Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Trouwen in Nederland, hoe aangeven in Amerika?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
ashleydalisha
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 8

Trouwen in Nederland, hoe aangeven in Amerika?

Bericht door ashleydalisha »

Goedemiddag,

Ik ben vanmiddag bij het gemeentehuis geweest in mijn eigen stad bij burgerszaken, ik ga namelijk ook trouwen met een Amerikaan. Wij willen gaan proberen om in Nederland te trouwen en dan daarheen te gaan. Hij is een United States soldier dus het is nog al lastig als hij op een basis zit om daar alles te regelen. Wat mij is verteld vanmiddag is het volgende:

Ik heb zijn geboorteakte en verklaring van ongehuwd zijn nodig voorzien met een apostille (Deze papieren kan hij mij opsturen met de post). De papieren moet ik inleveren bij mijn eigen gemeente waar ik woonachtig ben. Hun controleren deze papieren. Als de papieren zijn goed gekeurd dan kunnen we in ondertrouw gaan, gewoon bij je eigen gemeente kan dit (hij moet dan natuurlijk in Nederland aanwezig zijn), als de ondertrouw is gedaan kunnen we twee weken erna al trouwen. Wij blijven dus ook niet in Nederland wonen en vertrekken dus naar Amerika. Hij zou dan geen inburgeringsprocedures hoeven te volgen.

Tot 1 april was er een M46 verklaring nodig als je ging trouwen met iemand die niet woonachtig is in Nederland. Dit is dus vervallen, en dat scheelt dus ook weer 6 weken werk/tijd.

Als je dus hier getrouwd ben moet je het in Amerika registreren, ik heb hier totaal geen evaring mee en weet ook niet hoe dat in zn werking gaat. Misschien dat iemand hier nog antwoord op weet.

Hoop dat jullie wat hebben aan deze informatie.

Gr. Ashley

Note mod. Bart
Afgesplits van dit topic
ashleydalisha
Amerika-newbie

Re: Trouwen in Nederland en Amerika

Sorry dat mijn bericht 3 keer geplaatst is, geen idee hoe het komt. Ik ben pas net aangemeld op deze site en kan niet vinden hoe ik het bericht kan verwijderen. Nogmaals Sorry
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Geen probleem, ik heb het even opgelost voor jouw.
Als je trouwens graag een apart topic wil voor al je vragen kan ik het ook afsplitsen in een nieuw topic.
Geef maar een seintje als je dat wil.

Mod Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
ashleydalisha
Amerika-newbie

Dankjewel Bart. Ja, hoe kan dat dan?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Is hij in Europa of in Amerika? Als hij overseas is, is het juist makkelijk om op de basis advies te krijgen. Gebeurt zo ontzettend vaak dat een single soldier getrouwd terug gaat :thumbup:
Gewoon even bij de legal office langsgaan en daar kunnen ze hem hoogstwaarschijnlijk precies uitleggen hoe, wat,waar,wanneer, en welke documenten hij moet invullen/meebrengen.
ashleydalisha
Amerika-newbie

Hij is in Amerika, maar wilt hierheen komen om te trouwen. Hij vraagt in Amerika ook advies op de basis. Vandaag bij de gemeente zeiden ze tegen mij dat ze alleen zijn geboorteakte en verklaring van ongehuwd zijn nodig hebben met een apostille.
liekem83
Amerika-ontdekker

Bericht door liekem83 »

Gefeliciteerd met je verloving!
Super leuk om mee te lezen, maar er zit geen 'vind ik leuk' knop, dus even een reactie.
Wat fijn dat er zo veel mensen met ervaring en advies komen.
Ik blijf nieuwsgierig meelezen :)
Bennogr
Amerika-expert

Re: Trouwen in Nederland, hoe aangeven in Amerika?

Bericht door Bennogr »

In de VS bestaat geen burgerlijke stand, dus "inschrijven" van je trouwpapieren is niet nodig.

Ik heb mijn (Amerikaanse) trouwakte alleen nodig gehad om Nederlander te mogen blijven (je mag Nederlander blijven als je de nationaliteit van je partner aanneemt en kan bewijzen dat je inderdaad getrouwd of langudirg samenwonend bent). Maar verder nooit nodig gehad. Zelfs niet bij het afsluiten van verschillende hypotheken. Zelfs hoewel we beiden onze eigen achternamen gehouden hebben. Je zegt gewoon: wij zijn getrouwd en iedereen gelooft je.

Uitzondering naast dat Nederlanderschap is waarschijnlijk als je een groene kaart aanvraagt op basis van je huwelijk. Je zal dan aan de Amerikaanse ambtenarij moeten kunnen aantonen dat je inderdaad echt getrouwd bent. Ik had al een groene kaart voordat ik met mijn Amerikaanse vrouw trouwde en had dat bewijs van een huwelijk dus niet nodig.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 08 apr 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Ik zou voor de zekerheid nog een keer langsgaan bij het gemeentehuis. Toen mijn man naar Nederland kwam om in ondertrouw te gaan bleek dat hij toch nog dit en dat en zus en zo nodig had. Het plan was om eind mei te trouwen, maar dat werd uiteindelijk begin augustus! En ik ben meerdere keren langsgegaan om documenten te laten controleren en te vragen of alles in orde was. Elke keer kwam er weer iets bij. M'n laatste bezoek aan het gemeentehuis voor hij op het vliegtuig stapte ging super, alles was in orde en we konden zodra hij in Nederland was in ondertrouw gaan....maar dat bleek toch niet te kloppen toen we daar met z'n tweetjes zaten :shock:
(maar mijn man was gescheiden, dat maakt alles weer wat ingewikkelder)

En om je huwelijk te kunnen bewijzen heb je een internationaal uittreksel nodig. Je trouwboekje is niets waard. Geven ze dat trouwens nog? Ons werd op het gemeentehuis verteld dat ons trouwboekje het enige bewijs was wat we nodig hadden, maar dat klopt dus niet. Het kan ook helpen om een nieuw paspoort aan te vragen waarin e/v (echtgenote van) staat met je man's naam.
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Je post komt als een geschenk uit de hemel!!

Ik ben al weken bezig om precies hetzelfde uit te zoeken. Mijn verloofde is US militair (gestationeerd in Brussel) en wij proberen de snelste en minst ingewikkelde weg te vinden om te trouwen. Ons doel is om na deze tour naar de VS te vertrekken. Tot nu toe waren wij van mening dat het een enigszins prijzig retourtje naar Las Vegas werd of Denemarken (is geen bewijs van residence nodig). Wel heeft hij als Air Force officier toestemming nodig van iemand anders, een superior. Hadden jullie ook zoiets?

En begrijp ik het goed, trouwen in Nederland is dus niet meer zo'n issue? Houd me alsjeblieft op de hoogte, ik krijg nu al grijze haren van dit alles :wink:
We willen dolgraag trouwen en het liefst zo snel mogelijk omdat ik als NL'er die veel in Brussel vertoeft natuurlijk risico loopt qua ziektekostenverzekering etc. En om nou officieel naar België te emigreren voor een maand of twee is een hoop extra administratief werk..

Hoe heeft je verloofde zijn benodigde papieren verkregen? Aangezien de mijne overzeas is, gok ik dat dit misschien mogelijk is bij de Embassy. Ik zal het gelijk uitzoeken!!

At last but not least, gefelicteerd met jullie voorgenomen huwelijk! Wat zijn jullie toekomstplannen? Hoe ervaar je het militaire bestaan?
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met de Rijksoverheid, en zij wisten mij te vertellen dat het MI-46 formulier nog noodzakelijk is.
Als ik jou was zou ik nogmaals bij je gemeente langs gaan om het te checken, want het zou zonde zijn als je verloofde komt overvliegen en trouwen vervolgens niet mogelijk is..
ashleydalisha
Amerika-newbie

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik ga sowieso nog even vandaag denk ik contact opnemen met het gemeentehuis, ook ga ik een nieuw paspoort aanvragen waarin zijn achternaam ook staat, dit om eventuele verwarring te verkomen in Amerika.

NL88,

Ten eerste jij ook gefeliciteerd.
Mijn verloofde zit in Amerika op een basis, ik heb niet echt een idee wat hij allemaal moet doen, ik weet wel dat hij met zijn sergeant heeft gesproken.

Over papieren gesproken, neem echt contact op met je eigen gemeente, niet bellen maar langsgaan! Wat ik nodig zou hebben voor ons huwelijk zijn dus zijn geboorteakte en een verklaring van ongehuwd zijn voorzien van een apostille!! Ik denk dat jou verloofde het beste kan navragen op zijn basis wat de makkelijkste manier is om aan deze papieren te komen, misschien kan die ze daar aanvragen bij de Embassy en als goed is zijn in sommige staten de ouders ook bevoegd om deze papieren voor hem aan te vragen, dan zouden ze eventueel met de post opgestuurd kunnen worden (hij zou dat moeten uitzoeken dan).

Onze toekomst plannen zijn om in Amerika te gaan wonen, dit word eerst hoogstwaarschijnlijk Kansas, omdat hij daar gestationeerd word. Uiteindelijk zijn we van plan om in Florida te gaan wonen. Het militaire bestaan is natuurlijk heel anders, ik vind het heel dubbel. Sommige momenten vind ik het lastig omdat ik dan een paar dagen totaal geen contact met hem kan hebben, van de andere kant vind ik het ook fijn, ik hou toch een deel van mijn eigen leven (omdat hij vaak weg is). Hoe zit dat bij jullie en wat zijn jullie toekomstplannen?
ashleydalisha
Amerika-newbie

NL88,

Ik zit nu aan de telefoon met de rijksoverheid, deze meneer verteld mij dat het M46 formulier nog steeds bestaat, alleen omdat wij niet in nederland blijven wonen de gemeente dus kan zeggen dat we hem niet nodig hebben. Het M46 formulier is om een verblijfsvergunning aan te vragen voor u man. We zouden dus kunnen trouwen zonder het M46 formulier.. Ik zou het zelf ook navragen bij je eigen gemeente.

Ik heb zelf net ook de gemeente gebeld alleen de persoon die erover gaat is op dit moment niet aanwezig en gaat mij terug bellen, zodra ik meer van hem hoor laat ik het ook meteen hier weten. Ik probeer om het zo snel mogelijk allemaal te regelen, heb het wel gezien hier in Nederland en ben nu nog lekker jong om te gaan haha.
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Sorry voor mijn late reactie, over het algemeen krijg ik altijd een mailtje waarin staat dat iemand een reactie heeft geplaatst. Tot op heden nog niet ontvangen.. Het is nu bedtijd voor mij, maar ik zal morgen even uitgebreid reageren :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik lees mee en wordt nu nieuwsgierig. Vraagt de Ned. overheid om een verklaring van niet-gehuwd zijn ? Is dat allen voor niet-ingezetenen ?

Ik weet dat er een aantal landen zijn die een CNI of CeNoMar afgeven, bv. Australie dacht ik en de Philippijnen. Die landen hebben een centrale registratie van voltrokken huwelijken. De US kent zo een registratie niet bij mijn weten. Hoe moet je aantonen dat je niet-getrouwd bent ?

(Wel is het zo dat je in geval van vorig huwelijk bewijs van echtscheiding, nietig verklaring of verklaring van overlijden kunt overleggen.)

Nog een vraag: is het allemaal weer strenger geworden dan ? In 'mijn' tijd kon je alleen trouwen op het gemeentehuis in je woonplaats. (En er was iets met geen handschoenen aan als ik me goed herinner ?) Maar een aantal jaar later konden mensen trouwen waar ze maar wilden, bv. op het strand, en ook op buitenlandse stranden.
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Na het lezen van je berichtje ashleydalisha gister, heb ik de gemeente gebeld (nog voor het ontbijt haha). Mijn desbetreffende gemeente is Deventer, en ik had een erg vriendelijke en behulpzame meneer die mij alles goed heeft uitgelegd. Hij zei dat we inderdaad GEEN M46 formulier nodig hebben!! Met als reden omdat we ons niet in Nederland willen vestigen. Mochten we dit in de aankomende 10 jaar nog wel gaan doen of er gebeuren 'verdachte' zaken dan kan de IND alsnog om een M46 vragen. Maar daar maak ik me niet druk om.

Kortom, ontzettend goed nieuws! Ik had al veel research gedaan en de beste optie voor ons tot nu toe was om te gaan trouwen in Denemarken, maar ook daar kon het nog wel 2 maanden duren.

De gemeente wist mij te vertellen dat ik slechts mijn paspoort nodig heb (omdat ik ingeschreven sta in Deventer) en hij heeft een geboorteakte nodig MET apostille. Verder een bewijs van burgerlijke staat (ongehuwd, gescheiden, etc) en een bewijs van woonplaats. Alhoewel dat laatste niet heel zwaar weegt omdat dat in de VS vrij lastig is. In dit geval nog iets lastiger omdat mijn verloofde in Brussel is gestationeerd. Maar, voor de belasting staat hij geregistreerd in Illinois dus iets dat dat bewijst moet al voldoende zijn.

We moeten in persoon aangifte doen bij de gemeente. Wat belangrijk is, is dat je dan ook al precies weet in welke gemeente je wilt gaan trouwen. Na aangifte kun je twee weken later trouwen!

Opvallend is dat ik ook contact heb gehad met de rijksoverheid en die vertelde mij dat we wel een M46 nodig hebben, maar dat is dus niet zo als je je niet in Nederland gaat vestigen.

ashleydalisha, onze plannen zijn om tot volgend jaar voorjaar in Brussel te blijven wonen en dan terug te gaan naar de VS. Afhankelijk van zijn orders, al willen we graag richting Washington. We zullen zien hoe het loopt. Ik ga ik ieder geval zodra we getrouwd zijn beginnen met het green card proces, zodat ik straks niet 'vast' zit in de VS en ik eventueel gelijk aan het werk kan of iets dergelijks.

Wordt vervolgd! Goh, wat zouden we ook moeten zonder dit forum!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Je verloofde heeft z'n orders waarin duidelijk staat waar hij werkt, en het is een goed idee om die ook mee te nemen. Voor de zekerheid kan hij bij legal vragen of z'n orders vertaald kunnen worden, of dat er een verklaring in het Nederlands geschreven kan worden waarin staat dat hij op daar en daar werkt vanaf zus en zo datum. En dan natuurlijk de verklaring laten tekenen door een uhm...ships, hoe heet zo iemand ook al weer? In het Engels een notary, sorry weet het Nederlandse woord even niet meer.
Anyway, orders worden in veel gevallen geaccepteerd als bewijs van woonplaats. Weet niet zeker of dat ook zo is bij de gemeente maar ik weet wel dat het in ons geval had geholpen als m'n man op orders in Nederland was geweest.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer