betalen van rond de $ 450. Plus iets van $ 110 voor een aanvulling. Maar misschien dat daar de 5 jaar groene kaart regeling (ook) voor geldt ?

Maar, waarschijnlijk ben jij een van degenen die erop vooruitgaan dankzij ObamaCare. Heb je al gekeken op de website voor de Affordable Care Act voor jouw staat ? Ik heb begrepen dat O.Care (brons, zilver, goud, platinum) voor alle legale residenten van de US opgaat.

WR1944 ! Het is niet slim onverzekerd te zijn ! als jouw vrouw je sponsor is voor jouw immigratie in de US. Kom je in het ziekenhuis terecht dan zullen ze de kosten - en dat zijn dan de volledige kosten, niet de zachtere prijzen die verzekeraars betalen - op haar worden verhaald.
Snel scheiden helpt niet, als je vrouw heeft getekend en de verschuldigde bedragen kunnen worden afgedwongen middels beslag op inkomen en andere financiele middelelen.
Ik weet uit ervaring dat je van de ene dag gezond, de andere dag ernstig ziek kunt zijn - behandelingen nodig hebt: onderzoeken, ziekenhuisopname, operatie, bloedtransfusie, medicijnen, meer onderzoeken, fysiotherapie. En gezondheidszorg is goed, maar schrikbarend duur in de US.
Situaties als deze zijn de oorzaak van ongeveer de helft van alle bankroeten die aangevraagd worden door particulieren.

Dutchess ! Geeft ObamaCare mogelijkheden voor jouw vader ? heb je daar al naar gekeken ? Je zult dan wel het volle vereiste bedrag voor de gekozen verzekering moeten betalen denk ik.
Maar na vijf jaar wordt je vader klaarblijkelijk 'eligible' voor MedicAid - en dat zijn beduidend lagere bedragen.
Is wel de vraag, wat is er inbegrepen en wat niet.
Plus als jij je vader 'naar de US haalt', ben jij de sponsor. Wat betekent dat als er iets fout gaat of in onvoldoende mate is geregeld, en het kost geld, jij aansprakelijk bent.
Aan de andere kant, als je vader eventueel nog kan werken en hij behaalt hier nog wat S.S.punten, kan hij wat hij in Ned. heeft samenvoegen met de hier verkregen rechten. Tenzij volledige AOW-recht ook volledige rechten hier kan opleveren ? Maar daar moet iemand de SVB voor bevragen.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Oortjes, bedankt voor het meedenken! We zijn inmiddels een aantal jaren verder en mijn vader heeft er weer gezondheidsproblemen bij, waarvoor hij o.a. ook thuiszorg krijgt. Zo geweldig als die zorg bij hem nu geregeld is krijgt hij het hier niet en ik denk niet dat een emigratie er voor hem nog inzit.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi Dutchess - Oh ik zag nu pas, dat je de vraag in de verleden tijd had gesteld.
Ik vind ouders wel of niet laten komen een behoorlijk dilemma. Misschien iets voor een apart onderwerp ?
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Een leuk verhaal, zo zie je maar, je weet nooit welke wending je leven zal nemen!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wat een geweldig verhaal - welkom!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer