Hallo, zal ik dan ook maar even inspringen?
Als eerste natuurlijk gefeliciteerd met de verloving en welkom hier.
Je kunt ieder gewenst moment beginnen met het bij elkaar zoeken/invullen van het papierwerk en jouw verloofde zal dat in de V.S. op moeten sturen naar de USCIS. Zij is in dit geval de 'petitioner', aangezien zij jou naar de V.S. zal halen. Jij bent in woorden van de USCIS de 'beneficiary'. Op dit moment staat de 'average processing time' voor de I-129F aanvraag op 5 maanden, maar ga gerust uit van 6-8 maanden. Wat eerder komt, is mooi meegenomen, maar ga alsjeblieft niet uit van die 'snelle' tijd. Dat bespaart een hoop teleurstelling (ik en vele anderen kunnen je dat zeggen 'uit eigen ervaring').
Het is goed te horen dat ze een goed inkomen heeft en spaargeld, aangezien ze zal moeten voldoen aan de 125% inkomenseis van de 'minimun poverty line' voor jullie huishouden. Naar jou inkomen en spaargeld wordt absoluut niet gekeken, dus of je nu arm of rijk bent, maakt voor de USCIS geen verschil. Als zij inderdaad voldoet aan die inkomenseis kan zij als enige financieel verantwoordelijke worden aangemerkt bij de I-129F aanvraag. Mocht ze niet voldoen aan deze inkomenseis, kun je altijd een co-sponsor vragen om eveneens garant te staan voor het financiële gedeelte.
Als het een beetje meezit - en daarmee bedoel ik, geen RFE (Request For Evidence), geen vertraging, geen problemen - zou je inderdaad juli 2015 in gedachten kunnen houden voor de trouwerij. Maak alleen nog geen concrete plannen, want zoals eerder gezegd, kan er altijd iets voorvallen waardoor de gemiddelde wachttijd langer duurt dan gedacht/gehoopt. Als je toch plannen wilt maken m.b.t. locatie etc. zorg er dan alsjeblieft voor dat je een regeling kunt treffen als je het moet cancellen of uitstellen.
Zodra het papierwerk in orde is en jouw verloofde alles opgestuurd heeft, zal het in behandeling genomen worden door een service center. Zij zal binnen (hoogstwaarschijnlijk) 2/3 weken een NOA1 (notice of action) ontvangen. Dit betekent dat de petitie is ontvangen en in behandeling genomen is. Daarna kan het inderdaad 5-12 maanden duren voor ze de NOA2 ontvangt (goedkeuring van de petitie). Jij zult hierna binnen 1-3 weken een brief ('packet 3') ontvangen van het Amerikaans consulaat in Nederland, met verdere instructies voor het interview en de medische keuring. Het interview wordt gemiddeld een maand nadat jij de gevraagde documenten hebt opgestuurd gepland en in veel gevallen is de medische keuring +- een week voor het interview. Zodra je goedkeuring krijgt bij het interview krijg je je paspoort met het visum erin na een aantal dagen thuisgestuurd. Je moet het visum binnen 6 maanden 'activeren' (= naar de V.S. reizen op dat visum en je papierhandel overhandigen bij de POE (Point of Entry)). Zodra je in de V.S. aankomt, heb je inderdaad 90 dagen de tijd om te trouwen. Als je dit niet doet zul je 'out of status' en dus illegaal zijn. Als je netjes binnen de 90 dagen trouwt, kun je daarna je AOS (Adjustment of Status) en EAD (Employment Authorization Document) aanvragen.
Wat betreft het naar de V.S. reizen tijdens de aanvraag (dus tussen de NOA1 en NOA2):
Het is mogelijk om dit te doen op het ESTA, zoals ik gedaan heb. Let wel op dat als je inderdaad van plan bent naar de V.S. te gaan, dat het risico aanwezig is dat ze je op het eerste beste vliegtuig terug naar huis zetten en dat mogelijk voor wat gedoe kan zorgen. Zorg ervoor dat je net zoals ik en Aquell bewijs meeneemt van je K-1 aanvraag en net zoals met een ander bezoek; bewijs dat je weer terug moet zijn na een aantal weken (max. 90 dagen) eg. huurcontract, werkgeversverklaring, etc. Zorg er ook voor dat je uitleg kunt geven over de K-1 aanvraag en dat jullie van plan zijn alles via de legale weg te doen zoals ze kunnen zien en je dat absoluut niet in gevaar wilt brengen door langer te blijven dan toegestaan. Ik hoop voor jou dat je net als ons iemand hebt die met z'n beste beentje uit bed is gestapt en dat alles soepel verloopt. Ik heb bij m'n POE alleen maar hoeven zeggen dat ik m'n verloofde kwam bezoeken en de vrouw achter de balie wenste me veel plezier en een fijne tijd. (Geloof me, de eerste keer dat ik hier op bezoek kwam ging het NIET zo soepel.) Ik raad ook eigenlijk aan om het bezoek relatief gezien 'kort' te houden.
@ USInsider: Ik weet dat de vraag gericht was aan Aquell, maar mijn bezoek was begin vorig jaar voor 3 maanden. (In eerste instantie was het de bedoeling dat ik maar 2 weken zou blijven, maar heb uiteindelijk besloten mijn ticket te veranderen en later terug te gaan.) Ik heb geen problemen gehad bij mijn POE, maar had voor de zekerheid wel onze NOA1 en bewijs meegenomen dat ik na een aantal weken weer terug in NL moest zijn.
Als je verder nog vragen hebt Wilko, kun je me altijd een PB sturen. Wij hebben in oktober 2012 de I-129F opgestuurd en het werd begin mei 2013 goedgekeurd. Ik ben afgelopen augustus hier naartoe verhuisd en wij zijn op 2 oktober getrouwd. In december hebben we alles voor de AOS/EAD opgestuurd en ik ben dus in afwachting van de GC. (Al kan dat voorlopig nog wel even duren.) Wat betreft de K-1 aanvraag ligt alles nog redelijk vers in het geheugen.