Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Why I will never return to the USA (artikel)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Why I will never return to the USA (artikel)

Bericht door vana »

Hockey schreef:
Zullen we ophouden met cherry picken en mensen woorden in hun mond leggen?
??
Ik geef gewoon mijn kijk op de zaak, niet zo overdrijven hè. Ik geef gewoon een reactie, val niemand aan en leg hem ook geen woorden in de mond.
Mijn idee was dat de immigratie beambte hem als terrorist zag, net als Smittenimmigrant hem vermoedelijk zelf niet verdacht vind maar aangeeft hoe de immigration hem misschien beoordeelt.
Hockey schreef:
We are under the impression you have more ties with more countries we are not on friendly terms with than your own. We decided to bring you back to the Canadian border.
Oftewel, te weinig banden met het moederland.
Tijdens het gesprek ging het in eerste instantie helemaal niet om zijn banden met het moederland maar waarom hij in bepaalde landen geweest was en waarom hij als Jood naar Jemen wilde? Daarop besloten ze hem mee te nemen, ze hadden toen de andere stempels helemaal nog niet gezien volgens het artikel.
Verder vind ik het een vreemde conclusie gebaseerd op het feit dat hij alleen maar op reis is geweest naar die landen.
Als ik een wereldreis maak heb ik echt geen sterkere banden met de bezochte landen dan met mijn geboorteland/woonplaats. Ik vraag me heel sterk af of ze aan kunnen tonen dat hij andere banden met die landen had dan gewoon banden door het bezoeken van mooie plekjes.
Als alles waar is wat in het artikel staat dan zijn ze wel erg streng geweest én hadden ze meer uitleg moeten geven. Doch, je kan je bijna niet voorstellen dat dit klopt. Het zou de VS wel erg onvriendelijk maken. En er is geen wederhoor toegepast.
Als ik zo eens de vele reacties lees onder het artikel gebeurt dit soort dingen aan de grens veel vaker en vinden veel van de reagerende Amerikanen zelf al dat Amerika een erg onvriendelijk land is geworden (ik lees zelfs regelmatig het woord politiestaat)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hockey schreef:Als alles waar is wat in het artikel staat dan zijn ze wel erg streng geweest én hadden ze meer uitleg moeten geven. Doch, je kan je bijna niet voorstellen dat dit klopt. Het zou de VS wel erg onvriendelijk maken. En er is geen wederhoor toegepast. Alhoewel ik betwijfel of de VS reactie zouden hebben gegeven.
Ik kan je verzekeren dat dit soort dingen aan de orde van de dag zijn. Laatst heeft een kennis nog 6 uur vastgezeten op een internationale luchthaven; ze mocht niet bellen en toen ze zei dat ze haar advocaat konden contacteren, zeiden ze doodleuk dat ze geen zaken deden met advocaten.
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Klopt, je zit daar niet omdat je een strafbaar feit hebt gepleegd. Een advocaat hebben ze dus weinig mee te maken daar!
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Je kent de zaak niet RNA; in dit geval was contact met een advocaat erg nuttig geweest en had een hoop gedoe kunnen schelen. Het gaat hier niet om een toerist, maar om iemand die hier woont.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Je gaat in op het topic onderwerp en bespreekt dan iets over een kennis van je, dan ga ik er vanuit dat hij/zij door immigrations daar wordt gehouden ivm weigeren toegang. In dat geval heeft een advocaat nogal weinig zin.

Maar het spijt me, misschien moet je zelf wat duidelijker zijn. :roll:
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Toch valt dit ook onder het topic onderwerp, want onder het artikel lees ik veel commentaren van Amerikanen die ook zo behandeld zijn bij de grens.
Het gebeurt dus niet alleen bij buitenlanders, alleen zullen de US citizens uiteindelijk wèl het land binnenmogen.
NinaNow
Amerika-ontdekker

Bericht door NinaNow »

Ik denk dat we inderdaad niet moeten onderschatten hoe Amerika de afgelopen jaren is veranderd en hoe de angst kan overheersen. Mijn oudste dochter kwam van de week thuis van school, ze had een nogal heftige discussie met een teacher gehad omdat die in de klas had verteld dat "alle Moslims slecht zijn", of woorden van gelijke aard en strekking. Mijn dochter reageerde (als echte Nederlandse, discussie discussie!) dat je dat toch niet van alle Moslims kon zeggen. De lerares bleef bij haar standpunt dus mijn dochter was erg verontwaardigd dat ze alle mensen die bij een bepaalde religie horen over een kam scheren. Als je dit soort opmerkingen maar vaak genoeg maakt tegenover kinderen, dan krijg je naar mijn mening vanzelf een grote groep die zo denkt en op deze manier ook bang wordt gemaakt.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik denk dat het in geen enkel geval slim is om als toerist maar ook als Amerikaan bij de Border Control uberhaupt Al Queda ter sprake te brengen als ik eerlijk ben. Het zou niet eens in mij opkomen. Waarom slapende honden wakker maken, dat werkt toch als een rode lap op een stier?

En uit het verhaal blijkt denk ik niet heel duidelijk of het de combinatie was van iemand die mogelijk kwaad in de zin had en te weinig aantoonbare sterke banden met het thuisland. Maar om die laatste reden worden ook bijvoorbeeld B2 visa soms geweigerd dus dan is het niet zo vreemd dat om diezelfde reden mensen aan de grens ook weleens geweigerd worden toch?

Hoe dan ook, terugsturen was denk ik niet de juiste manier van handelen maar ik denk echt dat deze meneer er beter aan had gedaan om, gezien zijn paspoortstempels een visum aan te vragen en zijn mond had moeten houden over Al Queda.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ten eerste, je weet gewoon dat je niet slim moet doen of grapjes moet maken bij de grens, alles staat daar snaarstrak, en waar de ene ambtenaar een grapje zal weg lachen, zal de andere dat serieus nemen, en je gewoon de toegang weigeren, gewoon, omdat hij dat kan en mag.
Kan je eerlijk vinden of niet, het is de realiteit.
Wij kwamen vroeger veel in diverse oostblok landen toen het ijzeren gordijn nog helemaal intact was, en je zorgde gewoon dat je overal ja en amen op zei, klaar, en jammer genoeg is de situatie aan de Amerikaanse grenzen tegenwoordig vergelijkbaar.
(Ik ben zelf al een paar keer als ik alleen was er uit gelicht, voor nader onderzoek naar weet ik wat, aan de andere kant mocht ik afgelopen juni met mijn vriendin meelopen door het citizen loket, zonder verdere vragen, het is echt net wie je treft)

Ten tweede, als je zoals deze man wat vage landen bezoekt, althans vaag in de ogen van Amerika, vraag gewoon een tweede paspoort aan, en laat daar alle Arabische stempels in zetten, gewoon als journalist reizen dus.

Ik denk ook dat het absurd is zoals tegenwoordig gaat met immmigrations, maar als je dan ook nog bijdehand gaat doen vraag je er gewoon om.
Maar goed, hij heeft zijn 15 minutes binnen.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

NinaNow schreef:Ik denk dat we inderdaad niet moeten onderschatten hoe Amerika de afgelopen jaren is veranderd en hoe de angst kan overheersen. Mijn oudste dochter kwam van de week thuis van school, ze had een nogal heftige discussie met een teacher gehad omdat die in de klas had verteld dat "alle Moslims slecht zijn", of woorden van gelijke aard en strekking. Mijn dochter reageerde (als echte Nederlandse, discussie discussie!) dat je dat toch niet van alle Moslims kon zeggen. De lerares bleef bij haar standpunt dus mijn dochter was erg verontwaardigd dat ze alle mensen die bij een bepaalde religie horen over een kam scheren. Als je dit soort opmerkingen maar vaak genoeg maakt tegenover kinderen, dan krijg je naar mijn mening vanzelf een grote groep die zo denkt en op deze manier ook bang wordt gemaakt.
heel erg triestig als leerkrachten dergelijke standpunten gaan innemen! En wat knap van je dochter dat ze voor haar mening opkwam.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Pete.Z schreef: Ik denk ook dat het absurd is zoals tegenwoordig gaat met immmigrations, maar als je dan ook nog bijdehand gaat doen vraag je er gewoon om.
maar wat is "bijdehand"? Een Marokkaanse vriend van mij ging op vakantie naar NY. Hij heeft de Belgische nationaliteit maar een Arabische naam. Hij werd dus uit de rij gelicht en kreeg vragen over zijn afkomst. Toen ze vroegen of hij Arabisch sprak, was zijn antwoord waarheidsgetrouw dat hij enkel Berbers kon en geen Arabisch. Volgens de douanebeambte was het dus volstrekt onmogelijk dat hij geen Arabisch kon, van Berbers had hij nog nooit gehoord. En dat maakte mijn vriend dan "verdacht" en is hij heel lang over ondervraagd op niet zo vriendelijke wijze(gelukkig uiteindelijk toch het land ingemogen). Liegen is nooit een goed idee maar het is wel erg belachelijk als jij verdacht wordt door de onwetendheid van de douanebeamten.

Het lijkt mij dat ze een erg simplistische visie hebben over mensen hun levensloop: mensen migreren, reizen, studeren,... komen overal terecht. Het feit dat je eens in een niet-westers land geweest bent zegt toch niks :roll:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Simplistisch of niet, feit is dat elk verhaal 2 kanten heeft en je er niet blindelings vanuit moet gaan dat deze meneer 100% de waarheid spreekt. Zo letterlijk als hij dat gesprek weet te herrineren.... ik weet vaak al 10 minuten na ondervraging niet meer wat Border Control aan me vroeg. Bovendien, als ik heel eerlijk ben, de wijze waarom dat artikel geschreven is, hij komt op mij over als iemand die best wel bijdehand is. Nou ben ik dat zelf ook dus ik herken het volledig, maar juist daarom hou ik me altijd al enorm gedeisd bij zulk soort ondervragingen omdat ik weet dat ik er zomaar iets bijdehands kan uitfloepen wat me enorm in de problemen kan brengen.

Ik heb zelf een keer met zweet op mijn voorhoofd gestaan tijdens zijn ondervraging omdat ik enorm boos was geworden op KLM/Delta die me als reserve passagier hadden gebombardeerd. Toen werd me ook gevraagd waarom ik zo zweette en even ging het door me heen om iets te zeggen in de trant van "Wat zou jij doen als je om 5:00 aankomt en hoort dat je niet eens weet of je wel mag vliegen??" maar ik besloot beleefd te blijven.

Verder denk ik echt dat het gewoon ook ligt aan de instructies die die mensen van hogerhand krijgen en we weten niet welke dat zijn. Belachelijk of niet, feit is dat het nog altijd een "gunst" is om een land binnen te komen en dat het land in kwestie bepaald welke criteria daarvoor gelden. Gek genoeg accepteren we strengheid en dergelijke wel van bijvoorbeeld communistische landen maar van Amerika vinden we het vreemd dat ze zo streng/inflexibel zijn. Denk dat Pete.Z het heel goed verwoord heeft.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

RNA schreef:Je gaat in op het topic onderwerp en bespreekt dan iets over een kennis van je, dan ga ik er vanuit dat hij/zij door immigrations daar wordt gehouden ivm weigeren toegang. In dat geval heeft een advocaat nogal weinig zin.

Maar het spijt me, misschien moet je zelf wat duidelijker zijn. :roll:
Ze woont in de VS, maar is geen Amerikaanse. Vanwege haar status mocht ze de VS niet verlaten, maar een Amerikaanse rechter besloot dat ze dat in dit geval tóch mocht vanwege uitzonderlijke omstandigheden - waarna ze dus 6 uur bezig is geweest om de VS weer binnen te komen. Maar feitelijk doet dat er allemaal niet toe, het gaat mij er om dat mensen soms ronduit onfatsoenlijk worden behandeld en dat ik daar persoonlijk voorbeelden van ken. Mensen komen aan met een biologische klok die hen vertelt dat het bijna bedtijd is, en vervolgens worden ze urenlang onderworpen aan een spelletje psychologische oorlogsvoering ("zet uw koffers hier neer", 5 minuten later "zet uw koffers daar neer", 5 minuten later "kom hier staan", weer 5 minuten later "ga daar zitten") zonder dat ze hun wachtende familieleden kunnen laten weten waar ze zijn, en zonder eten en drinken.

Uiteraard zijn er twee kanten aan ieder verhaal, en zal deze meneer waarschijnlijk onverstandige dingen hebben gezegd, maar er is geen excuus voor vernedering en onmenselijkheid. Nooit.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Tja dat is inderdaad een bijzonder geval Dimona, juist deze mensen moeten naar mijn idee de meeste moeite doen. Immigrations gelooft niet zo in uitzonderingen en zijn over het algemeen heel zwart/wit.

Overigens heb ik een kennis die bij immigrations werkt, nouja.. border patrol in Tucson, AZ. Hij schaamt zich voor zulke praktijken, altijd als ik naar de VS ben krijg ik een mail hoe mijn ervaring met immigrations was. :lol:

Afbeelding
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

oortjes schreef: Ik denk dat het probleem eerder is, dat hij Nederlander is. Was ook een reden dat wij bij de Can.-US grens altijd uitgebreid aan de tand werden gevoeld, onze auto doorzocht, idem onze bagage. En hij komt nog wel uit A'dam !
Hier kan ik even niet goed volgen, waarom zou het een probleem zijn dat hij Nederlander is? Voor zover ik me herinner staat Nederland toch op een (zeer) goede band met de USA? Nederland werkt zelfs samen met de USA in het Global Entry programma waardoor Nederlanders quasi zonder wachten in de USA binnen kunnen. Iets wat wij Belgen (helaas) niet kunnen. Ik vond het oversteken van de US/CAD border trouwens vrij makkelijk gaan, en dit in beide richtingen. Om Canada binnen te rijden moesten we nog uit de wagen om een stempeltje te halen in een kantoortje maar om terug binnen te rijden in de USA volstond het om tot aan het loket te rijden, door de venster m'n paspoort te geven en onmiddelijk door te rijden. Geen controle niks... Tenminste op de drugshond na die rond alle wagens een rondje deed terwijl we aan het wachten waren.

Nu betreffende het artikel. Helemaal verbaast ben ik niet om te lezen dat de man de toegang geweigerd werd, je hoort wel meer van van die "verhalen" en her en der wordt dan ook aangeraden om een nieuw paspoort aan te vragen als je de USA wil bezoeken nadat je -voor hen- minder vriendelijke landen bezocht hebt. Voor ons Europeanen is het niet zo onwaarschijnlijk om op vakantie te gaan naar het (midden) oosten of Islamitische Afrikaanse landen maar het is wel iets waarmee je rekening dient te houden als je later naar de USA wil gaan. Beter een nieuw paspoort aanvragen dan voor een vervelende ervaring te staan wanneer je het land binnen wil gaan...
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik vraag me na het lezen van dit soort stukjes altijd af wat er ECHT is voorgevallen. Dit klinkt nu vooral als zo'n typische Hollander met een te grote mond. Een grapjas, die niet begrijpt dat het binnenkomen in de VS "serious business" is. Voor iemand die klaarblijkelijk zo bereisd is, is dit relaas eerlijk gezegd wel wat onnozel en naief. Hij had qua antwoord beter kunnen en moeten weten en huilt nu krokodillentranen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Precies wat je zegt Bandido, dat gevoel had ik dus ook.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, ik ook. Vooral toen Michael Moore dit stukje overnam. Ik zou graag de andere kant ervan horen. Toen ik reisagente was had ik een aantal klanten, die naar Arabische landen en naar Israel reisden. Zij hadden daarvoor aparte paspoorten, een voor Israel, een voor de Arabische landen. MIsschien denkt iedereen nu dat dat logisch is voor Israel, maar kom op, de VS? Maar ik ben dit weekend bij het 9/11 Memorial geweest voor alle gesneuvelden na de aanslagen van 9/11 en voelde de gevoelens van die dag weer heel erg. Ik heb die dag van heel dichtbij meegemaakt en ik vind het naar voor deze persoon dat hij geen toegang kreeg, maar ik denk dat hij (aan zijn antwoorden te zien) en anderen geen idee hebben van wat die aanslagen gedaan hebben met de Amerikaanse psyche. Ik zie vaak berichten over Wilders en lees berichten van Nederlanders tegen de anti-Zwarte Piet mensen en verbaas me daar ook erg over. Ik zie in die berichten zoveel haat tegen immigranten dat mijn haren ervan overeind gaan staan. Het is zo makkelijk op een reactie af te gaan.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar het zijn natuurlijk degenen met de meest uitgesproken mening die zich op sommige forums melden.
Lees de on-line forum reakties maar eens als er iets over immigratie staat in Washington Post of NYTimes. Wat er dan gezegd wordt over Mexicanen en andere immmigranten, dat is echt bij de spinnen af. Het is zo vergaand dat ik het hier niet eens durf te citeren.

Ik heb zelf ook de nodige onplezierige ervatringen hier mbt. mijn immigrant zijn zoals je weet.
Kortom, ik denk dat er in ieder land angst is voor (teveel) nieuwkomers.
Op een forum voor tech-werkers schreef ik eens over onze komst naar de US op H-1B. Meteen reageerden er deelnemers met: hoeveel bedrijven heb jij al de grond in geholpen ?! En dat waren nog de meeste gematigde reakties.
Ik heb ook vaak genoeg te horen gekregen dat we hier gekomen zijn om de zaak uit te vreten, banen in te pikken enz.

En ja ik weet wat 9-11 gedaan heeft met de US psyche, hoewel ik denk dat alle ec. problemen daarvoor en daarna niet hebben geholpen het vertrouwen te herstellen. Inderdaad kunnen veel Europeanen zich daar weinig bij voorstellen. Maar angst is een slechte raadgever denk ik.
Overigens, er wordt nog volop gehandeld met Saudi-Arabie, het land waar toch het merendeel van de hijackers vandaan kwam.

Dat gezegd, als de persoon in kwestie eerst op het AA forum was gekomen hadden we hem kunnen waarschuwen tegen terug praten tegen een immigrations ambtenaar en tegen gevat proberen te zijn. Veel USers hebben weinig gevoel voor humor heb ik gemerkt in de jaren dat ik hier woon, en zeker niet voor de Hollandse variant.
En de tip mbt. de paspoorten was ook een goede geweest voor hem.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Ik (...)lees berichten van Nederlanders tegen de anti-Zwarte Piet mensen en verbaas me daar ook erg over. Ik zie in die berichten zoveel haat tegen immigranten dat mijn haren ervan overeind gaan staan.
Dat vind ik ook bijzonder shockerend en het ergste is nog wel de veelheid aan dat soort reakties; ik schat meer dan 90%, wat toch wel veel hoger is dan in een willekeurige discussie over gevoelige topics, waar er toch altijd nog wel een hoop gematigde reakties zijn.

Maar goed, voor de pietendiscussie moeten we misschien maar een ander draadje openen...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer