Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

McDonalds begrijpt niet hoe werknemers van loon kunnen leven

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
hemmie
Amerika-expert

Re: McDonalds begrijpt niet hoe werknemers van loon kunnen leven

Bericht door hemmie »

Ik zag bij onze supermarkt juist wel veel mensen met afgeladen karren. Ik deed zelf meestal 3x per week boodschappen (supermarkt op 5 minuten rijden, en vaak reed ik er toch al langs), mijn kar zat meestal niet heel vol, maar bij anderen zag ik dat vaak wel. Maar goed, in onze omgeving ook maar wenig mensen met overgewicht, veel aziaten, ik denk dat zelf koken daar gewoon vrij normaal was.
Boodschappenlijstjes inderdaad minder, maar ik had altijd het idee dat Amerikanen vaak wat minder afwisselend eten, ik zag vaak veel van hetzelfde in de karren.
Terug in Texas!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zowel Giant (Peapod) als Safeway hebben bezorgservice en beiden zie ik toch heel regelmatig door de buurt rijden. Wij gebruiken Peapod regelmatig en onze buren ook. De bezorgkosten hangen af van de bestelling, tussen de $7 en $9, maar ik krijg ook de indruk dat sommige produkten duurder zijn dan in de winkel zelf. Volle karren zie ik hier wel veel, ik ben altijd een van de weinigen met geen volle kar, maar er wonen hier dan ook veel gezinnen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik woon in de bible belt dus enorm veel gezinnen met grote koelkasten dus dan is het vreemd dat je relatief weinig mensen met volle karren ziet.
Neil mcauly
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Neil mcauly »

Er is een prijsverschil tussen gezond eten en fastfood in de VS. Maar om nog eens de vergelijking te maken met België: zijn een maand thuis van het Westen van de VS. Tussen onze trails door snacken we wat uit onze koelbox. Meestal vers fruit, de prijs van het fruit hier in België is ongelooflijk duur in vergelijking met de VS. Wat terug in dit topic las ik dat ondanks de VS een groot land is het ook veel van zijn verse producten moet invoeren, zo ook België. Een doosje frambozen van 125gram kost hier in de Okay 2.5€, bij Walmart kost een grote bak van 500 gram misschien 3$. Maar dit maakt dan wel dat het verschil tussen ongezond en fastfood in de VS dus veel kleiner moet zijn dan hier bv. in België.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Het fruit is in het westen inderdaad een stuk goedkoper. Groenten dan weer niet.

In Belgie heb je niet zo veel fastfood. Er is geen Denny's waar je voor geen geld eet. Over de kwaliteit spreek ik dan niet. En er heerst hier toch een heel andere mentaliteit wat eten betreft.
Wat hierboven aangehaald werd, nl dat een drukke job maakt dat je weinig tijd hebt om te koken.
Ook wij werkten beide full time waarbij mn man meer dan full time. Toch kookten we elke dag vers. In het weekend enkele grote potten verse soep voor in de diepvries. Verse spaghettisaus in porties invriezen. Je steekt er in het weekend wel wat tijd in, maar hoelang duurt bv een pompoensoep maken? Op 1,5 u tijd heb je een grote pot verse soep die je in porties kan invriezen. In oktober hou je een weekenddag vrij en maak je een drietal verse rode kolen klaar, vries je in porties in.Je snijdt witte kool en blancheer ze. Ook de diepvries in. Als je je een beetje organiseert en je koopt seizoensgroenten dan kan je elke dag zelf bereide groenten eten.
Groetjes,
Carine
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik weet niet meer precies wie het was, maar een forumlid hier heeft in een discussie er wel eens op gewezen dat fastfood voor 1 persoon inderdaad goedkoper is dan zelf (gezond) koken. Maar voor een gezin van 4 is een fastfoodmaaltijd 4x $5 dus $20; daarvoor kan je ook iets gezonds zelf op tafel zetten. Daar ben ik het wel mee eens. Wat zou het omslagpunt zijn?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

sachasenne schreef:Wat hierboven aangehaald werd, nl dat een drukke job maakt dat je weinig tijd hebt om te koken.
Ook wij werkten beide full time waarbij mn man meer dan full time. Toch kookten we elke dag vers. In het weekend enkele grote potten verse soep voor in de diepvries. Verse spaghettisaus in porties invriezen. Je steekt er in het weekend wel wat tijd in, maar hoelang duurt bv een pompoensoep maken? Op 1,5 u tijd heb je een grote pot verse soep die je in porties kan invriezen. In oktober hou je een weekenddag vrij en maak je een drietal verse rode kolen klaar, vries je in porties in.Je snijdt witte kool en blancheer ze. Ook de diepvries in. Als je je een beetje organiseert en je koopt seizoensgroenten dan kan je elke dag zelf bereide groenten eten.
Maar waarom zou je, als je onderweg naar huis langs 200 restaurants komt, waar je kunt eten zonder al dat gedoe? Ik denk dat als de infrastructuur er in Nederland zo had uitgezien als hier, dat ik dan ook nauwelijks zelf gekookt had in de tijd dat mijn man en ik kinderloos waren en wij allebei full-time werkten. Mijn man heeft altijd veel gereisd, en als hij weg was, dan at ik de warme maaltijd altijd overdag in de kantine op mijn werk.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

NeilMcAuley - ik winkel uit principe niet bij WalMart. Ik winkel bij supermarts die hun personeel redelijk betalen en waar de werksfeer mede daardoor goed is. Doosje frambozen ? $ 3.99 zowel bij de Vons als bij de SaveMart afgelopen week.
Ik ben juist altijd verbaasd hoe duur groenten en fruit hier zijn vooral omdat zoveel hier in de omgeving gekweekt wordt.
Wil ik goedkoop/goedkoper fruit eten, dan moet ik zijn bij de stalletjes langs de weg hier.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier is dat precies omgekeerd. De stalletjes en farmers markets zijn juist vaak heel duur. Dat vind ik echt jammer. Er is in ons stadje een leuke farmers market en in het naburige stadje zelfs een vrij grote. Ik vind marktjes heerlijk, maar de prijzen! Die zijn hoger dan van Whole Foods.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Farmers markets kunnen inderdaad prijzig zijn. Degenen die er staan zijn er een dag of dagdeel aan kwijt, moeten ernaartoe, moeten denk ik ook betalen voor hun plekje, enz. Plus ze hebben geen grote omzet.
Maar hier in de Central Valley zijn aardbeienvelden en daarvoor staat dan een stalletje.
Perziken kopen we bv. van iemand die allang binnen is, zijn hele familie is binnen aangezien ze hun land verkochten aan een developer. Maar hij heeft nog een paar stukjes boomgaard waarop pezikbomen. Er zijn meer van dat soort kleine boomgaarden met een stalletje erbij. Soms worden de perziken ter plekke voor je geplukt.
Een andere stand is bij een grote commerciele boomgaard van een plaatselijk bedrijf dat vruchten invriest, en ook doorzendt naar canneries. Ik heb de indruk dat hun stand er is om studenten een bijverdienste te geven.
NinaNow
Amerika-ontdekker

Bericht door NinaNow »

Ik heb het idee dat in veel Amerikaanse gezinnen de eetcultuur heel anders is dan als die bij " ons" . Mijn kinderen krijgen op school extra credits als ze de avond ervoor een " family meal" hebben gegeten. Met zijn allen 's avonds rond de keukentafel genieten van een eigengemaakte maaltijd komt gewoon niet veel voor. Door alle drukte en buitenschoolse activiteiten en ook omdat het zo gegroeid is (naar mijn mening) eten mensen snel en verdeeld over de hele dag, waarbij de drie dagelijkse maaltijden zoals wij die kennen totaal anders genuttigd worden. 's Morgens geen ontbijt maar een paar blikjes Mountain Dew om goed wakker te worden, wat fast food rond de middag, rond 4 PM nog een supper (staandebeens genuttigd) en dan 's avonds rond 7 PM een " snack", dat is wat ik hier heel veel hoor. Op school krijgen ze regelmatig snoepgoed aangeboden, iets wat ik ook totaal niet begrijp. De lunches in de schoolcafetaria zijn ook een verhaal apart. Verplichte groenten en fruit, maar het meeste komt uit blik en de salade is aangemaakt met liters ceasar dressing. Ik sta dus nog steeds braaf iedere ochtend boterhammetjes te smeren. En ik ben inmiddels al 4 jaar op zoek naar witlof. Dat is een grapje natuurlijk (hoewel ik hem echt nog nooit heb gezien hier), maar ik kan nog steeds heel erg blij zijn als ik ergens prei tegen kom die ook nog betaalbaar is! En dan de juffrouw aan de kassa die me altijd vraagt wat dat groene ding in vredesnaam is. Ik kan dus echt helemaal losgaan als ik in de Whole Foods store kom (2 uur rijden), dan voel ik me echt helemaal thuis. Nederland is gewoon een enorm groentenland, hier is het meer vlees heb ik het idee. Dat is erg goedkoop.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wij eten gewoon 3 maaltijden per dag en lunch gaat mee naar school elke dag en al helemaal geen soda in de ochtend om wakker te worden. Dan gaan ze maar vroeger naar bed. Wij gaan wel te veel uit eten maar dat is 95% met het hele gezin.
Thuis staat ook gewoon boontjes, bloemkool, prei, bietjes etc op tafel.
Ik heb alleen lastige kinderen met avondeten. Dus eten ze maar een boterham als het avondeten hun niet aanstaat. Ga niet twee keer koken op een dag en het is ook geen vergif wat ik ze voorzet. Hopelijk wordt dat een keer beter
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nina, ik weet niet hoe ver je van Milwaukee woont, maar het is me daar toch wel gelukt witlof te vinden. Al staat daar inderdaad niet een krat zoals in Ned. maar een heel klein mandje. Witlof wordt hier vooral gebruikt om een salade van te maken. In Ned. at ik het vaak als ik goedkoop uit wilde zijn, dat is hier dus duidelijk niet het geval.
Ja leuk he, als men je aan de kassa vraagt wat dat voor en ding is en hoe je dat moet klaarmaken dan wel eten.
Wij winkelden vaak bij de Co-op in M. maar dan kan best nu ook een WholeFoods zijn geworden.
Wie ook dat soort dingen had was Sendiks - een soort delicatessenwinkels. (Er is ook een Sendiks die anders heet vanwege familie problemen als ik het goed heb.)
Kohls had het ook maar die keten bestaat niet meer dacht ik. Je ziet nog wel hier en daar de originele panden denk ik, die waren bijna altijd met een grote boog gebouwd. De 'andere' Kohls was de andere poot van het familieconcern.

Inderdaad als je USers vraagt wat ze eten zullen ze zeggen steak of chops of meatloaf en 'wij' melden de groente.
Verel US vlees is inderdaad relatief goedkoop oa. door het voeren van zwaar gesubsidieerde mais - waar binnen een aantal maanden de darmen volledig van kapot gaan, maar dit terzijde. Zelf eet ik geen koe of varken of ander zoogdier. Ik heb wel vlees hier geproefd en vind mais-fed gewoon vies smaken. Maar dat kan ook zijn dat ik als kind grass-fed gevierd kreeg.

Heb je ooit de documentaire gezien van Ted Koppel over twee echtparen door de jaren heen in Milwaukee ?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Voor mij geen dag zonder vlees hoor. Het vlees is hier juist lekkerder dan in Nederland en als je wat meer betaalt voor de koe die in de wei heeft gewoond dan is het zelfs heerlijk.
Laatst hamburgers gemaakt van $8 per lb. Twee keer zoveel als bij de walmart, maar die burgers waren me toch lekker!!!.
Net een biologische kip in de big boss airfryer klaargemaakt. Deze wordt straks in mijn nasi verwerkt. Moet er niet aan denken om geen vlees meer te eten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik weet hoe die beesten worden getransporteerds, mishandeld oa met cattle-prods, op weg naar wat zo leuk 'meat packing' heet, maar het is een abattoir.
Ja vlees is lekker, en met mate gegeten ook gezond, daar zijn we het over eens.
Maar helaas ik wordt er misselijk van.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je eet geen vlees omdat je het niet eens bent met de slachtmethoden. Dat is heel wat anders.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat is een van de redenen inderdaad. Maar het valt me niet zo moeilijk omdat het meeste vlees hier naar mijn mening niet goed smaakt.
NinaNow
Amerika-ontdekker

Bericht door NinaNow »

Kijk, soms is het goed om eens wat info van " oudgedienden" te krijgen! Nee, ik had geen idee dat Kohls ook een levensmiddelenpoot had of heeft gehad, normaal gaan we daar gewoon naar toe voor de kleding en soms schoenen als ik maar een goeie kortingscoupon heb. En Sendiks ken ik inderdaad ook niet, waarschijnlijk is dat alleen in Milwaukee? Ik ben blij met mijn supermarkten hier, Festival en Copps, maar ik geloof dat die echt alleen in Wisconsin voorkomen. De kwaliteit van de groenten vind ik helaas maar zo zo, als ik echt goede verse groente wil hebben moet ik toch naar Green Bay afreizen. Wat me wel opvalt is dat met name Festival erg aan de weg aan het timmeren is met biologisch dynamische producten. De laatste jaren krijgt bijvoorbeeld glutenintolerantie ook steeds meer aandacht, dus ik heb het idee dat men meer aandacht voor voeding begint te krijgen. Kefir, drinkyoghurt en quorn (vleesvervanger) kwam ik hier 5 jaar geleden echt niet tegen, nu is het wel verkrijgbaar. Hoewel dat stuk gebakken vlees op je bord nog steeds de hoofdmoot van de maaltijd vormt. En hoe dat vlees daar dan terecht komt, dat vinden mensen niet altijd interessant. Jagen is hier nog steeds de volkssport nummer 1. Zelf ben ik ook altijd op zoek naar een smakelijk alternatief voor vlees, maar ik herinner me de jaren 80 in Nederland ook nog toen je de vegetarische worstjes van Linda McCartney had en het hele vegetarische eten nog in de kinderschoenen stond. Ik denk dat ook die markt hier op den duur gaat groeien.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kohl's was oorspronkelijk opgezet door de familie Kohl. Een nazaat, Herb Kohl was een tijd lang Senator (Dem.) voor WI.
Ik herinner me dat we naar de state fair gingen (heb je dat al gedaan ?) en dat er een melk-huisje stond waar je een glas melk kon kopen en dat werd gesponsord door Herb Kohl.
Oorspronkelijk was het een (1) keten heb ik me laten vertellen, de supermarts en de warenhuizen. Ze werden op een gegeven moment opgekocht en de nieuwe eigenaar wilde alleen de supermarts, daar zag hij(zij ?) meer brood in dan in de warenhuizen. Het ging echter totaal anders. Inmiddels vind je Kohl's warenhuizen in veel gebieden in de US, we hebben ze hier ook in CA.

Sendik's is wat een luxe kruidenier. De originele oprichter heette totaal anders. Het verhaal is dat hij een kachel wilde bestellen voor zijn winkel. Echter hij was een nog niet zo lang daarvoor aangekomen emigrant en zijn Engels was derhalve niet zo goed. Dus de verzender stelde hem vragen over het hoe en wat van de bestelling, hij begreep het niet, werd een beetje boos en riep: Send it ! De kachel kwam aan geadresseerd aan Sendik. Hij besloot zijn winkel Sendik's te noemen.
Zo is het mij althans verteld.

Ik zag overigens toen ik net op hun web site - Sendik's Food markets - keek, dat de winkel(s) waar ik naar toe ging niet meer bestaat/n, maar ze hebben een aantal andere lokaties nu. Ze zijn enorm gegroeid ! Als je kijkt naar het plaatje van de S. in Wauwatosa, dat is dus de echte oude Kohl's supermart architectuur.

Overigens, wij woonden een jaar in IL en daar winkelden we oa. bij Jewel-Osco (en Dominic's). Dat waren behoorlijk mooie winkels, vaak met een coffeeshop erin enzo. Vervolgens verhuisden we naar WI. Daar waren ook Jewel-Osco's, maar wat een verschil ! Stukken kaler, armetieriger, ik was echt verbaasd.

Oja, jagen. Je weet denk ik dat WI de staat is waar je om een rijbewijs te halen moet weten wat te doen als je een hert aanrijdt ? In CA daarentegen moet je weten dat het gevaarlijk is tijdens het rijden make-up op te doen.
Maar goed de herten. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen wij er woonden, zo'n tien jaar geleden was het probleem dat er te weinig predators waren en teveel herten in de populatie - zo werd gezegd althans. De herten leden derhalve aan wasting disease, een soort Creutzfeld-Jacob als ik het goed heb begrepen. Probleem is niet dat mensen jagen en een hert in een keer omleggen, probleem is de klunzen die een beest alleen ernstig verwonden.
Ik heb met echt goed jagen, als men weet wat men doet, eigenlijk minder problemen dan met fokken (varkens in tangen), beesten in te kleine hokken, schandalige wijze van vervoeren enz. Dat vind ik nog meer perfide.

Toen we net in de US woonden, begin 90er jaren vorige eeuw waren er een tijdje vegetarische maaltijden van Linda te koop. Maar die waren vrij snel weer uit de winkels verdwenen.

Is dit teveel off-topic ? het ging wel allemaal over eten dus.

Overigens, laat ik ophouden, want ik krijg nu acuut heimwee naar Milwaukee. Echt, als het zou kunnen verhuisde ik zo terug. Dan maar koude winters, dan maar geen zwembad etc.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat heel veel speelt in dit land (en waarschijnlijk overal, maar Europa is klein en dicht bevolkt) is vraag en aanbod. Er bestaat ook in Nederland een uitspraak "wat de boer niet kent dat lust die niet" en als ik een programma als Boer Zoekt Vrouw kijk verbaas ik me ook over de prak, die veel van die mensen eten. In ons zeer internationale gebied kun je van alles exotisch krijgen. Loop een Aziatische supermarkt binnen en je waant je in Korea. Wegmans, Whole Foods, Giant en Safeway hebben ruime keuze aan verse groentes en fruit. Maar slechts een uurtje buiten de stad is dat al niet meer het geval. Supermarkten kunnen wel fijn witlof of prei gaan hebben in hun assortiment, maar als niemand weet wat dat is of hoe het te maken bederft het in de schappen. Het valt me op dat in ons gebied "kale" (boerenkool) opeens heel populair is. Jaren geleden kon je het maar moeilijk vinden, maar iemand heeft besloten dat het een "power food" is en opeens is het overal. Niet als stamppot, zoals in Nederland, maar in zeer inventieve gerechten. Ook krijg je tegenwoordig, althans in ons gebied toch overal wel een goede portie groente bij in restaurants (let wel, dit zijn geen Denny's of zo, maar meestal niet heel veel duurder).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer