Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaan worden?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
JanuitNY
Amerika-newbie

Nederlander Blijven

Bericht door JanuitNY »

Dank voor het warme welkom!

Waar het mij om gaat is dat duidelijk is dat zo'n Verklaring Behoud Nederlanderschap alleen maar werkt als je onder een van de drie uitzonderingen valt.

Ik zou het vervelend vinden als iemand die niet onder de drie uitzonderingen valt zou denken dat hij zijn Nederlanderschap terug zou kunnen krijgen middels een Verklaring Behoud Nederlanderschap.

Ik ken helaas te veel mensen die er te laat achter kwamen -- en onbewust hun Nederlanderschap hadden verloren door deze regel.

Zelf ben ik door deze idiote regel helaas ook geen Nederlander meer. Altijd een vreemd gevoel als de Marechaussee op Schiphol aan je vraagt wat je in Nederland komt doen, of je wel een verblijfsvergunning voor Nederland hebt en hoe lang je van plan bent te blijven.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Amerikaan worden?

Bericht door Bennogr »

Zoals al eerder gezegd: er is de afgelopen 10 (!) jaar redelijk wat geschreven over de dubbele nationaliteit voor Nederlanders.

Nog 1 keer: de wet is in 2003 veranderd. Als je sinds 2003 de nationaliteit van je partner aanneemt en een aantal formulieren invult en wat officiele kopieen van officiele papieren (onder meer paspoort, geboortebewijs van je aprtner, trouwbriefje of partnerschap) indient, krijg je een verklaring dat je Nederlander bent gebleven. Elke 10 jaar een nieuw Nederlands paspoort en je blijft dubbele nationaliteiter.

Als je VOOR 2003 Amerikaan bent geworden kon je tot 2013 je Nederlanderschap terugkrijgen als je de nationaliteit van je partner had aangenomen. Sinds 2013 geldt die 'met terugwerkende kracht weer Nederlander worden' regel niet meeer.

Nu Amerikaan worden en aan de voorwaareden voldoen: dubbele nationaliteit.

VOOR 2003 Amerikaan geworden en geen aanvraag ingediend: geen Nederlander meer. Geen terugwerkende kracht dus.

Nu Amerikaan worden en geen aanvraag indienen: geen Nederlander meer.

De situatie kan alleen veranderen als er een heel nieuwe wet op het Nederlanderschap komt.

Misschien wat verwarrend: als je als voormalig Nederlander naar Nederland, of de overzeese gebiedsdelen, verhuist, kun je de koning vragen of je sneller dan een 'echte' buitenlander weer Nederlander mag worden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bennogr schreef:Misschien wat verwarrend: als je als voormalig Nederlander naar Nederland, of de overzeese gebiedsdelen, verhuist, kun je de koning vragen of je sneller dan een 'echte' buitenlander weer Nederlander mag worden.
Ik las een tijdje terug een verhaal over een Nederlands gezin dat de nationaliteit van een klein Afrikaans land had aangenomen (ik weet niet meer welk) om daar een huis te kunnen kopen, en ze hadden niet in de gaten dat ze daarmee hun Nederlandse nationaliteit hadden opgegeven. Ze dachten dat het een formaliteit zou zijn om hem weer terug te krijgen, maar helaas. Ze komen nu zelfs Nederland niet meer in met hun waardeloze paspoorten. Wat een nachtmerrie!
Baksteen666
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Baksteen666 »

Dimona, dit land was Mauritius.

Hoe meer ik lees over deze materie hoe vreemder ik het ga vinden.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

OK, niet zo'n klein land dus...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Waaruit maar weer eens blijkt: bezint eer gij begint. En vraag deskundigen (vooral officiele instanties) de kop van het lijf voordat je belangrijke stappen neemt als een andere nationaliteit.

Overigens: kunnen die mensen, nu Mauritianen, niet gewoon een visum aanvragen?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik weet niet hoe gemakkelijk het is voor Mauritiërs (?) om een visum te bemachtigen voor Nederland. Het lijkt me geen vanzelfsprekendheid.

edit: even opgezocht: Mauritaniërs :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer