het is mogelijk voor buitenlanders om een auto in Amerika te kopen, maar je moet wel een staat uitzoeken waar je hem op je eigen naam mag zetten (geen idee of dat overal mag, maar ik denk niet dat dat het grootste probleem is in de meeste staten, getuige meerdere meldingen op dit forum).
het grote probleem was steeds de verzekering, en ik heb contact gehad met een verzekeraar, en de vraag voorgelegd of ik
A een NL auto mee kon nemen naar USA en die door hen verzekeren voor 6 maanden
B een USA auto kopen en daar 6 maanden rondrijden en daarna meenemen naar NL.
ik kreeg als antwoord het volgende: (vertaald)
Bedankt voor je interesse in Thum Insurance Agency LLC voor een quote over prijzen blablabla
Allereerst moet ik je vertellen dat wij GEEN buitenlandse auto's kunnen verzekeren om in Amerika te reizen. Wij kunnen uitsluitens buitenlandse campers (RV's) en 'motorhomes' verzekeren. (dus dat kan inderdaad hoe dan ook).
Dus in jou geval zou ik willen adviseren om een auto te kopen in Amerika. Wij verzorgen zowel WA als Allrisk verzekeringen voor buitenlanders die in Amerika willen rondreizen met hun auto die in Amerika gekocht is. Wij kunnen die verzekering zolang regelen als je rijbewijs (international driving permit EN gewoon NL rijbewijs OF US rijbewijs, welke van die 3 de kortste duur heeft kunnen ze verzekering leveren).
Wat moet ervoor gedaan worden:
1
ik heb een adres in Amerika nodig (ze geven 3 tips:
A het mag een adres van familie zijn (heb ik via mijn vrouw)
B het mag een adres van vrienden zijn (is soms wellicht te regelen via forum)
C het mag adres van dealer zijn waar je de auto koopt (dan kun je niet particulier kopen uiteraard))
ze geven erbij aand at de kosten van verzekering mede gebaseerd zijn op de locatie van waar je de nummerplaten heen stuurt (daarom moet je een adres hebben).
2
je moet alle mensen die in de auto gaan rijden noemen op het formulier (geen probleem)
die mensen mogen geen Amerikanen zijn
3
je moet de waarde van je auto doorgeven (geen punt natuurlijk, en vooral van belang neem ik aan bij All Risk)
het verzekeringskantoor zit trouwens in Minnesota
Ik kreeg een formulier toegestuurd dat de volgende zaken bevat die ik op moet geven:
1 naam van eigenaar auto
2 internationaal (Nederlands) adres
3 USA adres waar de nummerborden heen gestuurd kunnen worden
4 alle berijders van auto (naam/geboortedatum/sex/burgerlijke staat/International Drivers License nummer/jaren ervaring in autorijden/laatste 3 jaar overtredingen gemaakt met rijden/ongelukken gehad? (ik heb in de laatste 3 jaar 1x een snelheid-boete voor 6 km/p/u gekregen, als dat meetelt kan het natuurlijk zijn dat ze het al te risicovol vinden, dus dat is iets om rekening mee te houden!))
5 autoinformatie (bouwjaar/merk/model/4x4 auto ja/nee/ identificatienummer auto/waarde in US$/license plate number/staat (ik denk dat dit om huidige license plate gaat?))
6 tripinformatie wanneer moet de verzekering ingaan? en is het voor 3 maanden/6 maanden.
gezien het formulier heeft de positieve mail niets te maken met een uitzondering oid, want ze richten zich specifiek op wat ik nou net nodig heb. En omdat ze er een speciaal formulier voor hebben en het alleen voor buitenlanders is, denk ik dat ze deze service standaard bieden.
Nog 1 dingetje: ik heb geen idee hoe duur het zou gaan worden. Dat kan alles nog flink verpesten natuurlijk, maar omdat ik geen concrete auto op het oog heb (ik neig momenteel het sterkste naar een Landcruiser van Toyota, omdat ik er daar 1 heel graag van wil hebben om vanuit Nederland naar Azië te rijden bijvoorbeeld) heb ik de onderste informatie niet, en ik moet alles volgens mij compleet hebben voor ik een quote kan krijgen. En ik weet ook niet hoe lang alles duurt enzo, maar ik mail haar morgen nog even terug met wat extra vragen hierover. Het zou onacceptabel zijn voor mij om een maand of 2 in Texas te moeten wachten op registratie en plates en verzekering. Ik vind het niet erg om de auto vanuit Nederland goeddeels uit te zoeken, te 'reserveren' en of meteen na aankomst te kopen, en als je dan tijdelijke platen kunt krijgen en meteen verzekerd kan zijn, dan vind ik het al wel best. Geen probleem om vanuit Texas een maandje zuid-oost Amerika te bekijken en dan terug naar Texas om alles af te handelen en dan nog 5 maanden te hebben om de rest van Amerika te bekijken.

Ik ben dus positief maar wat vinden jullie ervan?