Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Door 'Blackfish' ander beeld van Seaworld?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert

Re: Door 'Blackfish' ander beeld van Seaworld?

Bericht door USInsider »

Redeneer even door.
Je gaat vegan eten, draagt plastic/stoffen schoenen.
Je kunt niet meer naar de dokter want hoe denk je dat artsen hun vak leren ?
Ook geen meds slikken want daar gaan honderdduizenden proefdieren voor doorheen.
Protesteren bij dierenwinkels vanwege verkoop pocket pets plus de feedertank voor de slangen.
Je kunt geen wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, cosmetica meer kopen/gebruiken want daar zijn ook proefdieren voor gebruikt.
Niet meer paardrijden. Geen huisdier hebben. Niet naar de kinderboerderij.

Ga je dat allemaal doen/niet doen ?
Ik vindt het eigenlijk iets te ver gaan als iemand - zie bovenstaande en ik kan nog een hele pagina meer schrijven - nu net voor het bezoek aan SeaWorld met de kids, de lijn in het zand trekt.
Laatst gewijzigd door USInsider op 23 mar 2014, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Correct, dan moet je inderdaad alle dierentuinen sluiten. De dieren worden er vrijwel altijd goed verzorgd, maar ze blijven toch opgesloten.

De doelstelling van Seaworld is niet om dieren ziek te maken of te laten sterven, en evenmin om ongelukken te hebben, integendeel denk ik, ze hebben zelfs programma's inzake dierenwelzijn en redding van dieren in nood, zoals bvb de Manatee's in Florida. Ik denk dat er veel meer leed is door de jaarlijkse ongevallen met boten.

Veel erger is het dan bvb met de neushoorns gesteld in Afrika, die worden gewoon afgeslacht omdat er in een "cultuur" geloofd wordt in de kracht van hun hoorn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Chelle schreef:grappig dat ik dit topic tegenkom, want dit is iets waar ik mee worstel....
I Mijn probleem: Seaworld zou ik echt niet heen willen maar als ik heel eerlijk ben zou ik het wel voor mijn kinderen prachtig vinden om eens te zwemmen met dolfijnen :oops: Dus dat wordt een strijd met mezelf als het ooit zover komt :oops:
.
Denk je dat je kinderen er iets minder van worden als ze niet zwemmen met dolfijnen?
Ik ben geen vegetariër, maar dingen als zwemmen met dolfijnen vind ik echt pure onzin en doe er dan ook niet aan mee. Ik heb nu niet het idee dat mijn leven minder compleet is omdat ik nog nooit gezwommen heb met dolfijnen . Dolfijnen horen in zee te zwemmen en niet geëxploiteerd te worden.
Idem voor orca's. Ik ben jaren geleden in Seaworld geweest, vond het toen heel mooi maar zou het nu niet meer doen. Ik ben geen voorstander van dieren kunstjes leren en in gevangenschap houden.

Voor mij ligt er wel degelijk een grens tussen gedomesticeerde dieren als paarden en dieren als voedsel en de dieren die wel nog echt in het wild leven zoals leeuwen, tijgers, olifanten, dolfijnen en orca's die trucjes moeten leren.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Ik heb inderdaad ook een beetje een dubbel gevoel bij Seaworld e.d. Ik heb de documentaire niet gezien, maar wel toen de nieuwsberichten gelezen m.b.t. het ongeluk. Voor mijn gevoel is een orca ook te groot voor zo'n klein bassin. Ik had het idee dat het orca-bassin in Orlando zelfs nog kleiner is dan dat in Marineland in Antibes in Frankrijk. Toen kreeg ik wel een ongemakkelijk gevoel. Aan de andere kant doen ze ook goede dingen zoals het opvangen en terugzetten van bv. zieke zeedieren waaronder zeeschildpadden. En het is er ook gewoon heel erg leuk.....
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Vito schreef: Voor mij ligt er wel degelijk een grens tussen gedomesticeerde dieren als paarden en dieren als voedsel en de dieren die wel nog echt in het wild leven zoals leeuwen, tijgers, olifanten, dolfijnen en orca's die trucjes moeten leren.
Waarom ligt er voor jou een grens tussen dieren als voedsel en dieren in het wild? De dieren die als voedsel worden gebruikt hebben toch ook gevoel? Deze leven toch ook nog veel te vaak in veeeeeeel te kleine hokken waarin ze zich niet kunnen bewegen? Varkens bijvoorbeeld zijn super sociale en erg slimme dieren. Voor hen is het ook niet leuk als hun kind bruut bij ze wordt weggerukt en vervolgens kunnen zien hoe het biggetje wordt doodgeschopt. Want ja, dat gebeurd er nog steeds met het stukje vlees wat de mensen bij walmart kopen.
Het verschil met de orca's in SeaWorld is dat zij tenminste liefdevol worden verzorgd, dat is iets dat de dieren die voor voedsel worden gebruikt niet kunnen zeggen. Ik snap niet dat mensen nu ineens massaal SeaWorld willen boycotten, maar wel gewoon lekker naar mcDonalds en KFC blijven gaan. Ieder dier heeft gevoel. Het jagen op dieren vind ik overigens ook onzin. Het jagen op wild als giraffen en leeuwen ed vind ik misselijkmakend. Maar het jagen op herten om die vervolgens op te eten snap ik ook niet. Je dood tenslotte toch een levend dier voor je eigen plezier. Er is voor mij geen onderscheidt wat dat betreft.

Ik ben zelf al jaren vegetariër, ik gebruik geen producten waar gelatine in zit, ik draag geen wol of leer, koop geen producten van Procter & Gamble, gebruik enkel diervriendelijke beauty producten en steun vele dieren organisaties. Toch zal ik SeaWorld niet boycotten.
Ja, ik heb de documentaire gezien en was zeer geschokt. Ik zal dan ook niet meer naar een Shamu show gaan en hoop dat SeaWorld en de andere aquariums grotere verblijven zullen maken en uiteindelijk zullen stoppen met de paring programma's.
Maar ik weet ook dat SeaWorld heel veel goede dingen doet, met name op het gebied van manatees en schilpadden maar ook met dieren uit het asiel (en in de parken delen ze geen plastic tasjes meer uit maar enkel gerecycled papieren tasjes).
Ik ben helemaal voor het idee om orca's weer vrij in het wild te laten leven, maar een boycot heeft niemand iets aan. Wat zal er gebeuren met de orca's die nu in gevangenschap leven? Die kunnen niet meer naar vrije natuur terug...
En waarom wordt er alleen gekeken naar SeaWorld, terwijl het juist landen als Japan en Rusland zijn die nu nog steeds orca's uit het wild halen? Vorig jaar alleen zijn er al 7 orca's gevangen die nu in aquariums in Rusland en China zitten, en ik weet zeker dat zij het lang niet zo goed hebben als de orca's in SeaWorld. Afgelopen januari waren er zelfs nog jonge orca's gevangen om tentoon te stellen tijdens de olympische spelen... Om nog maar te zwijgen over de massale slachtingen van walvissen, dolfijnen en haaien.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mbt. diervriendelijke beautyprodukten. Dat is een prima marketing naar bepaalde groepen toe vooral.
Volgens een deskundige die ik hier ooit over sprak, het slaat alleen op de samenstelling van het produkt in kwestie.
Alle stoffen ervoor gebruikt zijn wel degelijk ge-dier-test. Want anders zou een produkt niet op de markt gebracht mogen worden.

Ik heb geen problemen met jagen als het geroutineerde jagers zijn en in een keer raak. Jagers mogen in de meeste staten maar een hert doden, daarvoor moet een tag worden gekocht. Dieren jagen op elkaar en vreten elkaar op, en daarbij gaat het echt niet zachtzinnig toe, integendeel vaak.
Alles wat leeft gaat op een gegeven moment dood. Een onverwachte plotselinge dood is op zich geen slechte dood.

Dat dierentuinen altijd goed voor beesten zorgen is discutabel. De dierentuin van Milaukee verkocht Lota, een oudere olifant, aan een commercieel bedrijf dat olifanten leverde voor evenementen. Later vond men het dier ondervoed en ziek terug. Lees het verhaal over hoe deze olifant in de zoo 'leefde' en het vervolg op: http://www.elephants.com/lota/lotaBio.php

In een dierentuin bij Chicago raakte Ziggy de mannetjesolifant in 'musth' en viel een verzorger aan. Het dier heeft vervolgens bijna 30 jaar moederziel alleen in een donker schuurtje gestaan vastgeketend aan een paal.
Lees de diskussies over hoe dierentuinen vechten hun publiekstrekkers te mogen houden:
http://seattletimes.com/html/nationworl ... ts03m.html
Laatst gewijzigd door USInsider op 23 mar 2014, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

De biologische en handgemaakte producten van Lush worden niet op dieren getest maar op mensen. Het is een tikkie duurder, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik weet dat er heel veel dierentuinen zijn waar de dieren niet goed worden verzorgd en zelfs worden verwaarloosd. Maar dit is niet het geval in SeaWorld. De verzorgers die daar werken hebben echte liefde voor de dieren en verzorgen de dieren zo goed als ze kunnen. De orka's die daar nu leven zijn beter af dan in menig ander aquarium. Dat de verblijven in SeaWorld veel te klein zijn valt niet over te twisten. Maar om deze dieren in de vrije natuur te laten is ook geen optie, helaas.

Dat dieren op elkaar jagen is een natuurlijk iets en dat valt niet te vergelijken met hetgeen wat mensen doen. Ik heb zelf in Kenya gezien dat een luipaard een dikdik verscheurde, en dat was geen plezierig gezicht maar dat is wel de natuur. Overigens was het niet alleen de luipaard die hiervan kon eten, maar ook vele aaseters. Maar goed, dat terzijde. Dat er zo nu en dan dieren moeten worden afgeschoten voor de behoud van de natuur, daar kan ik inkomen. Maar ook dit is eigenlijk alleen nodig omdat het natuurlijk evenwicht is verstoord door de mens. Dat mensen het voor de lol doen en het dier daarna trots opzetten omdat het zo'n prachtig dier is waar ze zoveel respect voor hebben, nee, die onzin gaat er bij mij echt niet in.

Om weer even terug te komen op de originele vraag, is dat mijn mening over SeaWorld niet is verandert en na het zien van de documentaire ben ik ook alweer in SeaWorld Orlando geweest. Komende trip sla ik het over, maar in oktober ga ik er wel weer een dagje naartoe.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik wil er geen uitgebreide diskussie van maken. Bel of schrijf het bedrijf in kwestie en vraag het ? Nu ben ik benieuwd.
Voor ieder produkt zijn grondstoffen nodig en die mogen niet gebruikt tenzij toegelaten. Voor die toelating moet getest.
Bij mijn weten is het nog steeds wettelijk verboden een stof waarvan dosering, werking, gevolgen, interacties, niet bekend zijn meteen los te laten op een mens.
JetteNL
Amerika-ontdekker

Bericht door JetteNL »

Ik was al een klein beetje bang dat er een discussie zou ontstaan waarbij Seaworld wordt vergeleken met andere dierentuinen, de bioindustrie en dierentesten etc.
Eigenlijk wordt er door vele gezegd... zolang je vlees eet en andere problemen mbt tot dierenleed niet aangepakt worden kan je net zo goed naar Seaworld gaan want het is hypocriet om te zeggen dat je daar niet heen gaat en ondertussen wel de plofkip in de supermarkt koopt :p

Ik denk dat het een eeuwige discussie is voor mensen wat wel en niet kan (leer/vlees/jacht/dierproeven) en een ding is duidelijk: er kan op dit gebied een heleboel veranderd worden en verbeterd. En deze discussie gaat dan op voor heel veel onderwerpen en eigenlijk was dat niet helemaal mijn insteek.

Zelf denk ik dat veel mensen niet perse tegen dierentuinen an sich zijn omdat de meeste dierentuinen een enorme verblijven hebben waarbij de beesten alle ruimte hebben om te doen en te laten wat ze willen. Maar aan de andere kant heb je een paar dieren zoals zeehonden, dolfijnen en orka's die altijd verplicht kunstjes moeten vertonen en in het geval van dit topich ook nog eens enorm krap leven. Ik geloof ook wel dat ze het beste willen voor de dieren binnen de ruimte en middelen die ze hebben, alleen moet je misschien gaan nadenken wanneer er zoveel ongelukken gebeuren of we deze dieren niet moeten laten stoppen met uitvoeren van shows en optredens. Bouw een enorm bassin en laat ze daar in rond zwemmen, dat vinden veel mensen ook al prachtig denk ik!
JetteNL
Amerika-ontdekker

Bericht door JetteNL »

:offtopic: Ik plaats heel vaak berichten dubbel, dit is me al 4x overkomen en ik snap niet hoe ik het voor elkaar krijg. Iemand enig idee hoe ik snel en makkelijk mijn dubbele reacties kan verwijderen? Ik schrijf nu telkens verplicht een 2e tekstje door mijn dubbele bericht te 'wijzigen', maar dit is niet heel handig :P
Laatst gewijzigd door JetteNL op 24 mar 2014, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert

Zelf denk ik dat veel mensen niet perse tegen dierentuinen an sich zijn omdat de meeste dierentuinen een enorme verblijven hebben waarbij de beesten alle ruimte hebben om te doen en te laten wat ze willen
Dit houdt op zich niet echt steek. Die "enorme" verblijven zijn peanuts ten opzichte van de natuurlijke habitat van elk dier.

En wat de "verplichte" kunstjes betreft, dit doen we dagelijks met onze hond bvb. Ik denk dat eender welk dier geen kunstje zal doen als hij dat echt niet wil. Voor voedsel doen ze natuurlijk veel, maar dat doen wij ook.
JetteNL
Amerika-ontdekker

Bericht door JetteNL »

Alleen bij de kunstjes met je hond komt het baasje niet om ;)
Marcopstal
Amerika-expert

Meestal toch niet, maar het is ook niet het eerste baasje dat gebeten wordt :mrgreen:
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Ik heb de documentaire niet gezien. Wel heb ik hier in het verleden ook al over gelezen. Dieren als Orca's in gevangenschap houden is niet goed. De verblijven zijn veel te klein en ze worden er neurotisch van. Dat geldt ook voor dolfijnen. Dolfijnen en Orca's in gevangenschap hebben veel stress te verduren. Het trainen en het uitvoeren van kunstjes is tegennatuurlijk en zelfs als er niet mishandelt wordt dan raken ze er zeer gestressed door.
Niet alleen Seaworld maar ook het Dolfinarium is daar schuldig aan.
Het is verder natuurlijk gewoon een commerciële operatie en dolfijnen trekken nou eenmaal meer publiek aan dan een aquarium met vissen. En zo'n orca is niet goedkoop dus de onkosten moeten wel worden terugverdiend.

Met dolfijnen zwemmen is ook erg; zeker als mensen dan ook nog aan die beesten gaan hangen en zich daar door laten meetrekken.

In elk geval gaan wij dus niet naar Seaworld of naar het circus of iets dergelijks.

Mochten de kinderen dat nou heel graag willen dan doen ze dat maar als ze boven de 18 zijn en zelf zulke beslissingen mogen nemen.

Dierentuinen ben ik in principe ook niet zo'n fan van al zijn er inderdaad dierentuinen die met zorgvuldige fokprogramma's bijna uitgestorven diersoorten proberen te conserveren. Dat is natuurlijk wel goed. Jammer, alleen dat het nodig is. Het zijn natuurlijk wel weer commerciële organisaties en de spectaculaire dieren die veel publiek trekken zijn vaak ook minder geschikt voor gevangenschap.

Overigens eten we thuis altijd vegetarisch en proberen we goed op te letten op welke producten we kopen (mayonaise met scharreleieren bijvoorbeeld).
Dat vind ik echter binnen deze discussie niet zo heel belangrijk want het is altijd een beetje flauw om elke discussie op gebied van dierenwelzijn te stoppen door te stellen dat als je niet vegetarisch eet je daar niks over te zeggen hebt of dat de bio industrie zoveel erger is. Zo kan je elke discussie doodslaan op elk gebied want er is altijd wel iets te vinden wat erger is.

Je kan de situatie van commerciële instellingen die dieren exploiteren en daarmee geld verdienen ook bediscussiëren zonder gelijk daar allerlei andere situaties op dierenwelzijnsgebied bij te halen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het ging me niet zozeer om het vergelijken, als wel om aan te geven dat dit een diskussie is met veel facetten.
En hoe je 1001 dingen kunt doen om situaties te helpen verbeteren.
En dat de kids een uitje naar SeaWorld misgunnen niet mijn eerste stap zou zijn.

SeaWorld spreekt tot de verbeelding omdat het om majesteueuze dieren gaat.
Ik was wat verbaasd dat de tol op de dieren voor sommigen nieuws bleek te zijn.

Een rat in een piepklein kooitje op gaas met geen huisje of speeltje moederziel alleen in een lab spreekt minder tot de verbeelding.
Maar voor beiden is de situatie onnatuurlijk en kunnen we stellen dat ze lijden.

Dierentuinen fokken om. vanwege verbod op vangst wilde dieren. Maar breeding programs vereisen 'culling'.
De Deense zoo die net het girafje omlegde heeft zojuist twee oudere leeuwen en twee cubs afgemaakt. Vanwege hun programma.
Ongetwijfeld gebeurt dit in andere dierentuinen ook met enige regelmaat.
Marius werd bovendien doodgemaakt met een boltgun. Ik heb altijd begrepen dat dit een nogal wrede methode is.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik moest denken aan deze discussie toen ik vanmorgen een bericht in de krant las dat whale watchers in Morrow Bay tot hun ontsteltenis zagen hoe een pod orca's een moeder en kalf grey whales aanvielen om het kind te doden en op te eten. Orca's heten niet voor niets killer whales.

Ik googlde om het artikel hier te kunnen linken. En vond dat twee jaar geleden omstreeks deze tijd een soortgelijk gebeuren ook op video werd vastgelegd. Die situatie was bovendien verbijsterend voor de toeschouwers omdat een groep van een ander soort walvissen zich ermee ging bemoeien. Voor wie het wil lezen:

http://digitaljournal.com/article/324348
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik zag van de week op discovery channel een documentaire over het maken van de documentaire North America. Het ging over een baai net onder Alaska waar ook een walvis met kind werd aangevallen door en groep orka's. Het kalf werd onder water gehouden en verdronk jammer genoeg. De orka's konden een feestmaal nuttigen. Daarna spoelde andere stukken nog aan op de kust waar de beren er met de rest vandoor gingen. De resten die daar overbleven werden door o.a. de arenden opgegeten. De natuur blijft een raar, maar geweldig fenomeen wat niet altijd even leuk is voor alles en iedereen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De meeste dieren die andere dierendoden en opeten, doen dat niet met soortgenoten.
Maar orca-walvissen vallen aan en verorberen dus wel een aan hen verwante diersoort (?)
Vlgs. deskundigen 'speelt' een aanvallende pod ook met hun prooi voor ze tot doden overgaat.
Een teken van hogere intelligentie ?

Toen de sea-world pretparken begonnen was het met dolfijnen - die klaarblijkelijk een affiniteit voor mensen kunnen hebben.
Maar dat was niet genoeg en er werden orca's toegevoegd aan het repertoire. Net zo verkeerd als leeuwen en tijgers in een circus.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

De meeste dieren die andere dierendoden en opeten, doen dat niet met soortgenoten.
Maar orca-walvissen vallen aan en verorberen dus wel een aan hen verwante diersoort (?)
Vlgs. deskundigen 'speelt' een aanvallende pod ook met hun prooi voor ze tot doden overgaat.
De meeste doen het niet ja, maar er zijn meerdere wezens die hun soortgenoten kunnen eten bv slangen.
Ze spelen soms inderdaad wel eens met hun prooi. Er zijn ook filmpjes waarop te zien is dat ze hun prooi zelfs vrijlaten als ze al verzadigd zijn. Ze hebben dan wrs hun jongen geleerd hoe ze moeten jagen. Orca's staan bekend als zeer intelligent.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wat je schrijft las ik inderdaad over de orca's, dat ze bij zo'n aanval - waarbij ze samenwerken - aan het jongste lid van de pod mogelijkheid wordt geven om het 'te leren'.

Dat over slangen wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer