Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Patriottisme

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:wie piest er nu harder tegen welk paaltje: een man die een "grapje" maakt dat verkeerd uitvalt?
Het was dus een grapje? Jij draait je rug niet om? :roll:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

kastelke schreef:
Bennogr schreef:wie piest er nu harder tegen welk paaltje: een man die een "grapje" maakt dat verkeerd uitvalt?
Het was dus een grapje? Jij draait je rug niet om? :roll:
Ik geloof dat Benno hier refereerde aan de mislukte poging to humor van John Kerry, die zei dat als je niet door zou leren je in Irak kunt belanden. Dat "grapje" wordt hier gezien als een zwaardere zonde dan militairen een nutteloze dood insturen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Benno, het leek een hele waslijst, jouw argumenten om soldaten de rug toe te keren. Maar als ik ze zo eens bekijk, vind ik ze niet allen even sterk, laat staan relevant.
Bennogr schreef:Omdat op een paar uitzonderingen na een modern leger alleen maar gebruikt kan worden om verkeerde dingen te doen. .
Een leger heeft nooit als prioritaire taak gehad om 'vredesopdrachten' uit te voeren. Niet ten tijde van de Romeinen en Barbaren, niet in deze moderne tijden.
Bennogr schreef: Omdat ik iets heb tegen een organisatie waar "bevel is bevel" geldt als de hoogste standaard van gedrag.
Hm, moet je heel wat leerkrachten ook de rug gaan toekeren. :lol:
Bennogr schreef: Omdat ik toen ik bij mijn dienstkeuring in Nederland zei dat ik dienst ging weigeren, meteen naar de psychiater gestuurd werd. .
Benno, dat gebeurde decennia geleden, én in Nederland. Daar moet je nu de Amerikaanse soldaten toch geen verwijten over maken? Je zou haast denken dat het een haast traumatische ervaring voor je is geweest, het feit dat iemand er zelfs maar aan zou dénken dat er iets mis was in jouw bovenkamer...
Bennogr schreef: Omdat ik wel voorstander ben van de politie en zelfs van ingrijpen bij plaatselijke oorlogen (Darfur, het voormalige Joegoslavie) maar dan alleen als een grote groep landen meedoet, om te voorkomen dat iemand misbruik gaat maken van de situatie. .
Maar die soldaten die jij je rug toont, die worden toch ook ingezet in zulke conflicten waar ze tesamen met andere landen in optreden?
Bennogr schreef: Omdat als je militair wilt worden, je van de overheid geld (soms zelfs veel geld) kunt krijgen plus steun voor een studie, terwijl als je voor de klas wilt gaan staan of dokter wilt worden, je het zelf maar moet uitzoeken..
Tja, er zijn nu eenmaal gesubsidieerde sectoren. Je kan ze moeilijk met rotte tomaten gaan bekogelen omdat zij geld krijgen (en jij niet). Het is zoals reeds gezegd: je pist dan tegen het verkeerde paaltje.
Bennogr schreef: Omdat ik wel een voorstander ben van wat, voor zover ik weet, het Zwitserse leger doet: iedereen een korte basisopleiding geven in militair zijn en dan één keer per jaar wat oefenen, maar geen staand leger onderhouden. Je kunt dan je land verdedigen tegen een inval, maar je kunt het leger niet misbruiken voor invallen in een ander land.
Of je je land werkelijk succesvol gaat kunnen verdedigen, dat betwijfel ik. Vraag maar eens aan een coach van een topploeg: het is niet voldoende om goede baseballers of voetballers een basisopleiding te geven, en ze nadien twee weken per jaar nog eens samen te laten trainen. Dan ga je met je ploegske nooit in eredivisie terecht komen, vrees ik.
Bennogr schreef: Omdat mensen als Bush (die niet eens zijn alternatieve dienst heeft afgemaakt tijdens de oorlog in Vietnam) en Cheney (die "andere dingen" te doen had tijdens Vietnam en daardoor een keer of vijf uitstel van opkomen en uiteindelijk afstel heeft gekregen)..
Foute paaltje...
Bennogr schreef:En ja, als er een groep journalisten met een optocht mee zou lopen, zou ik hartelijk lachen en smade opmerkingen schreeuwen.
Tuurlijk, want de meesten werken ook maar voor een broodheer, en moeten hem dus dienen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Inderdaad, ik doelde op dat "grapje" van Kerry.

Ik ben zelf bloedserieus (in dit geval dan, ik kan bij andere gelegenheden best leuk zijn ook, denk ik).

Als we het allemaal over alles eens waren, zou dit maar een saaie wereld zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Dat je het niet eens bent met Bush of de oorlog in Irak hoeft toch niet te betekenen dat je je bot gaat gedragen richting soldaten/veteranen. Ik snap ook niet wat je er nou mee opschiet om je om te draaien want wie help je er nou mee.
Was that for us?
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Loek schreef:
Ik geloof dat Benno hier refereerde aan de mislukte poging to humor van John Kerry, die zei dat als je niet door zou leren je in Irak kunt belanden. Dat "grapje" wordt hier gezien als een zwaardere zonde dan militairen een nutteloze dood insturen.
Ja, en toen de Destroyer in Chief zelf voor een groot publiek smakeloze grapjes maakte over de oorlog die hij zelf startte, lachte men hartelijk en hoorde je er geen haan naar kraaien (van Republikeinse kant in ieder geval).

Kerry had gewoon gelijk en hij vertelde een publiek geheim. Veel jongeren die in school gefaald hebben en nu niet veel meer kunnen doen dan hamburgers omdraaien bij McDonalds zijn ideaal voer voor het leger en voor Irak. Dit betekent niet dat Amerikaanse militairen dom zijn, maar het betekent dat het leger een betere toekomst biedt voor mislukkelingen dan "een normaal leven".
Een vriend van een vriend van ons is momenteel in Irak. Hij heeft zich bij het leger aangemeld omdat ie voor z'n land wilde vechten en het hier niet kon rooien, omdat ie geen baan kon krijgen. Zo zijn er meer gevallen.

Zeker als je verhalen leest over recruiteringsstandaarden die omlaag zijn gegaan en dat military recruiters bij de winkelcentra rondlopen om hangjongeren te ronselen voor het leger, dan weet je gewoon dat wat Kerry zei geen belediging was. Meer een goede waarschuwing voor het publiek waar hij die avond voor sprak.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Bennogr schreef:OK. Waarom draai ik mij tegenwoordig om als een groep soldaten voorbij marcheert?

...
Tja, ik vind je argumenten nogal zwakjes, maar het moet gezegd worden dat Amerikaanse militairen beroepsmilitairen zijn en zij maken dus de keuze om mee te doen als er weer een land binnengevallen moet worden.
In principe is je rug omdraaien naar de militairen dus niet helemaal ongegrond, omdat militairen ervoor gekozen hebben om onderdeel te zijn van het systeem dat jij zo hekelt.

Ik ben het zelf niet met je eens, maar vind je gebrek aan respect voor de soldaten niet echt misplaatst. Dat zou wel zo zijn als die soldaten gedwongen zouden worden om tot het leger toe te treden.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

w8in schreef:
Tja, ik vind je argumenten nogal zwakjes, maar het moet gezegd worden dat Amerikaanse militairen beroepsmilitairen zijn en zij maken dus de keuze om mee te doen als er weer een land binnengevallen moet worden.

Yeah ,what een keuze ,je doet mee of je gaat in jail for 4 or 5 years met een dishonorable discharge for desertion.
Jullie hebben geen idee hoe het systeem werkt.
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

marcuscj schreef:w8in schreef:
Yeah ,what een keuze ,je doet mee of je gaat in jail for 4 or 5 years met een dishonorable discharge for desertion.
Jullie hebben geen idee hoe het systeem werkt.
Voordat je zegt dat anderen geen idee hebben hoe het systeem werkt, moet je er misschien bij stilstaan dat diegenen die zich aanmelden bij het leger weten (of zouden moeten weten) dat ze hun vrijheid opgeven en onderdeel worden van een systeem waarin ze kunnen worden ingezet in een oorlog, of ze het nou eens zijn met die oorlog of niet.
Amerikaanse militairen zijn ten eerste vrijwilligers. Dat is het systeem.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Sorry, ik dacht dat jij bedoelde dat de Amerikaanse militair een keuze had om mee te doen als er weer een land binnengevallen moet worden.
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

marcuscj schreef:Sorry, ik dacht dat jij bedoelde dat de Amerikaanse militair een keuze had om mee te doen als er weer een land binnengevallen moet worden.
Nee, was het maar zo :-)
Dan zouden die gesneuvelde Amerikanen in Irak veel beter te verantwoorden zijn. Ik heb medelijden met diegenen die zich hebben aangemeld bij het leger om hun land te dienen, en die er nu achter komen dat ze om valse redenen Irak worden ingestuurd.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
UsaDutch
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UsaDutch »

Afbeelding

Soms is het inderdaad verstandig om je rug toe te keren vooral als die ander een geweer heeft.
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PeeJay op 17 nov 2006, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

ok, hij is weg
Laatst gewijzigd door Dan op 17 nov 2006, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Leuk hoor!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En dit dan:

Uit Het Parool:

Leger beticht van martelen in Irak
DEN HAAG - Nederlandse militairen hebben in 2003 in Irak de instructies
voor de behandeling van gevangenen overtreden door ze te blinddoeken,
langdurig wakker te houden en bloot te stellen aan fel licht en hoge tonen.
Het ministerie van Defensie ontkende vrijdagochtend echter dat sprake is
geweest van martelingen.

Inderdaad, allemaal zeer bewonderenswaardig?!!
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Bennogr schreef:En dit dan:

Uit Het Parool:

Leger beticht van martelen in Irak
DEN HAAG - Nederlandse militairen hebben in 2003 in Irak de instructies
voor de behandeling van gevangenen overtreden door ze te blinddoeken,
langdurig wakker te houden en bloot te stellen aan fel licht en hoge tonen.
Het ministerie van Defensie ontkende vrijdagochtend echter dat sprake is
geweest van martelingen.

Inderdaad, allemaal zeer bewonderenswaardig?!!
Zolang zoiets geen regel is, maar meer een uitzondering van een paar klootzakken die de grenzen overschrijden, vind ik dit echt een non-argument.

Als er een hoofdagent van politie wordt verdacht van moord geeft het ook geen pas "de politie" een stelletje moordenaars te noemen.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
UsaDutch
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UsaDutch »

Een oorlog heeft nog nooit de schoonheidsprijs gekregen en dat zal ook nooit gebeuren. Het is goed dat mlitairen erop aangesproken worden en verantwoordelijk worden gesteld voor misdragingen, ik heb daar geen moeite mee. Dat wil niet zeggen dat elke militair dat doet.

Moet ik eens gaan spitten in wat journalisten wel niet allemaal uitgevreten hebben? Ook een zinloze bezigheid en het gaat niet om misdragingen hier, het gaat om het feit dat je je rug toekeert naar mensen die zich opofferen voor onze vrijheid.

Daarbij wil ik wel nadrukkelijk stellen dat de oorlog in Irak op leugens is gebaseerd en nooit had mogen gebeuren. Dit is niet de schuld van de troepen die daar zitten maar van de huidige regeringshoofden die ze van mij de laan uit mogen sturen. Helaas werkt dat hier anders. Onze troepen kunnen niet kiezen waar, waarom en wanneer ze oorlog voeren. Wees blij dat er geen dienstplicht is anders had je je zoon de rug toe moeten keren.
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wijsheid van een bumpersticker:

What if they gave a war and nobody came?

Zoek de oude hit van Donovan maar eens op: Universal Soldier: Without him how would Hitler have condemned them at Dachau/Without him Ceasar would have stood alone ...

En nog veel meer zinnige opmerkingen.

Als je vrijwillig in het leger gaat, dan maak je een keuze. En ik baseer mijn keuze op de (volgens mij verkeerde) keuze die jij maakt.

En wat mijn zoon betreft: die zou in geval van dienstplicht in de VS waarschijnlijk de keuze maken dienst te gaan weigeren. Of naar Canada/Nederland te vertrekken.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Bennogr schreef:What if they gave a war and nobody came?
Dat is hetzelfde als de tekst in "Two Tribes" van Frankie Goes To Hollywood ; "Just think, war breaks out and nobody turns up."

En als je dan verder in zijn tekst leest :

(if any member the family should die whilst in the shelter, put them outside,
But remember to tag them first for identification purposes.)
(if your grandmother or any other member of the family should die whil... ...dentification purposes.)

Dus, wat gebeurt er als er geen soldaten op komen dagen ? juist worden er zwaardere middelen ingezet, en daar helpt je rug tegen keren echt niet tegen hoor...

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer