Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaan worden?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: Amerikaan worden?

Bericht door dimona »

Ik heb het aanvraagformulier er maar even bijgepakt:

Iedere Nederlander wordt op het paspoort aangeduid met zijn of haar geboortenaam, en kan er daarnaast voor kiezen om de naam van de partner óók te laten vermelden, in de vorm van e/v. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen, gehuwd of in geregistreerd partnerschap. Behalve voor Petra dus :D
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dank voor de info ! Toch leuk te weten dat het vermelden van de partner/echtgenoot/echtgenote nu zowel voor mannen als vrouwen mogelijk is.

En inderdaad, Petra heeft nu een uniek paspoort !
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Voor Nederland geldt sinds 1995 officieel het volgende:

Het gebruik van de naam van de partner
Over het algemeen is het niet toegestaan zomaar de achternaam
van een ander te gebruiken. Een uitzondering op deze regel is het
gebruik van de naam van de partner. Partners mogen elkaars
achternaam gebruiken. Dit geldt voor gehuwde paren en voor
geregistreerde partners.
Ook als het huwelijk of geregistreerd partnerschap beëindigd is,
bestaat deze mogelijkheid nog steeds. Voorwaarde is wel dat de
partner die de achternaam van de ex-partner wil gebruiken niet
hertrouwd is of (opnieuw) een geregistreerd partnerschap is
aangegaan.

Voor het gebruik van de achternaam van de partner zijn drie
mogelijkheden:

• eerst de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner;
• eerst de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam;
• de naam van de partner in plaats van de eigen naam.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om het gebruik van de
achternaam in het dagelijks verkeer. De officiële achternaam die
iemand heeft, wijzigt daar niet door.

Voorbeeld
De heer Oudewater is getrouwd met mevrouw Simons.
Meneer Oudewater kan in het dagelijks verkeer de volgende namen gebruiken:
• de heer Oudewater
• de heer Simons
• de heer Simons-Oudewater
• de heer Oudewater-Simons
Het streepje is wettelijk niet meer verplicht, maar instanties
gebruiken het nog wel. Iemand kan de namen ook zonder
streepje koppelen.
16x USA / 30 staten
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Mijn geregistreerd partner heeft sinds twee jaar "p/v mijn achternaam" in zijn paspoort staan. Mijn eigen paspoort dateert nog van voor ons GP, dus daar staat alleen mijn achternaam in.

Als ik volgend jaar een nieuwe pas nodig heb, zal ik er zeker mijn eh... echtgenoots achternaam in laten zetten (dat is een optie, geen verplichting). Niet vanwege sentimentele redenen, maar gewoon omdat het me handig lijkt voor als ik nog eens zonder hem zou reizen met onze kinderen (die zijn achternaam hebben gekregen).

Verder hou ik lekker mijn eigen achternaam - die is mooier dan die van man & kind!

PS Ik wacht met smart op de optie dat NL kinderen de achternaam van beide ouders kunnen krijgen. Dat zou bij ons leiden tot een constructie als Van Eftelingh van der Sprookjesbosch. Misschien dat ik dan ook wel overstag ga voor mijn eigen bankpasjes :D
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Petra/VS schreef:Behalve in mijn geval, maar ik ben "raar". Ik was Nederlands, werd Amerikaans en vroeg mijn Nederlanderschap later terug. Toen stond alles al in de achternaam van mijn man, dus ik heb voor Nederland nu ook mijn Amerikaanse naam. Als je dus je Nederlanderschap terugvraagt na het Canadese of Amerikaanse burgerschap te hebben verkregen kun je proberen het allemaal in dezelfde naam te krijgen.
Oh, dan word ik ook raar :D
Ik ben vorig jaar US staatsburger geworden en moet nu nog de procedure starten om mijn Nederlanderschap terug te krijgen. Ik heb echter ook bij mijn US citizenship een naamswijziging gedaan en heb nu dus officieel mijn eigen "meisjes" achternaam als middle name en mijn man's achternaam als mijn achternaam. Ik vroeg me af of ik dan in een Nederlands paspoort toch mijn eigen meisjesnaam weer moest gaan voeren, maar dat is dus niet nodig als ik jouw verhaal goed begrijp.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In mijn geval inderdaad niet. Mijn meisjesnaam komt op geen enkel officieel document meer voor, behalve mijn NL geboortebewijs (en zelfs daar wilde de vriendelijke mevrouw in Zeist het nog op veranderen, maar dat ging me wat te ver). Ik geloof dat ze het bij de ambassade zo uitlegde dat ik van Amerikaanse Nederlandse werd. Ik was tenslotte mijn Nederlanderschap zeven jaar lang kwijt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Mij lijkt het ook logisch, want je hebt een officiële naamswijziging gehad en dan maakt dat niet uit of dat in de US is of in Nederland. Ik denk dat Nederland verplicht is om die naamswijziging te honoreren en dat je daarom dus ook die gewijzigde naam in je paspoort krijgt. Anders zou ik ook 2 paspoorten hebben met 2 totaal verschillende namen. Ik heb mijn voornaam ook gewijzigd namelijk.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb dit proces twee jaar geleden doorlopen, en de regel dat de Nederlandse amabssade automatisch de naam op je certificate of citizenship overneemt is veranderd. Ik heb namelijk mijn mans achternaam op dat certificate, en in mijn Nederlandse paspoort (en op mijn verklaring van behoud bla bla bla) staat mijn meisjesnaam met toevoeging e/v (waarik specifiek om moest vragen).
Ik wilde niet, zoals anderen hier, mijn meisjesnaam helemaal kwijtraken (omdat ik onder die naam publiceer), en ik heb voordat ik mijn aanvraag voor Amerikaans staatsburgerschap hierover gebeld. Als de regels niet veranderd waren, had ik nl bij mijn Amerikaanse aanvraag een name change gedaan (van "dixiechick mansnaam" naar "dixiechick meisjesnaam-mansaam"). De medewerker vertelde mij dat die regel (het letterlijk overnemen van de naam op je certificate) in 2009 is komen te vervallen, en dus heb ik geen officiele naamswijziging bij mijn Amerikaanse aanvraag gedaan. En nu heb ik dus een Amerikaans paspoort in mijn mans naam en een Nederlands paspoort met een e/v, en ik ben happy :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
SophiaB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SophiaB »

Oh dat is fijn te horen, ik wil inderdaad mijn meisjesnaam wel houden, daar ben ik mee geboren en is net zo goed deel van mij als mijn Nederlanderschap :D
Vanmiddag worden alle papieren gelegaliseerd door een notaris, daarna opsturen en heb ik dat felbegeerde vodje hopelijk spoedig :mrgreen:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Ok hier ben ik weer, weer een stapje verder :clap: Heb nu alle documenten zoals hier vermeld: http://www.rsonac.org/dutch-nationality ... anada.html genotariseerd en gekopieerd enz.
Ik heb ook al het adres (Vancouver) waar het naartoe moet: http://ottawa.the-netherlands.org/organization

Ok... nu de laatste (denk ik, hoop ik) :D vraag, hoe moet je dit betalen? Ik vond deze link: http://www.rsonac.org/binaries/content/ ... ees-canada

Maar daar staat "Betalingen zijn vooral verschuldigd. U ontvangt hiervoor een betaalwijs."
Maar........... typisch regering, HOE moet je betalen dan?? En ook nog vooraf?

Heeft iemand hier het opgestuurd (het is te ver weg voor ons om naar Vancouver te reizen) en hoe heb je dat betaald?

Bedankt maar weer, we komen er wel :lol:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Op die ottawa.org lijst staan alle consulaten in Canada. Zit er niet eentje bij jou in de buurt? Of vraag eens bij een honorair consul. Voor zover ik weet mogen ze dit soort zaken niet zelf meer doen, maar ze kunnen je mogelijk beter op weg helpen dan de leken hier.

En: als je niet met een kredietkaart kunt betalen (en volgens de website kan je dat bij een aantal consulaten wel), dan kun je toch gewoon een postwissel bij de papierboel insluiten? In de VS in ieder geval nog verkrijgbaar bij postkantoren, anders bij Western Union en dergelijke betaalbureaus. Wat ouderwets, maar je bent tenslotte in Noord-Amerika.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Dank je wel, Benno :) Die postwissel klinkt goed... cheques mag niet las ik al maar postwissel volgens mij wel. Er zijn 2 consulaten in de buurt, Vancouver en Calgary. Helaas wonen we precies in het midden en is het slechts zo'n 1000 kilometertjes naar iedere kant :lol: Dus langs gaan is geen optie. Ik zal ze vandaag wel eens even bellen...
Edit: net gesproken met een heel vriendelijke meneer, het kost $41.50 (Can) en we kunnen een money order bijvoegen. Vandaag gaat alles op de post :thumbup: Bedankt voor al jullie hulp!!!
Nieuwste blog post:
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je kan informeren of een Certified Cheque mag (noemen ze dat ook een bank draaft?). De bank blokkeert het bedrag op je rekening, dus de ontvanger is zeker dat dat geld op je rekening staat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hier in de VS heet dat inderdaad een certified check, een bank draft is volgens mij iets anders, ik denk dan aan een machtiging om geld van je rekening af te schrijven.

Blijft overigens vreemd, die regeltjes voor nieuwe Nederlandse en Beligsche paspoorten. Heb net mijn Amerikaanse paspoort vernieuwd en dat kon gewoon met de post, met een gewone check, een eenvoudig formulier, het oude paspoort bijgesloten en binnen 2 weken rechtstreeks thuis gestuurd (heb wel iets extra's betaald voor snelle verwerking en bezorging, maar het Amerikaanse paspoort gaat 10 jaar mee, dus dat was de moeite wel waard).

En je zou zeggen dat de VS (en ook Canada) niet zomaar aan iedereen een paspoort geven en alles redelijk natrekken. De veiligheidsmaatregelen kunnen in Noord-Amerika toch niet zo veel slapper zijn dan in de Benelux? Of zijn ze bang dat een Benelux paspoort VEEL waardevoller is dan een Amerikaans? Alsof slechte mensen liever een Nederlands/Belgisch paspoort willen hebben dan een Amerikaans/Canadees paspoort!
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Hahaha ja zeg dat wel! Maar regering = regering = red tape = robots waar je ook bent :D

Kreeg net een mail terug van een die ik al daaaaaaaaaaaagen geleden had gestuurd, tja wat valt daar nog op te zeggen he :roll:

Ik:
Thanks very much for your kind reply! Since the nearest office is in Vancouver (1000km from where we live), I will definitely send in the papers. How will I have to pay for the Statement of Confirmation?
Antwoord:
In order to apply for a certificate of confirmation, please have all the original documents, plus a photo copy of each document with you. You can pay at our office in Vancouver by debit/credit card. Please make an appointment online to visit our office on this site: http://www.rsonac.org/contact/schedule- ... tment.html.
(emphasis mine)

Zucht....................................................
Nieuwste blog post:
Afbeelding
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Waarin een klein land klein kan zijn.

Of zichzelf wel heel erg belangrijk vindt.
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Hihi het kan nog erger Benno.... Dit doet me in feite glimlachen:
Bennogr schreef:...maar ze kunnen je mogelijk beter op weg helpen dan de leken hier...
Niet echt dus he :lol:
Kreeg zojuist weer mail (toen ik maar weer een keer herhaalde dat Vancouver bezoeken geen optie is...)
Dear Sophia,

I’m very sorry, but your application has to be submitted in person.

Regards,
Och ik bleef beleefd...
You are talking about a passport I presume, which has to be applied for in person. However, the statement of confirmation can be requested by mail, as per this website:

http://www.rsonac.org/dutch-nationality ... anada.html and I quote:
** If you are requesting a Statement of Confirmation by mail, please send all original documents, except for your Canadian passport. You can suffice by sending a notarized copy of your Canadian passport instead of the original document.

I have all those papers, notarized etc... and I already have the address where to send it to. The ONLY thing I needed to know is how to pay for this... however I just got off the line with a very pleasant gentleman of the Dutch Embassy, and he confirmed I have all the necessary papers, all I need now is a money order made out to Vancouver Dutch Embassy. I will visit our local bank tomorrow morning and get that, after which the papers can be sent to Vancouver.

Yours,
Ik heb trouwens geen idee waarom al die correspondentie alsmede de website zelf in het Engels moet - we hebben het hier over de NEDERLANDSE ambassade he... maar nee mijn Nederlandse berichten worden steevast in het Engels beantwoord?! Helaas ben ik ook overstag gegaan en toch maar in het Engels gaan terugmailen :blink:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Waarschijnlijk omdat er op de ambassade ook niet-nederlanders werken, en die moeten wel begrijpen wat er gezegd wordt in een email als die wordt doorgestuurd naar ze.

Net zoals veel mensen het fijn vinden als ze iemand in het nederlands kunnen spreken op het amerikaanse consulaat in Amsterdam :-)
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dan zou toch zeker de website tweetalig moeten zijn, er is echt geen enkele reden te bedenken waarom het alleen in het engels zou moeten. Ik blijf dat zo raar vinden. Wij zitten nu in Brazilie, hier is de website van de ambassade gewoon tweetalig.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mensen die op de ambassade/een consulaat zitten, die over het afhandelen van NEDERLANDSE paspoorten gaan en niet genoeg Nederlands kennen om een email te schrijven??? Weten die mensen wel wat er in een Nederlands paspoort staat en wat de officiele regeltjes zijn? Die regeltjes zijn immers nog steeds in het Nederlands, toch, want in de Tweede Kamer wordt volgens mij toch nog steeds Nederlands gesproken en geschreven en de wetten zijn ook (nog) niet in het Engels!

En: het maakt het de NSA natuurlijk wel erg makkelijk om alles van ons af te luisteren, ze hebben zelfs geen vertaler nodig (hoewel... er zijn nog redelijk wat 'Engels'sprekende Nederlanders, die nooit zullen erkennen dat ze eigenlijk best een tolk/vertaler zouden kunnen gebruiken).

Ik zou in ieder geval stug doorgaan met Nederlands schrijven in het contact met de Nederlandse vertegenwoordigers en ook erop staan dat men Nederlands spreekt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer