Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat eten amerikanen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mack schreef:Ik kreeg eerder deze week een vraag of we veel overstromingen hadden hier. Die jongen had op Discovery iets gezien over de Deltawerken.

Mijn ervaring met Amerikanen is dat ze ontzettend veel willen weten, ze zijn niet dom, maar het schoolsysteem leert ze veel dingen niet... En daarom weten ze veel dingen niet.
Sorry, heb jij weleens het Nederlandse schoolsysteem gezien?

Ruby heeft hier Science en Math, zij doet Algebra Honors, eigenlijk voor 9th grade en dit loopt voor op het Nederlandse Middelbare onderwijs. Daarom heeft ze het nu super op haar school, dat zijn nu net de vakken die ze geweldig vind, net als US HIstory waarbij elke Staat behandeld wordt.

Ik ben zeer tevreden over het schoolsysteem.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Toen Roald en Laurens, 2 jongens uit Nederland (hier op het forum leren kennen BTW) in april hier waren hebben ze op de basisschool voor de vierde klas en voor de naschoolse opvang presentaties gedaan over Nederland. De kinderen vonden het zo leuk, en stelden zo veel vragen. In ieder geval zijn dat wat Amerikaantjes die wat over Nederland weten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

wiepster schreef:
Mack schreef:Ik kreeg eerder deze week een vraag of we veel overstromingen hadden hier. Die jongen had op Discovery iets gezien over de Deltawerken.

Mijn ervaring met Amerikanen is dat ze ontzettend veel willen weten, ze zijn niet dom, maar het schoolsysteem leert ze veel dingen niet... En daarom weten ze veel dingen niet.
Sorry, heb jij weleens het Nederlandse schoolsysteem gezien?

Ruby heeft hier Science en Math, zij doet Algebra Honors, eigenlijk voor 9th grade en dit loopt voor op het Nederlandse Middelbare onderwijs. Daarom heeft ze het nu super op haar school, dat zijn nu net de vakken die ze geweldig vind, net als US HIstory waarbij elke Staat behandeld wordt.

Ik ben zeer tevreden over het schoolsysteem.
Maar het is toch juist fijn voor Mack, dat het Nederlandse schoolsysteem hem alles heeft geleerd en nu ook gewoon alles weet? ;) Ik ben ook dik tevreden over het schoolsysteem hier, de materie gaat diep in alle vakken. Bovendien hoef je niet alles te weten, zolang je weet, waar je het antwoord op een vraag kunt vinden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

:hm: Ik begin al aardig in te burgeren als ik Amerika begin te verdedigen 8)
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ho ho, waarom nou zo vervelend?

Heb ik ooit gezegd dat het Nederlandse systeem perfect is? Het enige wat ik zei, is dat Amerikanen een hoop dingen niet leren. Zo heb ik de impressie dat ze veel geschiedenis en aardrijkskunde van Amerika krijgen, maar niet van de rest van de wereld. Iets wat bevestigd wordt door de posts van Wiepster (US history over alle staten). Dit maakt dat de Amerikanen die ik ontmoet heb, weinig wisten over de wereld buiten Amerika.

Hence, dan krijg je vragen zoals in dit topic genoemd.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik plaagde ook maar, hoor, maar je opmerking kwam een beetje arrogant over, vandaar. Vooral omdat je vanuit een veronderstelling over het Amerikaanse onderwijs schrijft, die niet gebaseerd is op feiten. Dat verschilt niet veel van het vooroordeel over eten ;).

Mijn ervaring met (vooral jonge) Nederlanders, die hier komen, is dat ze ook bar weinig van de aardrijkskunde en (al helemaal) geschiedenis van dit land weten. En dit is een van de drie wereldmachten.

Kijk, jij bent geinteresseerd in dit land, leest de fora en weet er dan bij definitie meer vanaf. Dat geldt lang niet voor alle Nederlanders.
Er wordt hier trouwens ook diepgaande wereldgeschiedenis onderwezen, tot in college toe (mijn oudste heeft vorig jaar op high school een "AP" (Advance Placement) World History gedaan end dat was pittig). Er wordt hier alleen veel beschouwender onderwezen, minder met feiten.
Terugkijkend op mijn Nederlandse onderwijs moet ik zeggen, dat dat, vooral wat geschiedenis betreft, heel erg gebaseerd was op "het vaderland" (het werd ook "Vaderlandse geschiedenis" genoemd).
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 26 okt 2006, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mack schreef:Ho ho, waarom nou zo vervelend?

Heb ik ooit gezegd dat het Nederlandse systeem perfect is? Het enige wat ik zei, is dat Amerikanen een hoop dingen niet leren. Zo heb ik de impressie dat ze veel geschiedenis en aardrijkskunde van Amerika krijgen, maar niet van de rest van de wereld. Iets wat bevestigd wordt door de posts van Wiepster (US history over alle staten). Dit maakt dat de Amerikanen die ik ontmoet heb, weinig wisten over de wereld buiten Amerika.

Hence, dan krijg je vragen zoals in dit topic genoemd.
Het was niet vervelend bedoeld hoor Mack.... :sorry:
Het is idd wat Petra soms al aangefft van 2 kanten, in NL wordt vaak Europa eo. uitermate behandeld en Amerika als een land, terwijl het verschillende zoveel Staten heeft..hier hebben ze nu een projekt dat elke leerling een werstuk doet over een Staat en dan 2x, zodat alle Staten behandeld worden.
En wat ik al aangaf..begin hier aardig in te burgeren en het verdedigen is daar een onderdeel van :roll:
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Op de middelbare school heb ik examen gedaan op de geografie van Amerika: dat was gewoon een onderdeel van aardrijkskunde.

Ook met geschiedenis werden ontwikkelingen in veel landen meegenomen, ook Amerika.

En wat die arrogantie betreft: dat stáát er niet... Waarom moet er meteen een ondertoon bij gezocht worden, ook al is dat niet zo bedoeld? Ik merk dat zovaak tegenwoordig (bij iedereen): "het kwam zo over" is gelijk aan "jij hebt gezegd".

Bovendien, mijn veronderstelling is gebaseerd op gesprekken met Amerikanen zelf, dat zijn geen feiten maar het is zeker niet zelf verzonnen... Dus iets minder spottend van jullie kant mag van mij.

Enfin... Even goede vrienden... :offtopic:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Ik heb voor mijn examen geschiedenis op de Havo moeten leren over Lancashire (katoen en samenleving) en de Dekolonisatie en Koude Oorlog (Vietnam). Verder heb ik o.a. een werkstuk gemaakt over de Cuba Crisis, en mijn profielwerkstuk heb ik over de slavernij in de VS gedaan, ín het Engels (de vakken Engels en geschiedenis werden voor mijn profielwerkstuk gecombineerd).

Ik had super goed geleerd voor mijn examen, en wist álles over die Koude Oorlog, Vietnam en Lanchasire. Nu, 1,5 jaar later, weet ik echter bijna niks meer, van wat ik geleerd heb (vooral Vietnam was heel moeilijk, Lancashire was redelijk makkelijk, vond ik)
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ach, als ik mijn zoon van 9 de kans zou geven dan zou hij ook elke dag bij Wendy's gaan eten :-). Kwestie van smaak denk ik. Voor een maaltijd met rijst en vlees haalt hij zijn neus op.
Qua onderwijs riep hij al na een paar weken: "Ik hoef niet meer terug naar Nederland hoor, want school is hier veel leuker". Hij baalt dan ook als het weekend is, want dan heeft hij 2 dagen geen school. In Nederland kon hij prima meekomen, was eigenlijk verder dan gemiddeld en werd daardoor de laatste jaren geremd in zijn ontwikkeling. Hier laten ze veel meer de teugels vieren en geven hem de vrijheid om de dingen te ontdekken op zijn manier. Voor hem is deze manier van onderwijs beter dan die in Nederland, weet ik nu al.
Verder vind ik ècht dat sommige Nederlanders eens hun oogkleppen af moeten zetten en eens moeten gaan accepteren dat zij niet superieur zijn qua onderwijs. Dat is misschien ooit geweest, maar er is veel veranderd. Ik haal zelf op college goede cijfers en dan wordt er ook gezegd: "Ja, het onderwijs in de US staat ook veel lager qua nivo". Alsof je het hier dan maar kado krijgt bij het bestellen van een Big Mac...
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

houstonwehaveaproblem schreef:Ik haal zelf op college goede cijfers en dan wordt er ook gezegd: "Ja, het onderwijs in de US staat ook veel lager qua nivo". Alsof je het hier dan maar kado krijgt bij het bestellen van een Big Mac...
:offtopic:

Dat klinkt herkenbaar - Ik heb een opleiding Toerisme gedaan aan een particuliere school en mijn diploma kreeg ik echt niet cadeau. Maar omdat ik gezakt was voor de havo (en ondanks Havo werd gevraagd als vooropleiding, mocht ik toch in overleg die opleiding doen), daardoor werd dan wel verondersteld dat die school niet veel voorstelde. Ook werd gezegd dat iedereen slaagt op een particuliere school :roll:

Heb wel altijd spijt gehad dat ik mijn havo niet heb afgemaakt. Die had ik kunnen halen, maar ik deed niet echt mijn best op school. Plus ik had al een leuke kamer in een studentenhuis bemachtigd in Maastricht ; ))
houstonwehaveaproblem schreef:Ach, als ik mijn zoon van 9 de kans zou geven dan zou hij ook elke dag bij Wendy's gaan eten :-). Kwestie van smaak denk ik. Voor een maaltijd met rijst en vlees haalt hij zijn neus op....
Ook dat hier net zo ... Mijn kinderen kunnen leven op friet en Mac Donalds alleen, daar ben ik van overtuigd. Gelukkig zijn ze net zo gek op fruit als op snoep, daar moet ik soms echt de rem op zetten, anders is de fruitmand in één dag leeg. Eén stuk fruit per dag, soms een groot stuk fruit en een klein mandarijntje ofzo. Maar dat is een meevaller, vergeleken met hun verdere voorkeur : ))
Sandy
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Wij eten vandaag spruitjes! Heeft weinig met het topic te maken maar ik vind ze gewoon lekker! Afbeelding
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Emenem schreef:Wij eten vandaag spruitjes! Heeft weinig met het topic te maken maar ik vind ze gewoon lekker! Afbeelding
Dat mis ik nou totaal niet hier!!

Wel maak ik gebakken kool, op z'n Indisch, er is een naam voor?? Sandy..;-)) op verzoek van mijn Amerikaan met kip massala en rotie-platen, gevonden in een Indiaas winkeltje alhier en Thaise Jasmine-rijst....
Na een trip wil hij weer lekker gezond...geen hotel e/o fastfood hier!
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

houstonwehaveaproblem schreef: Verder vind ik ècht dat sommige Nederlanders eens hun oogkleppen af moeten zetten en eens moeten gaan accepteren dat zij niet superieur zijn qua onderwijs. Dat is misschien ooit geweest, maar er is veel veranderd. Ik haal zelf op college goede cijfers en dan wordt er ook gezegd: "Ja, het onderwijs in de US staat ook veel lager qua nivo". Alsof je het hier dan maar kado krijgt bij het bestellen van een Big Mac...
Ik heb geen enkele idee van het niveau van het Amerikaanse onderwijs en zal daarom mijn mening dan ook niet geven. Mij valt wel op, wanneer men ergens met een medische kwestie zit waar ze hier in Europa geen antwoord op hebben, ze in Amerika de expertise vinden. Alleen al vanuit dit gegeven kan ik me dan ook niet voorstellen dat het onderwijs er onder de maat zal zijn. Succesvolle mensen zullen immers niet altijd alleen maar autodidact zijn. :wink:
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

wiepster schreef: Wel maak ik gebakken kool, op z'n Indisch, er is een naam voor?? Sandy..;-))
Spitskool, gehakt met ei? Dat heet Ore Are ...
MMmm Massala kip, maak je de roti platen zelf of kun je in Amerika ook goede krijgen?
Sandy
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Sandy schreef:Spitskool, gehakt met ei? Dat heet Ore Are ...
MMmm Massala kip, maak je de roti platen zelf of kun je in Amerika ook goede krijgen?
Yep, maar dan zonder gehakt, spitskool is niet te krijgen, dus pas het maar een beetje aan....
De roti-platen ga ik vanavond halen, laat wel weten hoe ze smaken, zelf maken wordt zo'n troep met al dat meel...
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

wiepster schreef: Yep, maar dan zonder gehakt, spitskool is niet te krijgen, dus pas het maar een beetje aan....
De roti-platen ga ik vanavond halen, laat wel weten hoe ze smaken, zelf maken wordt zo'n troep met al dat meel...
Mijn moeder maakte ook een ander koolgerecht met kerry, weet zo niet hoe het heet. Ben benieuwd, ik heb wel eens gekeken hoe je die roti platen maakt ... poeh ik begin er zelf maar niet aan. Dat vind ik wel zo bij de Surinaamse keuken. Je kunt recepten krijgen, maar het lukt mij toch niet altijd zoals zij het doen.
Sandy
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer