Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal rijbewijs

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
nanske
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Internationaal rijbewijs

Bericht door nanske »

Deze zomer ga ik met mijn vriend naar Amerika. We starten in Phoenix om te eindigen in San Diego.
Nu heb ik ergens gelezen dat we een internationaal rijbewijs nodig hebben.
Klopt dit? Ik ben ondertussen al 9 keer in Amerika geweest en heb nooit een internationaal rijbewijs bij me gehad.
Is dit mss vanaf nu verplicht?
Zo ja, waar kunnen we dit verkrijgen en hoeveel kost ons dit? Hoelang op voorhand moeten we dit aanvragen?
Wij wonen in België.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Internationaal rijbewijs

Bericht door Mrvanilla »

Nee hoeft niet
Groetjes,
Daniel
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

In dit topic is er onlangs nog wat over geschreven:

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... js#p882432
Groetjes,
Daniel
nanske
Amerikafan

Bericht door nanske »

Mrvanilla schreef:Nee hoeft niet
Dank u wel voor de snelle reactie.
nanske
Amerikafan

Bericht door nanske »

Mrvanilla schreef:In dit topic is er onlangs nog wat over geschreven:

Was hier al wat aan het zoeken geweest via de zoekfunctie, maar kon het niet direct vinden. Bedankt voor de link.
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

:thumbup: graag gedaan!
Groetjes,
Daniel
Rafc01
Amerika-ontdekker

Bericht door Rafc01 »

Kan wel handig zijn mocht er wat gebeuren waardoor je je rijbewijs moet afgeven. Dan heb je je gewone rijbewijs nl. nog :wink:
Niet dat ik er ervaring mee heb maar dat hebben ze ons ooit aangeraden...
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

nanske schreef:
Mrvanilla schreef:In dit topic is er onlangs nog wat over geschreven:

Was hier al wat aan het zoeken geweest via de zoekfunctie, maar kon het niet direct vinden. Bedankt voor de link.
niet? staan toch écht tientallen pagina's over: http://forum.allesamerika.com/search_go ... 0rijbewijs
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Rafc01 schreef:Kan wel handig zijn mocht er wat gebeuren waardoor je je rijbewijs moet afgeven. Dan heb je je gewone rijbewijs nl. nog :wink:
Niet dat ik er ervaring mee heb maar dat hebben ze ons ooit aangeraden...
Dat zal niet lukken. Je zult bij gelegenheid je originele rijbewijs moeten inleveren. Het Internationaal Rijbewijs is alleen maar een vertaling van het rijbewijs. Het heeft geen enkele waarde zonder het echte rijbewijs.
Groet,

Old Faithful
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

nanske schreef:Nu heb ik ergens gelezen dat we een internationaal rijbewijs nodig hebben.
Rafc01 schreef:Niet dat ik er ervaring mee heb maar dat hebben ze ons ooit aangeraden...
Dit zijn altijd hele beruchte (en ook een beetje ergernis opwekkende) woorden. Waar is dat ergens? Wie zijn die ze? Noem in zo'n geval altijd een bron.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

In B alleen al touring, VAB en verschillende reisbureaus.
Volgens mij heeft het met verantwoordelijkheid te maken : better safe than sorry denk ik.
Groetjes,
Carine
StevieBee
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door StevieBee »

In België wordt het ook door de overheid (Buitenlandse Zaken - reisadvies) 'sterk aangeraden':

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... b5_content
"Rijbewijs
Indien u een huurwagen of persoonlijk voertuig wenst te gebruiken, wordt het sterk aanbevolen om een internationaal rijbewijs te bekomen alvorens u vertrekt naar de Verenigde Staten. Dit document moet steeds vergezeld zijn van uw nationaal rijbewijs. In geval van controle dienen beide documenten voorgelegd te worden aan de lokale autoriteit. Een internationaal rijbewijs kan aangevraagd worden bij de gemeentelijke administratie. Verifieer met de autoverhuurmaatschappij of u oud genoeg bent. De minimumleeftijd verschilt van maatschappij tot maatschappij."

Wat ik op een ander forum al las is dat dit tekstje tot over een paar jaar anders luidde. 'Sterk aanbevolen' is natuurlijk ook nog niet verplicht, en ik lees ervaringen van andere reizigers die geen enkel probleem onder vinden met enkel het normale rijbewijs (zoals jijzelf ook aanhaalt).
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik dit nog ga aanvragen.

Om op de rest van uw vraag te antwoorden: aanvragen doe je gewoon op het gemeentehuis, kost ongeveer 20 euro. Duurt normaal iets van een week. Informeer eens bij je eigen gemeentehuis voor correcte info (kan soms enkele euros of dagen schelen afhankelijk van de plaats).
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Kristel De Schryver »

StevieBee schreef:In België wordt het ook door de overheid (Buitenlandse Zaken - reisadvies) 'sterk aangeraden'
Mij hebben ze dat inderdaad ook aangeraden. Blijkbaar zijn er sommige verhuurbedrijven die dit verlangen en aangezien wij nog geen huurauto op voorhand hadden geboekt, hebben wij het risico niet genomen. Misschien dus best eens informeren bij jullie verhuurmaatschappij of dit van toepassing is?
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Kwestie van indekken door de overheid. In de praktijk komt dit nooit voor (wellicht in een kneuterdorp waar men nooit internationale verhuurders heeft).
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
nanske
Amerikafan

Bericht door nanske »

StevieBee schreef:In België wordt het ook door de overheid (Buitenlandse Zaken - reisadvies) 'sterk aangeraden':

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... b5_content
"Rijbewijs
Indien u een huurwagen of persoonlijk voertuig wenst te gebruiken, wordt het sterk aanbevolen om een internationaal rijbewijs te bekomen alvorens u vertrekt naar de Verenigde Staten. Dit document moet steeds vergezeld zijn van uw nationaal rijbewijs. In geval van controle dienen beide documenten voorgelegd te worden aan de lokale autoriteit. Een internationaal rijbewijs kan aangevraagd worden bij de gemeentelijke administratie. Verifieer met de autoverhuurmaatschappij of u oud genoeg bent. De minimumleeftijd verschilt van maatschappij tot maatschappij."

Wat ik op een ander forum al las is dat dit tekstje tot over een paar jaar anders luidde. 'Sterk aanbevolen' is natuurlijk ook nog niet verplicht, en ik lees ervaringen van andere reizigers die geen enkel probleem onder vinden met enkel het normale rijbewijs (zoals jijzelf ook aanhaalt).
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik dit nog ga aanvragen.

Om op de rest van uw vraag te antwoorden: aanvragen doe je gewoon op het gemeentehuis, kost ongeveer 20 euro. Duurt normaal iets van een week. Informeer eens bij je eigen gemeentehuis voor correcte info (kan soms enkele euros of dagen schelen afhankelijk van de plaats).
Dank u wel voor de volledige uitleg.
Wij hebben in het verleden nog nooit problemen ondervonden met ons gewoon rijbewijs.
lsl
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door lsl »

Mijn Belgisch rijbewijs met bijhorende foto is 30 jaar oud.
Voor een reis naar Azië overweeg ik om een internationaal rijbewijs te gaan afhalen.

Moet je op dat moment je Belgisch rijbewijs voorleggen?
Zo ja, dan vrees ik dat ik voor dubbele kosten sta :-(
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Ik heb een paar jaar geleden mijn Belgisch rijbewijs laten omruilen naar een Europees. Op de eerste pagina staat onderaan "Model van de Europese Gemeenschappen".
Toen we afgelopen december, na het winnen van een walk-in permit voor The Wave, en na de (meer dan terechte) waarschuwingen door de BLM over de toestand van House Rock Valley Road, een echte 4x4 wilden huren in Kanab werd dat geweigerd omwille van ons Europees rijbewijs. In de kolom "Geldig tot" staat bij mij "permanent", maar blijkbaar werd dit door de verzekeringsmaatschappij van de verhuurder niet aanvaard... Bijkomende reden kan allicht geweest zijn dat hij geen snars begreep van dat Nederlands... :? . Eigenlijk zouden ze op dat Europees model ook alles in het Engels moeten zetten, vind ik...
StevieBee
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door StevieBee »

lsl schreef:Mijn Belgisch rijbewijs met bijhorende foto is 30 jaar oud.
Voor een reis naar Azië overweeg ik om een internationaal rijbewijs te gaan afhalen.

Moet je op dat moment je Belgisch rijbewijs voorleggen?
Zo ja, dan vrees ik dat ik voor dubbele kosten sta :-(
Ik denk dat je inderdaad je origineel Belgisch/Europees rijbewijs moet voorleggen voor de aanvraag van een internationaal. Aangezien het internationaal rijbewijs ook steeds vergezeld moet zijn van uw origineel, lijkt het me ook wel logisch dat beide foto's op zijn minst nog een beetje gelijkend zijn. We zijn spijtig genoeg geen 18 meer :p
Hou er ook rekening mee dat men volop bezig is om alle rijbewijzen om te schakelen naar het nieuwe Europese bankkaartmodel. Dus in de nabije toekomst zal je sowieso je rijbewijs moeten 'updaten'. Misschien is dit dan een gelegenheid om meteen zo een nieuw model te bekomen? Die kost zit er toch aan te komen.
De nieuwe rijbewijzen (bankkaart) hebben trouwens automatisch een geldigheidsduur van 10 jaar als ik me niet vergis (enkel het document, geen nieuw examen nodig, alleen betalen :)).
lsl
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door lsl »

Inderdaad, daarom dat ik er tegenop zie om nu nog een internationaal rijbewijs te moeten gaan halen.
Betalen voor het internationaal rijbewijs + betalen voor een nieuwe versie van mijn rijbewijs om dan binnen enkele maanden opnieuw te moeten betalen voor het nieuwe model in creditcard vorm...
Maar misschien dat er iemand ervaring heeft met het afhalen van het internationaal rijbewijs en kan bevestigen of je al dan niet op dat moment je Belgisch rijbewijs moet voorleggen?
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Ik neem aan dat je bedoelt dat de foto op je rijbewijs 30 jaar oud is, niet je rijbewijs zelf? Anders rij je met een verlopen rijbewijs rond, toch? Of werkt dat anders in België?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer