Benno, het leek een hele waslijst, jouw argumenten om soldaten de rug toe te keren. Maar als ik ze zo eens bekijk, vind ik ze niet allen even sterk, laat staan relevant.
Bennogr schreef:Omdat op een paar uitzonderingen na een modern leger alleen maar gebruikt kan worden om verkeerde dingen te doen. .
Een leger heeft nooit als prioritaire taak gehad om 'vredesopdrachten' uit te voeren. Niet ten tijde van de Romeinen en Barbaren, niet in deze moderne tijden.
Bennogr schreef: Omdat ik iets heb tegen een organisatie waar "bevel is bevel" geldt als de hoogste standaard van gedrag.
Hm, moet je heel wat leerkrachten ook de rug gaan toekeren.
Bennogr schreef: Omdat ik toen ik bij mijn dienstkeuring in Nederland zei dat ik dienst ging weigeren, meteen naar de psychiater gestuurd werd. .
Benno, dat gebeurde decennia geleden, én in Nederland. Daar moet je nu de Amerikaanse soldaten toch geen verwijten over maken? Je zou haast denken dat het een haast traumatische ervaring voor je is geweest, het feit dat iemand er zelfs maar aan zou dénken dat er iets mis was in jouw bovenkamer...
Bennogr schreef: Omdat ik wel voorstander ben van de politie en zelfs van ingrijpen bij plaatselijke oorlogen (Darfur, het voormalige Joegoslavie) maar dan alleen als een grote groep landen meedoet, om te voorkomen dat iemand misbruik gaat maken van de situatie. .
Maar die soldaten die jij je rug toont, die worden toch ook ingezet in zulke conflicten waar ze tesamen met andere landen in optreden?
Bennogr schreef: Omdat als je militair wilt worden, je van de overheid geld (soms zelfs veel geld) kunt krijgen plus steun voor een studie, terwijl als je voor de klas wilt gaan staan of dokter wilt worden, je het zelf maar moet uitzoeken..
Tja, er zijn nu eenmaal gesubsidieerde sectoren. Je kan ze moeilijk met rotte tomaten gaan bekogelen omdat zij geld krijgen (en jij niet). Het is zoals reeds gezegd: je pist dan tegen het verkeerde paaltje.
Bennogr schreef: Omdat ik wel een voorstander ben van wat, voor zover ik weet, het Zwitserse leger doet: iedereen een korte basisopleiding geven in militair zijn en dan één keer per jaar wat oefenen, maar geen staand leger onderhouden. Je kunt dan je land verdedigen tegen een inval, maar je kunt het leger niet misbruiken voor invallen in een ander land.
Of je je land werkelijk succesvol gaat kunnen verdedigen, dat betwijfel ik. Vraag maar eens aan een coach van een topploeg: het is niet voldoende om goede baseballers of voetballers een basisopleiding te geven, en ze nadien twee weken per jaar nog eens samen te laten trainen. Dan ga je met je ploegske nooit in eredivisie terecht komen, vrees ik.
Bennogr schreef: Omdat mensen als Bush (die niet eens zijn alternatieve dienst heeft afgemaakt tijdens de oorlog in Vietnam) en Cheney (die "andere dingen" te doen had tijdens Vietnam en daardoor een keer of vijf uitstel van opkomen en uiteindelijk afstel heeft gekregen)..
Foute paaltje...
Bennogr schreef:En ja, als er een groep journalisten met een optocht mee zou lopen, zou ik hartelijk lachen en smade opmerkingen schreeuwen.
Tuurlijk, want de meesten werken ook maar voor een broodheer, en moeten hem dus dienen.