Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Internationaal rijbewijs
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Re: Internationaal rijbewijs
In België is je rijbewijs onbeperkt geldig, er staat geen vervaldag op.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
In 2009 heb ik een internationaal rijbewijs aangevraagd.
Waar: bij het gemeentebestuur
Mee te nemen: 1 recente pasfoto en je Belgisch rijbewijs
Geldigheidsduur: 3 jaar
Hier wringt dus het schoentje. De foto op beide documenten zou best identiek zijn.
De foto op mijn rijbewijs is 25 jaar oud.
Volgens de dame aan het loket: je kan daar problemen mee krijgen, haar raad een Europees rijbewijs aanvragen
Ik heb dit niet gedaan, enkel een internationaal rijbewijs aangevraagd.
Ik heb in de USA nog nooit mijn internationaal rijbewijs moeten laten zien.
(zelfs niet toen ik aan de kant moest van de highway patrol, hij wilde mijn internationaal rijbewijs niet, wel Belgisch rijbewijs - ben er verder zonder boete vanaf gekomen)
Uiteraard heb ik het internationaal rijbewijs dus niet meer laten verlengen.
Groetjes,
Ingrid
Waar: bij het gemeentebestuur
Mee te nemen: 1 recente pasfoto en je Belgisch rijbewijs
Geldigheidsduur: 3 jaar
Hier wringt dus het schoentje. De foto op beide documenten zou best identiek zijn.
De foto op mijn rijbewijs is 25 jaar oud.
Volgens de dame aan het loket: je kan daar problemen mee krijgen, haar raad een Europees rijbewijs aanvragen
Ik heb dit niet gedaan, enkel een internationaal rijbewijs aangevraagd.
(zelfs niet toen ik aan de kant moest van de highway patrol, hij wilde mijn internationaal rijbewijs niet, wel Belgisch rijbewijs - ben er verder zonder boete vanaf gekomen)
Uiteraard heb ik het internationaal rijbewijs dus niet meer laten verlengen.
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Ik zou toch een nieuw rijbewijs laten maken. Een foto van 30 j geleden betekent een ongeldig rijbewijs.
Of je dan ook nog een internationaal rijbewijs koopt moet je zelf beslissen. Wij doen het niet.
Of je dan ook nog een internationaal rijbewijs koopt moet je zelf beslissen. Wij doen het niet.
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Heb tot vorig jaar een Belgisch rijbewijs van 20 jaar oud gehad. Nooit geen problemen mee gehad in het buitenland.
Vorig jaar zo een nieuw model gaan halen op het gemeentehuis, omdat mijn oude uit elkaar viel. 30 € en maar 10 jaar geldig.
Moest wel geen pasfoto meebrengen, omdat ze gewoon een kopie nemen van de foto op je identiteitskaart.
Had toen voor de zekerheid ook een internationaal rijbewijs aangevraagd ( dacht dat ze misschien nog niet veel Belgen ontmoet hadden met zo'n nieuw rijbewijs), maar dat was weggesmeten geld. Hebben ze zelfs niet achter gevraagd.
Vorig jaar zo een nieuw model gaan halen op het gemeentehuis, omdat mijn oude uit elkaar viel. 30 € en maar 10 jaar geldig.
Moest wel geen pasfoto meebrengen, omdat ze gewoon een kopie nemen van de foto op je identiteitskaart.
Had toen voor de zekerheid ook een internationaal rijbewijs aangevraagd ( dacht dat ze misschien nog niet veel Belgen ontmoet hadden met zo'n nieuw rijbewijs), maar dat was weggesmeten geld. Hebben ze zelfs niet achter gevraagd.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Idem hier, in de zomer van 2012 gecontroleerd (en beboet) zonder dat er de opmerking van een internationaal rijbewijs werd gemaakt.ingrid14 schreef:
Geeft de Nederlandse overheid eigenlijk de aanbeveling om een internationaal rijbewijs aan te vragen?
Ik ben 2 jaar geleden gestopt in Glacier NP voor een (kleine) snelheidsovertreding. Heb mijn 42 jaar oude Belgisch reisbewijs getoond, maar dat was geen probleem. De ranger maakte zelfs een grapje over mijn 'gedaantewisseling'. Is natuurlijk geen garantie dat het altijd zo goed afloopt....sachasenne schreef:Ik zou toch een nieuw rijbewijs laten maken. Een foto van 30 j geleden betekent een ongeldig rijbewijs.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nee, want volgens de wet betekent een niet meer gelijkende foto ongeldig rijbewijs.
Maar het hoeft natuurlijk niet slecht af te lopen. Feit is wel dat het strafbaar is en als je pech hebt je geen verweer hebt.
Maar het hoeft natuurlijk niet slecht af te lopen. Feit is wel dat het strafbaar is en als je pech hebt je geen verweer hebt.
Groetjes,
Carine
Carine
Is dat dan volgens de Belgische/Nederlandse - of volgens de Amerikaanse regelgeving?
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik gebruik in de USA altijd mijn rijbewijs als "id" zodat ik mijn paspoort veilig in de koffer kan laten.
Met een foto van 35 jaar geleden heeft dat steeds gegarandeerd een glimlach of een grapje tot gevolg!
Met een foto van 35 jaar geleden heeft dat steeds gegarandeerd een glimlach of een grapje tot gevolg!
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
- sachasenne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Belgisch rijbewijs, een probleem?
We reizen, maken uitstappen en begeven ons soms in een ander land. Zo rijden we ook wel eens over onze landgrenzen heen. Heel wat 55-plussers hebben echter een ouder Belgisch rijbewijs van voor 1989, dat in het buitenland voor problemen kan zorgen.
Stel, je reist met de wagen. In Frankrijk doet de politie je stoppen. Een wegcontrole: identiteitskaart, verzekeringspapieren en rijbewijs. Groot is de verbazing als de Franse politie je een boete geeft (tot 250 euro!), omdat men je rijbewijs als ongeldig beschouwt. Dit omdat je foto bijvoorbeeld niet meer op jou lijkt of omdat je in je rijbewijs een gaatje hebt in jouw hoogst behaalde rijbewijscategorie ‘C’. Vaak ziet men dit niet als een rijbewijs voor voertuigen types A of B.
Een situatie zoals deze is deels te wijten aan een gebrek aan Europese overeenstemming. Hierdoor onstaan er misverstanden en worden mensen onterecht beboet. Heb je reeds zo’n situatie meegemaakt? Dan kan je het melden aan de FOD Mobiliteit en Vervoer of aan je gemeente.
bron : okra.be
HOE en WAAR?
De papieren rijbewijzen blijven geldig, op voorwaarde dat ze voldoende leesbaar zijn en de foto nog gelijkend is.
Er is voorlopig geen verplichting tot omwisseling naar een recenter rijbewijs voor de houders van een ouder rijbewijsmodel.
De omwisseling van de papieren versie van het rijbewijs naar een kaartmodel wordt voorzien voor al de inwoners van België vanaf 2013.
bron : overpelt.be
We reizen, maken uitstappen en begeven ons soms in een ander land. Zo rijden we ook wel eens over onze landgrenzen heen. Heel wat 55-plussers hebben echter een ouder Belgisch rijbewijs van voor 1989, dat in het buitenland voor problemen kan zorgen.
Stel, je reist met de wagen. In Frankrijk doet de politie je stoppen. Een wegcontrole: identiteitskaart, verzekeringspapieren en rijbewijs. Groot is de verbazing als de Franse politie je een boete geeft (tot 250 euro!), omdat men je rijbewijs als ongeldig beschouwt. Dit omdat je foto bijvoorbeeld niet meer op jou lijkt of omdat je in je rijbewijs een gaatje hebt in jouw hoogst behaalde rijbewijscategorie ‘C’. Vaak ziet men dit niet als een rijbewijs voor voertuigen types A of B.
Een situatie zoals deze is deels te wijten aan een gebrek aan Europese overeenstemming. Hierdoor onstaan er misverstanden en worden mensen onterecht beboet. Heb je reeds zo’n situatie meegemaakt? Dan kan je het melden aan de FOD Mobiliteit en Vervoer of aan je gemeente.
bron : okra.be
HOE en WAAR?
De papieren rijbewijzen blijven geldig, op voorwaarde dat ze voldoende leesbaar zijn en de foto nog gelijkend is.
Er is voorlopig geen verplichting tot omwisseling naar een recenter rijbewijs voor de houders van een ouder rijbewijsmodel.
De omwisseling van de papieren versie van het rijbewijs naar een kaartmodel wordt voorzien voor al de inwoners van België vanaf 2013.
bron : overpelt.be
Groetjes,
Carine
Carine
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Ik geef gewoon mijn Belgische identiteitskaart als er om een "foto ID" gevraagd wordt.
Paspoort en rijbewijs blijven onderin mijn rugzak.
Enkel bij het autoverhuurbedrijf moet je je rijbewijs laten zien, en daar heb ik nog nooit problemen gehad met mijn Belgisch rijbewijs.
Trouwens heb ik nu ook op mijn Belgische identiteitskaart en op mijn paspoort een foto waar ik niet meer op lijk.
Net een jaar geleden een nieuwe id kaart gekregen, foto is met halflange haren.
Toen ik vorige zomer naar de US ging, was mijn kapsel helemaal anders, pinnetjes van 1,5 cm.
Nergens problemen gehad.
Groetjes,
Ingrid
Paspoort en rijbewijs blijven onderin mijn rugzak.
Enkel bij het autoverhuurbedrijf moet je je rijbewijs laten zien, en daar heb ik nog nooit problemen gehad met mijn Belgisch rijbewijs.
Trouwens heb ik nu ook op mijn Belgische identiteitskaart en op mijn paspoort een foto waar ik niet meer op lijk.
Net een jaar geleden een nieuwe id kaart gekregen, foto is met halflange haren.
Toen ik vorige zomer naar de US ging, was mijn kapsel helemaal anders, pinnetjes van 1,5 cm.
Nergens problemen gehad.
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
Straf dat Okra de internationale wetgeving blijkbaar kent.. In Amerika gelden enkel Amerikaanse wetten, en uit de website blijkt niet dat de Amerikaanse wetgeving vereist dat een rijbewijs moet worden vergezeld van een recente foto. Eens een Europees rijbewijs wordt erkend door Amerika, en dat is het geval, heeft Amerika zich niet meer uit te spreken over bepaalde 'geldigheidsvoorwaarden'.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Blijkbaar geldt:
Het lijkt mij logisch dat de houder van het rijbewijs op de foto goed herkenbaar moet zijn. Wat voor nut heeft de foto anders?
Als de foto niet meer gelijkend is, is het rijbewijs volgens de Belgische voorwaarden niet meer geldig en daarmee dus ook niet in Amerika.sachasenne schreef: De papieren rijbewijzen blijven geldig, op voorwaarde dat ze voldoende leesbaar zijn en de foto nog gelijkend is.
Het lijkt mij logisch dat de houder van het rijbewijs op de foto goed herkenbaar moet zijn. Wat voor nut heeft de foto anders?
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Amerikaanse ordehandhavers kennen de Belgische/Nederlandse rechtsregels niet, en mogen deze ook niet toepassen. Zolang er een identiteitsbewijs voorligt, dat niet vals is, MOETEN zij dat aanvaarden (tenzij hun wetgeving natuurlijk zélf voorschrijft dat een rijbewijs recent moet zijn).
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1064 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic