Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visum verlengen met een aantal weken

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Emmiepemmie
Amerika-ontdekker

Visum verlengen met een aantal weken

Bericht door Emmiepemmie »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Momenteel ben ik New York. Ik studeer hier 1 semester (t/m november) en heb een M1 visum. Na je visum mag je nog 30 dagen blijven dus ik vlieg in principe terug op 15 december terug naar NL.

Nu is het zo dat ik ontzettend graag mijn visum voor 3 weken wil verlengen. Is er een mogelijkheid hiervoor? Ik heb gehoord dat je naar Canada kan gaan voor een paar dagen en terug kan komen met een toeristenvisum, maar ik kan hier niets over vinden op het internet. Is er misschien een andere procedure die ik kan aanvragen? Om nog 3 weken puur als toerist te verblijven.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!
LovesUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Visum verlengen met een aantal weken

Bericht door LovesUSA »

Hoi,

Zover ik weet is dit niet mogelijk.. ben zelf bezig met een F1 visum aanvragen daarmee mag je wel 60 dagen na einde studie blijven maar met een m visa moet je na 30 dagen het land verlaten een tripje naar Canada & Mexico werkt helaas ook niet, ook niet met een visa waiver ze tellen dan gewoon de 90dagen door zoals oorspronkelijk binnen gekomen in the states.. plus je hebt een grote kans dat ze daar bij de grens je al weigeren.. ze maken het ons niet makkelijk met de visa procedures ik wou oorspronkelijk mijn visa waiver omzetten in een studenten visa terwijl ik in de states was maar dat is helaas ook niet mogelijk..

Groetjes Melissa
life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away..
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Even naar Canada of Mexico werkt al jaren niet meer. 'Ooit' was dat mogelijk en veel Amerikanen nemen aan dat het nog steeds zo is, maar de kans dat het werkt is echt ienemienieminiem. Het is niet helemaal duidelijk hoe lang je het land uitmoet om je teller weer op nul te krijgen, maar je moet minstens een paar weken het land uit, en een paar maanden is waarschijnlijk beter.
Emmiepemmie
Amerika-ontdekker

Bericht door Emmiepemmie »

Bedankt voor de reacties. Ik vrees dus dat het echt niet mogelijk is… Misschien dat ik toch nog een toeristenvisum kan aanvragen terwijl ik hier zit?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten kun je een toeristenvisum alleen aanvragen in het land waar je gevestigd bent.
Ik dacht dat toeristenvisum buiten de US bij andere consulaten, dus in jouw geval een consulaat in Canada, niet snel wordt uitgegeven.
Je zou kunnen bellen maar dat is zo'n nummer waar je per minuut betaalt via je credit-card. En vaak zeggen ze dat ze pas een beslissing kunnen nemen als je je verzoek indient en daadwerkelijk op komt draven.

Maar: Ik heb begrepen dat je in bepaalde gevallen je verblijf in de US kunt verlengen door het indienen van Form I-539 - Application to extend/change non-immigrant status.
If you wish to change your status to one of the following nonimmigrant categories (hier wordt B-1/2 genoemd) you should file Form I-539.
Bij de categorieën die de wijziging van de ene naar de andere non-immigrant status kunnen maken, wordt M-1 genoemd.
Ook stond er voor jouw switch: you can use ELIS. ELIS is een electronisch systeem om te file.
Ik krijg de indruk dat het $ 290 kost.
Je kunt de form downloaden.
Kortom download de form, lees de instructies en kijk of het haalbaar is. Je hebt nog bijna zes weken ? Plus is drie weken meer je $ 290 waard - met enig risico dat het verzoek wordt afgewezen. Al zou ik niet weten waarom, maar dat risico is er altijd.

http://www.uscis.gov/i-539

Succes !

P.S. Laat even weten wat je gaat doen - en als je de I-539 indient, laat weten hoe het afloopt ! Altijd leerzaam voor anderen hier !
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is (of was): 3 weken langer studeren of de 30 dagen vakantie verlengen met 3 weken. Ik ga maar even uit van de tweede optie.

In tegenstelling tot bovenstaande reakties, zie ik eigenlijk helemaal geen reden waarom je niet naar Canada zou kunnen gaan om vervolgens op een visumwaiver het land weer in te komen. Op het moment dat je studentenvisum is verlopen, kun je dat niet meer gebruiken om de VS binnen te komen, ook niet als je in die 30 dagen periode zit. Reizen op VWP of toeristenvisum is op dat moment dus je enige optie, en ik zie geen beletsel om daarmee vanuit Canada de grens over te komen.

LittlePhoenix: welke teller heb jij het over?

Edit: misschien heb je hier nog wat aan? http://www.uscis.gov/sites/default/file ... s/C2en.pdf

Edit2: een immigration lawyer bevestigt wat ik hierboven zeg, namelijk dat je in principe na de studie naar Canada kunt gaan om van daaruit op VWP weer terug te komen. Zie het laatste stuk van dit draadje: http://www.justanswer.com/immigration-l ... issue.html
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Visumwaiver is volgens mij geen optie. Ik meen dat topicstarter eerder een visum is geweigerd.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Hoezo dat dan? Ze studeert er nu toch, dat heeft toch niets met visumweigering te maken?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik meende me ook te herinneren dat Emmiepemmie enige tijd geleden een visum is geweigerd - voor een andere studie.

De immigratie advokaat on-line zegt overigens ook dat er altijd kans is, dat de in/uit Can. konstruktie niet werkt en dat degene die zo probeert terug de US in te gaan, toegang kan worden geweigerd. Dan sta je toch mooi in Canada. Ik neem aan dat het retourticket dat TS heeft, vanuit de US vertrekt.
Dus als ze inderdaad voor nog geen $ 300 een aantal weken langer kan blijven en daarvoor niet naar Canada hoeft te gaan (kost ook geld) met risico daaraan verbonden dat ze niet terug naar de US kan (en andere reisplannen moet gaan maken, kost nog meer geld) zou iok voor de Form I-539 gaan. (Die overigens ook geweigerd kan worden - maar dan staat Emmiepemmie tenminste niet in een ander land.)

Maar het ooit geweigerde visum maakt dacht ik dat de VWP route niet meer mogelijk is voor TS.
Laatst gewijzigd door USInsider op 04 nov 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ah, dat van die eerdere visumweigering had ik gemist; dan zal het inderdaad lastig worden.

@Oortje, de advocaat geeft slechts aan dat er geen garanties zijn; die zijn er nooit. Maar er zal misschien inderdaad wat meer interesse in haar zijn omdat ze zo snel het land weer in wil. Dat kan een indicatie zijn voor intentie tot een illegaal verblijf of illegale (studie)activiteiten. Dat is ook wat de advocaat aangeeft: ze zal duidelijk moet kunnen maken dat ze als toerist komt en dat ze ook weer weg gaat.

Maar goed, ik reageerde eigenlijk alleen maar omdat hier werd beweerd dat de constructie niet mogelijk was.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Emmiepemmie, waarom wil je eigenlijk 3 weken langer blijven? Waarom al die moeite ervoor?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En nu vind ik dit nog, dat alleen opgaat voor M-1 visums zo te lezen, op de website van ICE:

- Can I stay in the United States if my student visa has expired?
Yes, as long as you are student in good standing and have not violated your status, you may legally remain in the United States with an expired M-1 visa. As an M-1, you may stay for up to one year from the date you arrive in the United States, also according to your I-20 in SEVIS.

- What is automatic visa revalidation?
Automatic visa revalidation allows most M-1 students to take a trip of less than thirty days to countries contiguous to the United States and reenter on an expired visa provided you have proper documentation and have not applied for a new visa during the visit. This process revalidates your visa (making it eligible for the single trip), but does not renew it.
(Hier kan ik dus zelf geen touw aan vastknopen ....)

Maar er staat dan weer niet in deze info, wat de datum op de I-94 in dit verband betekent.

Ga ik echter naar de website van State Dep. dan staat er:

Under the automatic revalidation provision of immigration law, certain temporary visitors holding expired nonimmigrant visas who seek to return to the U.S. may be admitted at a U.S. port of entry by CBP, if they meet certain requirements, including, but not limited to the following:
- Nonimmigrants who departed the U.S. for brief travel to Canada, Mexico, or an adjacent island (for F and J nonimmigrants) for thirty days or less;
- Nonimmigrants with a valid (unexpired) admission stamp or paper Form I-94, Arrival/Departure Record, endorsed by DHS.

Nu worden alleen F en J non-immigrants genoemd.
Ook deze tekst is een toppunt van onduidelijkheid - voor mij.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Zoals ik het begrijp, mag je tijdens de 30-dagen periode nog steeds op je M1-visum het land in als je naar Canada of Mexico (of een van de eilanden) bent geweest (dat had ik aanvankelijk niet gedacht, maar hier staat dus dat het wel kan). Je visum is weliswaar verlopen, maar het wordt dan dus gereactiveerd bij binnenkomst, en het is geldig tot de datum op het stempel, dat neem ik aan de 30-dagen-na-verlopen-van-het-visum datum is.

Als je echter in de tussentijd een ander visum hebt aangevraagd, dan vervalt daarmee het recht om in de 30-dagen periode de VS in te reizen op je M1-visum. Dat is op zich interessant, want als ESTA (ik weet, het is nu niet aan de orde, maar stel dat) dan niet werkt, zou je misschien altijd nog op M1 binnen kunnen komen (als je jezelf tegen die tijd niet compleet verdacht hebt gemaakt dan).

Volgens mij is dit ongeveer wat er staat, en is de tweede quote gewoon niet helemaal volledig (dat wordt ook aangegeven).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mijn eerste punt is, wat betekent de I-94 stamp in dit geval.
Kan de I-94 stamp langer geldig zijn dan het M-1 visum plus de 30 dagen ?
Krijg je met een M-1 automatisch een I-94 voor een jaar ? Of is dat alleen als je studie een jaar is ?
Automatic visa-revalidation lijkt overigens meer op: ook al kreeg je single entry, als je naar Can. of Mex. gaat wordt het multiple entry. Het verlengt niet de periode die is toegestaan.

Ten tweede, mbt. Canada, stel je wilt niet teveel risico lopen en gaat 14 dagen into de grace period van 30 dagen naar Canada.
Na drie dagen ga je terug.
Krijg je dan inderdaad een VWP stempel goed voor 90 dagen plus een daarbij passende I-94 stamp ?
Of zegt de immigratieambtenaar - oh kijk je hebt nog 10 dagen op de grace van je M-1, dus ik geeft je een I-94 voor die tien dagen.
En als-ie dat zegt kun je dan zeggen: nou nee mijn bedoeling was een VWP stamp en 90 dagen op de I-94.

Tot we hier iemand vinden die daadwerkelijk dit scenario heeft doorlopen, blijft het gissen - wat mij betreft dan.

(Wat bedoel je met: de tweede quote is niet volledig.)
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik interpreteer dit toch anders. Tot max. dertig dagen mogen reizen lijkt mij niet hetzelfde als de 30 dagen periode na het beeindigen van je studie. Volgens de tekst kun je met een verlopen visum het land weer binnen komen met proper documentation. Normaliter als je visum verlopen is (maar je een geldige I-20 hebt) moet je bij het reizen naar het buitenland eerst een nieuw visum aanvragen voordat je de VS weer in mag. Volgens de automatic visa revalidation regel hoef je geen nieuw visum aan te vragen als je minder dan 30 dagen weg blijft en niet verder weg gaat dan een aangrenzend gebied. Ik neem aan dat "proper documentation" een geldige I-20 is.

Maar, als je in Canada op vakantie gaat nadat je studie is afgelopen vervalt zowel je I-20 als je visum, en mag je officieel niet meer terug de VS in.

Overigens, bij een M-1 of F-1 is de 'datum' op je I-94 toch 'D/S', oftewel: duration of stay. Je I-20 datum (en studie status) bepaalt of je in de VS mag zijn, en je visum datum bepaalt of je de VS in mag.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk toch duidelijk te lezen dat Can. en Mex. wel mogen. Zowel tijdens de studie als in de 30 dagen daarna.
Waar lees jij anders ?
Proper documentation zal eveneens ook een geldig paspoort betekenen.
Er staat op de I-94 datum dus D/S ipv. een datum ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 05 nov 2013, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

http://immigration.dinslaw.com/autoReva ... aRule.aspx

Goldenhills heeft denk ik gelijk. Re-entrance kan alleen als je een geldige I-20 hebt en een geldige I-94 (die nu is vervangen door een datumstempel in het paspoort).

Ik vraag me dan alleen nog af hoe dat werkt met dat jaar verlenging én wat de datumstempel dan zegt (ik neem aan dat die uitgaat van dat extra jaar).
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

oortjes schreef:(Wat bedoel je met: de tweede quote is niet volledig.)
Ik bedoelde dat stukje "not limited to the following". M1 wordt niet genoemd, maar lijkt hier ook bedoeld te worden.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

oortjes schreef:Ik denk toch duidelijk te lezen dat Can. en Mex. wel mogen. Zowel tijdens de studie als in de 30 dagen daarna.
Waar lees jij anders ?
Proper documentation zal eveneens een geldig paspoort betekenen.
In geval van USCIS interpreteer ik 'documentation' toch als uitgebreider dan alleen een geldig paspoort. Verder probeer ik vooral niet meer te lezen dan er naar mijn mening staat, uit voorzichtigheid. Ik interpreteer de 'automatic revalidation' regel als een versoepeling van de eis dat je je visum moet vernieuwen als deze verlopen is, maar je wel het recht hebt om een visum te ontvangen (zoals op basis van een geldige I-20). Dat is handig bijvoorbeeld als je in Detroit studeert en je wilt een weekendje naar Windsor terwijl je F-1 visum is verlopen.

Maar als je geen visum zou krijgen als je in NL bij het consulaat zou aankloppen, dan denk ik ook niet dat je in Canada gebruik kan maken van de automatic visa revalidation. Evengoed zou de tekst een stuk duidelijker kunnen :cry:
oortjes schreef:Er staat op de I-94 datum dus D/S ipv. een datum ?
Bij een F-1 in ieder geval wel; ik heb geen ervaring met een M-1.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sorry, niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde paspoort ook, niet ipv. uiteraard. Ik heb de tekst aangepast.

Dimona, de uitdrukking 'not limited to the following' vind ik in veel teksten - bij alles wat maaar enigszins een juridische kant heeft. Het is de in de US zo gebruikelijk slag om de arm. "We vertellen je dit, maar het kan ook dat zijn, je weet maar nooit !" Een disclaimer dus.

Ik begreep uit de tekst dat de regel dat je grace period vervalt zodra je de US verlaat, niet geldt wanneer je - in de grace period - naar Mexico of Canada gaat.
Dat zou ook logisch zijn, aangezien dagen in Can/Mex. doortellen in kader van een toegestane periode voor bezoek aan de US.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer