Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Had ik wel een visum moeten aanvragen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
KHUSA
Amerika-ontdekker

Had ik wel een visum moeten aanvragen?

Bericht door KHUSA »

Goedemiddag Allen,

Via google hier terecht gekomen, en een hoop zitten lezen op het forum. Mijn persoonlijke situatie vind ik hier niet terug; Vandaar mijn vraag;

In 2006 heb ik op een taakstrafzitting een werkstrafaanbod van 60u geaccepteerd voor internetoplichting. ( :oops: ) Laten we het op een misverstand houden.
Dat het allemaal niet had moeten gebeuren en anders had kunnen lopen weet ik wel daar hoef ik geen wijze lessen meer over...
LET OP: ik ben dus NIET veroordeeld door een rechter; Er is geen vonnis. Het betreft een officierszitting. (Dit wist ik niet meer precies. Het is lang geleden, ik was jong, onder de indruk van de situatie en ik had geen idee wie ik voor me had tijdens die zitting.)

Ik heb getracht het VWP te doorlopen maar moest op een gegeven moment toch ja antwoorden op de vraag: "ever been arrested... etc etc."
Dus online een DS160 invullen en naar het consulaat in AMS.
Daar aangekomen werd mij verzocht op een A4tje de situatie uit te leggen, en alle mogelijke informatie te vermelden die ik wist. (Of ik voor een rechter stond destijds etc etc.)
Na dit gedaan te hebben mocht ik weer 10minuutjes gaan zitten, om vervolgens weer naar het loketje te mogen.
Daar kreeg ik te horen dat ze officiële papieren van de zaak wilde hebben, ze vragen om een "aantekening mondeling vonnis". en dat moest door een beëdigd vertaler naar het Engels worden vertaald.

Navraag bij de rechtbank leerde mij dat de zaak nooit tot een zitting was gekomen en dat er dus ook geen vonnis in het dossier was opgenomen. De gevraagde verklaring konden ze me dus niet verschaffen.
Na nog wat briefverkeer heb ik inmiddels een verklaring van de senior parketsecretaris die mij destijds de straf heeft aangeboden. Hierin verklaart deze dat ik op zitting ben verschenen, waarom ik moest komen, dat ik een taakstraf heb geaccepteerd, slachtoffer schadeloos gesteld, taakstraf voldaan.
Ook wordt nogmaals vermeld dat de zaak niet bij een rechter op openbare zitting is geweest, dat het een officierszitting was, en dat dit kan worden gezien als "lichtere vorm van afdoening".

Deze brief heb ik laten vertalen (sworn translation) en per mail moeten doorsturen aan het consulaat.
Dit was eergisteren, en ik hoor tot nu toe niet veel meer van ze, niet eens een bevestiging van ontvangst.
In afwachting van mijn lot komen bij mij de volgende vragen boven:

- Had ik wel een visum moeten aanvragen met mijn situatie?
- Zal ik wel een visum krijgen gezien de situatie? (Ik heb nog niets hoeven aantonen over werk, vermogen, woning, banden in NL etc.)
- Wat zullen de volgende stappen zijn die ondernomen moeten worden denken jullie?

Tickets voor van de zomer zijn al geboekt (kon aanbieding niet laten lopen) dus ik hoop wel dat het goed komt allemaal.

Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.
dimona
Amerika-expert

Re: Had ik wel een visum moeten aanvragen?

Bericht door dimona »

Het antwoord op de vraag of je wel of geen visum had moeten aanvragen, is afhankelijk van degene aan wie je het vraagt. Het is een beetje een schimmig gebied, waarbij de Amerikanen iets van je willen weten waarbij ze hopen op jouw eerlijkheid (want ze hebben normaal gesproken geen mogelijkheid om je antwoord te controleren).

Maar goed, in feite maakt dat nu allemaal niet uit, want ze kennen je inmiddels en er is nu geen weg meer terug. Als je naar de VS wilt, dan ben je afhankelijk van dat visum. Ik zie het niet direct somber in; ze hebben je visumaanvraag immers niet direct afgewezen, iets wat de laatste tijd wel regelmatig gebeurt (afgaande op de berichten op dit forum). Ik zou het nog een paar dagen de tijd geven en dan eens bellen.

Wat bedoel je trouwens met "per mail"? Ik kan me voorstellen dat ze in dit geval het originele gewaarmerkte document in handen willen hebben, dus ik ben nieuwsgierig naar de instructies die je daaromtrent gekregen hebt.
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

In het briefje van het consulaat (wat ik meekreeg) met de vraag om meer informatie stond: "When you've arranged the above, contact us at [emailadres] for further instructions"
Ik heb een mailtje gestuurd dat ik de gevraagde zaken geregeld heb, en kreeg als antwoord: "please scan this document to this mailaddress"
Dit heb ik gedaan, en heb sindsdien niets meer gehoord. Nog een mail erachteraan gedaan of ze het in goede orde ontvangen hebben, maar geen reactie.
(Is ook nog maar 2 dagen geleden, maargoed een beetje vriendelijkheid kan er blijkbaar niet vanaf.)
Telefonisch kun je ze niet bereiken volgens mij; Er is alleen een afspraken-lijn a € 15,= per gesprek.

Het originele gewaarmerkte document, incl mijn bewijzen van binding in Nederland kunnen ze krijgen als ze willen, ik wil er ook best nog eens voor naar AMS komen, als ik mijn visum maar krijg. :?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hebben ze je paspoort daar gehouden, of kreeg je alles weer mee terug?

Ik zou het gewoon nog even afwachten. Vriendelijkheid is niet het handelsmerk van Amerikaans overheidspersoneel dat zich bezig houdt met immigratiezaken.
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

Paspoort en al mn papieren mocht ik mee terug nemen.
Enige wat ze daar hebben gehouden is mijn DS160 formulier met aan geniete pasfoto...

Ik denk dat ik sowieso terug moet naar het consulaat mocht ik een visum krijgen, al is het maar voor nog een interview, maar ik ben zo benieuwd wat ze nu aan het doen zijn.... :?:

edit: heeft het zin om (volgende week bijvoorbeeld) te bellen a € 15,= of kunnen die mensen aan de telefoon niets betekenen voor je?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik zou even wachten. Wanneer heb je dat visum nodig ?

Ik weet niet wat de procedure is, maar als de info eerst doorgaat naar Dep. of State in de US kon het wel eens een lange zit worden.
Ook is het mogelijk dat het consulaat aanvullende informatie gaat opvragen over jou en over de zaak bij het Justitieel Register. Dan hangt het er vanaf hoe druk ze zijn op dit moment en hoe snel de Ned. ambtelijke molen kan draaien.

Probleem is niet zozeer de taakstraf denk ik, maar het feit dat het met het internet van doen had. Mensen die via het internet proberen iemand of een bedrijf op te lichten, of gegevens proberen te pakken te krijgen om daarmee, enz. enz. dat wordt uiteraard toch strenger bekeken dan iemand die met een slokje teveel op het een prima idee leek een autospiegeltje af te breken om zo een souvenir van die leuke avond te hebben.

Er zijn in het verleden andere deelnemers geweest die vanwege een arrestatie/veroordeling een visum moesten aanvragen. Als ik me goed herinner heeft die persoon enige maanden moeten wachten op de uitslag.
Ik zou over ong. twee weken emailen en vragen of men meer documentatie nodig heeft voor jouw zaak. Krijg je geen antwoord daarop dan inderdaad bellen.

Daarbij even een waarschuwing: onderschat dit niet. Je zult behoorlijk schuldbewust en nederig en smekend moeten overkomen op de consulaire medewerkers. USers zien je graag 'eating crow'.
Laatst gewijzigd door USInsider op 21 nov 2013, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hallo KHUSA, wees welkom hier. Wat gebeurd is is gebeurd en kan niet meer teruggedraaid worden. Je zal inderdaad een visum moeten aanvragen. Zoals dimona zegt is zoiets helaas geen zwartwit verhaal. maar ik las jouw posts en wilde je wel een advies meegeven.
KHUSA schreef:Laten we het op een misverstand houden.
KHUSA schreef:(Is ook nog maar 2 dagen geleden, maargoed een beetje vriendelijkheid kan er blijkbaar niet vanaf.)
Hoe begrijpelijk beide statements ook zijn, laat ze achterwege als je op het consulaat bent. Daar zeg je niets over vriendelijkheid of onvriendelijkheid en is jouw misdrijf in het verleden een hele stomme fout geweest, waar je van geleerd en zal je nu zoiets nooit meer doen. Het daar een misverstand noemen levert een grote kans op dat jouw visumaanvraag wordt afgewezen.
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

oortjes schreef:Ik zou even wachten. Wanneer heb je dat visum nodig ?
Zomervakantie; juli / augustus
oortjes schreef:Als ik me goed herinner heeft die persoon enige maanden moeten wachten op de uitslag.
Ik zou over ong. twee weken emailen en vragen of men meer documentatie nodig heeft voor jouw zaak. Krijg je geen antwoord daarop dan inderdaad bellen.
Enige maanden? Nu heb ik gelukkig nog even tijd, maar enige maanden is nogal lang, niet?!
Daarbij staan de hotels, autohuur, en excursies momenteel 'on hold' tot ik meer duidelijkheid heb, zo ook voor mijn reisgezelschap.
Om 'uitverkocht' voor te zijn, (met name de hotels) willen we wel graag de rest in orde maken...
Als ik dit op voorhand allemaal had geweten had ik wel een ander land gekozen, of gewoon "nee" ingevuld. :x

Welk telefoonnummer moet ik hebben dan? gewoon die belachelijk dure afspraken-lijn?
Hockey schreef: Hoe begrijpelijk beide statements ook zijn, laat ze achterwege als je op het consulaat bent. Daar zeg je niets over vriendelijkheid of onvriendelijkheid en is jouw misdrijf in het verleden een hele stomme fout geweest, waar je van geleerd en zal je nu zoiets nooit meer doen. Het daar een misverstand noemen levert een grote kans op dat jouw visumaanvraag wordt afgewezen.
Ik had bij mijn bezoek al meteen de indruk dat vriendelijk glimlachen, hoofdje lichtelijk buigen, en zo min mogelijk denken de beste gang van zaken was om kans te maken op een visum. Belachelijk dat het zo moet, maar goed... als je iets wilt zul je even moeten doorbijten. Dat is het probleem niet.

Ik ga het een weekje of 2 aanzien, en dan zal ik ze weer eens benaderen.
ondertussen houd ik stiekem al rekening met een grote verliespost (vliegtickets)... :sadcry:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik hoop dat je IRL een beetje minder arrogant overkomt.

In ieder geval staat het allemaal netjes op de site van het consulaat:
How long does it take to get a visa?
Due to the requirements of biometric processing, we cannot provide same-day issuance. Please plan to be without your passport for at least three working days after your interview to allow for visa issuance and return. Some applicants may be subject to additional clearances or administrative procedures that may add additional processing time. Most administrative processing is resolved within 60 days of the visa interview. When administrative processing is required, the timing will vary based on individual circumstances of each case. In these cases passports will be returned at the time of the interview and the applicant will be contacted when their case has reached conclusion. A more detailed explanation of additional administrative processing requirements can be found on the State Department website.
En vooral
Prospective travelers should apply early for their visa, well in advance of the anticipated travel date.

The Consulate General advises applicants not to make travel commitments or purchase tickets until the visa has been received.
http://amsterdam.usconsulate.gov/apply-step-one.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

kastelke schreef:Prospective travelers should apply early for their visa, well in advance of the anticipated travel date.

The Consulate General advises applicants not to make travel commitments or purchase tickets until the visa has been received.
Ben me ervan bewust dat je geacht wordt te wachten op een visum alvorens tickets te kopen.
Ik heb TOCH tickets gekocht omdat ik een afwijzing vanwege mijn strafregister niet relevant achtte.
Inmiddels ben ik iets minder zeker van mijn zaak en houd ik, zoals ik dus al zei, stiekem rekening met een verliespost.
Daar zeur ik verder niet over, de schuld hiervan leg ik niet bij het consul. Dit was een vooraf bekend risico.
Je citaat in deze heeft voor mij dan ook geen meerwaarde. Maak je vooral ook niet druk over hoe ik overkom IRL, ik weet me best nederig op te stellen tegenover een stel machtsbeluste asociale ambtswerkers, maar voel geen drang dit gedrag op dit forum door te zetten. :)
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

Important Notice: Before making inquiries about status of administrative processing, applicants or their representatives will need to wait at least 60 days from the date of interview or submission of supplemental documents, whichever is later.
http://travel.state.gov/visa/a_zindex/a ... _4353.html

Lees dit net voor het eerst, dus zal nog tot 17 januari moeten wachten tot ik überhaupt MAG informeren naar mijn case.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik voel sympathie voor je probleem - dat begonnen is omdat je eerlijk was over een misser in het verleden. Punt voor jou.
Ook ik heb ervaring met onvriendelijkheid op het consulaat.
Maar de consular officers moeten kaf van koren scheiden en daarbij een lijn trekken zodat alle applicanten op gelijk wijze worden behandeld.
Dat is geen makkelijke klus.
Want de vraag is niet alleen 'wat heb je gedaan ?' maar ook 'wat ben je mogelijk van plan in de nabije toekomst en wat heeft jouw bezoek aan de US daar mogelijk mee te maken ?'
Ik ken je omstandigheden niet - kon je voldoende binding met Ned. aantonen middels een huis, een baan of werk, relaties, enz. ?

Ik woon in de US, weet uit ervaring inmiddels hoe een enorme gecompliceerde bureaucratie hier gecreeerd is, vooral op Fed. niveau. Voor ieder detail van het leven bestaat er een formulier.
Het consulaat moet werken in een gecompliceerde structuur en dat is nu eenmaal iets dat tijd kost. Het VWP is door de US gecreëerd om die work-load te verminderen zowel als om grote groepen would-be bezoekers aan de US de moeizame en dure weg van het visum-aanvragen te besparen. Helaas voor sommigen kwalificeren ze niet meer voor deze manier van toegang krijgen. Zelf denk ik dat de regels te strak gesteld zijn, en misschien dat er aanpassingen komen op termijn. Maar daar heb jij nu niets aan.

Overigens je kunt best al informeren denk ik of je formulieren goed zijn aangekomen en voldoende zijn.
Hierbij nog wat meer info:

How to Check the Status of Pending Case
Please visit the Consular Electronic Application Center (CEAC) website at https://ceac.state.gov/CEACStatTracker/Status.aspx to check the status of your visa application. You will need to input the barcode number (application ID) from your DS-160 application to access your case. If your visa application requires administrative processing we will not be able to adjudicate your visa application until the processing is complete.
If your application was temporarily refused pending the submission of supplemental information, please check the status of your case no sooner than three to five business days after providing the requested information.
To request your barcode number, please contact the Non-Immigrant Visa unit via their web form.

De periode tot juli/augustus is nog behoorlijk, je bent er gelukkig aardig op tijd bij - dus de kans dat het lukt is groot.
Had je een kopietje gemaakt van je Form DS-160 ?

Ik leees in bovenstaande ook: temporarily refused pending supplemental information - dat is denk ik jouw situatie - en dat is vlgs. mij iets anders dan Administrative Processing. AP is wat gebeurt als je visum bijna rond is en het consulaat/Dep. of State op het laatste moment besluit dat men toch eerst (nog) meer wil weten. Een kans die iedereen loopt die een visum aanvraagt.
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

Bedankt voor je uiteenzetting oortjes. Eerlijk duurt altijd het langst, en zo blijkt, duurt het nog iets langer...
Ik ga morgen meteen naar de status van mijn aanvraag kijken.

Het gekke is dat ze me niet naar bewijzen hebben gevraagd. De enige vragen die ik kreeg waren:
- wat doe je voor werk (sales)
- hoe lang doe je dat al (7jr)
- hoe lang ben je samen met je vriendin (3jr)
- wat doet zij voor werk (verpleegster)
- heb je een koophuis (ja)
- wat is er gebeurd, waarom heb je een aantekening in het strafregister

Op alle vragen heb ik mondeling antwoord gegeven. Bewijzen (die ik wel bijhad) werden niet gevraagd.
Hij draaide zich om, overlegde met een collega, ik mocht terug gaan zitten.
Toen ik voor de 2e keer mocht komen werd een papiertje onder het raampje gefrommeld met de vraag om meer info.

Zou ik nog eens naar het consulaat moeten komen, of is het ook mogelijk een visum te krijgen zonder nogeens langs te moeten? Ik verwacht het eerste. Kost dat dan weer €128? Dat zou wel flauw zijn. Het is tenslotte nog een en dezelfde aanvraag/zaak.

Wachten duurt lang, maargoed je komt nu eenmaal niet zomaar het beloofde land in blijkt.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je zult weer langs moeten inderdaad en het is mogelijk dat je opnieuw moet betalen als men het als een nieuwe aanvrage ziet.
Wat voor 'papiertje' heb je gekregen ? Een Form 212-g ? en welke kleur ?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik weet niet of ze vaak naar bewijzen vragen, maar ik vind het op zich niet raar dat je niets hebt hoeven laten zien. Je verhaal zal vermoedelijk geloofwaardig over zijn gekomen.

Je zult zeker nog terug moeten naar het consulaat om het visum te kunnen bemachtigen, al was het maar omdat ze je paspoort daarvoor nodig hebben (en ik heb nog nooit gehoord van iemand die zijn paspoort kon opsturen). Geen idee of ze je nog een keer laten betalen; ik zou het behoorlijk flauw vinden, maar als je op het ergste voorbereid bent, kan het alleen maar meevallen.
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

oortjes schreef:Je zult weer langs moeten inderdaad en het is mogelijk dat je opnieuw moet betalen als men het als een nieuwe aanvrage ziet.
Wat voor 'papiertje' heb je gekregen ? Een Form 212-g ? en welke kleur ?
Gewoon een wit A4-tje met 20 regels tekst. Geen officieel document ofzo.
Het heeft geen formuliernummer o.i.d.
dimona schreef:Ik weet niet of ze vaak naar bewijzen vragen, maar ik vind het op zich niet raar dat je niets hebt hoeven laten zien. Je verhaal zal vermoedelijk geloofwaardig over zijn gekomen.
Je zult zeker nog terug moeten naar het consulaat om het visum te kunnen bemachtigen, al was het maar omdat ze je paspoort daarvoor nodig hebben (en ik heb nog nooit gehoord van iemand die zijn paspoort kon opsturen). Geen idee of ze je nog een keer laten betalen; ik zou het behoorlijk flauw vinden, maar als je op het ergste voorbereid bent, kan het alleen maar meevallen.
Leek mij ook logisch dat ik nog eens terug zou moeten. Ik bereid me inderdaad maar op het ergste voor, dan kan het alleen maar meevallen...
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

oortjes schreef:How to Check the Status of Pending Case
Please visit the Consular Electronic Application Center (CEAC) website at https://ceac.state.gov/CEACStatTracker/Status.aspx to check the status of your visa application. You will need to input the barcode number (application ID) from your DS-160 application to access your case. If your visa application requires administrative processing we will not be able to adjudicate your visa application until the processing is complete.
If your application was temporarily refused pending the submission of supplemental information, please check the status of your case no sooner than three to five business days after providing the requested information.
To request your barcode number, please contact the Non-Immigrant Visa unit via their web form.
Geeft:
Application Error
An unexpected error has occurred while processing your previous request. The error has been reported to the site administrator; no further action is required.
:roll:
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

Vandaag werkt het wel:
U.S. Department of State
NONIMMIGRANT VISA APPLICATION
Administrative Processing
Application ID or Case Number: *******
Case Creation Date: 31-Oct-2013
Status Updated Date: 31-Oct-2013

Your visa case is currently undergoing necessary administrative processing. This processing can take several weeks. Please follow any instructions provided by the Consular Officer at the time of your interview. If further information is needed, you will be contacted. If your visa application is approved, it will be processed and mailed/available within two business days.
Afwachten maar weer.
Zouden ze ook contact opnemen indien het visum wordt afgewezen?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Geen idee - want steeds meer gaat electronisch. Ik denk dat je regelmatig moet kijken wat de status is. Op een gegeven moment zal het wel 'denied' of 'pending' of 'approved' worden.
Maar we hebben nu Thanksgiving, dan SintN., dan Kerst en dan Oud en Nieuw. Dus er vallen de nodige werkdagen af de komende periode. Aan de andere kant, omstreeks deze tijd zal het aantal aanvragen voor een B-visum niet op het toppunt zijn.
Als je over twee maanden alleen nog maar de nu al aanwezige data ziet staan, zou ik bellen. Ook als je binnenkort 'pending' krijgt en dat blijft zo (maar misschien doen ze niet aan 'pending', gaan ze meteen door naar denied of approved.)
Stel dat je 'approved' krijgt wacht dan twee weken en als je niets hebt gehoord, ga bellen.

Maar je moet een oproep voor een visum gesprek krijgen. Want je hebt je paspoort niet hoeven achtergelaten en dat hebben ze toch nodig - bij mijn weten - om het visum er in aan te brengen - zoals Dimona ook al aangaf.

In ieder geval weet je nu dat je papieren zijn aangekomen en dat je zaak in behandeling is. Ik hoop op succes !
KHUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door KHUSA »

Zojuist ook per mail een reactie op mijn vraag gekregen; zijn de papieren in goede orde ontvangen?

"Yes we have but not yet had the opportunity to review"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer