Ik zal hier even wat meer uitleg geven over wat ik bedoel.
Laat ik als eerste even duidelijk stellen: Waar je ook geboren bent, je hebt altijd een bepaalde trots naar je eigen geboorteland toe. Als ik iemand Nederland zie of hoor afkraken, kom ik zeker met tegenargumenten. Het is het land waar ik opgegroeid ben, en ik vind dat ik als persoon een product ben van de sociale en culturele omgeving in Nederland. Als je aan Nederland komt, kom je ook een beetje aan mij.
Dat is zo'n beetje mijn definitie van vaderlandsliefde.
Ben ik trots op het softdrugs gedoogbeleid? Ja, hoor. Trots op het homohuwelijk? Jazeker. Trots op euthanasie-mogelijkheden? Ook. En zo zijn er nog wel meer zaken waarvan ik vind dat Nederland "goed bezig" is.
Wij Nederlanders lopen echter in het algemeen niet zo te koop met onze liefde voor ons land. "Doe maar gewoon, dan doe je al...", nou ja...je weet wel.
In Amerika vind je bovenop de imo gezonde trots zoals ik die hierboven beschreef echter ook nog een ongezonde vorm, die misschien het best te omschrijven valt als "hollow patriotism", omdat het puur gaat om verheerlijking die op een gedachtengoed gebaseerd is, in plaats van op 'accomplishments'.
Het komt hier op mij af en toe een beetje over als een totalitair gedachtengoed, met grote billboards langs de snelwegen met "God Bless America" en "United we stand" en bumperstickers met leuzen als "proud to be an American", alsof het een prestatie is om in Amerika geboren te worden. Ik denk niet dat het overal gebeurt, maar in veel scholen worden leerlingen nog steeds elke dag gedwongen om "vrijwillig" met de hand op het hart en zich richtend tot de Amerikaanse vlag de 'Pledge of Allegiance' op te zeggen. Ook in sommige verenigingen vindt dit nog plaats. In de Rotary-club van mijn vrouw doen ze het ook bij elke bijeenkomst.
Bij bijna elke sportwedstrijd wordt het volkslied gezongen...nou goed, da's een kwestie van smaak misschien. En dat Amerikanen elke dag de vlag (mogen) laten wapperen vind ik alleen maar mooi. Maar het probleem is dat de vlag ook gebruikt mag worden voor commerciele doeleinden. Zo zie je bijvoorbeeld veel bedrijven die de Amerikaanse vlag bij hun gebouw voeren. Het gaat dan al niet meer om liefde voor het vaderland, maar meer om aan klanten te laten zien dat men trots is op Amerika. De Amerikaanse vlag is bijna een logo, een merk. Je ziet varieties op de Amerikaanse vlag ook loeigroot op traningspakken en allerlei andere artikelen.
In de jaren dat ik hier in Amerika heb gewoond vallen me een paar dingen op over de Amerikanen zelf. Ten eerste: net als wij moeten zij ook gewoon naar de wc om hun behoefte te doen

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat alle mensen op deze aardbol gewoon allemaal mensen zijn. Sommige mensen zijn vriendelijk, anderen weer niet. Daarin verschilt Amerika niet van Nederland.
Maar wat me ook opvalt is dat veel Amerikanen echt voelen dat ze in "the greatest nation on Earth" wonen en dat Amerika echt het beste land is om in te wonen....dat het "Nummer 1" is. Ik denk dat dat er door de maatschappij, de cultuur en de media echt ingestampt wordt. Ik kan me nog goed herinneren dat een collega hier aan me vroeg of ik naar Amerika verhuisd was vanwege "the freedom". Ik dacht eerst dat het een geintje was, maar ze was dus echt in de veronderstelling dat landen over de grens minder vrijheid kennen dan de USA.
Ik weet dat ik in Amerikaanse medestanders heb, Amerikanen die er ongeveer net zo over denken als ik doe. De meeste Amerikanen echter vinden niets verkeerds aan hun uitingen van vaderlandsliefde. En dat is hun goed recht. Ik word er echter zelf af en toe een beetje kriegel van, al erger ik me er niet dagelijks aan. Alles went, zullen we maar zeggen.