In NL geef ik alleen tip als het eten / service in orde is. Als ik heel tevreden ben geef ik iets meer maar zeker geen 20%

sachasenne schreef:September jl is een bevriend koppel ons achterna gevlogen naar Vegas. Zij zijn (in tegenstelling tot ons) steenrijk. En toch wilden zij geen tip van 20% geven, zoals wij doen. Zij vonden 10% meer dan genoeg.
Omdat ik niet beschaamd wilde zijn hebben we dan afgesproken dat als we samen gingen eten, we wel 20% gaven. Als ze alleen waren deden ze maar hun zin. En gaven dus 10%.
Zij vonden dat wij ons geld uitdeelden.
Ze hadden trouwens al ruzie met de taxichauffeur die hen van de luchthaven naar het hotel bracht. Over de tip
Zelf begrijp ik niet waarom er moeilijk over gedaan wordt. Thuis betaal je een cola 1.50 dollar bv. En in de US 1 dollar + tip en tax. Resultaat is hetzelfde. Alleen is het anders opgebouwd.
Rijk wordt je ook niet als je een gat in je hand hebt.Frasi schreef:sachasenne schreef:September jl is een bevriend koppel ons achterna gevlogen naar Vegas. Zij zijn (in tegenstelling tot ons) steenrijk. En toch wilden zij geen tip van 20% geven, zoals wij doen. Zij vonden 10% meer dan genoeg.
Omdat ik niet beschaamd wilde zijn hebben we dan afgesproken dat als we samen gingen eten, we wel 20% gaven. Als ze alleen waren deden ze maar hun zin. En gaven dus 10%.
Zij vonden dat wij ons geld uitdeelden.
Ze hadden trouwens al ruzie met de taxichauffeur die hen van de luchthaven naar het hotel bracht. Over de tip
Zelf begrijp ik niet waarom er moeilijk over gedaan wordt. Thuis betaal je een cola 1.50 dollar bv. En in de US 1 dollar + tip en tax. Resultaat is hetzelfde. Alleen is het anders opgebouwd.Bij collectes (voor het goede doel) wordt -ook- in betere buurten significant minder opgehaald (in Nederlandalthans). Blijkbaar hangt het hebben van geld vaak samen met het -zelf- houden van geld. Het is vaak de best verdienende in een gezelschap die de krent uithangt.
Maar ja, omgekeerd kun je ook redeneren dat de meeste Amerikanen geen flauw idee hebben dat het fooiensysteem buiten de landsgrenzen heel anders werkt. Ze zullen dus niet snel denken "o ja, toerist, die weet natuurlijk niet hoe het werkt" maar eerder "wat is dat voor een belachelijk lage tip, wat heb ik verkeerd gedaan?"Baksteen666 schreef:Maar ik vind het wel enigszins ver gaan om zomaar van een toerist te verwachten dat ze exact weten hoe het systeem van horeca met de daarbij horende salarissen in zijn werk gaat.
Frasi schreef:Bij collectes (voor het goede doel) wordt -ook- in betere buurten significant minder opgehaald (in Nederlandalthans). Blijkbaar hangt het hebben van geld vaak samen met het -zelf- houden van geld. Het is vaak de best verdienende in een gezelschap die de krent uithangt.
Ik denk dat veel Amerikanen, die uiteindelijk toch in de toeristische sector tewerkgesteld zijn, best wel weten dat de toeristen niet "echt" weten hoe het werkt.Maar ja, omgekeerd kun je ook redeneren dat de meeste Amerikanen geen flauw idee hebben dat het fooiensysteem buiten de landsgrenzen heel anders werkt. Ze zullen dus niet snel denken "o ja, toerist, die weet natuurlijk niet hoe het werkt" maar eerder "wat is dat voor een belachelijk lage tip, wat heb ik verkeerd gedaan?"