Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: fooien

Bericht door FlipjeBTiel »

Dat per uur verhaal gaat ook al niet op omdat er ook uren gedraaid worden waarbij er geen klanten bediend worden: voorbereiding, schoonmaken, in de keuken helpen, etc.

Hier zijn de getallen van het BLS. Ofwel een server verdient een $20K per jaar. De site telt $9.95 per uur, dus dat komt in hun tabel uit op 2080 uur (20710/9.95) per jaar. Da's dus $20K voor 52 weken aan 40uur per week ...

Gr., Flipje
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ik ben verbaasd als ik percentages lees van 20 tot 25%.

Wanneer men zelf de tip reeds aanrekend komt dit op 18%. Ik zie dan ook niet direct een reden om daar boven te gaan, tenzij de service exceptioneel was !

Ik geef meestal een 10%, soms wat hoger als het echt goed is. Maar ik ben ook wel al eens buitengewandeld zonder tip als de bediening echt op niks trok.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

vana schreef:Maar in de meeste restaurants lopen meerdere serveersters rond. Die krijgen ook fooi (bijvoorbeeld totaal 36 per uur)
Het keukenpersoneel+ de ander serveersters delen ook weer in de fooi van hun andere collega's.
:offtopic: Dat is helemaal waar vana. Maar als nog zal het geen vetpot zijn. http://www.dol.gov/whd/state/tipped.htm#Illinois
Voor Illinois neem ik als voorbeeld:
Minimum wage voor winkel medewerkers etc. is $8,25 per uur.
Voor restaurant medewerkers is het $4,95 per uur.

Een restaurant medewerker moet per uur minimaal $8.25 per uur maken inclusief fooi anders moet de restaurant eigenaar(es) bij springen zodat de medewerker Illinois minimum verdient. En zoals Flip zegt, het zal niet continue vol met mensen zitten.

Houd er rekening mee: min Federal Tax, min Medicare, min what ever tax. Jep zij betalen belasting over fooi. Als bijbaantje kan het misschien een leuke inkomsten bron zijn, maar om er echt van te kunnen leven......

Sorry dat het beetje offtopic is gewaait!! Mijn excuses!
kiamzo
Amerikakenner

Bericht door kiamzo »

Lees hier ergens dat als je met meer dan 8 man bent de tip al is inbegrepen in de eind som . Wij zijn met 9 personen dus kunnen wij niet kiezen hoeveel tip je geeft ?
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

kiamzo schreef:Lees hier ergens dat als je met meer dan 8 man bent de tip al is inbegrepen in de eind som . Wij zijn met 9 personen dus kunnen wij niet kiezen hoeveel tip je geeft ?
Stukje krant artikel:

Darden Restaurants Inc. owner of Olive Garden, LongHorn Steakhouse and Red Lobster, has long included automatic 18% tips on the bill for parties of eight or more at its more than 2,100 restaurants, but is experimenting with eliminating them because of the IRS ruling, said a spokesman.

The chain in July stopped automatic tips at 100 restaurants in four cities, where it is testing a new system in which the restaurants include three suggested tip amounts, calculating for the customer the total with a 15%, 18% or 20% tip on all bills, regardless of party size. Diners can opt to tip more or less than the suggested amounts, or to not tip. Depending on how patrons react and how well the new software system works, Darden may switch to such suggested tips at all of its restaurants. A spokesman said the company will decide by year-end.

Veel plaatsen zetten een 18% fooi. Vraag het na bij je restaurant waar je gaat eten.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik denk wel eens waarom niet gewoon een restaurant waarin je uitlegt dat het personeel een gewoon salaris krijgt en niet afhankelijk is van de tip.
Als je dan tipt is het omdat de serveerster/der goed zijn/haar best heeft gedaan en het dus een extraatje is. Ben je ontevreden laat dit dan aan management weten. Daar zijn ze voor. Ik zou gewoon liever $2-$3 per maaltijd extra betalen en geen gezeik met tips.
Overigens ken ik iemand die bij een restaurant werkt waar het bedienend personeel gemiddeld $200 aan tip per dag naar huis meeneemt. Echter dat restaurant zit dan ook bijna de hele dag vol en wachttijden van 2 a 3 uur zijn soms heel gewoon.
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door harryvanrooy »

Yeps Ned, ik heb het al gezegd, dit gebeurt in ( oké, Belgie, en andere landen weet ik niet maar veronderstel dat het dezelfde regeling is in Nederland) Europa, daar betaal je 16% dienstgeld automatisch. Dan krijg je wat jij zegt als je tevreden bent geef je nog een extra tip, echter niet in procenten uitgerekend, 5 of 10 euro, afhankelijk goed de bediening was en welk soort restaurant je doet.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Als je in Amerika een restaurant uitloopt zonder een fooi dan hoop ik voor jou dat je er niet nog een keer naartoe gaat want dat staat zo ongeveer gelijk aan spugen in het gezicht van de persoon die je serveert. Ik ken dan ook verhalen van mensen in de bediening die mij haarfijn uitlegden wat ze met het eten van zulke mensen doen als ze terugkomen en ze herinneren dat ze geen enkele fooi gaven :lol:

Verder is 10% fooi een regelrechte belediging en dan kun je feitelijk beter niets geven. Ik heb dat zelf te lang gedaan omdat ik echt niet beter wist maar ik merk wel degelijk verschil tussen normaal tippen (tussen de 15% en 20%, 25% bij exceptioneel goede service) en een karige 10%. Het geeft mij ook een goed gevoel als ik kan laten blijken dat ik de service enorm waardeer. Banen zoals dat zijn echt geen vetpot en het ontbreken van een minimumloon maakt het nog lastiger. Ik weet zeker dat mensen die bedienen een moord zouden doen voor een uitkering zoals je die in Nederland krijgt als je geen baan kunt vinden maar dat is er simpelweg niet dus dan is bedienen toch beter dan niets verdienen.

En laten we nou eerlijk wezen, uit eten gaan is in Amerika al veel goedkoper dan in Nederland, daarbij is de bediening 9 van de 10 keer vele malen veel vriendelijker en vaak ben je op vakantie. Moet je dan werkelijk gaan bezuinigen op de fooi die je iemand geeft in plaats van mee te gaan met de gewoontes van het land waar je te gast bent? Ik vind dat persoonlijk echt zo'n sneue gedachte. Als je je niet kan veroorloven om uit eten te gaan kun je wellicht beter zelf koken in plaats van zuunig te doen in een restaurant niet?
Marcopstal
Amerika-expert

Ik heb op twintig reizen in de VS tweemaal een restaurant verlaten zonder tip te betalen. In dezelfde omstandigheden zou ik dit opnieuw doen.

Waarom?

In het eerste geval omdat de serveester precies tegen haar zin werkte, er geen vriendelijk woord uitkwam en ze echt onbeleefd en zelfs grof was. Daarvoor ga ik niet op restaurant. Ik heb me daar dan ook bij de zaalverantwoordelijke over beklaagd.

In het tweede geval omdat er van service niet echt iets te merken was. Als je met 10 aan tafel zit is het de gewoonte dat men je vrij gelijktijdig serveert. Die situatie heb ik al honderden keren gezien. Maar als er een paar zitten te eten en de rest naar de tafel kan kijken tot deze gedaan hebben om daarna gelijktijdig het voorgerecht en de hoofdschotel geserveerd te krijgen zodat er niet eens voldoende plaats is aan tafel.....

Wat het bedrag betreft van de tip:

- je moet je percentage eigenlijk rekenen op het bedrag zonder de sales taks (welke doorgaans ergens rond de 6% ligt)
- 20% wordt gegeven wanneer de service "outstanding" is of er bijzondere verzoeken werden tegemoet gekomen

Om 25% tip te geven moet er volgens mij toch geserveerd worden met gouden lepeltjes.

Ik zie niet in wat het met zuinigheid zou te maken hebben.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Als je in Amerika een restaurant uitloopt zonder een fooi dan hoop ik voor jou dat je er niet nog een keer naartoe gaat want dat staat zo ongeveer gelijk aan spugen in het gezicht van de persoon die je serveert. Ik ken dan ook verhalen van mensen in de bediening die mij haarfijn uitlegden wat ze met het eten van zulke mensen doen als ze terugkomen en ze herinneren dat ze geen enkele fooi gaven :lol:
Dan was die 0% fooi klaarblijkelijk goed ingeschat door de restaurantbezoeker, klinkt mij in de oren als "chantage met terugwerkende kracht".
kiamzo
Amerikakenner

Bericht door kiamzo »

Geef je ook fooi als je gaat eten bij de Golden Coral ?
Marcopstal
Amerika-expert

Het is niet omdat het een buffet is dat er geen tips worden gegeven.

Van zodra er enige bediening aan tafel is, drank brengen en bijvullen, borden afruimen, ... wordt er inderdaad tip gegeven.

Eigenlijk is het enkel in fastfoods dat je geen tip geeft, je ruimt er immers zelf ook af.

Dus voor zover ik het zie, ook tip in de Golden Corral. (maar ik denk dat je daar kan stellen dat 10% meer dan genoeg is)
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Ik denk dat in de praktijk de meeste mensen geen tip geven als het gaat over buffetten. Ik let er altijd op en dat is toch wat ik zie.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Zodra ik het eten zelf haal (dus buffetten) geef ik alleen een tip als de persoon die de drankjes brengt echt heel erg aardig is. Ik geloof ook niet dat ze dan verwachten dat je fooi geeft en meestal reken je af bij een speciale kassa in plaats van aan de tafel.

Verder ben ik het met je eens Marcopstal, ik zou in zulke gevallen ook geen fooi geven. Maar met geen fooi geven, geef je ook een duidelijk signaal af. Ik zei zuinigheid omdat sommige mensen hier het idee hebben "Ik vind 10% wel genoeg!!". Dat is dus, vind ik, zuinigheid en komt heel onbeschoft over in Amerika.

Ik heb zelf een keer 1 dollar in 2en gescheurd achtergelaten op tafel omdat ik ronduit boos was over de manier waarop de serveerder me behandelde. Ik bestelde een gerecht met griekse feta kaas erop (zo stond het op het menu) en toen het geserveerd werd zat er blauwe kaas op. Dus ik zei "meneer, dit is blauwe kaas en het gerecht zei feta kaas." Toen zei hij "Nee hoor, dat is geen blauwe kaas, dat is feta kaas!". Ik zei dat het toch echt feta kaas was en toen haalde hij heel gerirriteerd zijn schouders op en naam mijn bord weer mee. Toen kwam hij weer terug, met hetzelfde bord en zei "We hadden geen feta kaas mevrouw". Ik zei toen dat dat allemaal leuk een aardig was maar dat hij dan toch echt eerst even had moeten overleggen of ik iets anders wilde. Blauwe kaas kan behoorlijk dominant zijn immers. Toen liep hij weer weg met het bord en toen kwam iemand anders, ik denk de manager langs met hetzelfde verhaal. Ik heb toen iets anders besteld maar dat kwam veel later natuurlijk en door het arrogante gedrag van de serveerder was de maaltijd al verknald. Toen de rekening dan ook gewoon alle gerechten vermeldde en er geen enkele vorm van excuses kwam hebben we zo de fooi achtergelaten. Maar dat was ook echt een duidelijke boodschap en dat heb ik verder nog nooit meegemaakt gelukkig.

Verder laat ik altijd de fooi in cash geld achter op tafel en schrijf de rekening die ik met de bankpas betaal uit op het exacte bedrag. Op die manier weet ik zeker dat de persoon die me bedient ook de fooi oppakt en wat er daarna mee gebeurd kan me weinig schelen ;)
Jolienvh
Amerika-ontdekker

Fooi bij verblijf

Bericht door Jolienvh »

Ik heb een andere vraag ivm fooien. Wij verblijven in een soort bed and breakfast en moeten bij aankomst betalen (voorschot reeds betaald). Wanneer zouden we dan fooi geven? Om direct een fooi te geven zonder te weten hoe het verblijf zal zijn vind ik wat vreemd. Maar om bij vertrek enkele dollars te geven vind ik wat vreemd? En de huishoudster, hoe doen we dat? Die gaan we waarschijnlijk niet zien aangezien we een ganse dag op stap zijn. Laten we dit achter in de kamer?
harryvanrooy
Amerikakenner

Yeps, ziva,
ik werk in de horeca en weet ook wel dat je beter je fooien cash betaald. Dat is voor het bedienend personeel ook veel aangenamer. Niet iedereen is daar akkoord mee, maar het is wel zo. Anders zijn ze een deel van hun fooien kwijt, soms alleen maar aan de firma die de betalingen per kaart regelt. De baas haalt die percent er dan wel af.
Confusius
Amerikafan

Bericht door Confusius »

Op mij werkt het dus averechts wanneer ik ga zitten denken hoeveel ik maximaal aan fooi wil geven en daarop mijn bestelling ga aanpassen.

Vind 20 dollar aan fooi wel erg veel namelijk als ik uit eten ga a 100$
harryvanrooy
Amerikakenner

Hey, confusius,
Dat moet je niet doen hoor, nog een keer, bij ons in Europa betaal je de dienst sowieso, kijk op een menu in Amerika, lijkt goedkoop, maar als je je tip er bij rekent, is het even duur als bij ons. Alleen heb je het hier al betaald, wat er verder nog gebeurd. Slechte bediening, bad luck, je hebt je dienstgeld al gegeven. In Amerika kun je tenminste nog kiezen hoeveel je geef en zelf beslissen of je een goede bediening hebt gehad en als je alles gaat uitrekenen heb je hetzelfde betaald hoor :wink:
Confusius
Amerikafan

Bericht door Confusius »

Wellicht als ik het op die manier kan gaan zien.
Maar dan geef ik dus geen tip maar dienst geld :)
harryvanrooy
Amerikakenner

Neehee,
Het is misschien een beetje een spraakverwarring, ben je Nederlander?
Tip is iets wat je uit eigen beweging geeft, dienstgeld is iets wat bij ons sowieso betaald word en is dus altijd al in de prijs inbegrepe. Tip geven wij ( in Belgie, weet niet of dit in Nederland ook zo is) als we goed bediend zijn, in Amerika is tip blijkbaar iets wat je altijd moet betalen, als je tevreden bent, geef je 20%. Bij ons ( nogmaals, in Belgie, weet niet in Nederland) heb je al 16% betaald en als je tevreden bent geef je nog wat bij( wij noemen dit fooi, tip, drinkgeld ) echte Belgen zullen dit sowieso niet op hun cc schrijven!!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer