Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het is KOOOOOOUUUUUDDDDDDD

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert

Re: Het is KOOOOOOUUUUUDDDDDDD

Bericht door USInsider »

Ik herinner me van mijn tijd in IL hoe er sneeuw geruimd werd en hoe dat dan met vrachtwagens werd weggebracht naar speciale plekken - grote velden waarop de vrachtwagens dan die sneeuw stortten.
Op de parkeerplaatsen van die grote plastic oranje 'sprieten' om bepaalde plekken en utilities aan te merken.
Inderdaad verbijsterend voor een Ned.lander/Belg want zoveel sneeuw dat kennen we niet. En inderdaad als het langere tijd zou koud blijft verdwijnt het niet.

Kastelke, hebben jullie een sneeuwopruim-service ? Want als je het allemaal laat liggen kun je op een gegeven moment je garage niet meer in of uit.
Laatst gewijzigd door USInsider op 19 feb 2014, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Een paar jaar geleden werd in Biberwier de geruimde sneeuw in een beek gekieperd. Dat was dit jaar wel anders. Aan de noordkant van de Alpen is heel weinig sneeuw gevallen :( , aan de zuidkant van de Alpen is dat dit jaar heel anders.

@Forumleden in Californië. Maken jullie je zorgen om de watervoorziening komende zomer, nu er in de Sierra's historisch weinig sneeuw is gevallen?
Groet,

Old Faithful
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

USInsider schreef:Kastelke, hebben jullie een sneeuwopruim-service ? Want als je het allemaal laat liggen kun je op een gegeven moment je garage niet meer in of uit.
Voorlopig hebben we die nog niet nodig, je kan nog steeds 5 auto's parkeren op onze oprit, dus we hebben nog wat uitwijkmogelijkheden. Al begint de berg in de voortuin en de strook tussen straat en voetpad wel hoog te worden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Old Faithful schreef:@Forumleden in Californië. Maken jullie je zorgen om de watervoorziening komende zomer, nu er in de Sierra's historisch weinig sneeuw is gevallen?

De boeren in Californië zeker wel! Mijn Facebook staat vol noodkreten over de droogte en ik sprak vorige week een goede vriendinn daar die het erg somber inziet.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

De noodtoestand is afgeroepen door de governor. De staat heeft al aangekondigd geen water te kunnen leveren aan lokale afnemers. Het probleem is de dunne snow pack, de lage waterstanden in veel reservoirs, en de lage grondwaterstand. Deze winter is droog, en de vorige winter was ook erg droog. 2013 was het droogste jaar ooit gemeten. Er zijn diverse gebieden die hebben opgeroepen om vrijwillig 20% te besparen op het watergebruik, en als het zo droog blijft zal dat onvrijwillig worden. Wij krijgen ons water van Hetch-Hetchy, en die staat er relatief goed voor, maar er zijn gebieden die het primair van hun lokale reservoirs en grondwater moeten hebben, en die staan historisch laag. Goede kans dat het sproeien van je gazon verboden gaat worden.

Afbeelding

Dus ja, 'we' maken ons wel zorgen. Wij doen erg ons best om water te besparen (o.a. twee regentonnen om de plantjes water te geven, die gelukkig weer vol zijn na vorige week), maar we gebruikten al niet veel (geen gazon, dat scheelt). Ik geniet wel van de vele dagen mooi weer, maar het voelt wel een beetje gek. Normaal is het 50% heerlijk en 50% extreem nat in januari, maar nu was het zo'n beetje onafgebroken warm en zonnig met een paar dagen bewolking en tot nu toe nog maar 1 echt groot buiensysteem, in februari ("pineapple express").
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En, sinds 2012, is het nog legaal ook, die regentonnen zonder permit !
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

@Old Faithful: ons hoekje zit "op schema" voor jaarlijkse regenval. Er zijn veel "micro-klimaten" in de Bay Area en onze heuvels zorgen ervoor dat wij, als er al vocht in de lucht zit, regen krijgen. Wij hadden vannacht b.v. weeral een buitje. Voeg toe dat we nog net in de zuid-punt van de kern van de "pine-apple express" zaten, wat 6 inches aan water deponeerde in onze hoek. Onze tuin is puur natuur, dus met de hoeveelheid water (die vanwege de bewolking/mist de kans kreeg diep in de heuvel door te dringen), bedruipt dat zichzelf wel.

Ons huurhuis, wat in een echte suburb staat, is anders: die tuin en dat gazon gaan er gegarandeerd aan deze zomer. :(

Vwb. rantsoenering ben ik niet bang: wij zijn altijd al zuinig met water (alsook met gas, electriciteit, en benzine). Evenwel zijn de reservoirs "slechts" half-vol, maar dat is daarmee 85% van het lange-termijn gemiddelde. Het is dus niet duidelijk dat er rantsoenering komt. Eerder verwacht ik dat ze komen met b.v. sterk in kosten oplopende schalen, afhankelijk van het aantal gezinsleden.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Zo droog ! Zelf prez Obama kwam hier vorige week polshoogte nemen voor een paar uurtjes.
Vervolgens ging hij golf spelen op een aantal prive courses die zo ongeveer in de desert liggen....
En hij had het vooral over global warming daarna.

Hetch Hetchy is een hele vallei - minstens zo mooi als Yosemite - speciaal voor SF onder water gezet ooit.
Zuid CA bestaat voor een groot deel dankzij aangevoerd oppervlakte water. De film Chinatown gezien ?
Central CA heeft ook aangevoerd water en pompt de aquifer. Inmiddels is een deel van het land aan het verzakken omdat er teveel grondwater verbruikt is/wordt. Dit ondanks het feit dat er enorme vooruitgang is gemaakt in de AG wat betreft water-technologie.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik hoorde dat de president vorige week in Los Banos was. Onze vrienden hebben een hele grote dairy op nog geen 20 minuten van Los Banos langs highway 152 naar Chowchilla. Een enorm gebied met landbouwgrond, voornamelijk veebedrijven en amandelboomgaarden.

Het hele watergebeuren van dat gebied verbaast me al jaren, ze zijn zo afhankelijk van aangevoerd water, dat het gewoon een beetje eng is.

Wij wonen zelf in een nog veel droger gebied, semi-woestijn in Spanje, maar hier haalt niemand het in zijn hoofd om bedrijfsmatig vee te houden of een gazon bij zijn huis te leggen. Men leeft hier met wat de natuur brengt en teelt voornamelijk amandelen, druiven en olijven. En golfbanen vind je hier ook alleen maar daar waar water niet zo schaars is :-)
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Bedankt voor jullie info. :thumbup: :clap:
Groet,

Old Faithful
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

echt? Mijn hele verhaal ging <poef> na Submit.

edit: nog maar es proberen.

In mijn town is tot nu toe 170cm sneeuw gevallen. Geen record, maar we zijn er nog niet. Vandaag moet het 9C worden en vannacht gaat alles weer mooi gladjes vastvriezen met sneeuw. Dus de zakken zand en icemelt staan alweer klaar.

Wat een droogte in CA, goldenhills! Kunnen ze niet een paar trucks vol met sneeuw die kant oprijden? Ik doneer graag! Het weer is dit jaar wel erg oneerlijk.

Ik was na de laatste sneeuwstorm in de inrit bezig met de snowblower, man zat weer es vast op z'n werk (volgens mij heeft hij iets met z'n captain geregeld), toen de jongere en gezonde buurvrouw in paniek aankwam zetten: haar man moest laat werken en hoe kreeg zij haar inrit nu schoon? Wait, what? Let me turn off my snowblower, and move my snow shovel out of your way. Really? Ik kreeg de neiging om te reageren zoals mijn vader altijd deed tegen mij als kind: laat je handjes es wapperen - nee, niks mis mee dus dat kan je best zelf. Ik heb met de blower de mond van de inrit gedaan waar de town sneeuw inschuift bij het schoonmaken van de straat. Voor de rest moest ze haar 16-jarige dochter maar bij de tv weghalen, zei ik. Dus van die twee zal ik de komende tijd ook wel geen goeie dag te horen krijgen :lol:. Veel amerikaanse vrouwen zijn, in mijn mening, wel erg graag zwakke en hulpeloze wezentjes. Mijn 70-jarige amerikaanse schoonmoeder is sterker dan die twee samen.
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Haha serieus. Wij doen het nog gewoon met plastic shovels, Onze oprit is helaas formaat hockeyveld en we doen ook de stoep van de twee properties naast ons want die zijn van opa maar daar woont niemand meer dus je bent zo anderhalf uur bezig met zn tweeen. Zonnetje is nu gelukkig even tevoorschijn maar als al dat water vannacht weer opvriest kan het nog wel gevaarlijk worden morgen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik begrijp dus dat US vrouwen zwak zijn tot ze schoonmoeder worden van een Hollander ? hahaha.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

:lol: - USInsider, you got that right!

Voynich, wij kochten ons huis in december 1995. De winter 1995-1996 met record sneeuw in Boston, bijna 108 inches. We kwamen uit een condo en hadden geen snowblower. Niemand had ze op dat moment te koop. Dus moest alles met de hand. Een stuk of 16 sneeuwstormen. In april waren er eindelijk weer snowblowers te koop en hebben we gelijk eentje opgehaald. We dachten toen dat we dat ding wel achterin de barn konden zetten, want het was al bijna mid april. Niet dus, 10 april lag er zo'n 20 inches :thumbup:. En we zijn nooit meer zonder snowblower geweest.

even afkloppen...
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Ja ik kijk soms jaloers naar de snowblower van de buren maar we kunnen het ons echt niet veroorloven op het moment. Opa heeft gelukkig een bobcat maar zn geheugen en planning is niet te best meer dus soms laat hij hem op heel onhandige plekken achter (bij een vriend in Chicopee die geen rijbewijs heeft, op de lader waar je hem niet alleen af kan krijgen of halverwege op een helling waar hij bedolven wordt onder de sneeuw) dus dan kun je lang wachten tot hij eindelijk op komt dagen. Aan de drukte bij de package store aan de overkant te zien vonden de meesten in Springfield het nog niet nodig om van de weg te blijven tijdens de stormen dus zo erg was het ook weer niet. :lol:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb net 80 minuten gereden over ... 13 kilometer! (in suburbia, dus niet op een plaats die bekend staat om de files) :sadcry: Had me beter een Zamboni aangeschaft, want je kon het asfalt van de weg niet zien door de laag ijs waar we op reden. Ze hadden regen voorspeld en positieve temperaturen. Het is beginnen regenen, de temperatuur is plots onder nul gezakt, en dan zijn er dikke sneeuwvlokken beginnen vallen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Rijden jullie met sneeuwkettingen ?
Wij moesten ze kopen toen we van WI naar CA reden in februari (jaren geleden). Verplicht in een van de staten waar we doorheen reden.
Ze hebben jaren in de weg gestaan in de garage - ze komen niet vaak van pas in CA.
Hoewel, jaren gelden was er nog een snowpack in de bergen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Nee, geen sneeuwkettingen. Wel winterbanden. Er zijn hier geen bergen (buiten The Escarpment, maar technisch gezien is dat een heuveltje). Het is ook zelden dat het ijs hier zo op de weg ligt. Meestal is het sneeuw. En met sneeuwbanden op vlak terrein gaat dat goed.
Elke
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Hier in Orlando is het weer ook raar. Ik klaag niet want we zijn nog steeds een van de warmere staten :-). Maar gisteren nog in t-shirt en korte broek buiten kunnen lopen en vandaag is het weer een stuk kouder dat het lange broeken en jassen weer is. Geen peil op te trekken deze winter. Maar ik hoop wel dat het voor alle andere staten snel opknapt met het weer.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik ga volgend week een weekje naar Orlando. We moeten oa nieuwe paspoorten hebben.

Zondag krijgen we een ijsstorm. Tot een inch dik. Dat wordt dus bye bye electra. Gelukkig kan ik het huis wel warm houden.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer