Ik word een beetje moe dit steeds te moeten lezen. Waar je aan de ene kant de rechten die jij vindt dat je hebt o zo belangrijk vindt, ga je volledig voorbij aan het recht dat de VS heeft om te mogen bepalen wie zij toelaten in hun land. Dat jij naar de VS wil op vakantie kan ik me indenken en dat een straf op een gegeven moment afgelopen moet zijn ben ik ook met je eens. Maar hou eens op met je "ik heb recht" als jij de rechten van de VS als land niet wil accepteren en respecteren.Skydriver schreef:Precies, en nadat het "misgegaan" was heb ik netjes mijn tijd uitgezeten, en daarmee mijn schuld aan de staat der Nederlanden afgelost, en ben ik vrij geweest om te gaan genieten van vakantie's waar ik wou..in de USA bijvoorbeeld, waarvan akte! Immers, ik zou geen enkele verdere nadelen mogen ondervinden - in welke vorm dan ook - van de in mijn verleden gemaakte fouten, dat zou namelijk dubbelstraf ('Res judicata') betekenen. (Vandaar dus ook de
zware bescherming die over strafregisters heerst!)
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Toeristenvisum en strafblad
Re: Toeristenvisum en strafblad
Zoals Jordiejj al opmerkt, de VS stelt de vraag "ben je ooit veroordeeld?" en als jij daar dan "Nee" op antwoord dan lieg je dus gewoon. Heel simpel. Het boeit niet of je je straf hebt uitgezeten, het boeit niet wat jij vindt, het boeit ook niet wat Nederland vindt.
Dus of je kiest ervoor eerlijk te zijn en op die manier netjes een visum te krijgen of je kiest ervoor om te liegen met als risico dat je gepakt wordt en geweigerd wordt.
Dus of je kiest ervoor eerlijk te zijn en op die manier netjes een visum te krijgen of je kiest ervoor om te liegen met als risico dat je gepakt wordt en geweigerd wordt.
Ach, ik, en velen met mij hebben er gewoon voor gekozen om het voorbeeld van de Amerikaanse regering zelf te volgen, dus liegen als het ons uitkomt!Ziva schreef:Zoals Jordiejj al opmerkt, de VS stelt de vraag "ben je ooit veroordeeld?" en als jij daar dan "Nee" op antwoord dan lieg je dus gewoon. Heel simpel. Het boeit niet of je je straf hebt uitgezeten, het boeit niet wat jij vindt, het boeit ook niet wat Nederland vindt.

een wisselwerking hé..De VS blinken ook niet echt uit in het naleven van de rechten van de mens, om maar eens een voorbeeldje te noemen, en dan is er ook nog iets met privacy en zo..Hockey schreef:Ik word een beetje moe dit steeds te moeten lezen. Waar je aan de ene kant de rechten die jij vindt dat je hebt o zo belangrijk vindt, ga je volledig voorbij aan het recht dat de VS heeft om te mogen bepalen wie zij toelaten in hun land. Dat jij naar de VS wil op vakantie kan ik me indenken en dat een straf op een gegeven moment afgelopen moet zijn ben ik ook met je eens. Maar hou eens op met je "ik heb recht" als jij de rechten van de VS als land niet wil accepteren en respecteren.Skydriver schreef:Precies, en nadat het "misgegaan" was heb ik netjes mijn tijd uitgezeten, en daarmee mijn schuld aan de staat der Nederlanden afgelost, en ben ik vrij geweest om te gaan genieten van vakantie's waar ik wou..in de USA bijvoorbeeld, waarvan akte! Immers, ik zou geen enkele verdere nadelen mogen ondervinden - in welke vorm dan ook - van de in mijn verleden gemaakte fouten, dat zou namelijk dubbelstraf ('Res judicata') betekenen. (Vandaar dus ook de
zware bescherming die over strafregisters heerst!)

Het lukt een aantal gegadigden voor een toeristisch bezoek een ESTA te krijgen dankzij
1. verjaring in Justitieel Register
2. dan wel dat dat register voor dat doeleinde niet bevraagbaar is door de US overheid.
1. Lijkt me een safer bet dan 2.
Ik ben het ermee eens dat als een schuld gedelgd is dat ook het einde van het verhaal moet zijn.
Echter de US heeft alle recht - zoals ook andere landen - om te proberen wetsovertreders te weren. Iedere toerist is een potentiele immigrant en wie de wet eens heeft ovetreden zal dat misschien sneller wederom doen. Plus er is kans op recidive. Of men komt zelfs voor bepaalde activiteiten.
Ga je alleen op ESTA op en neer en houdt je je aan de regels dan kun je best onder de rader (blijven) vliegen. Zo te lezen lukt het.
Echter wil je ooit naar de US emigreren dan moet je toestemming geven voor een volledig antecedenten onderzoek. (Wat me niet duidelijk daarbij is, hoeveel er dan op te vragen is bij Justitie. De US vraagt niet naar de laatste vijf of tien jaar, maar naar je leven vanaf je 18e.)
Je moet dan voor die immigratie aanvrage ook al je de bezoeken aan de US opgeven.
Als dan blijkt dat je een van die bezoeken gemaakt hebt op ESTA terwijl je officieel een visum had moeten aanvragen - dat je waarschijnlijk niet had gekregen - dan ben je daarmee je kans op immigratie in de US kwijt. Want het liegen is dan wat je ineligible zal maken. En dat kun je dan niet meer terugdraaien.
Voor overtredingen enz. begaan jong in het leven is een waiver te krijgen als je wilt/moet verkassen naar de US. Zeker als je dankzij de jaren daarna kunt aantonen dat het een eenmalige gebeuren was.
Opm. met latijnse namen over strafrecht doen er weinig toe. Er is een overtreding gepleegd in Ned. en die is gestraft. Inderdaad punt.
Dat US immigratie wetgeving vervolgens negatief kan uitpakken voor iemand is niet een opzettelijk nogmaals straffen, het is een consequentie van die regels.
1. verjaring in Justitieel Register
2. dan wel dat dat register voor dat doeleinde niet bevraagbaar is door de US overheid.
1. Lijkt me een safer bet dan 2.
Ik ben het ermee eens dat als een schuld gedelgd is dat ook het einde van het verhaal moet zijn.
Echter de US heeft alle recht - zoals ook andere landen - om te proberen wetsovertreders te weren. Iedere toerist is een potentiele immigrant en wie de wet eens heeft ovetreden zal dat misschien sneller wederom doen. Plus er is kans op recidive. Of men komt zelfs voor bepaalde activiteiten.
Ga je alleen op ESTA op en neer en houdt je je aan de regels dan kun je best onder de rader (blijven) vliegen. Zo te lezen lukt het.
Echter wil je ooit naar de US emigreren dan moet je toestemming geven voor een volledig antecedenten onderzoek. (Wat me niet duidelijk daarbij is, hoeveel er dan op te vragen is bij Justitie. De US vraagt niet naar de laatste vijf of tien jaar, maar naar je leven vanaf je 18e.)
Je moet dan voor die immigratie aanvrage ook al je de bezoeken aan de US opgeven.
Als dan blijkt dat je een van die bezoeken gemaakt hebt op ESTA terwijl je officieel een visum had moeten aanvragen - dat je waarschijnlijk niet had gekregen - dan ben je daarmee je kans op immigratie in de US kwijt. Want het liegen is dan wat je ineligible zal maken. En dat kun je dan niet meer terugdraaien.
Voor overtredingen enz. begaan jong in het leven is een waiver te krijgen als je wilt/moet verkassen naar de US. Zeker als je dankzij de jaren daarna kunt aantonen dat het een eenmalige gebeuren was.
Opm. met latijnse namen over strafrecht doen er weinig toe. Er is een overtreding gepleegd in Ned. en die is gestraft. Inderdaad punt.
Dat US immigratie wetgeving vervolgens negatief kan uitpakken voor iemand is niet een opzettelijk nogmaals straffen, het is een consequentie van die regels.
Laatst gewijzigd door USInsider op 27 jan 2014, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies. Als mijn buurman een feestje geeft en jij steelt daar zijn asbak, dan zal ik je niet meer uitnodigen op een feestje bij mij thuis. En daarmee schend ik echt je rechten niet.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 0
In dit topic staat interessante informatie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=24642USInsider schreef:
Namelijk, dat het juist WEL duidelijk wat daarbij door de Amerikaanse Ambassade op te vragen is bij justitie, namelijk wat er in die wetsregels staan, ook bij immigratie.
Maar zal dit ook mogelijk zijn bij het plegen van een misdrijf wat onder de Opiumwet valt( ook al zijn het maar 35 plantjes.) Zal je dan ook een waiver krijgen? Ook al is het eenmalig?USInsider schreef: Voor overtredingen enz. begaan jong in het leven is een waiver te krijgen als je wilt/moet verkassen naar de US. Zeker als je dankzij de jaren daarna kunt aantonen dat het een eenmalige gebeuren was.
Amusant, maar een slechte vergelijking!Jrabakker schreef:Precies. Als mijn buurman een feestje geeft en jij steelt daar zijn asbak, dan zal ik je niet meer uitnodigen op een feestje bij mij thuis. En daarmee schend ik echt je rechten niet.

Nogmaals, als je wilt (permanent) immigreren naar de US geef je al je rechten op privacy op. Wat men niet kan opvragen bij officiele overheden moet je zelf aanleveren. Iedere inconsistentie kan je dan opbreken. Het enige dat ik doe is waarschuwen voor deze mogelijkheid.
Verder moet ieder handelen naar eigen eer en geweten.
Sommigen kunnen druk beter aan dan anderen. CPB heeft zo'n ruimte met banken met voetboeien eronder en zicht op de gang met cellen. Als men iemand daar door begint te zagen vanuit de optiek dat-ie vast en zeker schuldig is aan iets maar ze weten nog niet wat, hebben ze vaak succes. Die mannen/vrouwen zijn er ook voor opgeleid.
Ik denk dat het feit dat je zo vaak op en neer bent gegaan - wat me aan zaken doet denken en dit is en blijft een kapitalistisch land - nu in je voordeel zal werken.
Dat leidt me dan tot de vraag of het een 'nieuweling' mogelijk lastiger gemaakt gaat worden.
Maar het blijft speculatie. Idem voor de eigenaar van de asbak: wie heeft 'em ?
Verder moet ieder handelen naar eigen eer en geweten.
Sommigen kunnen druk beter aan dan anderen. CPB heeft zo'n ruimte met banken met voetboeien eronder en zicht op de gang met cellen. Als men iemand daar door begint te zagen vanuit de optiek dat-ie vast en zeker schuldig is aan iets maar ze weten nog niet wat, hebben ze vaak succes. Die mannen/vrouwen zijn er ook voor opgeleid.
Ik denk dat het feit dat je zo vaak op en neer bent gegaan - wat me aan zaken doet denken en dit is en blijft een kapitalistisch land - nu in je voordeel zal werken.
Dat leidt me dan tot de vraag of het een 'nieuweling' mogelijk lastiger gemaakt gaat worden.
Maar het blijft speculatie. Idem voor de eigenaar van de asbak: wie heeft 'em ?
-
- Amerika-ontdekker
Het blijft een lastig verhaal. Met mijn 24 jaar is het inderdaad zonde om nu al te liegen voor een reis naar Amerika. Niks lijkt mij leuker dan ooit in Amerika te leven. Maar met mijn 'crimineel' verleden ben ik bang dat dat helaas nooit meer mogelijk zal zijn. Vandaar dat het gewoon een dilemma is. Liegen op mijn ESTA en nooit meer aanspraak maken op een visum/green card etc. Of hopen dat ik ooit toch wordt toegelaten tot de VS nadat ik volledige inzage geef in mijn verleden.
@USInsider.
Het klinkt vrij logisch dat bij emigreren het consulaat naast zelf gegevens op te vragen bij justitie, ook jou zelf vraagt om jou HELE justitiële en strafvorderlijke gegevens zelf laat opvragen en aan hun dient te geven. Alleen jijzelf hebt toegang tot ALLES wat jij in jouw leven hebt gedaan.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken!

@USInsider.
Het klinkt vrij logisch dat bij emigreren het consulaat naast zelf gegevens op te vragen bij justitie, ook jou zelf vraagt om jou HELE justitiële en strafvorderlijke gegevens zelf laat opvragen en aan hun dient te geven. Alleen jijzelf hebt toegang tot ALLES wat jij in jouw leven hebt gedaan.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken!
Een verleden met enig crimineel gedrag maakt je niet perse ineligibe voor een eventuele immigratie naar de US.
Liegen over het gebeuren en zo ten onrecht toegang tot de US verkrijgen, kan wel echter alle kansen bederven.
Realiseer je dat immigratie naar de US een zware dobber is. Tenzij je via een huwelijk met een man/vrouw binnen kunt komen.
Sterkte met de beslissing ! en ik hoop dat je over een aantal jaren toch naar de US kunt komen als bezoeker of als immigrant.
Het zou tegen die tijd - jaren in de toekomst dus - denk ik aan te raden zijn eerst met een immigratie advokaat te overleggen over je kansen.
Een visa-weigering staat ook voor de rest van je leven in een dossier.
Liegen over het gebeuren en zo ten onrecht toegang tot de US verkrijgen, kan wel echter alle kansen bederven.
Realiseer je dat immigratie naar de US een zware dobber is. Tenzij je via een huwelijk met een man/vrouw binnen kunt komen.
Sterkte met de beslissing ! en ik hoop dat je over een aantal jaren toch naar de US kunt komen als bezoeker of als immigrant.
Het zou tegen die tijd - jaren in de toekomst dus - denk ik aan te raden zijn eerst met een immigratie advokaat te overleggen over je kansen.
Een visa-weigering staat ook voor de rest van je leven in een dossier.
Ik heb in mijn persoonlijke geval besloten om gewoon eerlijk te zijn en melding te maken van mijn strafrechtelijk verleden.
Mijn visumaanvraag werd afgekeurd vanwege dit verleden maar ik ben wel aanbevolen bij DHS voor een waiver.
Ik ben nog steeds in afwachting hiervan. Ik twijfel of je ook voor waivers in aanmerking kan komen als je in verband wordt gebracht met drugszaken.
Als ik niets had gemeld had ik naar alle waarschijnlijkheid probleemloos op een ESTA op vakantie kunnen gaan, maar zoals al vaker aangegeven hier weet je nooit wat de toekomst brengt en eerlijkheid duurt het langst.
Meer info in mijn eigen topic: hier te vinden
Mijn visumaanvraag werd afgekeurd vanwege dit verleden maar ik ben wel aanbevolen bij DHS voor een waiver.
Ik ben nog steeds in afwachting hiervan. Ik twijfel of je ook voor waivers in aanmerking kan komen als je in verband wordt gebracht met drugszaken.
Als ik niets had gemeld had ik naar alle waarschijnlijkheid probleemloos op een ESTA op vakantie kunnen gaan, maar zoals al vaker aangegeven hier weet je nooit wat de toekomst brengt en eerlijkheid duurt het langst.

Meer info in mijn eigen topic: hier te vinden
-
- Amerika-ontdekker
@KHUSA.
Ik heb zojuist je topic gelezen en wat een verhaal! Niet normaal dat je nog steeds aan het wachten ben voor een waiver. Ik hoop echt voor je dat je het krijgt!
Nagaan dat jij niet eens een misdrijf hebt gepleegd! Maar dat het afgedaan is zonder de tussenkomst van een rechter.
Ik lees echt ontzettend uiteenlopende verhalen hier. Mensen die zelfs met een strafblad konden emigreren tot personen als jou die "ooit" een fout hebben gemaakt in de jonge jaren en soms maanden tot een jaar moeten wachten en dan alsnog afgewezen worden( ik hoop voor jou natuurlijk niet.) Het blijft allemaal een raar verhaal.
Ik heb zojuist je topic gelezen en wat een verhaal! Niet normaal dat je nog steeds aan het wachten ben voor een waiver. Ik hoop echt voor je dat je het krijgt!
Nagaan dat jij niet eens een misdrijf hebt gepleegd! Maar dat het afgedaan is zonder de tussenkomst van een rechter.
Ik lees echt ontzettend uiteenlopende verhalen hier. Mensen die zelfs met een strafblad konden emigreren tot personen als jou die "ooit" een fout hebben gemaakt in de jonge jaren en soms maanden tot een jaar moeten wachten en dan alsnog afgewezen worden( ik hoop voor jou natuurlijk niet.) Het blijft allemaal een raar verhaal.
Inderdaad..Jammer hoor, maar ik meende dat je de vlucht al geboekt had, krijg je het geld van de tickets nu ook vergoed als het niet lukt??KHUSA schreef: Als ik niets had gemeld had ik naar alle waarschijnlijkheid probleemloos op een ESTA op vakantie kunnen gaan
Dat was wellicht lang, lang geleden zo..KHUSA schreef: eerlijkheid duurt het langst.

Daarover gesproken, even een zijstapje, het zal mij benieuwen wat er met dit heerschap gebeurt...Als wij eens in een (ver?) verleden een misstap(je) begaan hebben krijgen we immers al geen ESTA meer..

http://www.ad.nl/ad/nl/1022/Celebs/arti ... elen.dhtml
-
- Amerika-expert
Two wrongs don't make a right. Da's een lastige om uit te leggen aan preschoolers die vinden dat ze speelgoed terug mogen grijpen. Maar als een volwassene elke keer weer op een forum beweert dat two wrongs wel degelijk een right maken, sorry, maar dat is een beetje belachelijk. Omdat de regering er hier en daar een zooitje van maakt is het okay om glashard te liegen op de ESTA aanvraag? Dat vind ik net zoiets als de auto stelen van een Walmart employee omdat Walmart corporation niet eerlijk genoeg is om de werknemers fatsoenlijk te betalen. Het een staat helemaal los van het ander.
Punt 1: je hebt in het verleden iets gedaan waardoor je geen recht meer hebt op een ESTA.
Punt 2: de Amerikaanse regering is niet 100% eerlijk.
Nope, punt 1 en punt 2 hebben helemaal niets met elkaar te maken.
Alleen omdat het mogelijk is de regels te overtreden betekent natuurlijk niet dat het de juiste keus is. Zoals ze in Utah tegen kinderen zeggen: CTR! (Choose The Right).
Punt 1: je hebt in het verleden iets gedaan waardoor je geen recht meer hebt op een ESTA.
Punt 2: de Amerikaanse regering is niet 100% eerlijk.
Nope, punt 1 en punt 2 hebben helemaal niets met elkaar te maken.
Alleen omdat het mogelijk is de regels te overtreden betekent natuurlijk niet dat het de juiste keus is. Zoals ze in Utah tegen kinderen zeggen: CTR! (Choose The Right).
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Daar ben ik ook een hele tijd mee bezig geweest Jordie, maar zo zit het! Het zal je zijn opgevallen, de afkorting ESTA komt in mijn stukje niet voor!Jordeijj schreef:In dit topic staat interessante informatie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=24642
Namelijk, dat het juist WEL duidelijk wat daarbij door de Amerikaanse Ambassade op te vragen is bij justitie, namelijk wat er in die wetsregels staan, ook bij immigratie.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb inderdaad het stukje van Ruud2004 aandachtig doorgelezen en aan de hand daarvan verdere informatie gezocht daarover. Als je verder leest op internet worden veel meer dingen duidelijker. Zo lees je inderdaad precies welke gegevens worden verstrekt met wat voor doeleinden. Zo ook voor emigratie en visum. Dit is allemaal terug te vinden om verschillende site's van de Nederlandse overheid en het Amerikaanse consulaat. Met de verhalen die je op dit forum kunt vinden daarover, wordt het voor mij steeds duidelijker wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Ik ben dit topic begonnen met de reden om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik wou er achter komen tot hoeverre bepaalde gegevens worden verstrekt bij een eventuele visum, emigratie of gewoon een simpele vakantie naar Amerika, ondanks de goede bedoelingen van mensen om mij te waarschuwen voor eventuele fouten( die ik ook zeker ga meenemen in mijn beslissing.)
Ik zie wel vaak in de verschillende topics over dit onderwerp, zo ook deze dat het uiteindelijk een ja/nee lange strijd wordt over het feit of iemand moet liegen bij zijn Esta etc. Dat is een keuze die elk persoon zelf dient te maken. De ene is er fel op tegen en de ander zegt er geen probleem mee te hebben.
Ik ben dit topic begonnen met de reden om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik wou er achter komen tot hoeverre bepaalde gegevens worden verstrekt bij een eventuele visum, emigratie of gewoon een simpele vakantie naar Amerika, ondanks de goede bedoelingen van mensen om mij te waarschuwen voor eventuele fouten( die ik ook zeker ga meenemen in mijn beslissing.)
Ik zie wel vaak in de verschillende topics over dit onderwerp, zo ook deze dat het uiteindelijk een ja/nee lange strijd wordt over het feit of iemand moet liegen bij zijn Esta etc. Dat is een keuze die elk persoon zelf dient te maken. De ene is er fel op tegen en de ander zegt er geen probleem mee te hebben.
- Dbacks
- Amerikafan
- Partner van: Dbacks2
- Aantal x V.S. bezocht: 18
En niet naar waarheid invullen van de Esta is één ding maar als je er toevallig wordt uitgehaald bij de immigratie officer, tegen een op deze situaties getraind persoon blijven volhouden (liegen) is wel een ander verhaal denk.
Je gaat je toch afvragen waarom ze jou eruit hebben gehaald, weten ze 'het' of was het random.
Want je Esta krijgen is nog steeds niet gelijk aan toegang tot de US hebben.
Je gaat je toch afvragen waarom ze jou eruit hebben gehaald, weten ze 'het' of was het random.
Want je Esta krijgen is nog steeds niet gelijk aan toegang tot de US hebben.
Never give up!
Maar mensen, waarbij denken jullie nou dat dat hele ESTA-gebeuren om gaat? Veiligheid? Laat me niet lachen! Ongewenste immigratie? Ook een lachertje, buurland Canada en Mexico kennen geen ESTA..In de USA zijn ca.10 miljoen illegalen die ze niet kunnen/ willen vinden! volgens mij heeft het volgende er ook mee te maken: Je betaalt $14 pp voor een ESTA..Uit Europa alleen al kwamen in 2011 al 12 miljoen toeristen..dus 12.000.000x$14= $168.000.000..En in totaal reisden in 2011 62.000.000 toeristen erheen..reken uit de "winst"!
Tot slot, want er is al genoeg over gezegd; een ieder moet zelf maar weten of hij/zij eerlijk gaat zijn als diegene voor een paar weekjes welverdiende vakantie wil houden.
Tot slot, want er is al genoeg over gezegd; een ieder moet zelf maar weten of hij/zij eerlijk gaat zijn als diegene voor een paar weekjes welverdiende vakantie wil houden.
-
- Amerika-expert
Ik geloof dat we deze discussie nu wel kunnen afsluiten. Er is (meer dan) genoeg wijze raad gegeven.
Verder is er natuurlijk ook iets als 'gat' en 'blaren.' Men zoeke het zelf maar verder uit.
Verder is er natuurlijk ook iets als 'gat' en 'blaren.' Men zoeke het zelf maar verder uit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 6604 Weergaves
-
Laatste bericht door Nagini
-