Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Winnaar DV-2014 : Dbacks

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Winnaar DV-2014 : Dbacks

Bericht door kastelke »

Wat wij hadden gedaan: blogpagina aangemaakt en foto's gemaakt van al de spullen die we wilden verkopen. 1 blogpost per item dat je wilt verkopen. Je plaatst foto + beschrijving en vraagprijs. Dan hebben we aan al onze vrienden gevraagd om die link naar al hun contacten door te sturen. Het ging als een trein!!!
Ik had ook online van die gratis advertenties gezet met dan een link naar het weblog er bij (koopjeskrant e.d.).
Telkens iets verkocht was, verwijderde ik die pagina van het blog.

Ons huis was verkocht toen we vertrokken, maar de afhandeling bij de notaris was pas enkele weken later. Wij hebben dus de laatste nachten nog in ons huis kunnen doorbrengen, al was dat zo goed als leeg.
De nieuwe eigenaar had de eetkamer overgenomen, het logeerbed, en het waterbed van onze zoon (en nog wat andere spulletjes), dus wij konden nog lekker slapen. We hadden een vroege vlucht, dus zijn we de avond voordien naar het Sheraton in Zaventem vertrokken (recht tegenover de luchthaven), zodat we de laatste avond ontspannen doorbrachten en niet midden in de nacht al op moesten staan om met 6 valiezen, 3 trolleys en de grote transportkooi van de hond naar de luchthaven te gaan. We zijn gewoon te voet het straatje overgestoken. :-) En dat zou ik zo opnieuw doen, die laatste nacht als je een ochtendvlucht hebt.

We hebben een 20 foot container laten verschepen, en daar heb ik ook nog nooit spijt van gehad. Al zaten er wat kleine spullen in die ik eigenlijk nog steeds in dozen heb zitten (maar er waren ook andere dingen die ik in Belgie gelaten heb en die ik achteraf toch liever mee had genomen).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

sommigen zijn blijkbaar voor het geluk geschapen. :clap:
Van Harte Proficiat en veel geluk in jullie nieuwe leven.
Groet,

Old Faithful
Sabine1970
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sabine1970 »

Wat fijn dat alles zo geweldig verloopt! Ik zou zelf zoveel mogelijk verkopen en daar wat ik direct nodig heb nieuw kopen. En jammer van de reactie van je ouders, dat is een behoorlijke domper op de feestvreugde. Mijn schoonouders waren al zo toen we voor een verblijf van twee jaar vetrokken en vooral mijn schoonmoeder bleef het ons erin wrijven, zelfs toen we al een aantal maanden daar waren. Heel vervelend, maar voor ons geen enkele reden om nu niet mee te doen met de loting! Ik hoop voor jullie dat je ouders bijdraaien, wellicht verandert het als ze alles een keer van dichtbij zien als jullie daar gesetteld zijn? Mijn ouders hadden ook niets met onze enthousiaste verhalen... Tot ze drie weken bij ons waren geweest! Toen waren ze verkocht en begrepen ze het helemaal. Hun reisje is nu drie jaar geleden en ze spreken er nu nog vol enthousiasme over!
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Fijn dat jouw ouders zijn bijgedraaid Sabine! Die hoop koester ik niet... mijn moeder vertikt het om te vliegen en ze zijn zo zeker dat ze 'nergens' naar toe gaan dat ze jaren terug hun paspoorten hebben laten verlopen.

Ach, meer dan mijn best kan ik niet doen. Enthousiaste verhalen worden als 'onkies' ervaren voor de achterblijvers... en niet enthousiaste verhalen bezit ik op het moment eigenlijk niet.

Ik schrik van de ladingen spullen die in huis liggen... dat wil ik echt echt echt noooooit meer, dus we willen niet heel veel meenemen. Over 2 weken komen er een aantal mensen om een offerte uit te brengen. Maar het verzinnen of je ergens wel of geen spijt van zal krijgen is inderdaad niet makkelijk! Ik merk dat ik de ene dag veel rigoureuzer ben dan de andere :D
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Ik denk ook wel dat als de ouders klaar zijn met mokken (rouw, als je het aardiger wil zeggen), dat ze zullen bijdraaien :) Het is voor hen ook helemaal niet leuk, ze krijgen niets en verliezen alles - of zo lijkt het voor hen. Ik geloof zeker dat ze nog eens op bezoek zullen komen, als blijkt dat het echt allemaal waar is dat jullie nu ergens anders wonen :thumbup:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

Zo, gefeliciteerd! Wat is dat mooi geregeld, zeg! Hopelijk blijft het jullie zo voor de wind gaan.

Qua spullen meenemen: wij hebben geen inventaris meegenomen, maar wel al onze boeken, veel persoonlijke papieren, alle foto's en wat memento's. Oh ja, en de keukenmessen en bestekset. Al het andere hebben we weggegeven - we hebben zo weinig mogelijk weggegooid, want dat vonden we zonde. Zelf heb ik zeker niet het gevoel dat ik te weinig meegenomen had. Je hebt zo snel weer nieuwe spullen terug. Het enige wat ik echt alleen op sentiment heb meegenomen, zijn mijn twee lievelingsknuffels uit mijn kindertijd. Ze gaan respectievelijk al 30 en 22 jaar mee en ik kon ze echt niet achterlaten / wegdoen. Die zitten nu dus naast ons bed (ze hebben na de tocht in de container wel een nachtje in de vriezer moeten slapen, maar dat vonden ze niet erg).

Het merendeel van onze meubels is naar de zus van vrienden gegaan: zij kwam net terug van een paar jaar in Amerika en had al wel een huisje, maar nog geen spullen. In ruil daarvoor hebben de betreffende vrienden ons heel erg veel geholpen met spullen uit elkaar halen en zaken vervoeren. De zus kwam een paar weken nadat wij weggingen terug, dus onze vrienden hadden een opslagbox gehuurd waar we alles ingezet hebben. Kleine dingen zoals keukenapparatuur hebben we verdeeld onder mensen die het nodig hadden. Een extra computer ging naar een vriendin die weinig geld heeft en een nieuwe moest, Ons espressoapparaat en veel gereedschap ging naar m'n broertje die net verhuisd was en krap bij kas zat, enzovoorts. Een andere vriend die net verhuisd was heeft heel veel spatels en pannen en ongeopende etenswaren meegenomen. Het voelt erg goed dat zoveel mensen die ons dierbaar zijn nu iets 'van ons' in huis hebben. Het enige wat we (via Marktplaats) hebben verkocht was een dure spinfiets.

De laatste twee weken (tussen de overdracht van het huis en onze vlucht) hebben we bij mijn ouders gelogeerd. Ik vond dat zelf erg fijn, omdat het toch best lastig is te weten dat je elkaar daarna een hele poos niet meer zult zien. We hadden ook wel aanbiedingen van vrienden om te komen logeren, maar ik vond het belangrijk om die extra tijd met mijn ouders door te brengen. Zij hebben ons ook naar het vliegveld gebracht.

Je kunt ook altijd de plaatselijke kringloopwinkel bellen, die halen vaak spullen gratis bij je op.
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Sophia... jouw berichtje doet me echt goed! Of mijn ouders nou zouden komen of niet... maar het mokken/rouw... dat staat er mooi en ik denk precies zoals het is.

Jammer dat ze zich niet realiseren dat ik helemaal niet van plan ben om uit hun leven te verdwijnen. Op dit moment zie ik ze maximaal 2,5 uur in de 2 a 3 maanden... telefonisch contact is vaker en gaat natuurlijk gewoon door. Ik denk dat de week (of 2 weken) die ik per jaar denk over te komen veel meer contact levert dan er nu is.
Helaas melden de (oudere) kleinkinderen dat ze mij geen raad kunnen geven omdat ze opa en oma niet zo goed kennen... tja dat heb je met 2,5 uur in de 2 maanden, zeker als de kinderen dan ook nog op school zitten...
Het contact met de kleinkinderen zal wel snel verwateren...maar ik persoonlijk zal nog iedere poging doen.

Stiekem zou ik wel willen dat het morgen al zo ver was... ik vind dit heel moeilijk en misschien ook wel een beetje gemeen... en op andere momenten vind ik mezelf gemeen....

Gelukkig maar dat de tijd gewoon doortikt... je moet wel beslissingen nemen, anders worden ze voor je genomen... en aan het einde staat het vliegtuig klaar!

@ Smittenimmigrant

Jaaaa bestek neem ik ook mee. Het heeft me best lang geduurd voor ik fijn bestek had... en ik wil best een keer nieuw kopen maar niet met tijdsdruk omdat je het toch nodig hebt.
Ooo wat zou ik graag willen dat mijn ouders zouden aanbieden om daar te verblijven... dat zit er niet in denk ik... Maarrrrr we hebben wel het aanbod van vriend/garagehouder dat ik mijn auto mag inleveren en dat hij ons naar schiphol wil brengen en dan maar een laatste nachtje hotel of vertrekhal daar.
Wij zijn ook van alles aan het weggeven... echt dure dingen worden verkocht, maar als we echt een heel passende nieuwe eigenaar weten dan geven we het liever weg. (krijg je ook geen scheve ogen als iets er onverhoopt te snel mee ophoudt!). Ik heb echt mijn vrienden in deze tijd ook wel leren kennen... gelukkig mag ik zeggen dat het er best veel zijn!

Aan de kringloop hebben we ook al gedacht; daar gaat al met grote regelmaat een doosje naartoe... ook de kledingcontainer heeft een goede klant aan ons.

Zo tikkend merk ik toch wel dat we een goed idee hebben van wat komen gaat en wat er nog moet... zo gek om na dik 12 jaar hopen echt een keer te gaan. Ik zie mezelf daar helemaal wonen ( en foeteren op het brood...) maar het idee dat er dan hier 'niets' meer van ons is aan stoffelijke dingen is heel gek en dringt alleen door als ik het heel systematisch bekijk :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

DBacks, sommige mensen zijn net als veel ratten: ze hebben problemen met verandering. Graag onze situatie hetzelfde laten !
Wanneer hebben jullie je ouders verteld dat jullie gingen verhuizen ? Ze raken niet alleen hun kind+schoonkind kwijt, maar je 'beroofd' ze ook van vier kleinkinderen.
Plus gezien jullie leeftijd zullen je ouders toch bejaard zijn. Ik kan me voorstellen dat ze opzien tegen zo een lange reis. Zeker als ze zoiets nog nooit gedaan hebben.

Wij hebben destijds veel te veel meegenomen. Mijn man had apparatuur en vak-litteratuur dat mee moest. Dus huurden we een 20ft container. De meerkosten om de rest ook mee te nemen waren zo gering dat ik me heb laten verleiden al mijn boeken mee te nemen plus oma's antieke gietijzeren naaimachine. (Plus bedden, kasten, meubilair etc.) Dat zou allemaal geen probleem zijn geweest ware het niet dat we in de tien jaar daarna nog eens vijf keer moesten verhuizen. En iedere keer was de woonruimte kleiner.
Toen kon ik me wel voor het hoofd slaan.

Neem mee wat echt belangrijk is, wat sentimentele waarde heeft. Hoe zwaarder iets is, hoe kritischer je ernaar moet kijken !
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 mar 2014, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Geweldig Dbacks! Jouw verhaal bewijst maar weer eens hoe enorm succesvol je kunt zijn in de USA met een beetje aanpakken en doorzettingsvermogen. Een positieve instelling hadden jullie al en zie wat ervan komt, super!

En wat betreft je ouders, het is ook niet eenvoudig en zoals Sophia al zegt, wellicht draaien ze weer bij. Ik hoop het echt!
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door katrienenluc »

Wat een nieuws allemaal zeg! Ik ben stikjaloers!
Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk? Staan zij ook te springen om te verhuizen?
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Heb voor morgen maar weer met mijn ouders afgesproken... ik blijf het tot het laatst proberen..

@katrienenluc

Ja de kinderen staan ook te springen... de 3 die met ons meegaan tenminste! De oudste (wordt 20 in sept) doet hier geneeskunde en weet nog niet precies hoe of wat. Nu meegaan betekent dat ze overnieuw zou moeten beginnen en ze heeft er al 2 jaar opzitten. Bovendien heeft ze hier een uitgebreide vriendenkring. Ze gaat proberen om haar GC te behouden door regelmatig naar ons toe te komen (en alle andere tips en trucs.. rijbewijs, werk in de zomermaanden, biebkaart etc... maar met het volle besef dat het misschien niet lukt).
De andere drie zijn (bijna!) 18, 13 en nog bijna'er 10. Die hebben nog geen dag getwijfeld (en ja, ik besef dat dat nog wel kan komen) en hebben er heel veel zin in.

Oudste 2 hebben tweetalig VWO gedaan, jongste 2 hebben sinds we weten dat we zijn ingeloot Engelse les gehad (prive), maar hebben ook de afgelopen 2 weken in de VS bewezen dat ze niet taal- of spreekschuw zijn dus ook de taal zit hen niet dwars. Ook met het opruimen van hun spulletjes gaat het wonderwel... alles wordt vol overgave verkocht of geschonken!

En ja... het gaat ineens zooooo snel. Vanmiddag hebben we tickets bemachtigd voor een mooie prijs (altijd iets om over na te denken met een gezin van 6... alles gaat in veelvoud... gelukkig zijn we deze trip 'maar' met vier :wink: ) Het was nog even moeilijk om te achterhalen wanneer de herexamens waren (die hopen we natuurlijk niet nodig te hebben) maar de uiteindelijke datum is geworden: maandag 23 juni.

(to be continued...)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ziva: heb ik iets gemist ? Vlgs. mij zijn ze nog niet eens vertrokken !
Natuurlijk is het fantastisch dat er meteen een baan is, nog voor vertrek.
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

USInsider schreef:Ziva: heb ik iets gemist ? Vlgs. mij zijn ze nog niet eens vertrokken !
Natuurlijk is het fantastisch dat er meteen een baan is, nog voor vertrek.
Pffff je wil toch niet dat het allemaal NOG sneller gaat he??!!

op 9 januari was de afspraak op het consulaat en op 21 feb hadden we een baan te pakken.

Als we geen kind hadden met een eindexamen... (en zijn IB, misschien wel zo handig om mee te nemen die kant op ) waren we vorige week al over geweest...
Laatst gewijzigd door Dbacks2 op 10 mar 2014, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

DBacksen - ik zou de situatie met je dochter van 20 nog eens heel goed gaan overdenken. Jullie vertrokken zijn is nog niet jullie realiteit volledig ingezonken.
Mijn man had een collega en hij plus vrouw plus dochter raakten in een vergelijkbare situatie. Behalve dat de afstand stukken korter was: US-Can.
Toch ging het niet en ze hebben hun groene kaarten teruggegeven na ong. een jaar. Voor jullie niet een optie denk ik.

Vertrouw niet op tips and tricks. Zelfs als iets een aantal jaar geleden nog mogelijk was kan het nog onmogelijk zijn.
CBP/ICE/USCIS wordt steeds strenger. Immigranten met groene kaarten de hier niet daadwerkelijk wonen, wordt genoemd als een van de problemen die aangepakt gaan worden. Plus vanaf 21 moet ze haar inkomen hier gaan opgeven en wat is het adres dan ?
Ja sorry ik zie alweer beren op de weg.

Realiseer je dat als je dochter niet mee gaat en jullie krijgen spijt van die beslissing, het jaren kan duren voor ze zich bij jullie kan voegen.
En als ze getrouwd is in de tussentijd zal het nog langer duren. En misschien wordt die categorie in 2015 afgeschaft.
Plus al ze niet hier in de US haar degree haalt heeft ze er weinig aan mocht ze toch ook willen komen. Moet ze een groot deel over gaan doen.

Het moet toch mogelijk zijn een college te vinden voor de eerste periode dat betaalbaar is ?
Via evalution moet wat ze tot nu toe gdeaan heeft toch waarde hebben hier, bv. equivalent van een Associates Degree ?
Ja ze zal wat tijd inleveren, en het zal niet makkelijk zijn. Maar het verruimt haar keuzes enorm !
Plus met vijf jaar kan ze citizenship aanvragen en dan zal enige financiële hulp mogelijk zijn.
Massa's US kids studeren met vertragingen omdat ze regelmatig eerst geld moeten verdienen om verder te gaan.

De US heeft nog steeds een gebrek aan artsen. Dus ik denk dat ze zich over werkgelegenheid tzt. geen zorgen hoeft te maken in de US.

(Mbt. je vraag - Ziva en ik hebben een 'running difference of opinion'. Vlgs. sommige forummers is alles bereikbaar als je maar een positieve insteling hebt. Ik ga daar voor een groot deel in mee, maar het Leven heeft me geleerd dat het een wat simpele aanname is. En nee hoor, jullie gaan al als een speer, nog sneller en je bent niet meer te volgen !)
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Wij hoeven haar situatie niet te overdenken... dit is de gekozen weg. Lukt het de GC te behouden.. super. (maar dan levert ze hem wellicht later toch nog in) Lukt het niet... zien we dan weer verder.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

:offtopic: Ik word er zo moe van, ik reageer er maar niet meer op.... moet nou werkelijk elk topic van enthousiaste mensen verziekt worden met gezeur om niets?

Anyway.... Dbacks, ik vind het geweldig dat het allemaal zo voorspoedig voor jullie gaat! Laat je vooral niet naar beneden halen door zwartkijkers want daar heb je helemaal niets aan. Jullie gaan samen met jullie gezin een heel groot avontuur tegemoet en met een baan op zak voelt dat toch net even prettiger niet?
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Dbacks2 schreef:Jammer dat ze zich niet realiseren dat ik helemaal niet van plan ben om uit hun leven te verdwijnen. Op dit moment zie ik ze maximaal 2,5 uur in de 2 a 3 maanden... telefonisch contact is vaker en gaat natuurlijk gewoon door. Ik denk dat de week (of 2 weken) die ik per jaar denk over te komen veel meer contact levert dan er nu is.
Ja ik weet precies hoe het voelt, ik ben zelf als enig kind helemaal naar de andere kant van de oceaan uitgevlogen. Het was voor mijn ouders ook heel zwaar in het begin, en vooral mijn vader verzuchtte geregeld "oh woonden jullie nu maar in Engeland of zo, in plaats van zoooooo veeeeeeerrr!"

Maar na een tijdje kregen mijn ouders en ik via Skype en Internet een leuker contact dan we ooit tevoren hebben gehad, en ze zijn ondanks mijn vader's vliegangst/claustrophobia twee keer op bezoek geweest. Nu sturen we via Hangouts dagelijks berichtjes naar elkaar, en zegt mijn vader dat het soms net lijkt of ik gewoon bij hen in de kamer zit. En wat je zelf al zegt, de bezoeken zijn nu veel intensiever dan ooit tevoren en we genieten echt intens van iedere minuut samen, iets wat vroeger veel vanzelfsprekender was en je dus ook niet waardeerde.

Als ze beseffen hoe gelukkig jullie zijn in je nieuwe land (hopelijk natuurlijk, dat is altijd afwachten), weet ik echt zeker dat ze bijdraaien. Ze zijn denk ik nu ook heel erg bezorgd wat jullie jezelf toch aandoen :D Welke ouder wil nu niet het beste voor zijn/haar kind? Ze bedoelen het gegarandeerd goed :mrgreen:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

DBacks, sorry dat ik me met jullie gezinssituatie bemoeide.... het was welgemeend maar wellicht niet zo gepast.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Maar na een tijdje kregen mijn ouders en ik via Skype en Internet een leuker contact dan we ooit tevoren hebben gehad, en ze zijn ondanks mijn vader's vliegangst/claustrophobia twee keer op bezoek geweest. Nu sturen we via Hangouts dagelijks berichtjes naar elkaar, en zegt mijn vader dat het soms net lijkt of ik gewoon bij hen in de kamer zit. En wat je zelf al zegt, de bezoeken zijn nu veel intensiever dan ooit tevoren en we genieten echt intens van iedere minuut samen, iets wat vroeger veel vanzelfsprekender was en je dus ook niet waardeerde.
Zo herkenbaar! Mijn moeder had wel begrip voor onze emigratie, maar vond het wel erg moeilijk. Haar enige kind, zo ver weg. En ja, Spanje is heel dichtbij eigenlijk, in een halve dag ben je bij ons. Maar voor haar voelde het alsof ik de wereld uitging. Maar wat vond ze het leuk om te Skypen, samen met haar vriend, we liepen met de iPad het hele huis en de tuin door en natuurlijk namen ze de stap om te komen.

We gaven hen hun eerste tickets cadeau en ze genoten van alles, met volle teugen. En na 10 jaar ontdekte ze pas echt wie mijn man was en zei ze ineens: ' Wat ben jij eigenlijk een lieve jongen'. Jarenlang had ze ons amper toegelaten in haar wereld met allemaal mensen om haar heen die belangrijker voor haar waren en juist onze emigratie bracht ons dichter bij elkaar. Helaas, ze overleed 2 jaar later, maar het heeft mijn gevoel over onze relatie heel veel goed gedaan.

Ik hoop zo voor je dat het goed komt!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nieuwenoord prachtig verhaal !
En fijn dat zo spontaan die reaktie kwam - een reaktie waar je al veel langer op hoopte denk ik.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer