Via google hier terecht gekomen, en een hoop zitten lezen op het forum. Mijn persoonlijke situatie vind ik hier niet terug; Vandaar mijn vraag;
In 2006 heb ik op een taakstrafzitting een werkstrafaanbod van 60u geaccepteerd voor internetoplichting. (

Dat het allemaal niet had moeten gebeuren en anders had kunnen lopen weet ik wel daar hoef ik geen wijze lessen meer over...
LET OP: ik ben dus NIET veroordeeld door een rechter; Er is geen vonnis. Het betreft een officierszitting. (Dit wist ik niet meer precies. Het is lang geleden, ik was jong, onder de indruk van de situatie en ik had geen idee wie ik voor me had tijdens die zitting.)
Ik heb getracht het VWP te doorlopen maar moest op een gegeven moment toch ja antwoorden op de vraag: "ever been arrested... etc etc."
Dus online een DS160 invullen en naar het consulaat in AMS.
Daar aangekomen werd mij verzocht op een A4tje de situatie uit te leggen, en alle mogelijke informatie te vermelden die ik wist. (Of ik voor een rechter stond destijds etc etc.)
Na dit gedaan te hebben mocht ik weer 10minuutjes gaan zitten, om vervolgens weer naar het loketje te mogen.
Daar kreeg ik te horen dat ze officiële papieren van de zaak wilde hebben, ze vragen om een "aantekening mondeling vonnis". en dat moest door een beëdigd vertaler naar het Engels worden vertaald.
Navraag bij de rechtbank leerde mij dat de zaak nooit tot een zitting was gekomen en dat er dus ook geen vonnis in het dossier was opgenomen. De gevraagde verklaring konden ze me dus niet verschaffen.
Na nog wat briefverkeer heb ik inmiddels een verklaring van de senior parketsecretaris die mij destijds de straf heeft aangeboden. Hierin verklaart deze dat ik op zitting ben verschenen, waarom ik moest komen, dat ik een taakstraf heb geaccepteerd, slachtoffer schadeloos gesteld, taakstraf voldaan.
Ook wordt nogmaals vermeld dat de zaak niet bij een rechter op openbare zitting is geweest, dat het een officierszitting was, en dat dit kan worden gezien als "lichtere vorm van afdoening".
Deze brief heb ik laten vertalen (sworn translation) en per mail moeten doorsturen aan het consulaat.
Dit was eergisteren, en ik hoor tot nu toe niet veel meer van ze, niet eens een bevestiging van ontvangst.
In afwachting van mijn lot komen bij mij de volgende vragen boven:
- Had ik wel een visum moeten aanvragen met mijn situatie?
- Zal ik wel een visum krijgen gezien de situatie? (Ik heb nog niets hoeven aantonen over werk, vermogen, woning, banden in NL etc.)
- Wat zullen de volgende stappen zijn die ondernomen moeten worden denken jullie?
Tickets voor van de zomer zijn al geboekt (kon aanbieding niet laten lopen) dus ik hoop wel dat het goed komt allemaal.
Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.