laska schreef:Het Patriotisme op zich vind ik niet zo storend.
Nee echt storend is het niet, vind het wel grappig soms. Zo kwam ik laatst weer eens in de bowling, en we waren net een spelletje begonnen toen in een keer iedereen stil bleef staan, hand op het hart drukte en allemaal strak voor zich uit kijkend het volkslied begon te zingen.
Dat was de begin-ceremonie van de bowling-leage.
Dan op zo'n moment denk ik toch van kom op mensen, tis maar een balspelletje...
laska schreef:Het Patriotisme op zich vind ik niet zo storend.
Nee echt storend is het niet, vind het wel grappig soms. Zo kwam ik laatst weer eens in de bowling, en we waren net een spelletje begonnen toen in een keer iedereen stil bleef staan, hand op het hart drukte en allemaal strak voor zich uit kijkend het volkslied begon te zingen.
Dat was de begin-ceremonie van de bowling-leage.
Dan op zo'n moment denk ik toch van kom op mensen, tis maar een balspelletje...
Wat betreft dit aspect van het patriottisme, het zingen van het volkslied bij iedere sport ... Ik vind het geweldig .. De vrouw van onze internetcontacten in de VS, werkt voor de USAF en zij legt haar hand op de borst bij iedere ceremonie. (Wisseling van de wacht op Arlington Cemetery, maar ook tijdens het volkslied bij de Nascar Race).
Het was overigens FANTASTISCH om hier deel van te mogen zijn. Ik moest echt op mijn lip bijten om niet te gaan huilen ... Je moet je voorstellen, je zit na een hele dag tailgaten eindelijk 's avonds in de stands van de racetrack, tussen duizenden toeschouwers. De adrenaline begint al te stromen, door het lawaai van de motoren. Maar ook de enorme lampen die het hele circuit verlichten. Het begint inmiddels al te schemeren, want het is een Night Race. Vervolgens wordt het volkslied gezongen en gaat iedereen staan, het meerendeel met de hand op de borst (Het volkslied wordt overigens geweldig mooi gezongen door een vrouw) ... een moment later hoor je luid geschreeuw door de toeschouwers die helemaal bovenin zitten (en even denk ik dat de tribune inzakt) .... en dan met een enorm kabaal vliegen jetfighters heel laag over de racetrack (in formatie) ... Iedereen begint te juichen ... Nu ik het schrijf krijg ik weer spontaan een brok in mijn keel ... Dat moment zal ik echt nooit meer vergeten ..
Wat betreft patriottisme, volgens mij heeft Nederland er ook een handje van, maar verborgen, een valse bescheidenheid ... en dat uit zich door aanstoot te nemen aan een land zoals Amerika die er wel openlijk voor uit komt. Bij aanstoot nemen, heb ik altijd het idee dat er een vorm van jaloersie meespeelt. Ik krijg er juist een warm gevoel bij die vaderlandsliefde .... het is één van de dingen wat mij juist trekt in Amerika .. Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen niet zo hoeft allemaal, maar om je eraan te ergeren vind ik wel ver gaan ... Ik vind het wel bijzonder!
Laatst gewijzigd door Sandy op 13 nov 2006, 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Dan, ben jij met een USer getrouwd ? of ben je beide non-US. Dat maakt natuurlijk een behoorlijk verschil. En als immigranten zo welkom zijn, waarom staat er dan dat grote hek - wordt nu juist uitgebreid - en wordt er steeds meer greppel gegraven ?
Drie jaar geleden is het merendeel bijna blindelings achter de leiders aan gegaan, met een rood-wit-blauw waas voor de ogen. Politici die twijfelden of kritisch waren werd de vloer mee aangeveegd, niet patriottisch ! Die konden herverkiezing (lees $-bijdrages) wel vergeten. De enige die zichzelf durfde te blijven en tegen de stroom inging was Russ Feingold, maar ja die komt ook uit WI ! (Oh, Feinstein en Feingold voor pres. en vice-pres. als dat zou kunnen !)
Misschien houden we als immigranten wel meer van dit land, en doen de situaties ons meer pijn denk ik wel eens.
Ik lees veel kranten enz., spreek veel mensen aan de tel. en heb kontakten via het Internet. Veel USers houden op de moment met moeite het hoofd boven water. Ik hoor het ene schrijnende verhaal na het andere: leningen van 30 jaar om ziektenkosten af te betalen voor een kind; baan kwijt - langzaamaan alles kwijt; familie-boerderijen over de kop; geen geld om verder te studeren, enz. Ondertussen beleent de US overheid de toekomst van kids, kleinkids, bij vnl. Chinese bankiers. En de meeste USers hebben geen idee.
Het is niet alleen het leger dat vecht in Irak, het zijn vooral contractors - dood/gewond ? hebben we verder geen last van - het zijn de Reserves, die daar eigenlijk niet voor zijn opgeleid, en niet een tour of duty maar twee of drie. En als het misgaat staat de aanstichters te praten dat ze "geschokt" zijn - nemen ook geen verantwoordelijkheid.
De oneerlijkheid, dat laten prevaleren van kort termijn en eigen belang boven gericht de toekomst van dit land veilig stellen, daar heb ik het moeilijk mee. De gemiddelde USer is een aardig, hardwerkend, vaak bereid tot delen persoon, en verdient beter. Met all dat 'the greatest country on earth' worden ze voor de gek gehouden.
(De Engelsen hadden zo'n 100 jaar geleden ook Elgin en Burns en veel natte ogen bij God Save the King en een empire waarin de zon nooit onderging. Nu hebben ze vooral veel restaurants met chicken vindaloo op het menu.)
oortjes schreef:Dan, ben jij met een USer getrouwd ? of ben je beide non-US. Dat maakt natuurlijk een behoorlijk verschil. En als immigranten zo welkom zijn, waarom staat er dan dat grote hek - wordt nu juist uitgebreid - en wordt er steeds meer greppel gegraven ?
Ehh...zij is Amerikaanse, maar zij is er echt niet altijd bij als ik nieuwe mensen ontmoet.
En ik ken via de Nederlandse club ook een aantal Nederlandse koppels hier in de omgeving van Atlanta, en van hen had ik zulke geluiden als jij uit ook nog niet gehoord. Maar goed, voor alles een eerste keer natuurlijk. Ik zal ze bij de volgende meeting nog wat meer vragen naar hun ervaringen qua acceptatie etc. Misschien komt er dan het eea boven.
En net als in Nederland zijn illegale immigranten inderdaad niet welkom in de VS. Ook niet eerlijk ten opzichte van Mexicanen en andere wereld burgers die wel op een legale weg naar de VS willen komen, en die netjes en geduldig de procedures afwachten
En laten we met zijn allen maar hopen dat de Democraten een halt toeroepen aan die belachelijke oorlog.
Dan, het zal per staat verschillen. In de grensstaten is het een heter hangijzer natuurlijk, en wij begonnen in CA, net in de tijd van prop. 187.
Illegalen niet welkom ? De bouwers en verbouwers en telers hier schreeuwen moord en brand als de grenzen beter worden beveiligd. Wie denkt je dat er hier all over the state plant, wiedt, uitdunt, opbindt, plukt, sorteert, enz.
Wie denk je dat er hier graven, storten, timmeren, drywallen, enz. ?
Waarom denk je dat veel van die grote commerciele telers zo rijk zijn, waarom denk je dat de meeste bouwers miljonair zijn ?
Je hebt gelijk Oortjes.
Dat illegale immigranten volgens de wet niet welkom zijn, houdt inderdaad niet in dat er niet allerlei ondernemers om staan te springen, omdat ze zo goedkoop en hard werken.
Maar dat is toch eigenlijk hetzelfde met de Polen. Hoewel illegaal niet de correcte term is in dat geval. Niemand wil ze hier hebben, maar ze hebben wel allemaal werk op het land en in de kas.
Dan schreef:Je hebt gelijk Oortjes.
Dat illegale immigranten volgens de wet niet welkom zijn, houdt inderdaad niet in dat er niet allerlei ondernemers om staan te springen, omdat ze zo goedkoop en hard werken.
En vaak niet uitbetaald worden, omdat deze illegalen nergens kunnen klagen. Pas bij een jongen uit de buurt gebeurd,had 3 weken keihard gewerkt bij een tuinder, alleen was het tel.nr.van de tuinder opeens afgesloten toen het werk er op zat. Kon geen huur betalen en had niet meer te eten, gelukkig hadden wij een volle vriezer .
Dan schreef:Je hebt gelijk Oortjes.
En vaak niet uitbetaald worden, omdat deze illegalen nergens kunnen klagen. Pas bij een jongen uit de buurt gebeurd,had 3 weken keihard gewerkt bij een tuinder, alleen was het tel.nr.van de tuinder opeens afgesloten toen het werk er op zat. Kon geen huur betalen en had niet meer te eten, gelukkig hadden wij een volle vriezer .
En dat (die jongen niet uitbetalen) is inderdaad ronduit schandalig
Onze vrienden in Californië zijn schatten van mensen, maar wel érg vreemd bezig in dit opzicht. Ze klagen steen en been over de 'Mexicans' die alles overnemen en hun staat die helemaal op Mexico begint te lijken. De kinderen krijgen inmiddels 'home-schooling' omdat de school alleen nog Mexicaans is en de voertaal bijna alleen Spaans.
Máár: op hun eigen bedrijf zijn wel 100 Mexicanen (legaal en illegaal) in dienst .... dat is heel normaal voor ze.
Ja, maar in hun situatie zien ze denk ik weinig andere mogelijkheden. De concurrentie werkt (ook) met deze arbeidskrachten. Plus er zijn weinig tot geen USers te vinden die dergelijk werk willen doen.
Werk in de AG bv. is lichamelijk zwaar, je staat de hele dag in de hete zon, dat moet je maar kunnen. Ook is er meer kennis/ervaring voor nodig dan je denkt en die hebben USers (ea. immigranten) domweg niet.
Overigens er gebeuren ernstige dingen zoals groepen illegalen laten werken en dan zwaar onderbetalen en met La Migra dreigen, maar ik ben inmiddels genoeg illegalen tegengekomen die een goed uurloon maken.
Ook wordt er bij veel bedrijven, als men illegalen het werk laat doen, vaak een loopje genomen met alle OSHA voorschriften betreffende veiligheid enz.
Dat is nog met meest schandalige van de situatie.
we zjn overgegaan van patriotisme naar (illegale) immigratie dus ik breng het topic zo weer terug, maar ik wilde nog wat kwijt over die illegale immigratie oftewel de schandalige toestand waar mensen zich in vinden. natuurlijk is het schandalig, en ik praat het zeker niet goed, maar hou er wel rekening mee dat dit leven voor deze immigranten (vaak) beter is dan de situatie die ze achterlaten, al is het alleen maar omdat ze door hier keihard te werken hun achterban kunnen steunen. daarnaast is dit een beetje het amerikaanse patroon. elke groep die naar Amerika is gekomen is door dit proces gegaan (we praten natuurlijk niet over de upper upper class). alle voorgaande groepen die geemigreerd zijn werken zich kapot de eerste en tweede en misschien zelfs derde generatie, maar hun nakomelingen krijgen hierdoor de kans om zich te beteren, onderwijs te volgen en hun groep's totale positie te verbeteren. daarom zie je dat er ook steeds een verschuiving is van de groepen. de mexicanen bijv zijn nu niet meer de underdog, zij hebben steeds meer representatie in de amerikaanse maatschappij en klagen nu net zo hard als andere groepen over de volgende generatie immigranten die hun jobs wegnemen etc etc (centraal amerikanen met name). en zo blijft het doorgaan. en nog een opmerking hierover, deze groepen komen min of meer vrijwillig de border over, gedwongen door hun economische situatie of course, maar ze zijn niet gevangen in hun eigen land en gedwongen hier naar toe gebracht met de bekende gevolgen. dus in terms of hoe tragisch het is, is het voor mij als AA altijd iets minder erg.
begrijp me niet verkeerd, ik ben totally voor het geven van kansen aan iedereen uit de zogeheten derde wereld omdat de eerste wereld haar rijkdom heeft gebouwd over de ruggen van de derde wereld bewoners dus van mij mogen ze (we - ik kom uit Suriname, en ik ben ook hier naar toe gekomen om mijn leven te beteren).
maar terug naar het patriottsisme: ik hou er zelf wel van. sterker nog, een van de redenen waarom ik me hier beter thuis voel dan in Nederland. door dit patriotisme heb je hier een gevoel van onderdeel zijn van een land/community wat je in NL volgens mij niet zo gauw hebt. als Surinaamse in NL kreeg ik nooit het gevoel dat ik Surinaamse was. Hier in Amerika voel ik me wel Amerikaanse o.a. omdat ik geintgereerd ben in het Amerikaanse leven en niet aan de buitenkant leef. en dat komt van beide kanten. in NL had ik het gevoel dat no matter hoe geintgreerd je was, je altijd een buitenstaander/lander bleef. de naam allochtoon alleen al. die discussie is eerder gevoerd dus ik ga het niet herhalen. in any case, de publieke uitingen van onderdeel van Amerika zijn, zijn mij lief. en that includes het zingen van het volkslied voor iedere sportwedstrijd (kippevel, zeker als het een hele goede zanger is of een kind, altijd erg emotioneel). maar het is zeker een feit dat 9/11 het een beetje in het overdrevene heeft gebracht en daardoor is het zelfs voor sommige Amerikanen een hele negatieve/hypocriete uiting. aan de ene kant is Amerika een hele rotte maatschappij dus valt er wel wat te vereren? maar slechts weinig van die mensen zouden Amerika voor een ander land inruilen. zelfs de zogenaamde vrijheden van NL zijn niet aantrekkelijk genoeg. ken genoeg Amerikanen die erg teleurgesteld in NL zijn.
ach, het blijft een interessante discussie, maar het is voor iedereen heel persoonlijk. het moge alleen duidelijk zijn dat er genoeg amerikanen zijn die kritisch zijn over hun land, en dat ook duidelijk laten merken. het is echt niet allemaal bush afgoderij.
Patriotisme vind ik ook helemaal niks verkeerds aan, daar kunnen ze in Nederland nog wel eens een puntje aan zuigen. Het word echter wel te pas en te onpas gebruikt. Zoals w8in al eens opmerkte. Ook vlaggen hebben een meer commerciele waarde dan een patriotische waarde. Ik vind trouwens de vlaggen van de Perkins restaurant gigantisch mooi.
Ook al heeft iemand mij hier op het forum negatief genoemd als ik over Amerika praat, inderdaad het is niet het paradijs, waar wel? Desondanks ben ik Amerikaan geworden toen ik daarvoor in aanmerking kwam. Ik leef hier immers en voel me thuis. Ik heb ook meegeholpen en geprobeerd Dubbya eruit te stemmen, helaas lukte dat toen niet. Maar om recht van spreken te hebben vind ik dat je ook moet stemmen en om te kunnen kunnen stemmen moet je Amerikaan zijn. Gelukkig heb ik ook nog steeds de Nederlandse nationaliteit en kan dus weer terug als ik dat ooit zou willen.
Wat ik wel vreemd vind is om mijn hand op het hart te leggen bij het volkslied, ik weet het niet daar is gewoon iets vreemds aan maar ik kan het niet benoemen.
Ik hoop ook dat mijn avatar voldoende patriotisch is.
Het leukste vind ik al die uitstallingen in winkels bij tijd en wijle, vlaggen en vlaggetjes en allerhande spullies met de US vlag erop en/of adelaars.
En het is allemaal "Made in China".
DorenNicole, de eerste wereld is rijk geworden inderdaad door het uitbuiten van kolonien e.d. Maar ook over de ruggen van de onderste laag van de bevolking. Mijn overgrootvader was turfsteker, leefde met vrouw en een heel stel kinderen - althans degenen die in leven waren gebleven - in een tochtig optrekje aan de dijk. Mijn oma en haar broers, zussen, waren allemaal onder de 1.60 m en als ze over haar jeugd vertelde was het vooral over hoe weinig er maar te eten was en hoe koud ze het altijd hadden. Op haar 11e werd ze als dag/nacht meisje verhuurd - niet dat ze veel verdiende dan was er een mond minder in het gezin. Na een paar weken had ze zo'n heimwee en was ze er zo slecht aan toe dat haar 'mevrouw' haar naar de ouderlijk optrek terugbracht. Als vervoermiddel werd een kinderwagen gebruikt, want zo klein en mager was oma dat ze daar gewoon nog inpaste, ruim 11 jaar oud.
Ik leg liever mijn hand op het hart bij het volkslied en als de vlag langskomt, dan dat ik zou salueren.
Bij optochten draai ik meestal mijn rug naar de stoet als er soldaten voorbij marcheren. Gelukkig lopen ze niet echt helemaal in de pas, maar ik ben er toch niet zo happig op.
En natuurlijk ben ik een Amerikaans patriot, het volledige gezegde is immers: 'my country, right or wrong. If it's right, keep it right, if it's wrong make it right.'
Dat je je met de rug naar de soldaten draait, na ja, het is een vrij land, maar beledigend vindt ik het wel.
Al die spreuken zoals "God bless America" (en niet de rest van de wereld?) zijn na 9/11 zo vermenigvuldigd. Voorheen zocht ik een keer stickers van vlaggetjes, ze waren nergens te vinden. Nu val je er over.
In veel gevallen inderdaad meer commercieel dan patriotisch.
Bij optochten draai ik meestal mijn rug naar de stoet als er soldaten voorbij marcheren.
I served in het Amerikaanse leger and I hated every minute of it.
There were no other options.
Wees blij dat andere mensen are willing to serve zodat jouw zoon thuis kan blijven.
Freedom is not free.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.