@ Sofie : leve GoPro
@ Jean-Paul : geen tijd voor boeken, we zijn altijd onderweg

. En anders bezig met afwerken blog en/of voorbereiden volgende reis. Vandaag en 2 maand steken we opnieuw de plas over en ik moet nog aan die voorbereiding beginnen. Gelukkig vraagt een reis in de regio niet zo veel opzoekingswerk als in het Zuidwesten...
@ Jean-Paul/Madphil : er zijn niet echt "geheimen" hoor, en ook geen superduur materiaal. Ik ben al altijd van het principe geweest dat duizenden euro's materiaal niet het minste zin hebben als men "het plaatje niet ziet" op het moment van afdrukken. Maar daar steken wij dan ook, onbewust, heel veel tijd in (vandaar ook dat we 's avonds altijd zo laat in het hotel zijn

).
Neem nu bvb deze foto :
2014-04-15 by
Kalamans Travel, on Flickr
deze steen ligt op amper 20m van de King of Wings en toch heb ik die foto nog nooit ergens gezien op internet, gewoon omdat iedereen allicht danig op die KOW gefocust is. Als je er gewoon langs loopt zie je het ook bijlange zo niet als op de foto, maar als je met de camera naar beneden gaat (vandaar dat ik een kantelbaar schermpje een
absolute must vind) krijg je een heel ander verhaal en zie je dat die steen echt in balans gehouden wordt door die kleinere steen. Is dat dan een goede foto? Misschien wél, maar de compositie vind ik hier oneindig veel belangrijker. En als men
dit niet ziet, dan zal men ook met een Hasselblad van 25.000€ nooit deze foto kunnen maken.
Wat onze fototoestellen betreft : mijn zoon fotografeert met een Canon EOS600D en ikzelf met een Lumix FZ150. En ik moet eerlijk zeggen dat die Lumix de beste "investering" ooit geweest is dat ik gedaan heb op fotografie-vlak. Vroeger zeulde ik ook mijn Nikon mee met allerlei lenzen en filters, maar ik was dat zo beu dat ik alles "vervangen" heb door die spotgoedkope Lumix. Die heeft verschillende heel sterke punten : klein en licht, superzoom (24x), maar vooral : een super Leica-lens. Die kan dus ook bogen op een, bijna, onovertroffen Leica-lenzen kwaliteit.
In moeilijke omstandigheden moet ik uiteraard passen voor de veel duurdere lenzen van de SLR-camera's, maar hoeveel keer neemt men ook echt foto's in dergelijke omstandigheden?
Nu hadden we ook, vóór afreis, allebei een Joby besteld bij Amazon en laten afleveren in ons eerste hotel in Vegas. Ook dit is een keigoede "investering". Dat ding krul je zowat rond elk voorwerp en je hebt altijd en overal een bijzonder licht, klein en handig statief bij.
Daarnaast gebruik ik in het, veel te, felle daglicht van het Zuidwesten bijna altijd een ND6-filter en soms, als de wolkenpartijen daar om vragen, een polarisatiefilter. Een, licht, onderbelichte foto biedt achteraf zeer veel méér mogelijkheden dan een overbelichte foto. Daar kan men niet echt meer iets mee aanvangen.
Ik hou ook van contrastrijke foto's, dus meestal trek ik dat achteraf nog wat op in Photoshop. Hiervoor is dus ook een licht onderbelichte foto het ideaal. Dergelijke 'ingrepen' zijn trouwens in zowat elk programma mogelijk, dus ook hier geen grote investeringen.
Eigenlijk begint alles bij het begin : men moet het gewoon "zien" en niet zomaar lukraak afdrukken. Hoeveel gebeurt het niet dat ik 10,20,100m terugkeer op mijn stappen omdat ik denk dat iets veel beter in beeld zal komen dan vanaf die makkelijke plaats vanwaar iedereen dezelfde foto neemt. Ik ga ook zelden een foto nemen van op een plek waar nog mensen staan te fotograferen...wel een voordeel dat we niet echt veel mensen tegenkomen op onze reizen

.
Ga ook eens met de camera naar beneden, uit kikvorsperspectief krijg je soms verrassend goede foto's (maar daarvoor is ook een kantelbaar scherm een must).
Conclusie : hol nu niet direct naar de bank voor een lening om nieuw fotomateriaal te kopen... 30 jaar geleden deed ik, éénmalig, mee aan een fotowedstrijd 'de mens in de regen'. Ik haalde de 1e, 2e en 4e prijs, gewoon door het gezicht van een vrouw in te wrijven met wat boter en daar water te laten overlopen. Door die boter bleven de druppels er allemaal mooi op staan. Deze foto's werden toentertijd genomen met een piepklein compacttoestelletje waarbij ik zelfs niet rechtstreeks door de lens keek...