Ik zal deze wandeling ook hier nog eens neerzetten.
Hollyridge trail De wandeling tot bij het Hollywood Sign
Ik heb de wandeling gemaakt vanaf de kleine parkeerplaats bij de Sunset Ranch op N Beachwood drive. Vanaf hier is het een wandeling van zo'n 5 kilometer heen en terug. Omhoog moet je rekenen, incl. wat fotostops op een kleine 35-45 minuten. Terug zeker 10 minuten minder. Dit is ook een gebied waar veel joggers lopen, rennend ben je nog sneller beneden

Let wel op dat je niet verder kunt met de auto dan de parkeerplaats. Aangezien het snel vol staat is het zaak vroeg te komen. Soms laat de politie het toe auto's op de weg te parkeren, maar in sommige gevallen ook niet. Zet je auto iig niet zomaar neer als er geen auto's op de weg staan. De mijne paste eigenlijk ook niet meer op de parking, maar half op een berg vond ik het goed genoeg.
Andere punten om deze wandeling te beginnen zijn het Hollywoodland Camp op Canyon drive. Dan is de wandeling ongeveer 10 kilometer heen en terug. En nog een andere optie is vanaf Griffith Observatory. Dan heb je een paar keuzes qua route, maar dan is het ongeveer 11 kilometer op en neer.
Maar ik liep de wandeling dus vanaf de Sunset Ranch, dus ik ga ook even van die route uit. Ik zou de wandeling als gemiddeld beschouwen met enkele 'zwaardere' stukken erin die flink omhoog lopen. Het is in ieder geval geen wandeling die ik zou aanraden om op slippers te doen. Qua weer is het meestal het beste in de ochtend, maar wat meer in de middag is het vaak iets minder heiig of smog in de stad en is het uitzicht weer beter.
Verder wordt er aan het begin van de wandeling dmv een bord aangegeven welke kant je op moet, maar heb ik onderweg verder geen bord meer gezien.
Onderweg zijn er enkele onofficiële paadjes die stukjes afsnijden die je kunt nemen. Als je dat doet, let dan vooral op die plekken goed op ratelslangen. Maargoed, vanaf de ranch is het met een bocht omhoog en dan na een 700 meter sla je linksaf. Ga je rechtdoor dan loop je met een boog richting Griffith park. Vanaf hier loopt het een stuk redelijk vlak tot je aan Mt. Lee drive komt vanaf waar het verhard wordt.
Sla rechtsaf en volg de weg. De weg is sinds een paar jaar gesloten voor autoverkeer en sinds dien ook niet echt meer bijgehouden. Veel gaten. En het loopt af en toe echt flink omhoog.
Op een gegeven moment kom je over de kam van de berg en heb je uitzicht over de San Fernando Valley, oftewel 'the valley'. Burbank, North Hollywood tot Sun Valley. Ook zie je Universal en een van de Forest lawn begraafplaatsen van boven. In dit geval die waar de dienst voor Michael Jacksons uitvaart is geweest. Hij ligt overigens op een andere begraafplaats in een klein mausoleum.
Daarna is het omhoog langs de berg om bij een kruising aan te komen waar je naar Cahuenga Peak kunt lopen. Vanaf hier heb je eigenlijk een nog beter uitzicht op de valley en vooral als je dan nog een stuk doorloopt naar de rand boven Studio City. Let wel, het stijgt flink en alleen naar Cahuenga Peak is het 1.5 km op en neer.
Daarna kun je linksom de kam van de berg weer over en zie je dat het hekwerk aan de rechterkant begint. Dit om het Hollywood Sign niet te beschadigen, want mensen waren nogal geneigd om erin te klimmen of om allerlei andere zaken in en om het sign te doen. Het beste loop je langs het sign tot je op een ander hekwerk stuit en gaat dan aan de linkerkant een soort heuvel op. Dan sta je echt boven het sign en kun je het ook zien zonder dag je door een hek moet kijken.
Omdat het bij mij nogal heiig was door bosbranden maar even een foto van google geplukt. Maar dit is het uitzicht. Hemelsbreed is het een kilometer of 12 naar downtown Los Angeles, dus een enorm uitzicht.