Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Supermarkten

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert

Re: Supermarkten

Bericht door USInsider »

RiverCola, je denkt dat je 'moeiteloos zou omschakelen'. Maar je verbleef in San F. - een behoorlijk Eur. georienteerde stad naar US begrippen.
En S.F. is grote stad, en heeft wijken waar mensen met aardig wat inkomen leven. Daardoor kunnen daar winkels met andere producten, van hogere kwaliteit, bestaan.
Maar de US, je hebt het zelf gezien, is ook Fresno, Bakersfield - en in mijn ogen is dat de echte US. In zo een plaats wonen, dat is 'omschakelen'.

Overigens, ik kan behoorlijke maaltijden op tafel zetten hier, daarover klaag ik niet. Hoewel mijn man streng op dieet is en weinig mag hebben. Dat haalt de lol een beetje weg uit het koken. De Indische prod. die hier worden genoemd kan ik kopen bij de Holl. kruidenier die hier komt. Het was vooral fijn weer eens echte ketjap manis in huis te hebben.

Maar het ond. ging over supermarts en dat ze zo groot zijn en dat er zoveel in staat. En dan is mijn reaktie, inderdaad, prima dat er niet voortdurend een karretje tegen je hielen wordt gereden. Maar qua aanbod: veel van hetzelfde en het merendeel eigenlijk niet voor menselijke consumptie geschikt naar mijn oordeel.
Het is vergelijkbaar met TV in de US. Oh wat veel kanalen ! denk je als je dat voor het eerst memaakt. Ja en ze zenden bijna allemaal dezelfde bagger uit. Mijn TIVO kijkt hier cable&network - want je kunt nooit weten. Ondertussen arriveert wat we wel kijken dankzij NetFlix in de brievenbus - of streamt.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Als ik naar een Albert Heijn in een klein Nederlands dorp ga, hebben ze ook geen kouseband en casave (Surinaamse vers-producten), geen verse gegrilde stukken vlees, geen gangpad vól met Japanse/Indonesische/Chinese producten en zie je dat het assortiment in z'n algemeen veel 'Ollandser is. Dus inderdaad, supermarkten passen hun assortiment aan op de omgeving. 1 Troost, áls ik al in de VS zou gaan wonen, zou ik dat alleen doen als ik in een internationaal georienteerde, stadse omgeving zou kunnen gaan wonen. Voor geen goud krijg je mij in een 'kleinstadje', ook hier in Nederland niet :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En ik weet wel zeker dat je het nooit in je hoofd zou halen bij mij om de hoek te komen wonen....
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik ben er geweest! We wilden naar een gek museum waarover ik in de Lonelyplanet had gelezen, iets met een door een kunstenaar zelf gebouwde grot of iets anders geks? Maar het was helaas dicht toen we er aankwamen. Toen hebben we in 'het centrum' een bak koffie gedronken bij de Starbucks en zijn doorgereden naar Yosemite NP.
gastxyz

Bericht door gastxyz »

De starbucks. Bah. Ik ga liever naar een lokaal koffietentje dan naar zo'n grootkapitalistische belastingontduiker.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Tjonge jonge.....
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi - je bedoelt de Underground Gardens van Forestiere. Hij was een Italiaanse immigrant en heeft iets van 40 jaar gebouwd aan zijn ideale habitat.
Ik moet zeggen dat het gezien de hitte hier zomers zeer tot de verbeelding spreekt, leven in koele catacombes. De Gardens zijn inderdaad een tijd gesloten geweest vanwege renovaties. Wij moeten er inderdaad nog een keer heen.

Maar ze zijn nu open ! Schroom niet nog een keer deze kant uit te komen ! Je kunt bij ons op de thee komen !

Ik ben overigens verbaasd dat je het centrum kon vinden, maar nog meer dat je er ook uit kon komen - ik verdwaalde er prompt de enkele keer dat ik er kwam.
Laatst gewijzigd door USInsider op 08 nov 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

:offtopic: Ik weet eerlijk gezegd niet of we in het echte centrum waren. Op basis van kaartje erheen gereden, maar het was nog redelijk vroeg op de dag en niet veel mensen op straat (behalve wat zwervers).

Zullen we maar weer terug naar de supermarkten, voordat het weer gierend uit de klouwen loopt? :wink: :lol:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oeps, hoewel winkeltjes in Underground Gardens, dat zou dus echt leuk zijn !
Laatst gewijzigd door USInsider op 09 nov 2013, 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

River Cola heeft wel gelijk. In Nederland hangt het er ook maar net af waar je woont hoe divers je aanbod is. Ik zie niet waarom dat in Amerika anders zou moeten zijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

RiverCola schreef:1 Troost, áls ik al in de VS zou gaan wonen, zou ik dat alleen doen als ik in een internationaal georienteerde, stadse omgeving zou kunnen gaan wonen. Voor geen goud krijg je mij in een 'kleinstadje', ook hier in Nederland niet :mrgreen:
Mijn omgeving is zeer internationaal; tijdens de internationale dag op de lagere school van mijn jongsten waan je je op een internationale school. Maar er zitten hier geen expats, ook geen grote (of kleine) internationale bedrijven, en afgezien van de Mexicanen, Chinezen en Koreanen is er ook niet echt een international scene o.i.d. De buitenlanders zoeken elkaar niet op, spreken allemaal Engels en je merkt ook pas dat het er zoveel zijn als dat een thema is op school ofzo. Mijn vriendenkring bestaat bijna uitsluitend uit Amerikanen, met hier en daar iemand uit Azië (Nederlanders ken ik hier niet eens). Heel anders dan als je rondloopt in Washington D.C., waar je allerlei talen hoort. Ik denk dat supermarkten hier niet eens in de gaten hebben dat ze zeer succesvol zouden kunnen zijn met een paar internationale tintjes in hun aanpak.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:River Cola heeft wel gelijk. In Nederland hangt het er ook maar net af waar je woont hoe divers je aanbod is. Ik zie niet waarom dat in Amerika anders zou moeten zijn.
Maar in Nederland woont iedereen in de buurt van een stad met bijbehorend gevarieerd aanbod, al klaagde mijn moeder jaren geleden al over de al maar toenemende eenheidsworst van Hema, kruidvat, v&d, weet ik veel wat, waardoor ieder stadscentrum er tegenwoordig hetzelfde uitziet.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Het is al vaak gezegd maar wat heeft het voor zin om een olifant met een konijn te vergelijken? In Nederland moet je ook relatief gezien verder rijden voor bepaalde producten als je niet in de buurt van een stad woont. In Amerika net zo alleen dat rijden is verder omdat het land groter is. Lijkt me logisch verhaal.

Ik snap wel wat je zegt dimona maar de concurrentie is echt moordend. Volgens mij doen ketens als Walmart enzo best wel flink onderzoek naar de do's en don'ts qua producten in hun winkels. Ik vind het zelf dan ook altijd heel erg leuk om te zien dat als ik een Walmart in Vegas binnenstap ik een compleet ander aanbod zie dan een Walmart in Mississippi bijvoorbeeld. Hier liggen de winkels nu vol met fanzooi van bijvoorbeeld Duck Dynasty maar ik kan me zo voorstellen dat de Walmarts in het Noorden van het land daar amper iets van verkopen.

Ik denk echt dat dezelfde trend aan de gang is in beide landen namelijk dat de "kleine zelfstandigen die durven anders te zijn qua producten" steeds meer te lijden hebben onder de grote jongens steeds meer bepalen wat er op tafel komt omdat ze het veel goedkoper kunnen aanbieden. Dat is spijtig maar wel een logisch gevolg van ons eigen koopgedrag. Veel Amerikanen klagen steen en been dat zoveel producten uit China komen. Maar ondertussen kopen ze wel al die rotzooi uit China omdat het veel goedkoper is dan dingen die in Amerika gemaakt zijn. Dan gooi je toch feitelijk je eigen glazen in?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ben het met je eens - maar hebben USers keus dan in dit opzicht ? Methinksnot.

WalMart staat bekend als een retailer die leveranciers tot in het onmogelijk afknijpt waar het de prijzen betreft.

Ik heb hier inderdaad een aantal kleine zelfstandigen kapot zien gaan in heel korte tijd, oa. een bakker.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

De concurrentie speelt ongetwijfeld een rol in dit verhaal. Ik ben niet de enige die zich afvraagt hoe 6 grote supermarkten in een straal van een paar mijl eigenlijk kunnen bestaan. Ze zoeken alle zes exact hetzelfde publiek; misschien is het gebrek aan diversiteit daar wel een gevolg van. Al zou ik zelf denken: zoek dan juist de niche waar nog niemand in is gedoken, maar dat zal wel het onvermogen zijn van megaketens als Walmart, Safeway en Giant. Die zijn de verfijning grotendeels voorbij denk ik, en moeten het vooral hebben van schaalvoordelen. Het zou me niet eens verbazen als ze op- en overslagloodsen zouden blijken te delen in de minder bevolkte gebieden.

Maar het suffe is: minder dan een jaar geleden is hier dus die zesde supermarkt geopend; dat is toch niet te geloven? Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa is er een voor mij veel begrijpelijkere planning van dit soort zaken.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Iemand schreef 'dat je bepaalde dingen niet kunt verwachten in kleinere plaatsen'. Maar waar ik woon leven in de 'greater area' bijna een miljoen inwoners. Het is de 5e stad qua grootte in CA, en de 42e in de hele US. Dat is niet een kleine plaats - hoewel het is een achteraf plaats.
Ik denk dat ligging en bevolkingssamenstelling er veel meer mee te meken hebben.
Ik ben in beduidend kleinere plaatsjes geweest met stukken betere winkels.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja Oortjes, dat is ook wat ik probeerde te zeggen. Ik woon hier in een van de dichtstbevolkste regio's van de VS, in een rijke county met een goed scorend schoolsysteem en een hoge diversiteit. Op papier zouden alle ingredienten voor een divers winkelaanbod aanwezig moeten zijn, maar helaas.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat verbaasd mee wat. Het is dus niet so simpel als 'beter gesitueerde omgeving betekent betere winkels met meer aanbod'. Er spelen duidelijk andere factoren.
Laatst gewijzigd door USInsider op 09 nov 2013, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Daarentegen woon ik in datzelfde dichtbevolkte gebied en kan vrijwel alles krijgen wat ik maar wil, behalve echt Nederlandse produkten. De Vietnamese supermarkt, die die een tijdlang verkocht hield daarmee op, want niet genoeg animo en produkten waren meestal ver over hun uiterste verkoopdatum als wij daar iets wilden kopen (toegegeven gingen we er zelden heen). Vraag en aanbod, duidelijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Toen ik in IL woonde, in de buurt van Chicago, waren er inderdaad meer Ital. produkten in sommige supermarts, van lokale leveranciers.
Ik herinner me cassata- en spumoni-ijs, en dat was dan verpakt in vetvrij papier met een etiketje erop. Duidelijk kleinere productie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer