Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Toeristenvisum aanvragen of niet?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
HopkinsFBI
Amerika-newbie

Toeristenvisum aanvragen of niet?

Bericht door HopkinsFBI »

Hoi allen,

Ik werk als schrijver en ik wil graag een paar maanden naar Los Angeles om daar inspiratie op te doen en misschien wat connecties te maken in de filmwereld (mijn interesse ligt ook bij scenarioschrijven). Maar al met al moet men het meer zien als een aantal maanden weg van hier, zodat ik veel tijd heb om te schrijven aan eigen projecten.

Nu ga ik dus niet werken en ook geen opleiding volgen dus dan kom je alleen in aanmerking voor een toeristenvisum (want ik wil langer dan 3 maanden). Nu heb ik mij laten vertellen dat een verzoek voor zo'n visum tegenwoordig vaak afgewezen wordt en dat je dan helemaal niet meer het land in kom zonder visum.

Dus nu twijfel ik wat ik moet doen. Of genoegen nemen met 3 maanden of toch het risico nemen van een toeristenvisum aanvragen. Zijn daar verder nog tips voor? Ik heb hier geen werk of verblijfplaats meer als ik vertrek, dus aantonen dat ik van plan ben om terug te komen is moeilijk (al ben ik dat absoluut van plan, al is het maar omdat mijn geld na maximaal 12 maanden wel op zal zijn).

Graag wat tips dus. Alvast bedankt.
mtl
Amerika-expert

Re: Toeristenvisum aanvragen of niet?

Bericht door mtl »

Als je niet kan aantonen dat je terug gaat dan heeft het aanvragen van een toeristenvisum geen zin. Ook zul je moeten aantonen over genoeg financieen te beschikken voor het verblijf. Dat moet desgevraagd ook als je op een esta aankomt.
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Denk dat het aanvragen van een B2 visum met de ontbrekende zekerheden (baan, huis, etc) weinig kans gaat maken. Als je geweigerd wordt dan is een ESTA ook geen optie meer dus zou het als ik jou was proberen te gaan beperken tot onder de 90 dagen..
Never give up!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik denk dat zelfs via het Visa Waiver Program het nog maar de vraag is of je de VS binnenkomt. Je gaat al voor een veel langere periode dan een vakantie, dus zullen er vragen komen. Wat ga je dan antwoorden? Je gaat geen rondreis maken, en hetgeen je hier vertelt over jouw plannen houdt dus een risico in. En dan zal je ook nog de vraag krijgen waar je woont en wat voor werk je doet. Jouw antwoord is dan dat je geen huis meer hebt in NL en ook geen werk meer hebt. Voor een immigrations ambtenaar klinkt dit als iemand die daar wil blijven.
HopkinsFBI
Amerika-newbie

Snap ik. Dank voor de antwoorden. Maar zijn er tips hoe mijn kans toch groter gaat worden?
Ik kan bijvoorbeeld mijn kamer (ik woon op kamers) hier aanhouden. Dat is financieel wat minder aantrekkelijk, maar geeft wel meer aan dat ik hier van plan ben terug te komen.
Werk is lastig want ik neem hier freelance opdrachten aan. Die opdrachten zijn altijd gekomen, en zullen ook weer komen zodra ik terug ben maar dat kan ik niet van te voren aantonen.
Verder heb ik hier familie, een druk sociaal leven en al mijn spullen zijn ook nog hier... En ze hoeven ook niet bang zijn dat ik daar illegaal in de afwaskeuken ga staan want ik heb nog nooit 1 dag ander werk gedaan dan schrijven en dat was ik ook niet van plan... Met andere woorden, ik weet zelf heel zeker dat ik terug ga komen.
Jammer dat er geen visum is voor schrijvers die in alle rust aan hun meesterwerk willen werken...

Het zou waarschijnlijk beter zijn als ik een opdracht uit Amerika zou krijgen, of niet? Dan zou ik voor een werkvisum kunnen gaan. Maar om dat te bewerkstelligen moet ik eerst daar connecties op gaan doen en ik vermoed niet dat dat binnen 3 maanden gaat lukken... Lastig. Overigens wil ik best een rondreis maken als dat mijn kansen vergroot hoor ;)
Skydriver
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Skydriver »

Hockey schreef:Ik denk dat zelfs via het Visa Waiver Program het nog maar de vraag is of je de VS binnenkomt. Je gaat al voor een veel langere periode dan een vakantie, dus zullen er vragen komen. Wat ga je dan antwoorden? Je gaat geen rondreis maken, en hetgeen je hier vertelt over jouw plannen houdt dus een risico in. En dan zal je ook nog de vraag krijgen waar je woont en wat voor werk je doet. Jouw antwoord is dan dat je geen huis meer hebt in NL en ook geen werk meer hebt. Voor een immigrations ambtenaar klinkt dit als iemand die daar wil blijven.
Laten we wel zijn; via het VWP mag je maximaal 90 dagen blijven. En of je nou 2, 4, of 6 weken blijft, of zelfs 89 dagen, mag en zal niets uitmaken!
Ik heb nog maar enkele keren meegemaakt dat een immigration officer, aan wie ik netjes mijn paspoort gaf, vroeg wat ik kwam doen, en toen ik antwoordde met "sight seeing"werd daar absoluut niet moeilijk over gedaan! De laatste keer zei hij zelfs "enjoy your stay!" En als hij de vraag krijgt wat voor werk hij doet; "Writer" is ook een baan!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Bekijk jouw situatie eens vanuit de ogen van een Immigrations ambtenaar die in iedereen een potentiële immigrant ziet. Jij hebt een sociaal leven in NL, so what, zoveel immigranten geven dat op. Jij gaat echt niet illegaal werken zeg je, maar zoveel mensen zeggen dat. Jij houdt je kamer aan, pfff, daar kan je zo van afkomen. (Zo'n man of vrouw weet niets van huurregels in Europa en gaat dus uit van VS regels)
En dan sta jij daar, als aspirant schrijver. Nog nooit een vaste baan gehad, wil in de VS inspiratie opdoen om een scenario te gaan schrijven. Tuurlijk, en jij komt echt alleen maar inspiratie opdoen en wil al helemaal niet als al die andere dromers aan de slag in Hollywood?

Het spijt me voor je, maar hoe meer informatie je geeft hoe kanslozer ik denk dat het is. Ongeacht of je nu een B-2 visum wil of 90 dagen blijven middels het VWP.

Een opdracht in de VS? Op basis van welk visum ga je dan die kant op? En is die opdracht er nog wel als ze in de VS zien wat de kosten zullen zijn om jou te sponsoren? Als jij een hele bekende schrijven dan zou een artiestenvisum een optie kunnen zijn.

===============

In respons op Skydriver: de VS bepaalt wat mag uitmaken niet wij. En iemand die 90 dagen wil gaan neemt een veel langere vakantie dan de gemiddelde toerist. 4 weken, of zelfs 6 weken kan nog best een vakantie zijn, 90 dagen is meer dan 3 maanden en dan worden er gegarandeerd vragen gesteld.

Schrijver is misschien wel een beroep, maar het is geen baan als je steeds freelance opdrachten hebt. Een (vaste) baan biedt zekerheden en een band met Nederland. Freelance opdrachten, hoe jammer ook, bieden die zekerheid niet.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Beste Hockey;
Als deze persoon bij de grens voor het hokje staat en hij geeft netjes zijn paspoort af, en hij krijgt ál de vraag wat zijn plannen zijn, en deze persoon antwoord netjes "sight seeing" of iets in die trent, zal hij echt de eerste daarmee niet zijn, en alhoewel ik niemand zal aanmoedigen om dan maar een jaar in de vs te blijven; het kán in theorie! Immigration officers zijn niet helderziend, en beschikken ook niet over telepatische krachten. Sterker, ze zijn na een flink aantal uren vaak doodop, en als toerist #589 voor hun neus staat, zullen ze die echt niet zien als een potentionele illegaal.

Maar mijn advies; ga gewoon op het VWP, en hou je aan het maximum van 90 dagen!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Skydriver, ik ben inmiddels een aantal keren naar de VS gereisd en letterlijk elke keer is me gevraagd: business or pleasure. Tevens kunnen ze in hun computer kijken wat iemands reisverleden is en ook hoelang iemand blijft.

Je lijkt aan te geven dat het geen enkel probleem gaat zijn. Neem jij de verantwoordelijkheid als het wel een probleem blijkt te zijn en TS teruggestuurd wordt, omdat de plannen toch te vaag zijn en de lengte van het verblijf wel vragen oproept die niet afdoende beantwoord worden?
HopkinsFBI
Amerika-newbie

Met reisverleden is uitstekend. Ik ben nog nooit langer gebleven dan toegestaan was ;)

Aspirant schrijver? In Amerika wellicht. Hier zeker niet.
En freelance, tja. Ik doe ook al jaren hetzelfde schrijfwerk, alleen krijg je geen vaste contracten meer voor schrijven. Dat artiestenvisum zag ik ook voorbij komen maar dat lijkt me weer wat te hoog gegrepen. Een beroemdheid ben ik nu ook weer niet...

Overigens wil uiteraard aan de slag in Hollywood maar niet terwijl ik daar illegaal zit. Ik zie dit meer als een bezoek om alles af te tasten om dan later eventueel op een goede manier, met een werkvisum, terug te keren.

Maar goed. Ik snap de issues. Toeristenvisum is dus zo goed als uitgesloten en ik kan het beste gaan voor het VWP. Wellicht dat ik de andere maanden dan maar ergens anders moet doorbrengen. Inspiratie is tenslotte overal.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zou zeggen, wacht even af tot er nog meer mensen reageren en kijk wat zij dan zeggen. Mijn mening is er slechts een.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Hangt ervan af wat voor iemand je treft bij de US Immigrations. Ik trof een paar weken geleden op JFK iemand aan die een nogal ongeinteresseerde indruk maakte. Hij vroeg mij niks, zelfs niet hoe lang ik verbleef en wat ik in de VS kwam doen. Daarentegen heb ik op vorige bezoeken weleens meegemaakt dat ik het hemd van het lijf werd gevraagd. Niemand hier kan tips geven dat je gegarandeerd de VS inkomt.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Hockey schreef:@Skydriver, ik ben inmiddels een aantal keren naar de VS gereisd en letterlijk elke keer is me gevraagd: business or pleasure. Tevens kunnen ze in hun computer kijken wat iemands reisverleden is en ook hoelang iemand blijft.

Je lijkt aan te geven dat het geen enkel probleem gaat zijn. Neem jij de verantwoordelijkheid als het wel een probleem blijkt te zijn en TS teruggestuurd wordt, omdat de plannen toch te vaag zijn en de lengte van het verblijf wel vragen oproept die niet afdoende beantwoord worden?
"Business or pleasure" is mij ook weleens gevraagd uiteraard, maar ik had vaak het idee dat ze niet eens in het antwoord geïnteresseerd waren! Desalniettemin; TS geeft aan dat hij geen dubieus reisverleden heeft, en als TS een plausibel verhaal verteld m.b.t. zijn bezoekredenen durf ik heus wel te stellen dat het geen enkel probleem voor hem gaat worden om toegelaten te worden, 100% verantwoording kan en hoef ik uiteraard niet te nemen; het blijft mensenwerk daar!Ze zouden, dat aangaande, en-in theorie- jou ook terug kunnen sturen bij je volgende bezoek..
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Inderdaad, 100% zekerheid kan niet gegeven worden, maar het is zeker niet zo dat je zonder 'aantoonbare banden' totaal geen kans maakt. We hebben hier inderdaad aardig wat mensen voorbij zien komen die afgewezen werden, maar er zijn ook voorbeelden van mensen die wel heel gemakkelijk een visum kregen. 1 Van mijn beste vriendinnen bijvoorbeeld lijdt al jaren een zwervend bestaan op deze aardbol. Ze heeft geen vaste baan, geen eigen huis, geen normaal inkomen. Ze woont afwisselend in India, Thailand, Mexico waar ze steeds voor perioden lesgeeft in yoga en meditatie of perioden in ashrams verblijft voor haar eigen ontwikkeling. Ze wilde op een gegeven moment voor 6 maanden naar Amerika, omdat ze een Amerikaanse vriend had en daar ook een retreat wilde doen. Ze heeft haar visum zonder problemen gekregen.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Ik ben met Skydriver eens. Ik zou met VWP afreizen en binnen de 90 dagen terugkeren. De indruk die ik krijg van verschillende reacties is dat iemand met een VWP een louter arbitrair besluit van immigration officers afwacht! Tenzij er duidelijke red flags zijn (ik verblijft bij een vriend/in/familie, weinig geld, meerder bezoeken in korte tijd ) waarom zouden ze mensen weigeren? Tenslotte kan Nederland ook Amerikanen op willekeurige basis gaan weigeren.

Ik ben in 2010 als freelancer met VWP binnengekomen en aangegeven dat ik voor zakelijke redenen kwam. Als je dan een reservering van huurauto/hotels/creditcards laat zien kom je natuurlijk geloofwaardig over. Overigens, langer dan 3 maanden vertoeven in een gebied als LA gaat toch aardig wat centen kosten. In 2,5 maanden dat ik in de omgeving van Boston verbleef heb ik mijn creditcard limiet moeten verhogen naar $10K.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien een mogelijkheid voor een I (journalisten) visum? Kan je iemand zover krijgen dat ze een briefje op officieel briefhoofd van een film/tv/krant/radiobedrijf aangeven dat je voor hun journalistiek-getint werk gaat doen? Een reportage maken over het werk van scenarioschrijvers in Hollywood, bijvoorbeeld? Hoe gaat het eraan toe achter de schermen van een ook in Nederland uitgezonden TV serie/bioscoopfilm? Hoe doen door Nederland geinspireerde tv series (is The Voice niet van Nederlandse komaf?) het in de VS? Zijn er verschillen? Hoe verzinnen ze elke dag toch weer al die grappen voor de laat-op-de-avond komieken? Hoe doet de schrijversploeg van Jon Stwart/Steven Colbert dat?

Als je creatief bent en eventjes nadenkt, moet je zo een hele serie mogelijkheden kunnen vinden.

Een journalistenvisum is ideaal. Ik heb er (lang geleden) eentje gehad en het enige wat ze vroegen was hoe lang ik wilde blijven en ze verontschuldigden zich, dat ze me 'maar' een stempeltje voor een jaar konden geven. Zoals gezegd: lang geleden, dus mogelijk/waarschijnlijk iets moeilijker. Maar de pers heeft hier nog altijd wel een streepje voor. Plus als je bijvoorbeeld een scenarioschrijver(sgroep?) gaat volgen, heb je natuurlijk een geweldige ingang voor je eigen ideeen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
HopkinsFBI
Amerika-newbie

Bennogr, bedankt voor je idee! Dat klinkt helemaal niet gek.
Ik ken een film/docu bedrijf die dit wel voor mij zouden willen doen, alleen ben ik bang dat het toch al snel enkel om entertainment lijkt te draaien (van wat ik heb gelezen moet het informatief of educatief zijn). Dat wordt misschien moeilijk om te verkopen omdat ik geen journalist ben en enkel fictie heb geschreven.

Desalniettemin is het het onderzoeken waard.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En journalisten schrijven nooit fictie? Als je sommige krantenartikelen ziet..... Plus al die "nieuws" programma's hier waar alleen aandacht besteed wordt aan Hollywood sterren. Dat wordt toch ook gedaan door journalisten. Of liever "journalisten".

Ik zou het gewoon proberen, want als het lukt, word je leven een stuk makkelijker.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het is wel degelijk een issue. De US Embassy in Engeland bv. zegt erover:
"We have seen a recent trend in which professional journalists are contracted to work on programs that are primarily not informational in content and generally do not involve journalism."

De 'boys' van 'Top Gear' hadden een of twee jaar geleden al problemen met hun I-visums, meldden de drie toen. De US Dep. of State had nl. een aantal van hun programma's bekeken. (Misschien wel de aflevering waarin ze zelf een trein bouwden.)

Dat nieuwsprogramma's hier vooral 'shows' zijn is een andere issue. Quod licet Iovi not licet bovi.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Zoals anderen al zeiden, je maakt weinig kans op een B2 visum omdat je niet voldoende banden kunt aantonen met Nederland. (een kamer aanhouden maakt echt geen indruk).

Ik zou gewoon op VWP gaan (voor 87-88 dagen, niet de volle 90), en zorg dat je een uitgewerkt toeristisch reisplan hebt hoe je die 3 maanden gaat spenderen. Het hoeft echt niet compleet vast te liggen van dag tot dag, maar werk voor jezelf een globale route uit die je wilt gaan volgen, en zorg dat je voor de eerste dagen al reserveringen hebt voor hotels etc.

De kans is niet extreem groot dat er doorgevraagd wordt over je plannen, maar als je bij de eerste vraag al vaag overkomt wordt die kans wel veel groter.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer