Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

internationaal rijbewijs: rijden overzicht

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sherbert
Amerika-ontdekker

internationaal rijbewijs: rijden overzicht

Bericht door sherbert »

Hoi allemaal,

I'm trying to sign up for the car2go car sharing scheme:

"If you have an International Driver's License, please contact the licensing authorities of your Country for a current driving history (in English) of the past 3 years."

I have a Dutch rijbewijs and an international one from the ANWB. Who do I contact to get an overview of my driving history for the last 3 years (in English)? Has anyone ever done this?

[I'm not Dutch but have lived in NL for a few years. Please reply in nederlands if you like, I can read it, just can't write it very well ;)).
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: internationaal rijbewijs: rijden overzicht

Bericht door nieuwenoord »

Een gewaarmerkt uittreksel Rijbewijsregister kan je opvragen bij de RDW: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/G ... ister.aspx.

Ik zou niet weten wat ze anders bedoelen. Ik weet niet of het in het Engels is .

Het intenationale rijbewijs van de ANWB heeft geen enkele waarde.
sherbert
Amerika-ontdekker

Bericht door sherbert »

Great thanks for this. As it only costs 4.50 I'll take my chances. If it's not in English, then I'll attach a translation myself and claim that I am a sworn translator ;).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Waar je tegen aanloopt is een van de verschillen tussen de US en Ned. In de US heb je een driving record bij de DMV. Je hebt 12 punten en die kun je kwijt raken door verkeersovertredingen. Plus iedere aanrijding waar je ooit betrokken bent geweest - al was het totaal niet jouw schuld - komt op je record en blijft daar 10 jaar als de schade over $ 1000 was (bedrag kan nu hoger zijn ik citeer 'mijn' tijd.)

Je zou behalve je 'Verklaring' uit Veendam ook een verklaring van co-claim van je verzekeraar kunnnen bijvoegen.

Je hoeft niet een 'sworn' translater te zijn. Iemand die vertaald moet alleen aangeven dat hij/zij in beide talen vloeiend is en dat de vertaling klopr vlgs. zijn/haar beste weten. Moet zo een verklaring hier ook toegevoegd worden ?

Inderdaad stelt het internat. rijbewijs van de ANWB weinig voor maar het schijnt in een staat in de US - Georgia - weer verplicht gesteld te zijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

USInsider schreef:Inderdaad stelt het internat. rijbewijs van de ANWB weinig voor maar het schijnt in een staat in de US - Georgia - weer verplicht gesteld te zijn.
In Georgia zijn de regels niet anders dan in andere staten:

http://www.dds.ga.gov/drivers/dldata.as ... 1440&ty=dl
sherbert
Amerika-ontdekker

Bericht door sherbert »

It's in Dutch and all it has on it my name, date of birth and the categories of vehicle I am allowed to drive. Doesn't even have the driving license number on it. Hrrrrrrm!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Als je rijbewijs er zo uit ziet, dan voldoe je aan de eis dat je rijbewijs in het Engels is:

Afbeelding
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar om even terug te komen op je oorspronkelijke post: ik denk eigenlijk dat ze met International Driver's Licence gewoon een buitenlands rijbewijs bedoelen, en niet dat papiertje van de ANWB. Ik heb geen idee waar je zo'n verklaring zou kunnen halen. Het meest logische lijkt me om een Engelstalige verklaring van je huidige verzekering op te vragen omtrent je schadeverleden.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten is het de ANWB die het internat. drivers license uitgeeft. Het is gewoon een vertaling en certificatie van je gewone Ned. rijbewijs.
Je officiele drivers record moet inderdaad van RDW (Veendam) komen.

Een Ned. rijbewijs in in meerdere talen, ook Engels. Toch is in Georgia het internationale rijbewijs weer verplicht. Er is een ander forumlid die daar wel eens over schrijft.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Zou een verklaring dat Nederland het punten systeem zoals in de USA niet kent, niet handiger zijn? Binnen Europa is er een controle tussen de landen onderling, in elk geval is dat zo tussen Nederland en Spanje. Spanje controleert zelf bij de RDW de echtheid van het Nederlandse rijbewijs en geeft dan het Spaanse uit. Wij begonnen hier ook met 12 punten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Volgens mij gaat het niet zozeer om de echtheid van je rijbewijs, maar om je schadeverleden. Daar zal de RDW je niet mee kunnen helpen.

En nogmaals: ik lees op de site van de desbetreffende organisatie in Georgia niets anders dan wat er op websites van andere US states staat over het IDP.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wat er precies in RDW database zit weet ik niet.
Maar in de US ben je met twee bekeurigen al niet meer verzekerbaar bij een 'gewone' verzekeraar.
Ik herinner me een deelnemer die dankzij een RDW verklaring goedkopere premie kreeg van een US verzekeraar.
Ik had zelf een no-claim verklaring van een Ned. verzekeraar destijds - maar dat werd van tafel geveegd.

Waar is ons forumlid uit Georgia als je haar/hem nodig hebt ?! Toevallig meldde ze dit feit onlangs in een andere discussie.
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 apr 2014, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik heb net eens op de site van de RDW rondgesnuffeld, maar meer dan een echtheidsverklaring (van je rijbewijs) of voertuiggegevens lijk je daar niet te kunnen opvragen.

Misschien dat de ambassade je kan overtuigen wat betreft IDP:

"Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved."

Bron: http://amsterdam.usconsulate.gov/driving.html
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het gaat niet om de US overheid waar TS een verklaring voor nodig heeft, maar voor een car-sharing gebeuren in de US heb ik begrepen.
Daarop zijn de antwoorden gebaseerd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

OK, even terug naar het begin: de verklaring die nodig is, heeft betrekking op het schade- (en boete?)verleden van TS. Deze heeft hij nodig omdat hij een buitenlands rijbewijs ("International Driver's Licence") heeft. Ik vind op de site van RDW geen enkele verklaring die de gevraagde gegevens zou kunnen verstrekken, en denk dus dat TS beter af is met een verklaring van zijn verzekering.

De discussie rondom het IDP is hier een beetje als los topic bijgekomen, maar heeft m.i. met dit topic zelf niks te maken.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je hebt gelijk dat de RDW registratie niet zo is als het in de USA gedaan word.
Maar de no-claim verklaring van mijn verzekeraar werd van tafel geveegd door de US verzekerings-tussenpersoon.
Had geen enkele waarde hier. Want niet een officieel papier.
Daarentegen las ik hier op het forum van iemand die wel korting op zijn premie had gekregen dankzij een verklaring van Rijksdienst Wegverkeer.
Misschien gaat het dan om het aantal jaren dat iemand een rijbewijs heeft ? En dat het rijbewijs echt is ?
(Het inderdaad al een paar jaar geleden dat ik de reaktie van die forummer las.)

De situatie is enigszins analoog aan credit history. In Ned. kun je beter niet bekend zijn bij Bureau Krediet Registratie, in de US heeft iedereen juist wel een credit record (drie zelfs, plus een FICO score).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer