Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Why I will never return to the USA (artikel)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: Why I will never return to the USA (artikel)

Bericht door dimona »

ned in MO schreef: En daarbij, hoeveel privacy geef je nu eigenlijk op?
Nee, zó naïef ben jij niet. Niet jij. Iedere organisatie, overheidsgebonden of commercieel gaat vroeg of laat op zo'n manier gebruik maken van beschikbare informatie waardoor jij benadeeld wordt. Dat gebeurt dan een tijdje tot iemand er lucht van krijgt, dan komt er een rel, en gaan we weer door naar het volgende. Ziektekostenverzekeringen die ongemerkt jouw complete medische dossier in handen krijgen, werkgevers die veel meer over je weten dat jij zou willen, overheden die precies weten hoe je er financieel bij zit. En achter al die systemen zitten mensen, misschien wel jouw buren, die toegang hebben tot al die stukjes informatie. Om nog maar te zwijgen over het aantal mensen met echt slechte bedoelingen die daar tussen zitten. Privacy opgeven is één ding, jouw privégegevens in handen van boeven is alweer een heel ander verhaal.

Informatie over personen is alleen maar nuttig als je gericht op zoek bent naar specifieke informatie. Op het moment dat er massaal informatie in bulk wordt verzameld met het idee "misschien komt het nog ooit van pas" dan is de kans op oneigenlijk gebruik levensgroot aanwezig. En met achteraf "oeps" zeggen, krijg je het niet meer teruggedraaid.

Als de VS het al niet voor elkaar krijgen om top secret informatie binnenshuis te houden, dan moet je echt vrezen voor diefstal en misbruik van jouw persoonsgegevens door organisaties die op een veel geavanceerder niveau functioneren dan de US government.

Het opgeven van je privacy heeft hele grote gevaren in zich, die veel verder gaan dan "ik heb niets misdaan, dus mij hebben ze er niet mee".
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het is verbazingwekkend wat bijvoorbeeld banken allemaal al van je weten. Wij gaan op het ogenblik door een hypotheek procedure en ze weten al precies waar we de afgelopen jaren gewoond hebben, inclusief de zes maanden in een huis waarvan we het huren al vergeten waren. Plus al mijn voornamen, gebruikte namen, roepnamen, initialen en zo voorts.

En die controle op de honderdduizenden mensen die echte geheimen zomaar mogen inzien. Ik heb twee paspoorten en daarom mag ik alleen maar kleine geheimpjes zien, omdat ze 'natuurlijk' bang zijn dat ik die mee zal nemen naar Nederland. Al ben ik 'heel grondig' onderzocht, door iemand die in het leger had gediend. Als kok! En dat terwijl 'echte' 1-paspoorterige Amerikanen vrij eenvoudig toegang krijgen tot geheimen en daar dan mee de hort op gaan.

Nee, al die 'beveiliging' en het informatieverzamenel heeft zo langzamerhand weinig meer te betekenen, alles ligt toch al op straat. En alles wat nog niet bekend is zetten we vrijwillig op facebook en soortgelijke websites. (Heeft iemand al de nieuwe roman 'The Circle' gelezen? Over een organisatie die een combinatie van Google, Facebook, Yahoo en meer lijkt. In tegenstelling tot '1984', waar de overheid iedereen bespiedt, krijgen de 'informatiestofzuigers' vanzelf vrijwillig de informatie aangereikt door de gebruikers zelf.

Overigens: in New York kom je geen kantoorgebouw meer binnen zonder een rijbewijs te laten zien. Je hoeft niet je schoenen uit, maar de controle is echt niet mis. Bij overheidsinstellingen mag je tegenwoordig zelfs geen Kindle of telefoon meer meenemen, echte boeken mogen gelukkig nog wel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik snap wel wat je zegt Dimona maar wees nou eerlijk, je kunt toch niet vooraf allemaal bedenken wat mensen voor creatieve oplossingen hebben als het gaat om bommen plaatsen of fabriceren of de doelen die ze kiezen of plaatsen die ze gebruiken? Je bent toch altijd afhankelijk van de eerste creatieveling die iets doet voordat je maatregelen kunt nemen? Het enige wat je wel kunt doen is actie ondernemen als het gebeurt en voorkomen dat er copycats komen die hetzelfde doen. Of moeten we dan eerst heel lang nadenken (en ondertussen copycats hun gang laten gaan) voor we actie ondernemen? Natuurlijk ebt zoiets na een tijdje weer weg maar daar kun je weinig tegen doen.

Verder "geef" ik persoonlijk liever mijn privacy weg op die manier aan overheids instanties dan aan commerciele bedrijven. Natuurlijk, uiteindelijk loop je altijd risico maar ik merk dat een hoop mensen steen en been klagen over hun privacy en ondertussen wel vrolijk hun smartphone linken aan hun Facebook account, gezellig laten zien wat voor spelletjes ze spelen, direct alles sharen van alle websites, ook nog even laten weten welke locatie ze zitten middels hun GPS en ga zo maar door.

Kijk, als je er totaal geen probleem mee hebt dat iedereen alles van je weet is dat prima... maar ik weet zeker dat er een hoop mensen zijn die klagen over bedrijven en overheidsdiensten die privacy "afpakken" en ondertussen wel zelf vrolijk meedoen aan de afbreuk ervan. Ik realiseer me liever gewoon dat privacy in de huidige samenleving een illusie is. En dat daarmee voor- en nadelen gepaard gaan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het probleem met de privacy is dat het er alle schijn van heeft dat er in de VS helemaal geen regulerende instantie is. De NSA heeft jarenlang zoveel mogelijk informatie zitten te verzamelen over zoveel mogelijk mensen, zonder duidelijke noodzaak of duidelijk doel. Nogmaals, I am all for gewogen maatregelen om de veiligheid voor iedereen gericht te vergroten, maar ongebreideld verzamelen met de gedachte "ooit komt het van pas" is een enge ontwikkeling.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik ben van mening dat grootschalige dataverzameling van alles wat los en vast zit niet opweegt tegen dat ene vliegtuig, die ene bom die je misschien tegen kan houden. Tuurlijk, op dit moment heb je niets te verbergen. Jij bent geen terrorist, dus ze kijken niet naar jou. Wie bepaalt echter wie wel of niet een terrorist is? Je leest nu ook al dat mensen die veel protesteren tegen fracking al meer in de gaten worden gehouden en op allerlei lijsten staan. Dat vind ik erg verontrustend, met name omdat het er veel van weg heeft dat de politiek veelal wordt gestuurd door de lobbies van de mega corporaties.

Voor je het weet vinden ze iets waardevols in de grond onder jouw huis en bedenken ze zich dat er maar een grote installatie naast je huis neergezet moet worden. Oh, je wilt protesteren tegen de chemische gassen die vrij komen? Hmm..straks ben je nog van plan om de boel te saboteren. We zetten je maar even op de lijst.
Hey..Wilders komt aan de macht in Nederland...wat gaat die knakker allemaal doen? Laten we iedereen die contacten heeft met Nederland maar eens extra in de gaten houden. Zo was het in Nederland bij WOII ook heel handig dat er al een register bestond met wie Joods was en wie niet. En dan heb ik het nog niet over de security clearance van alle medewerkers. Wie mag er bij die data? Wat als je ruzie krijgt met de buurman en die toevallig toegang heeft tot allerlei data zoals Snowden had?

Nee, er zijn te veel mogelijkheden om deze data te misbruiken. Helaas denk ik dat het vanuit een meer praktisch standpunt eigenlijk niet te voorkomen is. Alles is aan elkaar verbonden. Dat emailtje wat ik naar iemand anders stuur gaat misschien wel over meer dan 10 servers heen. Ze hoeven maar 1 van die servers onder controle te hebben om dat mailtje op te vangen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

OscarG schreef:Ik ben van mening dat grootschalige dataverzameling van alles wat los en vast zit niet opweegt tegen dat ene vliegtuig, die ene bom die je misschien tegen kan houden.
Je zal maar in dat vliegtuig zitten of je familie....

Ook al ben ik absoluut geen voorstander van het weggeven van mijn privacy, als het daarom gaat kan het wat mij betreft echt niet ver genoeg gaan.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Het rare vind ik van de USA dat als je vertrekt de controle maar zozo is. Zelf meegemaakt. Of in die vliegtuig geen gek kan zitten....... Daarbij, de aanslagen waren binnenlandse vluchten... :shock: ... Ik blijf het belachelijk paranoia vinden van de USA en we worden maar aan een lijntje gehouden met hun leugens, die we zo langzamerhand ook zijn gaan geloven (heel eng).
Ik vlieg ook niet meer op de USA ik ga via canada.... doen ze moeilijk dan draaien we ons weer om. Maar bij de grensovergangen nooit iets geks meegemaakt.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Welke leugens?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Yarrah, de security controle is bij vluchten vanuit de VS in principe niet anders, alleen de paspoortcontrole ontbreekt.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

OscarG schreef: En dan heb ik het nog niet over de security clearance van alle medewerkers. Wie mag er bij die data? Wat als je ruzie krijgt met de buurman en die toevallig toegang heeft tot allerlei data zoals Snowden had?
Of een medewerker laat ze op de trein liggen...
zie ook het kadertje bij het artikel dat verwijst naar andere blunders met geheime info, zo fragiel is die security soms.

Op mijn werk krijg ik ook wel eens telefoontjes over cursisten, mensen reageren meestal erg verbaasd als ik ze dan zeg dat ik dat niet mag doorgeven ivm privacy. Veel mensen vinden het blijkbaar erg normaal dat je naar een organisatie kan bellen om te weten of X of Y die dag is langs geweest. Als je dan medewerkers hebt die daar niet bij stilstaan en de info zomaar doorgeven, dan zit je al met problemen.

Dus ja, al die ssystemen worden door mensen bediend en mensen zijn per definitie feilbaar
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

dimona schreef:Yarrah, de security controle is bij vluchten vanuit de VS in principe niet anders, alleen de paspoortcontrole ontbreekt.
Nou inderdaad, als ik vertrek vanuit Amerika is de controle precies hetzelfde. Enige verschil is dat mij niet gevraagd wordt wie mijn koffer heeft gepakt en waarom ik naar <willekeurig> land ga. Mijn paspoort of rijbewijs moet ik ook laten zien?

Overigens, hebben al die mensen die zo'n problemen met hun privacy hebben zichzelf wel eens geGoogled? Ik heb zomaar het vermoeden dat daar meer gegevens te vinden zijn dan de gegevens en privacy schending waar je je nu druk om maakt. En ik denk niet dat die gegevens in alle gevallen door jullie zelf geplaatst zijn ;)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik Google mezelf regelmatig en ondanks dat ik best aktief ben op internet en mijn naam net iets minder gangbaar is dan Peter Jansen, vind ik eigenlijk nooit iets over mezelf. Wel over mijn man, maar die wordt dan ook regelmatig genoemd in de media, dus dat is niet zo raar (maar wel de reden dat ik ons uit de telefoongids heb laten verwijderen).

Nee, er is geen paspoortcontrole bij vertrek. Je paspoortgegevens worden gecheckt met de gegevens op je ticket, that's all. Je paspoort wordt niet door een scanapparaat gehaald, behalve dan bij het boarden, maar dat heeft weer een andere functie.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik hou er niet van zoals er steeds een beetje meer van mijn vrijheid verdwijnt. Waar stopt het? Hier las ik dat iemand had geschreven '...Maar gewoon slikken is de beste methode denk ik...' en daar ben ik het dus echt niet mee eens. In mijn mening blijven we maar slikken en de grens wordt iedere keer weer een stukje verplaatst. Vasthouden op het vliegveld zonder opgave van reden, terugsturen bij de grens zonder duidelijke reden, stoppen op straat en vragen naar een ID zonder reden (stop and frisk). Daar gaan je civil liberties. En kom maar es terecht op de No Fly List of de Terrorist Watch List. De Patriot Act vind ik wel heel eng, en is door sommige mensen vergeleken met de Reichstagbrandverordnung. We kennen maar één kant van dit verhaal maar wanneer ik dit soort verhalen lees, dan moet ik aan de quote van Martin Niemoeller denken die op het holocaust memorial in Boston staat:
They came first for the Communists,
and I didn't speak up because I wasn't a Communist.
Then they came for the Jews,
and I didn't speak up because I wasn't a Jew.
Then they came for the trade unionists,
and I didn't speak up because I wasn't a trade unionist.
Then they came for the Catholics,
and I didn't speak up because I was a Protestant.
Then they came for me,
and by that time no one was left to speak up.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Inderdaad, grenzen vervagen zonder dat je er al teveel bij stilstaat. En wat me ook zorgen baart is dat zoveel mensen blijkbaar zoveel vertrouwen hebben in hun overheid dat ze zich niet realiseren dat de situatie zomaar ineens helemaal kan veranderen. Ja, we hebben nu in Nederland, of in de VS, een overheid waar we al dit soort gegevens tot op zekere hoogte aan toevertrouwen, maar wie zegt dat dat over 5 jaar nog steeds zo is? En wie beschermt mij dan tegen eventuele kwaadwillendheid van diezelfde overheid?

Mensen zijn teveel geneigd tot vetrouwen als ze momenteel in een ogenschijnlijk veilige situatie verkeren en sluiten daarom de ogen voor mogelijke veranderingen. We, de burger, hebben evengoed als de overheid dat heeft, de plicht om zeer kritisch te blijven tav onze vrijheden. En als de overheid onze grenzen overschrijd dan dienen wij haar terug te fluiten! Een argument als: 'er is misschien wel een aanslag op een vliegtuig mee voorkomen en daar offer ik m'n prvacy dan wel voor op', heeft voor mij dan ook geen enkele waarde. Het ís geen argument. Ja, aanslagen op vliegtuigen moeten zo goed als mogelijk voorkomen, maar is er een causaal verband tussen alle vrijheid-inperkende acties van overheden en het succesvol tegenhouden van aanslagen?

Weet je, volgens mij hebben de zogenaamde 'war on terrorisme' en de huidige spionage-zaken helemaal niets met elkaar te maken. We leven de laatste jaren nu eenmaal in een klimaat waarin wereldwijd repressie en conservatisme in het denken over veiligheid(sbeleid) een opruk hebben gemaakt, wellicht aangewakkerd door 9/11. En tel daarbij op de opkomst van het internet en alle technische mogelijkheden om data te verzamelen, waardoor deze situatie heeft kunnen ontstaan. Ik denk dat het aan inwoners van landen is om hun overheden en opsporingsdiensten te controleren op het behoud van hun vrijheden. Hopelijk dus over een jaar of wat wordt dit gewoon een verkiezingsthema. Op korte termijn zie ik dat nog niet gebeuren. Op de ladder van dutchie-in-Boston's quote zitten we nog ergens tussen de communisten en de Joden....vrees ik.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Overigens, hebben al die mensen die zo'n problemen met hun privacy hebben zichzelf wel eens geGoogled? Ik heb zomaar het vermoeden dat daar meer gegevens te vinden zijn dan de gegevens en privacy schending waar je je nu druk om maakt. En ik denk niet dat die gegevens in alle gevallen door jullie zelf geplaatst zijn ;)
Er is inderdaad meer te vinden dan je denkt! Alle adressen waar ik gewoond heb in de VS, wie mijn directe familie is, en mijn salaris van het community college zijn zomaar een paar dingen die eruit rollen als ik mijn naam intype.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

:shock:
Hoe kan dat ??

Ik heb mezelf even gegoogeld. Buiten wat AA linken, een verslag van een oude vergadering en enkele reviews en wat images kom je weinig van me tegen.
Hoe komt het dan dat adressen en loon op het internet staan? Welk type organisatie plaatst die er dan op?
Groetjes,
Carine
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

http://www.peoplefinders.com/
http://www.ussearch.com/
http://www.backgroundfinder.com/

Je krijgt niet het hele adres, maar wel de stad en dan heb je genoeg aan het telefoonboek om de rest te vinden.
Heb je het adres, dan kun je uitvinden hoeveel ons huis waard is op zillow.com, en het huis bekijken op google earth.
Alle salarissen van leraren van het community college zijn publiek (omdat ze gedeeltelijk door belastingen betaald worden). Alle inkomens van "public employees" zijn ook openbaar, je kunt ze zelfs bij naam opzoeken http://www.ithacajournal.com/section/ithsal
O en als je "sex offender" bent kan iedereen je hier vinden http://www.criminaljustice.ny.gov/SomsS ... _index.jsp (voor als je in NY woont).
Laatst gewijzigd door ANY op 11 dec 2013, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, vandaar dat ik ons ook uit het telefoonboek heb laten halen. Die gegevens worden bovendien voor grof geld doorverkocht aan Jan en alleman. Wij hebben nog het geluk dat mijn man's salaris "unknown" is, omdat het via een ingewikkelde expatconstrutie wordt uitbetaald. Maar het is inderdaad schokkerend om te zien hoe toegankelijk privégegevens zijn hier in de VS. Als ik 1 tip mag geven aan nieuwe inwoners: neem nooit een vaste telefoonlijn, en als je het toch doet, zorg dan dat je uit de telefoongids blijft en dat je nummer bovendien niet opgevraagd kan worden. Je moet daar extra voor betalen, maar geloof je: dat wil je.

Ik heb net weer eens even mijn man gegoogeld (die 0 aktief is op social media) en ik vond de postcode en woonplaats waar wij tot 2003 in Nederland gewoond hebben, en ons volledige adres waar we daarna gewoond hebben in Zwitserland.
Laatst gewijzigd door dimona op 11 dec 2013, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Nou, die naam in het telefoonboek was vandaag wel handig toen iemand die mijn nummer niet had me moest bellen. Je kunt op een do not call lijst geplaatst worden, dat is gratis. We krijgen nog heel zelden ongewenste telefoontjes.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Deze site is wel heel erg, daar vond ik ons volledige Amerikaanse adres als importadres van onze verhuisboedel in 2011:

http://www.greatimportexport.com

Vreselijk, zoals er met je privégegevens wordt omgesprongen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer