Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Kalaman : hoodoos en slot canyons april 2014

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Reis Kalaman : hoodoos en slot canyons april 2014

Bericht door kalaman »

dat schreef ik in onze blog, Sophie :wink: :

"Tweede vraag die we stelden was of de Kolob Terrace Road volledig berijdbaar was. Ook hier was het antwoord "nee". Grote stukken zijn blijkbaar nog ondergesneeuwd en er wordt daar nooit sneeuw geruimd. We hadden dat wel min of meer meegerekend in de voorbereiding, want meestal gaat die maar volledig open vanaf mei. Bovendien is het, grotendeels, een dirt road. Dus zelfs als alle sneeuw gesmolten is duurt het nog een tijdje vooraleer die echt "passable" is. "
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Doockles, de kolob terrace road is toch niet in de orde van vele andere dirt roads vind ik. Zo speciaal vind ik m niet. Hy is mooi, maar kan toch niet tippen aan vele andere dirt roads.
Groetjes,
Carine
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Wij hebben het stuk dirt road niet kunnen rijden, maar ik vermoed dat veruit het mooiste stuk de asfaltweg is binnen Zion NP, en dan vooral in de late namiddag. Ik kan het in elk geval aan iedereen warm aanbevelen om even deze, korte, detour te doen, komende van Virgin. Gewoon noordelijk rijden tot net buiten Zion en dan terugkeren. Veel meer dan een half uurtje vraagt dit niet.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

vandaag de blog geupdated met de mooiste hike die we, tot nog toe, ooit gedaan hebben in het Zuidwesten, Water Canyon en White Domes.

Afbeelding
2014-04-06 Hurricane - Kanab by Kalamans Travel, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

waanzinnig, wat een landschappen! Dat verzin je zelf toch niet ... prachtige foto's, dank :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

het is inmiddels vandaag precies 3 weken geleden dat we er waren en sindsdien hadden we ook niet meer naar de foto's gekeken, maar ik moet zeggen dat we het nu, bij het selecteren van de foto's, allemaal opnieuw beleven en zonder de minste discussie kunnen zeggen dat dit dé allermooiste hike was die we tijdens al onze Zuidwesten-reizen gedaan hebben :thumbup: .
Maar...vooraleer men daar nu toeristenbussen gaat naar inleggen...toch eerst eens ons verslag (en hoogteprofiel/lengte bekijken op onze EveryTrai pagina) lezen :wink: .
Jean-Paul
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Jean-Paul »

Tja, ik kan wel bij elke foto neerzetten dat het fantastisch is! Wederom bedankt voor de mooie foto's, de blog, de filmpjes en vooral alle tips! :clap:
Laatst gewijzigd door Aricon op 27 apr 2014, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van bovenliggende bericht verwijderd.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

:thumbup: Jean-Paul.
sabrinacom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door sabrinacom »

Ik kan alles wat iedereen al gezegd heeft alleen maar onderstrepen. Je bent een grote inspiratie, op vele vlakken!

:happy1: :happy1: voor bij alle ongetwijfeld geweldige films die er gaan komen
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

:thumbup: Sabrina
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

kalaman schreef:dat schreef ik in onze blog, Sophie :wink: :

"Tweede vraag die we stelden was of de Kolob Terrace Road volledig berijdbaar was. Ook hier was het antwoord "nee". Grote stukken zijn blijkbaar nog ondergesneeuwd en er wordt daar nooit sneeuw geruimd. We hadden dat wel min of meer meegerekend in de voorbereiding, want meestal gaat die maar volledig open vanaf mei. Bovendien is het, grotendeels, een dirt road. Dus zelfs als alle sneeuw gesmolten is duurt het nog een tijdje vooraleer die echt "passable" is. "
Ah oké, daar had ik dus over gelezen. :oops:

PS: 't Is Sofie met een f, niet met ph. :twisted:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

:wink: SoFie :wink:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

Dat ziet er weer allemaal heel knap uit Kalaman!
En dankzij jullie GoPro weet ik nu waarom we destijds het kerkhof aan de Paria Movie Set niet vonden. Wij waren hele tijd van het idee dat dat niet zo veel verder was. Maar ik zie nu dat jullie toch een serieus eindje gereden hebben.
Dat is dus voor een volgende keer. :-)
Jean-Paul
Amerikafan

Bericht door Jean-Paul »

Nou Kalaman, wordt het onderhand niet eens tijd voor een boek? :lol:

Wat voor camera en lenzen gebruik je eigenlijk voor de foto's?
En met welk programma bewerk je de foto's?
Laatst gewijzigd door Jean-Paul op 29 apr 2014, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Madphil
Amerikakenner

Bericht door Madphil »

Jean-Paul schreef:Wat voor camera en lenzen gebruik je eigenlijk voor de foto's?

Daar ben ik ook in geïnteresseerd. Je foto's zien er erg 'crisp' en in balans uit. Kun je wat fotogeheimen met ons delen? (instellingen dslr bijvoorbeeld?)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@ Sofie : leve GoPro :wink:

@ Jean-Paul : geen tijd voor boeken, we zijn altijd onderweg :wink: :wink: . En anders bezig met afwerken blog en/of voorbereiden volgende reis. Vandaag en 2 maand steken we opnieuw de plas over en ik moet nog aan die voorbereiding beginnen. Gelukkig vraagt een reis in de regio niet zo veel opzoekingswerk als in het Zuidwesten...

@ Jean-Paul/Madphil : er zijn niet echt "geheimen" hoor, en ook geen superduur materiaal. Ik ben al altijd van het principe geweest dat duizenden euro's materiaal niet het minste zin hebben als men "het plaatje niet ziet" op het moment van afdrukken. Maar daar steken wij dan ook, onbewust, heel veel tijd in (vandaar ook dat we 's avonds altijd zo laat in het hotel zijn :wink: ).

Neem nu bvb deze foto :

Afbeelding
2014-04-15 by Kalamans Travel, on Flickr

deze steen ligt op amper 20m van de King of Wings en toch heb ik die foto nog nooit ergens gezien op internet, gewoon omdat iedereen allicht danig op die KOW gefocust is. Als je er gewoon langs loopt zie je het ook bijlange zo niet als op de foto, maar als je met de camera naar beneden gaat (vandaar dat ik een kantelbaar schermpje een absolute must vind) krijg je een heel ander verhaal en zie je dat die steen echt in balans gehouden wordt door die kleinere steen. Is dat dan een goede foto? Misschien wél, maar de compositie vind ik hier oneindig veel belangrijker. En als men dit niet ziet, dan zal men ook met een Hasselblad van 25.000€ nooit deze foto kunnen maken.

Wat onze fototoestellen betreft : mijn zoon fotografeert met een Canon EOS600D en ikzelf met een Lumix FZ150. En ik moet eerlijk zeggen dat die Lumix de beste "investering" ooit geweest is dat ik gedaan heb op fotografie-vlak. Vroeger zeulde ik ook mijn Nikon mee met allerlei lenzen en filters, maar ik was dat zo beu dat ik alles "vervangen" heb door die spotgoedkope Lumix. Die heeft verschillende heel sterke punten : klein en licht, superzoom (24x), maar vooral : een super Leica-lens. Die kan dus ook bogen op een, bijna, onovertroffen Leica-lenzen kwaliteit.
In moeilijke omstandigheden moet ik uiteraard passen voor de veel duurdere lenzen van de SLR-camera's, maar hoeveel keer neemt men ook echt foto's in dergelijke omstandigheden?
Nu hadden we ook, vóór afreis, allebei een Joby besteld bij Amazon en laten afleveren in ons eerste hotel in Vegas. Ook dit is een keigoede "investering". Dat ding krul je zowat rond elk voorwerp en je hebt altijd en overal een bijzonder licht, klein en handig statief bij.

Daarnaast gebruik ik in het, veel te, felle daglicht van het Zuidwesten bijna altijd een ND6-filter en soms, als de wolkenpartijen daar om vragen, een polarisatiefilter. Een, licht, onderbelichte foto biedt achteraf zeer veel méér mogelijkheden dan een overbelichte foto. Daar kan men niet echt meer iets mee aanvangen.

Ik hou ook van contrastrijke foto's, dus meestal trek ik dat achteraf nog wat op in Photoshop. Hiervoor is dus ook een licht onderbelichte foto het ideaal. Dergelijke 'ingrepen' zijn trouwens in zowat elk programma mogelijk, dus ook hier geen grote investeringen.

Eigenlijk begint alles bij het begin : men moet het gewoon "zien" en niet zomaar lukraak afdrukken. Hoeveel gebeurt het niet dat ik 10,20,100m terugkeer op mijn stappen omdat ik denk dat iets veel beter in beeld zal komen dan vanaf die makkelijke plaats vanwaar iedereen dezelfde foto neemt. Ik ga ook zelden een foto nemen van op een plek waar nog mensen staan te fotograferen...wel een voordeel dat we niet echt veel mensen tegenkomen op onze reizen :wink: :wink: .

Ga ook eens met de camera naar beneden, uit kikvorsperspectief krijg je soms verrassend goede foto's (maar daarvoor is ook een kantelbaar scherm een must).

Conclusie : hol nu niet direct naar de bank voor een lening om nieuw fotomateriaal te kopen... 30 jaar geleden deed ik, éénmalig, mee aan een fotowedstrijd 'de mens in de regen'. Ik haalde de 1e, 2e en 4e prijs, gewoon door het gezicht van een vrouw in te wrijven met wat boter en daar water te laten overlopen. Door die boter bleven de druppels er allemaal mooi op staan. Deze foto's werden toentertijd genomen met een piepklein compacttoestelletje waarbij ik zelfs niet rechtstreeks door de lens keek...
Quizchamp
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Quizchamp »

Prachtige foto's en erg leuk om je avonturen via de blog bij te houden!
Juni 2009; 2 weken Chicago, Los Angeles & New York
Juni 2012; 3 weken rondreis Zuid-West USA (California, Nevada, Arizona, Utah)
Juni 2016; 3 weken rondreis door Noord-Oost USA
Jean-Paul
Amerikafan

Bericht door Jean-Paul »

kalaman schreef:
@ Jean-Paul : geen tijd voor boeken, we zijn altijd onderweg :wink: :wink: . En anders bezig met afwerken blog en/of voorbereiden volgende reis. Vandaag en 2 maand steken we opnieuw de plas over en ik moet nog aan die voorbereiding beginnen. Gelukkig vraagt een reis in de regio niet zo veel opzoekingswerk als in het Zuidwesten...

@ Jean-Paul/Madphil : er zijn niet echt "geheimen" hoor, en ook geen superduur materiaal. Ik ben al altijd van het principe geweest dat duizenden euro's materiaal niet het minste zin hebben als men "het plaatje niet ziet" op het moment van afdrukken. Maar daar steken wij dan ook, onbewust, heel veel tijd in (vandaar ook dat we 's avonds altijd zo laat in het hotel zijn :wink: ).

Daarnaast gebruik ik in het, veel te, felle daglicht van het Zuidwesten bijna altijd een ND6-filter en soms, als de wolkenpartijen daar om vragen, een polarisatiefilter. Een, licht, onderbelichte foto biedt achteraf zeer veel méér mogelijkheden dan een overbelichte foto. Daar kan men niet echt meer iets mee aanvangen.
Ik heb zelf ook al enige tijd een Canon EOS 600D en eigenlijk maar 2 lenzen: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM en een Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS II
Vroeger gebruikte ik regelmatig een polarisatiefilter om een blauwe lucht te krijgen of om reflecties weg te krijgen. Ik heb later gemerkt dat het een stuk moeilijker is om foto's te bewerken die met een polarisatiefilter zijn gemaakt.
Ik ben over het algemeen wel tevreden met mijn foto's maar het kan altijd beter. En het is natuurlijk leuk om bij te leren en zo nog mooiere foto's te maken. Een ND6 filter heb ik dus nog nooit gebruikt maar ik ga mezelf er eens in verdiepen.
Ik had al een tip gekregen van Floydian, hij gebruikt regelmatig een Lee Hard Edge 0.6 Grad filter.

Wat bedoel je eigenlijk met een "Joby"? Ik had het in Google opgezocht maar er kwamen teveel hits.

Nogmaals bedankt voor alle waardevolle tips, hier kunnen we wat mee! :thumbup:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

:thumbup: Quizchamp

@ Jean-Paul : een ND-filter is eigenlijk een must in het Zuidwesten, anders zijn alle foto's veel te "washed out", of, zoals we in Vlaanderen zeggen, veel te "flets". Daar kan je achteraf niets meer mee, in om het even welk programma.

Lee-filters zijn écht de top of the line, en dus ook top of the bill :wink: . Vergeet niet dat je voor een Lee Starter Kit (houder + ND 0,6 + Coral 3 Hard grad) al snel meer dan 200€ betaalt en dat die ook heel wat meer plaats innemen dan een gewone (ronde) filter. De filters van Lee zijn immers allemaal vierkant/rechthoekig en je hebt er altijd een filterhouder voor nodig. Maar de kwaliteit ervan staat buiten kijf :thumbup: .

Ik was nog iets vergeten bij mijn 'tips' : zeker 30% van al onze foto's gaan, bij selectie, onder de "delete-toets" :angel4:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer