Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Erhan: 1e usa-reis: LA-LA. Hulp graag :)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Erhan
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Erhan: 1e usa-reis: LA-LA. Hulp graag :)

Bericht door Erhan »

Hallo Allemaal,

Sinds gisteren zijn we (2 begin dertigers zonder kids) ook lid geworden van het forum, maar we lezen al een aantal weken mee. We willen graag jullie advies.

Wij hadden al een tijd de wens om naar Amerika (aanvankelijk NY) te reizen. Circa 4 weken geleden definitief de knoop doorgehakt. Het wordt een rondje LA-LA. Eerst zou het een groepsreis worden.
Eigenlijk puur door de berichtgeving op het forum toch er voor gekozen om alles ‘’zelf’’ te regelen 

Het wordt onze 1e reis naar Amerika. We gaan van 17 mei ‘14 tot 1 juni. We hebben vrijdag de tickets naar Dusseldorf - LAX geboekt (2x € 650) met overstap in Chicago (2 uur de tijd) dus dat was volgens ons wel prima.

Onderstaande reisschema hebben we als basis genomen. Maar we willen heel graag jullie mening en tips. Even wat achtergrond info: We zijn normaal gesproken ‘’strand’’ vakantie gangers. Het wordt onze eerste ‘’onderneem’’ vakantie. Overnachten willen we in goede accommodatie, mag hotel of motel zijn. Het moet zeker netjes en schoon zijn, maar hoeft absoluut geen ‘’marmeren hal niveau’’ te zijn. We slapen er immers alleen maar, maar dat moet wel lekker slapen zijn 

Dagen
1 -17 mei DUS-LAX
2 -18 mei LA – PALM SPRINGS 240KM
3 -19 mei PALM SPRINGS – SCOTTSDALE 430KM
4 -20 mei SCOTTSDALE – GC NP 370KM
5 -21 mei GC NP – LAS VEGAS 450KM
6 -22 mei LAS VEGAS
7 -23 mei LAS VEGAS – DEATH VALLEY NP 225KM
8 -24 mei DEATH VALLEY – YOS.NP 525KM
9 -25 mei YOS.NP – SF 315KM
10 -26 mei SF
11 -27 mei SF – MONTEREY 200KM
12 -28 mei MONTEREY – OXNARD 430KM
13 -29 mei OXNARD – LA 120KM
14 -30 mei
15 -31 mei
16 -1 jun LAX – DUS

DUS-LAX – PALM SPRINGS – JOSHUA TREE NP - SCOTTSDALE – SEDONA - FLAGSTAFF - SCOTTSDALE – GC NP – MONUMENT VALLEY – PAGE – BRYCE CANYON NP – ZION NP - LAS VEGAS - DEATH VALLEY NP – TIAGO PASS OF BAKERSFIELD FRESNO - DEATH VALLEY MAMMOTH LAKES – YOS.NP – SF – MONTEREY – OXNARD – LAX - DUS

Concrete vragen:
- Vinden jullie dat er iets geschoven moet worden in de planning i.v.m reisafstand, dan wel te weinig tijd i.v.m. bezienswaardigheden op bepaalde locaties?
- Wat te doen met de 2 dagen die we ‘’over’’ hebben?
- Kan ik ergens een overzicht vinden van goede accommodatie?
- We lezen heel veel ‘’regel accommodatie ter plekke’’ omdat je wellicht ergens korter of langer wilt blijven. Bedoelen jullie letterlijk een hotel/motel binnen wandelen en vragen om een kamer? Is de kans op beschikbare kamers zo groot?
- Zijn er nog overige dingen waar we aan moeten denken? Het is vanuit ons redelijk ‘’last minute’’ besloten dus we hebben geen lange aanloop traject waarin we ons kunnen voorbereiden.

Sommige vragen heb ik heel veel voor bij zien komen. We zien echter door de bomen het bos niet meer dus excuus voor de dubbele vragen die wellicht elders al gesteld zijn.

Grt.Erhan
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Re: 1e usa-reis: LA-LA. Hulp graag :)

Bericht door JeroenB »

Hou zoals je zelf al zegt goed rekening met de reisafstanden, dag 8 is bijvoorbeeld erg veel want je wilt onderweg ook nog op mooie locaties even uitstappen en dingen bekijken. Ik zou hier zelf de route in 2 delen hakken en dus een extra tussenstop maken zodat je meer tijd hebt om dingen onderweg te zien.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Hou rekening met het Memorial day weekend (24-26 mei). Je wilt dan niet in Yosemite zitten. Maar het wordt lastig om dat te vermijden. Voor Yosemite hebben jullie sowieso te weinig tijd op deze manier.
Scottsdale zou ik laten vallen, rij in een keer van Palm Springs (of rij tot aan Kingman) naar de GC.
Kijk eens in ons 2013-verslag voor onze route in mei/juni.

Met Memorial day moet je zeker iets vastleggen, daarbuiten zal het wel lukken om iets te vinden maar ook de GC kan druk zijn, zeker in het weekend. Kijk eens op http://www.grandcanyonlodges.com voor de mogelijkheden. Voor Yosemite zie http://www.yosemitepark.com.

Marianne
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hi Erhan,

Leuk dat jullie voor het eerst naar de VS gaan en het op zo'n korte termijn plannen. De twee dagen die je over hebt zou ik plannen in LA, aan het einde van jullie trip. Dan kunnen jullie de stad verkennen en een beetje relaxen aan het einde van de reis.
Ik zou wat dingen aan je route veranderen. Er staan nu echt wat reisboek-plaatsen in die normaliter door de zelf-plan-toerist niet aangedaan worden wegens oninteressant :wink:

Omdat je aan het begin van de reis door de jetlag heel vroeg op bent, zou ik je adviseren om lekker vroeg op te staan en gelijk in je auto te stappen. Je kunt best in 1 x naar Grand Canyon rijden, alhoewel het een lange rit is. Je route ziet er dan zo uit:

1 -17 mei DUS-LAX (hoe laat kom je aan? haal de auto direct op en als je nog tijd over hebt kun je misschien even Venice Beach of Santa Monica bezoeken voor diner)
2 -18 mei LA – Grand Canyon (je bent op tijd om de zonsondergang te zien aan de canyon. Boek je hotel/motel via deze site: http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/lodging.htm. Bright Angel Lodge en Maswik Lodge zijn goede opties, vlakbij de rim).
3 -19 mei Grand Canyon - Las Vegas (vertrek in de vroege middag richting Vegas nadat je 's ochtends nog enkele viewpoints bezocht hebt)
4 -20 mei Las Vegas
5 -21 mei Las Vegas - Death Valley
6 -22 mei Death Valley - Yosemite NP via de oost ingang / Tioga Pass)
7 -23 mei Yosmite NP (Zie de website hierboven, daar kun je ook voor Yosemite boeken. Curry village ligt midden in de vallei en je overnacht in tent-cabins)
8 -24 mei Yosemite NP - San Francisco
9 -25 mei SF
10 -26 mei SF - Cambria (vandaag rij je de Big-Sur, de mooie route langs de kust. Je kunt hier en daar een stop maken onderweg, maar het rijden van de route is een attractie op zich. In Cambria zijn verschillende leuke kleine motelletjes en er zijn prachtige stranden!).
11 -27 mei Cambria - Santa Barbara (leuk voor een lunchstop) - LA
12 -28 mei LA
13 -29 mei LA
14 -30 mei
15 -31 mei
16 -1 jun LAX – DUS

Oxnard is typich zo'n plek waar je als toerist niets te zoeken hebt. Mocht het je leuk lijken om een leuk kustplaatsje te bezoeken dan is Santa Barbara daar heel geschikt voor. Je zou dus kunnen overwegen daar een extra nacht te verblijven.
Er zijn nu 2 dagen in de route over en die kun je inplannen afhankelijk van je interesses. Hou je van natuur en het maken van wandelingen? Plan dan een extra dag in Yosemite. Hou je van steden, doe dan een extra dagje in SF erbij. Ook zou je de route naar de Grand Canyon nog op kunnen knippen, zoals in je eigen route. Maar verdiep je dan even in Palm Springs en of dat stadje (met nabij gelegen Joshua Tree NP) je aanspreekt.

Nog keuzes zat dus!

Ohja, de website die ik hierboven noemde is ook geschikt voor het boeken van overnachtingen in Death Valley NP. Het is de verzamelwebsite van de Nationale Parken en alle lodging in de parken gaan via die website.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

De wensen zijn iets te veel.

Vergeet Scottsdale en Sedona. Spendeer op 18 mei nog de voormiddag aan LA (Santa Monica, Venice Beach, Beverly hills en Hollywood.) Vertrek na 19 uur naar Palm Springs dan zou de spits al moeten minder zijn.
Spendeer 19 mei aan Palm Springs en rijd dan door naar Kingman of Williams. Je bent dan kortbij de GC.
Death Valley - Yosemite is eigenlijk iets teveel om goed te zijn. Best een overnachting in Mammoth lakes bvb. Dan heb je tijd voor Bodie en Mono Lake en kan je de volgende dag de Tioga pass over. In principe zou deze open kunnen zijn, dit moet je uiteraard wel goed opvolgen.
Heel veel tijd voor Yosemite is er niet, maar als je geen grote wandelingen gaat doen is dat OK.
Op 28 mei is Oxnard veel te ver gegrepen. Je stopt best ergens rond Pismo Beach en niet verder. (Ook Santa Barbara is te ver)

Als die 2 dagen echt "OVER" zijn zou ik na de GC Page plannen en de tweede dag naar Bryce of Zion rijden. Voor beide heb je te weinig tijd helaas.

14 dagen is heel kort voor een rondje zuidwesten.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Erhan
Amerika-ontdekker

Bericht door Erhan »

JeroenB schreef:Hou zoals je zelf al zegt goed rekening met de reisafstanden, dag 8 is bijvoorbeeld erg veel want je wilt onderweg ook nog op mooie locaties even uitstappen en dingen bekijken. Ik zou hier zelf de route in 2 delen hakken en dus een extra tussenstop maken zodat je meer tijd hebt om dingen onderweg te zien.
Dank voor je antwoord. Waar zou je dan een stop adviseren? (Evt. acc.aanraders?)
Garry Wood
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Garry Wood »

Onderstaand een voorstel / reisschema, alsmede een paar tips:
dag 1: Dusseldorf - LA
dag 2: LA - langs de kust via route 1: Santa Monica - Malibu - San Louis Obispo (rijtijd <4 uur)
dag 3: wat door het binnenland (kustgebied) via route 101: San Louis Obispo - San Jose - San Fransisco (rijtijd om en nabij 4 uur)
dag 4: San Fransisco: met de kabeltram naar Fishermans Wharf en Alcatraz Island; 's avonds dineren in Chinatown
dag 5: over de Golden Gate bridge waar vanaf de parkeerplaats aan de overkant je een mooi zicht hebt of de stad. Daarna verder naar de nabij gelegen Muir Woods met de reuze sequoia's.
dag 6: San Fransisco - Oakland - route 580 richting Castro Valley - route 205 richting Manteca - route 99 richting Merced - route 140 richting Yosemite National Park , met een totale reistijd van ruim 5 uur(hopelijk is in het park nog hotelruimte beschikbaar, want anders is het 's avonds terugrijden naar een buiten het park gelegen hotel)
dag 7: Yosemite Park rondrit maken
dag 8: Yosemite Park verlaten via route 120 richting Lee Vining - route 395 richting Bishop - Independence - Cartago - route 190 richting Death Valley met overnachting in de Furnace Creek Range (volle dag rijden met stops onderweg en in Death Valley NP)
dag 9: Death Valley NP rondrit
dag 10: Death Valley verlaten via route 178 richting Shoshone - route 178 /372 richting Pahrump - route 160 richting Las Vegas (3,5 uur rijden)
dag 11: Las Vegas
dag 12: Las Vegas verlaten via route 93/95 richting Boulder City en Hoover Dam - route 93 richting Kingman - route 66 of snelle route 40 richting Williams (4 uur rijden)
dag 13: Williams verlaten via route 64 richting Grand Canyon (overnachting) of terug naar Williams (2 uur rijden enkele reis)
dag 14: Williams verlaten via route 40 richting Los Angeles (6,5 a 8,5 uur rijden)
dag 15: Disney Land of naar de kust
dag 16: LA - Düsseldorf

Breng, koop of huur een GPS , alsmede bij de ANWB de Rand McNally road atlas om daarop de routes af te zetten.
Probeer zsm om een overnachting te boeken in de te bezoeken Nationale Parken.
Lukt dat niet meer, dan schrijft de National Park Service voor, dat het niet is toegestaan om bijvoorbeeld op een parkeerplaats te overnachten en men voor een overnachting het park verlaten moet.
Sommige parken zijn heel populair en is de beschikbare hotelruimte snel uitverkocht, m.n. voor het Yosemite Park en de Grand Canyon; in iets mindere mate voor de Furnace Creek ranche in het Death Valley NP.
Op de website van Tripadvisor en Zoover staan reviews van alle mogelijke motels/hotels, welke via Hotels.com, Kayak, Trivago e.d. met korting te boeken zijn.
Marcopstal
Amerika-expert

Ik ben het met een aantal van de bovenstaande tips helemaal niet eens.

San louis Obispo - San Jose - San Francisco red je nooit in 4 uur. Zonder te stoppen moet je rekenen op 5 tot 6 uur en op deze route is veel te zien. Best is te overnachten in Monterey en dan verder te rijden naar San Francisco de volgende dag.
SF- Yosemite kan je in 3,5 uur rijden doen tot aan de ingang van het park.
Yosemite - Death Valley in één dag is ver. Het is niet onmogelijk, maar als je wil genieten van de Tioga Pass en tijd hebben voor bvb Mono Lake en Bodie dan heb je een extra overnachting nodig. Mammoth lakes is het meest aangewezen.
één overnachting in Death Valley kan volstaan als je er bij aankomst rond de middag bent.
Het heeft geen enkele meerwaarde om in Williams te overnachten. Met 5 uur rijtijd ben je in de GC en kan je de dag van aankomst nog de zonsondergang meemaken.
Plan een overnachting tussen GC en LA. Op één dag is dit toch vrij ver.

Steek geen geld in een GPS. Gebruik een goede kaart of een Rand Mc Nally Atlas. Aan een GPS heb je in en rond de parken niets. In een stad als Las Vegas is dit evenzeer nutteloos. Het enige voordeel welke ik in een GPS zie is dat deze je een idee geeft hoe ver je bent en hoever je nog te gaan hebt. Wanneer je evenwel op GPS rijd loopt het bijna gegarandeerd fout.
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Zoals hierboven aangegeven een stopover in Mammoth Lakes want anders mis je gewoon te veel onderweg aan leuke uitzichten en ben je je alleen aan het haasten. Ook LA- Las Vegas zou ik niet in 1 dag doen zeker niet vlak na een lange vlucht, je wilt immers geen brokken aan het begin van je vakantie.

Zelf heb ik een in Amerika gekochte GPS en deze heeft ons heel goed de weg gewezen want een foutje in je route kan er voor zorgen dat je grote stukken omrijd, ik zou die dan ook zeker meenemen of bij aankomst kopen bij een winkel als Best Buy. Ze zijn er in alle prijsklassen. Overigens mogen ze als ik me goed heug in Californië niet op de voorruit bevestigd worden, dus hou daar rekening mee als dat nog zo is.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
Marcopstal
Amerika-expert

Een GPS toestel moet ofwel in de linkerbenedenhoek van de vooruit of de rechterbenedenhoek van de voorruit. Links een 5inch vierkant en rechts een 7 inch vierkant.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Marcopstal schreef: Plan een overnachting tussen GC en LA. Op één dag is dit toch vrij ver.
Klopt, maar hele volksstammen Nederlanders doen het elke zomer als ze naar Frankrijk rijden. 1 Stevige rijdag op een vakantie van 2 weken is niet onoverkomelijk en spaart bovendien een dag uit die je op een plek van je keuze kunt besteden. Zoals in de route die ik opschreef is bijvoorbeeld SF - Cambria met gemak in een dag te doen. Wij deden het in omgekeerde richting. We vertrokken niet bijzonder vroeg, stopten onderweg voor ontbijt, maakten een korte wandeling bij Julia Pfeiffer Burns State Park, hebben nog een beetje gewandeld in het stadje Santa Cruz en kwamen voor etenstijd aan in SF. Onderweg maakten we nog de nodige stops om van het uitzicht te genieten.

Andersom: SF - Cambria (of San luis Obispo oid) is dus zeker te doen in 1 dag.
Erhan
Amerika-ontdekker

Bericht door Erhan »

Bedankt voor de tips. Merendeel kan ik me wel in vinden. ik zal mijn schema aanpassen en snel weer voorleggen.
Ik ben niet vies van veel rijden maar wil inderdaad ook geen dingen missen omdat ik een marathon afleg.....dan maar zoals gezegd e.e.a. overslaan (scottsdale werd genoemd)...
EvelienK.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door EvelienK. »

Hoi,

Wij zijn alweer bijna twee jaar geleden naar Amerika geweest en hebben veel plekken die jullie willen bezoeken ook gedaan. Enkele hotels die wij bezocht hebben:
Las Vegas: Monte Carlo (fijn hotel, maar geen over the top hotel. Ik vond het erg fijn)
San Francisco: the opal (prima hotel, wellicht een beetje ouderwets. Ik zou er wel weer heen gaan)
Yosemite: Cedar Lodge (stukje voor de ingang van Yosemite, ik vond het een erg fijn hotel)
Grand Canyon: Travelodge Williams (mwah, redelijk. Echt alleen om te slapen)
Los Angeles: Hollywood hotel - the hotel of Hollywood (van buiten dacht ik o, o... Van binnen dacht ik TOP!)

Wij zijn vanaf Lone Pine (Best Western Frontier Motel) via de Death Valley naar Las Vegas gereden.

Groetjes, Evelien
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Ingrid1958
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Erhan: 1e usa-reis: LA-LA. Hulp graag :)

Bericht door Ingrid1958 »

Tom tom go toch ook wel handig. Ik heb die niet gehuurd maar gekocht bij de Wallmart, voor 65 $ en nu ook nog thuis te gebruiken. Alleen de benelux kaart erop gedownload zodat de Amerikaanse kaart er nog onder zit. Heel handige hulp geweest voor in LA en SD :D
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England

http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Mandijtjuh
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Mandijtjuh »

Ik ben het ook niet eens met iedereen hier.
Dit zou ik ervan maken:

1 DUS - LAX
2 LAX - Kingman
3 Kingman - Grand Canyon
4 Grand Canyon - Las Vegas
5 Las Vegas
6 Las Vegas - Death Valley - Lone Pine
7 Lone Pine - Yosemite
8 Yosemite
9 Yosemite - San Francisco
10 San Francisco
11 San Francisco - Monterey
12 Monterey - Pismo Beach
13 Pismo Beach - Los Angeles
14 Los Angeles
15 Los Angeles - DUS

Zo heb je nog 1 dag "over" voor wat jou het meeste trekt.. Extra dag Las Vegas, Yosemite, San Francisco of Los Angeles. Of een extra overnachting in Death Valley en Lone Pine verschuiven naar Mammoth Lakes
http://mandyusa2014.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

JeroenB schreef: Zelf heb ik een in Amerika gekochte GPS en deze heeft ons heel goed de weg gewezen want een foutje in je route kan er voor zorgen dat je grote stukken omrijd, ...
Buiten de steden moet je toch wel erg goed je best doen om verkeerd te rijden. Ik lees wel regelmatig in reisverslagen dat de TomTom de verkeerde weg wees - en zoals Marcopstal al aangaf gaat het in de parken fout met een gps. Een papieren kaart is sowieso een vereiste.

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ja, maar in de meeste Nationale en State Parken krijg je gewoon gratis kaartjes als je er binnengaat.
Ik vond de GPS wel handig om in de dorpen en stadjes mijn hotels te vinden, maar voor het overgrote deel heb je vaak maar 1 weg die van plek naar plek gaat.

Maargoed, op een goede kaart staan wel de scenic routes en die vind je tomtom niet speciaal en ook de dirtroads staan nog niet op alle tomtoms ed. ingesteld.
Marcopstal
Amerika-expert

De GPS is en blijft een hulpmiddel. Wie er blindelings op vertrouwd komt vroeg of laat bedrogen uit.

Een goede voorbereiding en de nodige kaarten is de basis van alles. 's avonds overloop ik altijd nog eens de route voor de komende dag.

Let wel, ik gebruik er ook wel eentje hoor, maar dan vooral ook om goed een idee te hebben waar we zijn en hoever we ongeveer nog moeten. Vorig jaar heb ik wel voorgehad dat de GPS er de brui aan gaf. Als je dan niet over goede kaarten beschikt en zelf weet waar je heen moet kom je echt wel bedrogen uit.
Laatst gewijzigd door PSVwally op 11 apr 2014, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbelpost verwijderd
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Wij hebben tijdens onze reizen in de VS nooit een GPS gebruikt. We hebben altijd een kaart/kaarten bij ons en navigeren in Amerikaanse steden is ronduit simpel met de stratenplannen die ze daar hebben. Van te voren printte ik vaak ook nog de routes de we gingen rijden per dag met kaartje van de omgeving van de plek van bestemming. En zo had ik naast globalere kaarten ook altijd kleinere deelkaartjes.

Nu geef ik grif toe dat GPS een en ander wel vergemakkelijkt, maar voor mijn gevoel is de meest optimale situatie dat je de wegen en routes die je gaat rijden wel een beetje in je hoofd hebt zitten zodat je ook daadwerkelijk weet waar je rijdt als je onderweg bent. Dat is altijd beter dan blindelings vertrouwen op het GPS systeem.
Erhan
Amerika-ontdekker

Bericht door Erhan »

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de voorgaande reacties. Wat vinden jullie van onderstaande planning? N.a.v. bovengenoemde aanbevelingen iets aangepast. Ik heb nog 1 dag over...Wat is jullie advies voor die ene dag? Waar bij aan te plakken?

P.S. We komen 17 mei 17:00 aan en vliegen 1 juni 7:00 terug.

DAG DATUM STOPS
1 17-mei DUS-LAX
2 18-mei LA – PALM SPRINGS – KINGMAN
3 19-mei KINGMAN – GC NP
4 20-mei GC NP – LAS VEGAS
5 21-mei LAS VEGAS
6 22-mei LAS VEGAS – DEATH VALLEY NP
7 23-mei DEATH VALLEY – YOS.NP
8 24-mei YOS.NP
9 25-mei YOS.NP – SF
10 26-mei
11 27-mei SF