Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Het Centrale ESTA topic (deel II)
Re: Het Centrale ESTA topic (deel II)
Jaap, ik hoop dat je inziet dat je een serieus probleem hebt. Het lijkt me uitgesloten dat ze je met die toegekende ESTA het land binnenlaten als je een visumweigering op je naam hebt staan. Als de ESTA-aanvraag dateert van vóór de visumweigering, dan is deze nu niet meer geldig. Één van de weinige opties die je nu hebt, is nogmaals proberen een visum te bemachtigen, maar je zult voor een andere aanpak moeten kiezen. Ze zullen willen horen wat jouw bindende factor met Nederland is (die zie ik niet in jouw verhaal). Trouwen is een andere optie. Als je het er voor over hebt, dan is het misschien raadzaam om met een immigratie-advocaat in zee te gaan.
De ESTA had ik al. Dacht lijkt me wel handig een visum, hoef ik niet zo op die 90 dagen te letten...
Afgelopen maandag visum geweigerd. Kan het niet geloven dat het gevolg nu is dat ik helemaal niet meer kan reizen..
Bij de weigering kreeg ik alleen een standaardbrief waar ik de reden van afwijzing zou kunnen vinden. Daar moest ik het mee doen. Geen mondelinge verklaring o.i.d.
In mijn eigen ogen een vrij algemene brief waarin niet specifiek terug te vinden is wat nu de focus van afwijzing was..
Staat o.a. in: geen sterke banden met een land buiten de VS en/of geplande activiteiten niet toegestaan, niet zeker van verlaten VS na goedgekeurde tijdelijke verblijf etc., art 214 (b)
Afgelopen maandag visum geweigerd. Kan het niet geloven dat het gevolg nu is dat ik helemaal niet meer kan reizen..
Bij de weigering kreeg ik alleen een standaardbrief waar ik de reden van afwijzing zou kunnen vinden. Daar moest ik het mee doen. Geen mondelinge verklaring o.i.d.
In mijn eigen ogen een vrij algemene brief waarin niet specifiek terug te vinden is wat nu de focus van afwijzing was..
Staat o.a. in: geen sterke banden met een land buiten de VS en/of geplande activiteiten niet toegestaan, niet zeker van verlaten VS na goedgekeurde tijdelijke verblijf etc., art 214 (b)
@Jaap1965, je kan opnieuw een visum aanvragen, maar je zal met voldoende onderbouwing moeten komen om aan te tonen dat je banden met Nederland hebt, het verblijf kan betalen en niet zal gaan werken als je in de VS bent. En zo te lezen twijfelde men op het consulaat aan al die zaken.
Is het mogelijk om bezwaar te maken tegen de visumafwijzing?
Anders kun je er idd voor kiezen om een nieuwe visumaanvraag te doen. Je zult dan idd moeten aantonen dat je sterke banden met Nederland heb. Je moet dan denken aan familieleden die in Nederland wonen, een koopwoning, wellicht het aanhouden van een huurwoning, studie of werk (je had het over een sabbatical, als dat via werk is dan zou het bijv. helpen om een verklaring van de werkgever te krijgen dat je dienstverband gewoon doorloopt en dat je na je sabbatical weer geacht wordt om te werken). Als je niet kunt aantonen dat je (sterke) banden met Nederland hebt, dan gaan ze idd denken dat je in de USA zult blijven. Bij een korter verblijf in de USA is het wellicht makkelijker om aan te tonen dat je terug zult keren. Je kunt dan bijv. ook laten zien dat je afspraken hebt staan, denk aan tandarts (ik noem maar wat).
Moest je ook iets vertellen over je plannen in de USA? Als jij van plan bent een jaar te blijven, maar je hebt nog geen uitgestippeld plan over hoe je je tijd daar wilt doorbrengen, dan is dat ook een aanwijzing dat je waarschijnlijk niet de toerist gaat uithangen.
Succes...
Anders kun je er idd voor kiezen om een nieuwe visumaanvraag te doen. Je zult dan idd moeten aantonen dat je sterke banden met Nederland heb. Je moet dan denken aan familieleden die in Nederland wonen, een koopwoning, wellicht het aanhouden van een huurwoning, studie of werk (je had het over een sabbatical, als dat via werk is dan zou het bijv. helpen om een verklaring van de werkgever te krijgen dat je dienstverband gewoon doorloopt en dat je na je sabbatical weer geacht wordt om te werken). Als je niet kunt aantonen dat je (sterke) banden met Nederland hebt, dan gaan ze idd denken dat je in de USA zult blijven. Bij een korter verblijf in de USA is het wellicht makkelijker om aan te tonen dat je terug zult keren. Je kunt dan bijv. ook laten zien dat je afspraken hebt staan, denk aan tandarts (ik noem maar wat).
Moest je ook iets vertellen over je plannen in de USA? Als jij van plan bent een jaar te blijven, maar je hebt nog geen uitgestippeld plan over hoe je je tijd daar wilt doorbrengen, dan is dat ook een aanwijzing dat je waarschijnlijk niet de toerist gaat uithangen.
Succes...
Dank voor alle antwoorden en reacties!
Ik ga mij beraden
Als iemand nog goede ervaringen heeft met een bureau dat hierin iets kan betekenen.. graag!
Gr Jaap
Ik ga mij beraden
Als iemand nog goede ervaringen heeft met een bureau dat hierin iets kan betekenen.. graag!
Gr Jaap
Visaversa, maar ik heb geen enkel idee hoe goed ze zijn en of ze dit soort dingen wel doen.jaap1965 schreef:Als iemand nog goede ervaringen heeft met een bureau dat hierin iets kan betekenen.. graag!
Een andere tip zou zijn om het eens te laten bekijken door een immigration attorney in de staat waarin jouw vriendin woont, via de American Immigration Lawyers Association. Als je dit doet, zet eerst de zaak duidelijk en helder op papier en ga daarna pas naar zo'n advocaat toe, en vraag hoeveel ervaring deze heeft met dergelijke zaken.
Doch, let wel, er is geen garantie dat het op die manier wel lukt.
ik ben in februari 10 dagen naar New York geweest, toen mijn ESTA ingevuld, nu vertrek ik volgende week opnieuw naar New York. Ik wou opnieuw mijn ESTA invullen maar kreeg een melding dat er een al een file was aangemaakt met nog 30 dagen te goed. Wil dit nu zeggen dat ik geen esta aanvraag meer moet doen of moet ik toch een nieuwe aanmaken?
Thanks!
Thanks!
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik snap het niet helemaal. Esta geeft je 90 dagen toegang tot de USA, mits goedgekeurd. Je geeft aan dat je 10 dagen bent geweest en dat je nog 30 dagen tegoed hebt??? Heb je je esta via de officiele https://esta.cbp.dhs.gov/ site aangevraagd?
In principe is je Esta 2 jaar geldig en zou je dus geen nieuwe nodig hebben.
In principe is je Esta 2 jaar geldig en zou je dus geen nieuwe nodig hebben.
Ik ben 10 dagen geweest in Februari en ik dacht dat ik dan een nieuwe aanvraag moest doen telkens je naar Amerika gaat. Is het dus zo dat je niet elke maal een aanvraag moet doen als je nog genoeg dagen hebt openstaan op een geldig visum?
Zolang je esta nog geldig is hoef je geen nieuwe aanvraag te doen. Tenzij je een nieuw paspoort hebt. Dan zul je wel een nieuwe esta moeten aanvragen. Wat is de eind datum van je esta trouwens?
Esta is GEEN visum. het is onderdeel van het Visa Waiver Program (VWP) wat juist aangeeft dat je geen visum hoeft aan te vragen. Het esta is twee jaar geldig nadat het is aangevraagd en goedgekeurd. MITS, zoals al gezegd, je geen nieuw paspoort hebt gekregen sindsdien. Je kan op de site van het VWP gewoon controleren of je esta nog geldig is. Tenminste, als je het zelf hebt aangevraagd.bertDK schreef:Is het dus zo dat je niet elke maal een aanvraag moet doen als je nog genoeg dagen hebt openstaan op een geldig visum?
- Bushmaster
- Amerika-expert
Een goedgekeurde ESTA geeft je alleen het recht om op een vliegtuig richting de US te stappen.Ik snap het niet helemaal. Esta geeft je 90 dagen toegang tot de USA, mits goedgekeurd.
Wel of geen toegang, en voor hoe lang (max 90 dagen) dat bepaald de immigration officer.
Uit je eerdere berichten begrijp ik dat je in oktober/november een tijdje in Phoenix bent geweest? Heb je daar hetzelfde esta gebruikt als voor je reis in februari? En dan is er nog iets: je gaat in korte tijd 2 keer naar de VS, dat kan wantrouwen opwekken bij de US Immigrations.bertDK schreef:ik ben in februari 10 dagen naar New York geweest, toen mijn ESTA ingevuld, nu vertrek ik volgende week opnieuw naar New York. Ik wou opnieuw mijn ESTA invullen maar kreeg een melding dat er een al een file was aangemaakt met nog 30 dagen te goed. Wil dit nu zeggen dat ik geen esta aanvraag meer moet doen of moet ik toch een nieuwe aanmaken?
Thanks!
Wij willen volgend jaar mei en juni weer naar de US. Dat heeft nog nooit een probleem gegeven maar nu heeft mijn man een week rijverbod gekregen wegens te snel rijden. Dit zal eind januari uitgevoerd worden. Dit komt dus op zijn strafblad gedurende 3 jaar. Kan dit een probleem geven bij het aanvragen van de Esta? Ik vind nergens op de aanvraag dat je zoiets moet invullen.
groetjes
Rita
groetjes
Rita
Verkeersovertredingen behoren niet tot de groep overtredingen van het type "moral turpitude", dus je hoeft dat niet te noemen bij de ESTA aanvraag.
Nee!En bega alsjeblieft niet de blunder om ergens "ja"in te vullen op je ESTA..Harley schreef:Wij willen volgend jaar mei en juni weer naar de US. Dat heeft nog nooit een probleem gegeven maar nu heeft mijn man een week rijverbod gekregen wegens te snel rijden. Dit zal eind januari uitgevoerd worden. Dit komt dus op zijn strafblad gedurende 3 jaar. Kan dit een probleem geven bij het aanvragen van de Esta?
Rita
Joepie, zorgen gemaakt voor niks. Hartelijk bedankt!!!!
groetjes
Rita
groetjes
Rita
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
In 2012 had ik 2 esta aanvragen gedaan voor ons. Deze zijn nog geldig voor februari 2014, als we weer gaan, dit heb ik ook al gecontroleerd op de Esta-site.
Is de regel dat je paspoort nog een half jaar geldig moet zijn na terugkomst in Nl helemaal vervallen? Mijn paspoort is nl maar geldig tot april maar ik krijg op de site ook de melding dat de Esta geldig is tot april.
En nog een vraag: ik heb wsch (weet ik echt niet meer) destijds vluchtnummers en adres van hef eerste hotel door moeten geven. Moet ik dit nu weer opnieuw doen, weet iemand dat?
Alvast bedankt!
Is de regel dat je paspoort nog een half jaar geldig moet zijn na terugkomst in Nl helemaal vervallen? Mijn paspoort is nl maar geldig tot april maar ik krijg op de site ook de melding dat de Esta geldig is tot april.
En nog een vraag: ik heb wsch (weet ik echt niet meer) destijds vluchtnummers en adres van hef eerste hotel door moeten geven. Moet ik dit nu weer opnieuw doen, weet iemand dat?
Alvast bedankt!
Je ESTA is maximaal twee jaar geldig, en alleen voor het paspoort dat je hebt gebruikt voor de aanvraag. Als je paspoort in april vervalt, dan vervalt dus automatisch ook je ESTA.
Je paspoort moet je gehele verblijf in de VS geldig zijn (maar je ESTA hoeft maar geldig te zijn tot en met de dag dat je aankomt in de VS).
Vluchtnummers e.d. zijn geen verplicht onderdeel van de ESTA aanvraag, en die hoef je niet (maar mag je wel) aan (te) passen.
Je paspoort moet je gehele verblijf in de VS geldig zijn (maar je ESTA hoeft maar geldig te zijn tot en met de dag dat je aankomt in de VS).
Vluchtnummers e.d. zijn geen verplicht onderdeel van de ESTA aanvraag, en die hoef je niet (maar mag je wel) aan (te) passen.
Volgens mij is dit de plek om mijn vraag te stellen: wat valt wel/niet onder business op VWP/ESTA?
Business:
consult with business associates
attend a scientific, educational, professional, or business convention or conference
attend short-term training (you may not be paid by any source in the U.S. with the exception of expenses incidental to your stay)
negotiate a contract
Ik heb een jaar op een J-1 visum gewerkt, een samenwerking tussen een universiteit in NL en in de VS. Zes maanden later kwam mijn leidinggevende uit de VS voor 2 dagen over om de voorderingen te bespreken/nieuwe plannen te maken. Nu is het de bedoeling dat ik volgend jaar om dezelfde reden die kant op ga voor 10-14 dagen. Het zal dus onder "consult with business associates" vallen (project overleg, toekomst plannen) en mogelijk "attend short-term training" betreft bepaalde analyses.
Klopt het dat dit gewoon onder het VWP kan? En waar ligt de grens met werk? (ik zal niet worden betaald vanuit de VS - gewoon NL salaris)
Business:
consult with business associates
attend a scientific, educational, professional, or business convention or conference
attend short-term training (you may not be paid by any source in the U.S. with the exception of expenses incidental to your stay)
negotiate a contract
Ik heb een jaar op een J-1 visum gewerkt, een samenwerking tussen een universiteit in NL en in de VS. Zes maanden later kwam mijn leidinggevende uit de VS voor 2 dagen over om de voorderingen te bespreken/nieuwe plannen te maken. Nu is het de bedoeling dat ik volgend jaar om dezelfde reden die kant op ga voor 10-14 dagen. Het zal dus onder "consult with business associates" vallen (project overleg, toekomst plannen) en mogelijk "attend short-term training" betreft bepaalde analyses.
Klopt het dat dit gewoon onder het VWP kan? En waar ligt de grens met werk? (ik zal niet worden betaald vanuit de VS - gewoon NL salaris)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 19811 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 3 Reacties